Action-kameraet GoPro HERO7 Black gikk seirende ut av konkurransen om å bli kåret til Årets videoprodukt 2018-19 i Norge. GoPro slo to droner på målstreken.
[toc] Det gikk mye på action både høyt og lavt da fagbladet Elektronikkbransjen skulle finne fram til Årets videoprodukt 2018-2019. Både action-kameraer og droner var med på innspurten.
Seieren gikk til action-kameraet GoPro HERO7 Black, som ble lansert så sent som i september 2018. En av de viktigste forbedringene fra foregående modeller var ytterligere forbedret videostabilisering, som jo er en viktig egenskap ved action-kameraer.
HyperSmooth
Elektronikkbransje-juryen nevner stabiliseringen, kalt HyperSmooth, som skal gjøre motoriserte slingbøyler unødvendig. Kameraet kan ta opp 4K UHD-video med opptil 60 bilderuter i sekundet, i tillegg til blant annet 1080p-video på opptil 240 bilder i sekundet.
Kameraet er vanntett ned til 10 meter, og det tar opp stereolyd gjennom tre mikrofoner, noe som gir mulighet for effektiv vindsusredusering.
Med appen for kameraet kan man sikkerhetskopiere underveis, samt redigere og dele videoer på direkten og strømme direkte fra kameraet til Facebook og YouTube.
Stemmekontroll
Kameraet kan betjene med stemmekontroll, og det har ansikts- og uttrykksgjenkjenning. Timewarp-funksjonen for videoopptak kan gjøres i opptil 30x hastighet. Utsalgsprisen for kameraet ligger på 4.400 kroner.
Kamp mot droner
De to nærmeste konkurrentene og finalistene var to droner fra DJI, henholdsvis DJI Mavic 2 Zoom til 12.200 kroner og DJI Mavic 2 Pro til 15.000 kroner.
Med dette er vi kommet til veis ende blant de foto- og kamera-relaterte prisutdelingene til Elektronikkbransjen i høst. Det er delt ut en rekke andre priser også, til brune- og hvitevare-produkter av mange slag. Men de prisene overlater vi til andre å ta seg av.
Her er de øvrige prisutdelingene fra Elektronikkbransjen høsten 2018 som Kameranytt har omtalt:
LES OGSÅ: Norsk pris til Sony RX100 VI
LES OGSÅ: Mate20 Pro ble Årets mobil
LES OGSÅ: Nå skal bildene på pleksiglass