Operahuset i Oslo har fått rollen som blikkfang i Adobes massive produktlansering i forbindelse med Adobe Max-konferansen 2020, som i år går av stabelen virtuelt på grunn av korona-pandemien. «Himmelerstatning» er navnet på en ny funksjon i Adobe Photoshop som illustreres med bilde av dramatisk himmel over Operahuset.
Den årlige Adobe Max-konferansen, som de siste årene har samlet rundt 10.000 besøkende fra hele verden hver høst i byer som Los Angeles, Las Vegas og San Diego, er i år forvandlet til en gratis tredagers webkonferanse. Men om formatet er nytt, har Adobe valgt å beholde tradisjonen med at Adobe Max i tillegg byr på et skred av oppdateringer og programlanseringer.
Både Photoshop, Illustrator, begge de to Lightroom-programmene, Premiere Pro, After Effects og XD er nå kommet i nye versjoner. Adobe har også lansert Fresco til iPhone og Illustrator til iPad, i tillegg til en betaversjon av Adobe Aero for Mac og Windows, som ifølge Adobe skal gjøre det mulig for noen og hver å skape såkalte Augmented Reality-opplevelser, der man blander elementer fra virkeligheten med digitalt innhold.
En viktig nyhet som ble vist fram, men som ikke er tilgjengelig for kundene ennå, var ny Adobe-teknologi for å avsløre det som mange av oss kaller «photoshopping», altså manipulering av bilder, i tillegg til verktøy for å holde kontroll på metadata om bildene.
Operahuset
Men hva har så Operahuset i Oslo med alt dette å gjøre? Jo, blant de nye funksjonene i Photoshop versjon 22.0.0 er altså «Sky Replacement», som på norsk har fått navnet «Himmelerstatning». Både i sitt opplærings- og PR-materiale har Adobe valgt å illustrere denne funksjonen blant annet med et bilde av Operahuset i Oslo. I bildet ser man et eksempel på hvordan en blå himmel med hvite skyer kjapt kan forvandles til en oransje-rød solnedgangs-himmel.

Hvor mange Photoshop-brukere rundt omkring i verden som vil nikke gjenkjennende til Adobe-bildet av det norske operahuset, er vanskelig å si. Dette arkitektoniske smykket fra Snøhetta er kanskje ikke fullt så godt kjent som det ikoniske operahuset i Sydney. Men norske Photoshop-brukere kan glede seg over at Adobe i hvert fall har tenkt litt norsk i forbindelse med den nye Photoshop-versjonen.
Og jeg ble inspirert til å prøve ut den nye funksjonen nettopp med et av mine egne bilder av Operahuset i Oslo, se oppslagsbildet til denne artikkelen – en såkalt fort-og-gæli-redigering.
HIMMELERSTATNING: Det er enkelt å leke seg med Himmelerstatnings-funksjonen i nye Photoshop. Innfelt det originale bildet med den opprinnelige himmelen. (Foto: Toralv Østvang)
Funksjonen er forholdsvis enkel å bruke, men jeg har ikke rukket å prøve den på så mange bilder ennå, så det gjenstår å se hvor anvendelig den er.
Jeg har imidlertid prøvd den på et bilde jeg tok tidligere i høst av den berømte 10 meter høye elg-skulpturen i Østerdalen, utformet i polert stål. Himmelerstatnings-funksjonen var klok nok til å skjønne at den blanke skulpturen gjenspeilte omgivelsene, inkludert himmelen og skyene over elgen. De riktige delene av skulpturen så ut til stort sett å bli endret i samsvar med de forventede endringene i refleksen fra himmelen og skyene. Eller kanskje det bare virket sånn fordi Photoshop trodde at deler av den blankpolerte stål-elgen var en del av himmelen? Her må det nok eksperimenteres mer.

