I juni 2019 kan du få kjøpt Fujifilms nye mellomformat-kamera GFX 100 i Norge. Til sammenligning er prisen åtte ganger høyere enn det billigste fullformat-kameraet på markedet.
[toc] For de 120.000 kronene som Fujifilm GFX 100 koster, får du et kamera med en bildebrikke som er 70 prosent større enn i et fullformat-kamera, og med en oppløsning på imponerende 102 megapiksler.
Nå er det naturligvis ikke noe særlig poeng å sammenligne prisene på et profesjonelt mellomformat-kamera med det rimeligste speilløse fullformat-kameraet på markedet. Det er Canon EOS RP på 26 megapiksler jeg har i tankene – et kamera til rundt 15.000 kroner og som i praksis er å anse for et innstegskamera i fullformat-markedet for forbrukere og fotoentusiaster. Men det er jo greit å foreta en aldri så liten perspektiv- og realitetssjekk av og til.
Imponerende
Det meste ved Fujifilm GFX 100 lyder imponerende, i hvert fall om man skal bedømme kameraet etter de tekniske spesifikasjonene. Jeg har ennå ikke holdt kameraet i hendene, så hva den opplevelsen vil være verdt, har jeg ingen anelse om. Ei heller hvor imponert jeg vil bli av bildene og videoopptakene man kan ta med dette kameraet. Men det er grunn til å tro at superlativene ville blitt mange.
På den andre siden har jeg naturligvis hverken bruk for eller lyst på et 1,4 kilos kamerahus med ditto vekt på optikken – skjønt akkurat vekt og størrelse ville vel neppe ha bekymret fotografer som er vant til å dra med seg en Nikon D5 eller Canon EOS-1D X Mark II, som veier enda litt mer. Men når jeg tenker meg om må jeg vel innrømme at hverken jeg eller særlig mange av leserne mine hos Kameranytt.no er i målgruppen for dette kameraet.
Likevel er det interessant å lese og høre om det. Her er en oppsummering av de viktigste egenskapene ved Fujifilm GFX 100.
102 megapiksler
Som sagt er det et særdeles høyoppløst kamera vi snakker om her, med bildebrikke på 44 x 33 mm og altså en oppløsning på 102 megapiksler. Til sammenligningen er oppløsningen på de to andre mellomformat-kameraene fra Fujifilm, GFX 50S fra 2016 og GFX 50R fra 2018, «bare» på halvparten, 51 megapiksler.
Og sammenligner vi med de to andre halvannen-kilos kameraene vi nevnte, fullformat-kameraene Nikon D5 og Canon EOS-1D Mark IV med bildebrikke på 36 x 24 mm, er oppløsningen på under halvparten av dét igjen, henholdsvis 21 og 20 megapiksler. Men så er de jo bygd for helt andre formål, da. Ikke minst fart. Opptil 14-16 bilder per sekund. Fujifilm GFX 100 er nok myntet på mer moderat action-fotografering. Men med tanke på den høye oppløsningen er fem bilder i sekundet likevel imponerende.
Fem-aksers bildestabilisering
Et annet imponerende aspekt ved det nye mellomformat-kameraet fra Fujifilm er at dette er et kamera med innebygd bildestabilisering i kamerahuset. Man er altså ikke avhengig av optisk bildestabilisering i objektivet.
Faktisk er dette det første mellomformat-kameraet på markedet med innebygd bildestabilisering. Dette betyr at det foregår små mikro-forflyttinger av selve bildesensorbrikken for å motvirke kamerabevegelser og rystelser, og derfor er hele sensorbrikken montert på et fjærende underlag som også har til hensikt å motvirke rystelser forårsaket av lukkermekanismen.
Fujifilm hevder at fem-aksers-bildestabiliseringen kompenserer for opptil 5,5 trinn i lukkertid. Fra presselanseringen i Japan har jeg sett at noen journalister skriver de har greid å ta sylskarpe bilder håndholdt på 1/10 sekund med en moderat vidvinkel med dette kameraet.
Rask autofokus
I det hele tatt høres Fujifilm GFX 100 ut til å være et hypermoderne kamera, mer moderne enn de to andre mellomformat-kameraene fra Fujifilm, GFX 50R og 50S. Mens disse «bare» har kontrastdetekterende autofokus som tidvis er litt langsom og søkende, har nykommeren GFX 100 hele 3,76 millioner fasedetekterende piksler på bildebrikken. Faktisk er det fasedetekterende sensorer spredt ut over hele sensorbrikken, og Fujifilm hevder selv at autofokusen er dobbelt så rask som på de to nevnte kameraene. 210 prosent er forskjellen som Fujifilm opererer med.
Dette i kombinasjon med ansiktsgjenkjenning, øyedetektering og følgefokus gjør at dette mellomformat-kameraet kommer til å bli brukt til mye mer enn bare studiofotografering. Selv om det neppe får innpass hos sportsfotografene, vil det sikkert bli brukt mye til aktiv utendørsfotografering og til fotografering av langt mer enn bare statiske motiver.
Derfor er det betryggende å få høre at kameraet også har en robust støv- og værbestandig konstruksjon i magnesium. Fujifilm har altså bygd et mellomformat-kamera som skal tåle en trøkk. Godt, ikke minst med tanke på prisen.
Kameraet har altså et hybrid autofokus-system, og tallet på kontrastdetekterende fokuspunkter er oppgitt til 425 punkter.
Fujifilm skriver i pressemeldingen at mye av autofokus-teknologien i GFX 100 er hentet fra fjerde generasjon av den APS-C-baserte X-serien, det vil si Fujifilm X-T3 og X-T30.
Teknologien gjør det også mulig å fotografere helt opp i 16-bits Raw-format og trolig det samme også i TIFF-format.
