Canon har i år passert to viktige milepæler: 100 millioner solgte EOS-kameraer og hele 160 millioner solgte EF- og RF-objektiver på verdensbasis. Kamerabransjen holder visst stand likevel.
I hvert fall tilsynelatende. Men statistikken skjuler både opp- og nedturer for bransjen.
Det var i månedsskiftet juni/juli 2023 at Canon kunngjorde de nye salgsrekordene. Det dreier seg riktignok ikke nødvendigvis om salgssuksess i nyere tid. Faktisk ligger det mye god kamerahistorikk i disse milepælene. Og dessverre også ganske dystre tall for de senere årene.
Det Canon markerer nå, er salget av kameraer med EOS-fatning og de tilhørende objektivene med matchende fatning, opprinnelig kalt EF- og EF-S-objektivene, supplert med RF- og RF-S-objektivene da Canon kom med sine første speilløse systemkameraer i 2018. (S-en er betegnelsen på objektiv-variantene bygd for APS-C-kamerahus.)
Statistikk fra 1987
Men starten på kameraer med EOS-fatning og de matchende EF- og EF-S-objektivene fant sted så tidlig som i 1987, mens vi ennå brukte filmbaserte kameraer. I mars det året, for å være nøyaktig.
Derfor ligger det mange tidligere års salgssuksesser i innbakt i disse tallene, suksesser som Canon og andre produsenter av speilrefleks-kameraer kunne glede seg over gjennom mange år før digital- og mobil-kameraene kom og snudde opp/ned på kameramarkedet.
I en lang periode fulgte riktignok de etablerte kamera-produsentene godt med på omstillingene, ikke minst med et godt salg av kompakte digitalkameraer gjennom en del år. Mens proffmarkedet lenge satt på gjerdet.
Mobil-angrepet
Men så slo databransjen til for fullt med et frontalangrep på kamerabransjen med sine mobilkameraer. Det hjalp hverken med skuldertrekninger eller direkte hånlatter fra kamerabransjens side – eller dens sympatisører blant brukerne.
For folk flest er mobilkameraer nå alt de trenger for å få dekket sine fotografiske behov, i hvert fall for alt som har med hverdagsbilder av barn og familie å gjøre – og ikke minst feriebilder. «Ordentlige» kameraer er nå liksom bare for fotoentusiastene og de skikkelig profesjonelle fotografene. Sistnevnte er de som lever av å fotografere. Utvalget av systemkameraer til ordentlige konsument-priser og ditto objektiver er mangelvare, selv om vi har sett noen lysglimt i senere tid. Som for eksempel fra Canons erkerival Nikon:
LES OGSÅ: Lyssterkt DX-objektiv får pen omtale
Store runde tall
Vel, verden er kanskje ikke fullt så sort/hvitt – enten/eller – likevel. For salgstallene som Canon nå har lagt fram, representerer ikke bare historiske data. I senere år har de store aktørene, både Canon og Nikon, krysset den ene million-grensen etter den andre.
I 2016 passerte for eksempel Nikon tallet på 100 millioner solgte Nikkor-objektiver, som er Nikons merkenavn på objektivene sine.
Om vi skal finne ut noe mer om Canons suksess eller mangel på sådan i objektivmarkedet i senere år, kan vi se etter når selskapet markerte sitt forrige store jubileum, 150 millioner solgte EF- og RF-objektiver. Det var i januar 2021 at Canon produserte sitt objektiv nummer 150 millioner i denne objektivfamilien, altså utskiftbare EF- og RF-objektiver for EOS-kameraene.
Objektivet som fikk æren av å være nummer 150 millioner, var et Canon RF70-200 mm-objektiv med tilleggsbetegnelsen F2.8 L IS USM, altså et telezoom-objektiv lansert i november 2019.
Canons pressemelding fra den begivenheten kan du lese her.
Av pressemeldingen fremgår det Canon passerte 10-millioners-merket i 1995 og 50-millioners-grensen i 2009. Canon var ifølge sine egne notater først i verden over 100 milloners-grensen på EF/RF-optikk i april 2014, to år før Nikon med sine tilsvarende objektiver.
I pressemeldingen om de nye rekordene som er satt nå i 2023, fremholder Canon – med utgangspunkt i sine egne tall – at selskapet har vært den ledende produsenten av digitale speilreflekskameraer i over 20 år, fra 2003 til 2022.
De nye rekordene
I mars 2023 nådde Canon altså milepælen på 110 millioner produserte EOS-kameraer med et eksemplar av EOS R6 Mark II, som ble lansert i desember året før.
Og 29. juni i år, 2023, kunngjorde Canon at selskapet i mai i år hadde produsert EOS-objektiv nummer 160 millioner. Objektivet som var så heldig å få denne æren, var et Canon RF 100mm F2.8 L Macro IS USM-objektiv, som ble lansert i juli to år tidligere.
Statistikken for øvrig
Statistikken over kamerasalget i senere år er på mange måter deprimerende lesning. Målt i antall solgte enheter har markedet krympet til det nesten ugjenkjennelige. Toppen ble nådd i 2010, da det ble solgt over 121 millioner digitale kameraer på verdensbasis. 11 år senere, i 2021, var dette tallet sunket til magre åtte millioner digitale kameraer. Snaut åtte millioner, for å være nøyaktig, ifølge nettstedet Statista. Da er naturligvis mobilkameraene holdt utenfor. Mobilkameraene har slukt bortimot hele kompaktkamera-markedet og mer til.
Gjennomsnittsprisen for kameraene som selges nå i 2023, er cirka 190 dollar – i skrivende stund cirka 1.980 kroner, ifølge Statista. Prisen er ventet å holde seg ganske stabil i tida som kommer. Dette er riktignok et tall som synes å ligge langt under det man i dag må betale for et alminnelig speilløst systemkamera. Brukerne klager i hvert fall over at kamera- og optikk-prisene er blitt veldig høye de siste årene. Noe som vel i noen grad gjenspeiler at bransjen nå har mer fokus på kameraer som gir god inntjening, mens det er dårlig med nyskaping i de lavere prissjiktene.
Så vi skal kanskje ikke synes så synd på kameraprodusentene? For det første kunne de kanskje ha møtt mobilutfordringen annerledes enn de gjorde? Dessuten får flere av dem nå god kompensasjon for tapet av tradisjonelt kamerasalg gjennom høyere prioritet på utvikling og salg av avanserte digitale kameraløsninger for medisinske og vitenskapelige formål.
I mellomtiden får vi andre bare sitte og vente på at Nikon og Canon krysser nye million-grenser i sine salg av kamerahus og objektiver…