En ventet nyhet
Uansett må vi vel kunne si at Himmelerstatnings-funksjonen var en ventet nyhet fra Adobes side. For det første har en av de forholdsvis nye konkurrentene blant leverandørene av bildebehandlingsprogrammer, amerikanske Skylum, gjort et stort nummer av at deres bildebehandlingsprogram Luminar kjapt kan identifisere hva som er himmelen i et bilde og erstatte den med andre farger og skyformasjoner. Med all den kunstige intelligens-teknologien som Adobe skryter av å ha utviklet etter hvert, ville det være rart om Adobe ikke fulgte opp med noe lignende.
Dessuten kom jo Adobe selv med ny versjon av forbrukerutgaven av Photoshop, Adobe Photoshop Elements, for bare noen dager siden, og der var nettopp kjapp erstatning av himmelen i landskapsbilder en av de nye funksjonene, omtalt av Kameranytt her:
LES OGSÅ: Adobe gjør om stillbilder til levende video
I min artikkel om nye Photoshop Elements og videoredigeringsprogrammet Premiere Elements skrev jeg at et av kjennetegnene ved Elements-programmene er at de gjerne kommer med noen av de nyeste og mest avanserte tekniske mulighetene som allerede har funnet veien til Photoshop og Premiere, men med et mye enklere brukergrensesnitt. I dette tilfelle ser det ut til at det er blitt snudd om på rekkefølgen, men det gjelder nok bare selve lanseringstidspunktet. Jeg tipper at Adobe har arbeidet med Himmelerstatnings-funksjonen en god stund allerede og så sørget for å få med en forenklet utgave i Photoshop Elements 2020, som tilfeldigvis ble lansert noen dager før «ordentlige» Photoshop.
Uansett er funksjone nå altså også kommet i den profesjonelle Photoshop-versjonen, og for å være ærlig er den blant de enklere og mer brukervennlige nye funksjonene i Photoshop – uten at jeg har rukket å prøve ut noe særlig annet nytt i nye Photoshop ennå.
Kampen mot falske nyheter
Uten å bli beskyldt for å slutte seg til president Donald Trumps spesielle forståelse av falske nyheter – «Fake news» – må det være mulig å si seg enig med Adobe i at det er viktig å unngå at folk flest mister tilliten til det de ser av fotografier og bildemateriale både i ordinære medier, i sosiale medier og andre steder. CAI – altså ikke CIA – er en forkortelse som står for Content Authenticity Initiative. Altså et utspill for å sikre autentisiteten av innhold.

Adobe hevder at selskapet står i fremste rekke i kampen for å sikre at alle som skaper innhold, blir kreditert for arbeidet de skaper, samtidig som selskapet vil bruke teknologien til å bremse misinformasjon ved å sikre at folk får mulighet til å oppdage hvilke endringer som eventuelt er gjort underveis med bilder og annet innhold som de ser på.
Noe av denne teknologien vil bli tilgjengelig i betautgave for utvalgte Photoshop-brukere de nærmeste ukene, for deretter å bli innbakt i en rekke Creative Cloud-applikasjoner i løpet av 2021.
Adobe kunngjorde initiativet på Adobe Max-konferansen i 2019, og samarbeidspartnerne omfatter selskapet som New York Times, Twitter, Microsoft, BBC, Qualcomm, Truepic, Witness, CBC og flere andre.
Slåss Adobe mot seg selv?
Noen vil kanskje synes det er en selvmotsigelse at et selskapet som Adobe, som er en av verdens ledende utviklere av programvare som kan brukes til å manipulere foto, video og andre former for illustrasjoner, skal gå i bresjen for kampen mot «fotoshopping», for å si det slik.
Men faktum er jo at vi har et enormt behov for å kunne skape alskens foto- og video-effekter. Omtrent hver eneste film og TV-serie vi ser på, er stappfull av dem. Du vil vel ikke at Hollywood skal begynne å rasere ordentlige byer for å lage katastrofefilmer om klimakrisen?
Effekt- og manipulerings-mulighetene er også mye av grunnlaget for bildende kunst og mye annen kreativ virksomhet.
Men i en del situasjoner, særlig når vi nærmer oss feltet nyheter, samfunnsutvikling og politikk, er det viktigere enn noengang med verktøy som kan hjelpe oss til å finne ut om det vi ser på, er sant eller om det er et bearbeidet bilde av virkeligheten. CAI kan derfor vise seg å bli en viktig forkortelse.
Neural Filters
«Neural Filters» er et begrep Adobe ikke har oversatt til norsk ennå i den nye norske versjonen av Photoshop. For man kan vel ikke si «nevrale filtre» på norsk?
Enkelt fortalt er det et forsøk på å gjøre Photoshop mer brukervennlig – jeg er nesten fristet til å si forbrukervennlig. Her finner man en samling filtereffekter som alle er basert på avanserte redigeringseffekter som man kan gjøre med et bilde ved hjelp av Photoshop, men som det ofte er vanskelig å få til uten å måtte lese seg opp på tipsartikler eller se instruksjonsvideoer på YouTube. Med Neural Filters får du den samme effekten bare ved et museklikk eller ved å dra i en hendel.
«Smart portrett» er kanskje et av de morsomste filtrene. På portretter kan du for eksempel endre vedkommendes ansiktsuttrykk og gjøre at personen ser glad, sint eller overrasket ut, få vedkommende til å se ung eller gammel og rynkete ut, eller endre hårtykkelsen, hoderetning, synsretning og til og med lysretningen i portrettet. Og du kan omgjøre en person fra langhåret til korthåret uten å måtte sende vedkommende til frisøren. Med filteret Stiloverføring kan du gjøre om portrettet til et Van Gogh-maleri med et museklikk. Og veldig mye annet.