5,7 millioner søker-piksler
I det hele tatt er det som sagt mye som er imponerende med det nye Fujifilm-kameraet. Som for eksempel at den store elektroniske søkeren med forstørrelsesgrad på 0,86x har en oppløsning på hele 5.760.000 punkter.
EVF-søkeren kan for øvrig tas av helt – praktisk for eksempel under transport, da det blir lettere å få plass til kamerahuset i fotobagen. Dessuten kan man montere den på Fujifilms adapter EVF-TL1, som gjør det mulig å vippe søkeren i forskjellige posisjoner mellom 45 og 90 grader. Vi kjenner løsningen fra GFX 50S.
I tillegg har kameraet en berøringsfølsom LCD-skjerm på 3,2 tommer med oppløsning på 2.360.000 piksler. Den kan vippes i tre retninger.
Kameraet har betryggende nok to minnekortspor. Fujifilm har valgt å holde seg til SD-standarden – SD/SDHC/SDXC – begge kortplassene med støtte for UHS-II-hastighet.
Lysfølsomheten er oppgitt til ISO 100-12.800, med mulighet for å utvides til ISO 50-102.400 ukalibrert.
Lukkertiden går fra 30 sekunder til 1/4.000 sekund, og kan kortes ned ytterligere til 1/16.000 sekund ved bruk av den elektroniske lukkerfunksjonen.
Avansert videokamera
I tillegg til alle de spennende egenskapene knyttet til fotografering har Fujifilm åpenbart også ambisjoner om å gjøre kameraet til et attraktivt profesjonelt videokamera. Kombinasjonen av bruken av Fujifilms nyeste X-prosessorteknologi og den raske bildesensoren gir mulighet til å filme i mellomformat der hele bredden på sensorbrikken brukes, i et 17:9-aspekt. Dette tilsvarer et utsnitt av brikken på 49,5 mm. Til sammenligning er diagonalen på en vanlig fullformat-brikke på 43 mm.
Internt til SD-kortene kan man spille inn video i 4K-format med opptil 30 bilderuter i sekundet i 10-bits 4:2:0-kvalitet. Samtidig kan man sende 4K-videosignaler i 10-bits 4:2:2-kvalitet til en ekstern HDMI-opptaker.
Kameraet har støtte for to videoformat, dels H.264/MPEG-4 AVC akkurat som i tidligere modeller, men nå også H.265/HEVC akkurat som hos Fujifilm X-T3, noe som gir en mer effektiv komprimering, ifølge pressemeldingen.
GFX 100 kan spille inn video med 10-bits fargedybde. Hva betyr det? Faktisk enormt mye. Dette skal gi 64 ganger mer fargeinformasjon enn med 8-bits fargedybde.
Man kan velge mellom to komprimeringsalternativer, ALL-intra og Long GOP. I førstnevnte tilfelle opererer man med en bithatighet på opptil 400 megabit per sekund.
Kameraet byr på et dynamisk område på cirka 12 trinn, noe som skal gi myke toneoverganger for eksempel under filming av landskap, heter det.
Fujifilm, som har vært en global gigant innen filmproduksjon og som i sin tid var en sterk utfordrer av Kodak, er kjent for sine filmsimuleringer i digitalkameraer. De har fulgt opp på videosiden, og siden lanseringen av Fujifilm X-H1 er filmsimuleringen Eterna blitt populær blant videofotografer. Denne løsningen er også tilgjengelig i GFX 100. Filmsimulering basert på den analoge filmen Eterna har lenge vært populær innen filmfotografering, hevder Fujifilm. Dette gir en filmatisk stil med stort tonalområde i skyggene, samt lavere kontrast og fargemetning.
Kameraet byr også på flere Log-oppsett for utvidet tonalområde under etterbehandlingen av videoopptakene.
Kameraet har vanlig 3,5 mm mikrofoninngang og hodetelefonutgang.
Tre skjermer
Foruten den nevnte LCD-skjermen på baksiden har kameraet ytterligere to skjermer, bygd med OLED-teknologi. Den ene er på oversiden og viser innstillinger, histogram eller virtuelle kontroller for lukkertid og ISO. Den andre er på baksiden, under hovedskjermen. Den kan stilles inn til å frigjøre LCD-skjermen fra all innstillings-informasjon, slik at man ser et rent bilde av motivet – eller av bildene man har tatt.
Bluetooth og WiFi er innebygd i kameraet.
Kameraer er konstruert med innebygd vertikalt håndgrep med plass til to batterier som til sammen skal gi kapasitet til opptil 800 bildeopptak etter CIPA-normen. Det medfølger batterilader, men man kan også lade opp batteriene via USB-C-kontakten, som for øvrig støtter USB 3.2-normen.
Kameraet er bygd for Fujifilms G-objektivfatning.
Prisen
Allerede tittelen på denne artikkelen røpte at prisen på Fujifilm GFX 100 er på cirka 120.000 kroner. Fujifilm selv sier i pressemeldingen at prisen er «cirka 119.999 kroner», men vi tillater oss å runde av litt til, vi…
Til sammenligning kan man får Fujifilms GFX 50S-kamera til rundt 55.000 kroner, mens GFX 50R koster i overkant av 45.000 kroner, ifølge Prisjakt.no. Begge er speilløse systemkameraer i mellomformat. GFX 50S har speilrefleks-utseende akkurat som nye GFX 100, mens GFX 50R har en mer rammesøkerkamera-inspirert retro-design.
For sammenligningens skyld kan vi også ta med et annet mellomformat-kamera, Leica S (Typ 006), som ifølge importøren, Bresson AS, koster 208.000 kroner. Hvem sa at mellomformat er billig?