Adobe, som selv er blitt beskyldt for å lage verktøy som det er lett å bruke til å forfalske fotografier, er med på et initiativ for å gjenreise troverdigheten til bilder og video som presenteres på internett og i mediene.
Det kanskje mest sentrale av alle Adobes programvare-produkter, Photoshop, har som kjent dannet grunnlaget for en generisk betegnelse for å lure folk: å photoshoppe. Med Photoshop er det lett å manipulere fotografier, fra enkle kremlologiske triks som å fjerne eller legge til personer fra politiske gruppebilder til mer avansert bildebehandling for å få folk til å se penere ut enn de er, eller stygge og skremmende, for den saks skyld.
I senere tid har vi sett mange eksempler på at kjente fjes er blitt manipulert inn i bilder og videoer tatt i helt andre sammenhenger, og det er jo også kommet omstridt «morsom-programvare» der vi kan eksperimentere med bilder av oss selv – eller andre – for å se hvordan vi kommer til å se ut i alderdommen. Men teknologi tiltenkt underholdning kan også brukes ondskapsfullt.
Et stygt eksempel på mediemanipulering fra fjoråret var en video av de amerikanske demokratenes toppolitiker Nancy Pelosi, tidsmanipulert for å få henne til å se og høres lettere beruset ut på talerstolen. (Se YouTube-video fra Washington Post om hendelsen her.)
Initiativ mot luring
Nå har sentrale aktører gått sammen om å prøve å finne mottiltak mot slik manipulering. Programvareselskapet Adobe, medieselskapet The New York Times Company og et av de store sosiale mediene, Twitter, arrangerte nylig en konferanse i Adobes hovedkvarter i San Jose i California. Målet var å granske disse komplekse problemstillingene nærmere og om mulig å komme opp med en ny bransjestandard for trygg distribusjon av digitalt innhold, ifølge Adobes blogg.
Vi er ikke der ennå, men debatten er altså i full gang. Initiativet har fått navnet CAI, en forkortelse for Content Authenicity Initiative – initiativ for innholds-autentisering.
Forbruker-opplæring
Et sentral element i diskusjonen på Adobe-møtet var skolering av forbrukerne. Folk må få informasjon, ressurser og verktøy som gjør dem bedre i stand til å vurdere digitale medier, het det. Noen klar oppskrift på hvordan man skal gi folk flest evnen til å vurdere hvem og hva man kan stole på online, foreligger ikke ennå, men står sentralt i arbeidet videre.
Samtidig var konferanse-deltakerne ikke uten videre enige i at endring av digitalt innhold alltid er en uting. Tvert imot er redigering av bilder og video en form for kreativ kunstnerisk virksomhet som kan bidra til å berike både filmer, videoer på nettet og ikke minst annonsering.
Potensialet for skadelige konsekvenser av publisering av digitalt innhold ligger først og fremst i hva slags hensikt opphavspersonene har for redigeringen de har utført, ifølge Adobes referat fra konferansen.
Det er forskjell på å redigere innhold for å underholde og for å svindle eller spre feilaktig informasjon, heter det i gjennomgangen av saken på Adobes presseblogg.
Grensene for kreativitet
Det er rimelig å tro at ikke minst Adobe selv er opptatt av at CAI-initiativet skal få fram dette budskapet. – Vi må ikke male alt endret innhold med den samme brede penselen, og vi må opprettholde og forsvare verdien av kreativ kunstferdighet og kreative kunstneres arbeid, heter det.
Videre er ikke minst Adobe klar på at verktøyene som nå utvikles for skape en bransjestandard for distribusjon av digitalt innhold, ikke skal kunne misbrukes. For eksempel er det viktig at fotojournalister fortsatt skal kunne arbeide anonymt hvis det er en forutsetning for virksomheten de driver. Adobes tekniske avdelinger har dette i tankene hele tiden, men samarbeider både med interessegrupper og offentlige etater for å sikre at interessene til både digitale kunstnere, fotografer og forbrukere blir beskyttet.
Diskusjonene om innholdsmanipulasjon på nettet og i mediene for øvrig vil altså fortsette.