Noen av effektene med disse Neural Filters kjenner jeg igjen fra nye funksjoner i nyeste utgave av forbrukerversjonen Photoshop Elements. En del av filtereffektene blir ikke lastet ned før man tar dem i bruk for første gang, så man slipper å belaste datamaskinen med unødig materiale.
Adobe er klar på at en del av disse filtereffektene foreløpig er i beta, men selskapet har valgt å legge dem med likevel. Det er rimelig å tro at de jevnlig vil bli oppdatert og at utvalget vil bli utvidet.
Photoshop har også fått noen andre mindre forbedringer.
Illustrator på iPad
Den største nyheten for Adobe Illustrator-brukere er vel at Illustrator nå også er kommet i en utgave for Apples iPad-nettbrett. iPad-versjonen av Illustrator bringer blant annet med seg 18.000 skrifttyper.

Også skrivebordsversjonen har fått noen forbedringer, blant annet en ny Recolor Artwork-funksjon som lar brukeren endre hele fargetemaer med bare ett klikk.
Fargegradering i Lightroom
Begge Lightroom-versjonene, både Lightroom Classic for dem som vil arbeide med filene sine lagret lokalt og den andre Lightroom-versjonen for dem som foretrekker å ha bildene lagret «i skyen», har fått en ny fargegraderingsfunksjon som skal gjøre det lettere og mer attraktivt å jobbe med fargejusteringer.
I Lightroom Classic erstatter den nye fargegraderingsfunksjonen den gamle Split Toning-funksjon, men byr samtidig på mye mer. Man kan gi forskjellige fargetoner til høylys, skygge og mellomtoner, og man kan også gi forskjellig luminans til hver av dem.
Classic-versjonen har også fått mer omfattende bruk av GPU-akselerasjon, altså raskere prosessering via grafikkprosessoren.

Den skybaserte Lightroom-versjonen kan nå – manuelt eller automatisk – lagre forskjellige versjoner av samme bilde for brukeren, noe som gjør det lettere å gå tilbake til en tidligere versjon hvis man er misfornøyd med den siste redigeringen, eller sikre seg at man har lagret alternative versjoner om man vil det.
Noe som foreløpig bare er nytt i mobilversjonene av Lightroom, er muligheten til å få programmet til selv automatisk å velge de beste bildene i et album, angivelig kjekt å ha hvis du raskt vil vise frem dine beste bilder til venner og kjente uten å måtte drive med tidkrevende sortering akkurat nå. Du kan øke eller minske antallet bilder som blir valgt ut ved å dra i en hendel for bildekvalitet. Det er Adobes teknologi for kunstig intelligens, Sensei, som ligger bak. (Funksjonen er i skrivende stund ikke kommet med i mine oppdaterte iOS-apper.)
Ellers må jeg innrømme at en av de forbedringene i skrivebordsversjonen av sky-utgaven av Lightroom er at man nå endelig kan manuelt endre bredden på kolonnen i venstre kant av skjermbildet, der hvor listen over mapper og album er oppført. Min personlige bildeorganisering, nedarvet fra tidligere løsninger, inneholder kronologisk informasjon (årstall, måned, dato) i tillegg til annen info om innholdet i mappene. Dessuten er bildematerialet organisert i mapper og undermapper, der undermappene ligger et trinn til høyre for mappen ovenfor.
Derfor har det lenge irritert meg at venstre kolonne har vært så smal at viktig informasjon har vært skjult for meg. Nå er det endelig mulig å endre bredden såpass mye at Lightroom blitt et mye bedre bildearkiv som det er blitt lettere å finne fram i. I hvert fall for meg. Jeg har sett i internett-debatter at jeg ikke er den eneste som irritert meg over dette. Fint å se at Adobe lytter til sine abonnenter.
Fresco for iPhone
Adobes tegne- og male-app Fresco er nå også lansert for iPhone. Dette er programvare utviklet spesielt for penn- og berøringsbaserte enheter, men som også kan brukes i kombinasjon med Photoshop. Tidligere har programmet vært tilgjengelig for iPad og for Windows-baserte enheter med berøringsskjerm.
Premiere og After Effects
Videoredigeringsprogrammet Premiere har fått vesentlig bedre ytelse, lover Adobe. Den nyeste versjonen inneholder også en forhåndstitt på en ny tale-til-tekst-funksjon basert på Adobes AI-teknologi, Sensei. Blant annet skal den kunne brukes til raskt å lage undertekster i videofilmene man redigerer.
I videoeffekt-programmet After Affects dreier nyhetene seg blant annet om forbedret 3D-design, nye kamerastyringsverktøy og et nytt Roto Brush 2-verktøy som ved hjelp av Sensei skal kunne velge og spore et objekt, bilderute for bilderute, med mulighet til å isolere objektet selv i de mest komplekse omgivelser.
Adobe Aero
Adobe Aero er programvare for å utvikle og dele apper for utvidet virkelighet, altså den nevnte Augmented Reality – uten å skrive kode. Programmet finnes for iPhone og iPad, og nå har Adobe lansert betaversjoner også for Mac og Windows.