Adobe har lagt ut desember-utgaven av oppdateringer til nye Adobe Lightroom CC. Forbedringene er en fin julegave til brukerne.
[toc] Adobe har som kjent omstrukturert sin portefølje av foto-relatert programvare i høst, der det særlig er nykommeren Adobe Photoshop Lightroom CC som har fått mye oppmerksomhet – og som er ganske omdiskutert.
Lightroom er ingen nykommer, vil du kanskje innvende. Og det er jo riktig. Programmet har vært med oss i over ti år, siden februar 2007, og enda lengre hvis man tar med tiden da programmet var ute i betaversjon.
Men det klassiske Lightroom-programmet er nå omdøpt til Adobe Photoshop Lightroom Classic CC. Forkortelsen CC står for Creative Cloud og er betegnelsen på Adobes skytjeneste.
Lightroom vs. Lightroom
«Nye» Lightroom CC har mange likhetspunkter med den klassiske programversjonen, men skiller seg fra den på to grunnleggende måter:
- For det første lagres alle bildene i nye Lightroom CC i full oppløsning i Adobes skylagringstjeneste, Creative Cloud – i praksis altså på Adobes servere – mens klassiske Lightroom lagrer bildene på en lokal disk og bare sender en såkalt «forhåndsvisning» – en lavoppløselig «preview»-fil – til skyen.
- For det andre har det nye programmet et enklere brukergrensesnitt som gjør at det i større grad enn klassiske Lightroom oppfattes som et forbrukerprogram.
I nettdebatter har enkelte profesjonelle fotografer gitt uttrykk for at de ikke vil ta i nye Lightroom med tang engang. Andre skryter uhemmet av det.
Jeg for min del har brukt ganske lang tid på å prøve ut nye Lightroom, ut fra en vurdering av at hvis dette er det programmet jeg skal overlate hele min (i mine øyne) verdifulle bildesamling til, bør jeg føle meg ganske trygg på det. Derfor har det også tatt meg lang tid å få frem en vurdering av programmet her på Kamerablogg.no, og den artikkelen er ennå ikke klar for publisering.
Men siden en del av leserne sikkert har tatt programmet i bruk, er det likevel på sin plass å ta en gjennomgang av nyhetene i den store desember-oppdateringen som nå er lagt ut. 1.0-versjonen som kom tidligere i høst, var i en skikkelig én-null-versjon i ordets egentlige forstand, med andre ord et «ungt» program med åpenbare svakheter og mangler. 1.1-versjonen som er kommet nå, har etterlengtede forbedringer og utvidelser av funksjonaliteten som fortjener å bli omtalt.
Hele økosystemet forbedret
Det er ikke bare den såkalte skrivebordsversjonen av Lightroom, altså programvaren som kjøres enten på en Windows-PC eller en Mac, som er blitt oppdatert, men hele Lightroom CC-økosystemet, melder Adobe i en bloggartikkel signert Sharad Mangalick.
Med andre ord er også mobil- og nettbrettversjonene for iOS- og Android-operativsystemene oppdatert, i tillegg til Lightroom Classic CC og Adobe Camera Raw. Sistnevnte er Adobes system for å håndtere Raw-filer fra de forskjellige kameraprodusentene.
Blant nye kameraer som nå støttes, er Sony a7R III, Leica CL, iPhone X og Google Pixel 2.
Og med Nikon D850 kan man nå kjøre «tethered capture» – fjernstyrt opptak med bildevisning på PC- eller Mac-skjermen – fra Lightroom Classic CC.
Kunstig intelligens
Den kanskje viktigste forbedringen av Lightroom-systemet i denne oppdateringen, er at mange av auto-funksjonene nå er basert på Adobe Sensei-teknologien, slik nøkkelord- og søkesystemet var det i første versjon.
Sensei er betegnelsen på Adobes plattform for kunstig intelligens og maskinlæring, som er basis for et gigantisk nevralt nettverk der bildene dine analyseres og sammenlignes med titusenvis av bilder redigert av profesjonelle bildebehandlere. Et nevralt nettverk er en datastruktur inspirert av måten som nervecellene i en hjerne er organisert på.
Jeg har sett at enkelte fotografer vil ha seg frabedt å få bildene sine auto-redigert basert på hvordan andre fotografer redigerer sine bilder, ut fra en antakelse om at dette vil redusere alle bilder i hele verden til et slags intetsigende gjennomsnitt der ens egne preferanser og kunstneriske ambisjoner drukner i massens felles multiplum. Eller noe i den retning.
Til skeptikerne er det bare å si at for det første er man ikke nødt til å bruke disse autofunksjonene i det hele tatt. Og for det andre: hvis man likevel ønsker seg en rask første-redigering av bildene sine, kan man bygge opp sine egne forhåndsoppsett – presets – både i Lightroom CC og Lightroom Classic CC. På denne måten kan man sikre seg muligheten til raskt å få satt bildene sine i en status som gjør at man føler seg komfortabel med å vise dem til andre, samtidig som de naturligvis kan bearbeides videre manuelt, hvis man ønsker det. Det siste kan man jo for øvrig også med bilder man bruker auto-justering på.
Foruten rask redigering med autofunksjonene kan man altså velge et ganske stort antall presets innenfor kategoriene farge (eksempel: Punchy Detail), kreative justeringer (eksempel: Aged Photo), sort/hvitt-varianter (eksempe: B&W Infrared) og komponenter (eksempel: Vignett – 03 – Heavy). På PC-en eller Mac-en vises effekten når man holder musepekeren over det aktuelle valget uten å klikke, og først når man klikker på et av forhåndsoppsettene, blir effekten påført bildet. Angrer man, er det bare å taste Skift-R (Revert to Original).
Auto-justeringen endrer i utgangspunktet eksponering, skygger, høylys og kontrast, samt hvite og sorte elementer i bildet. Systemet tar også hensyn til om man har beskåret bildet samt hvilken hvitbalanse kameraet var innstilt på da bildet ble tatt, i tillegg til registrerte data om kamera- og optikk-profil.
Slutt på overeksponering
En av de nyttigste konsekvensene av det nye systemet for auto-justering er at disse justeringene ikke lenger resulterer i overeksponerte bilder, slik det gjerne har fungert tidligere i både Lightroom og Photoshop.
Jeg har prøvd den nye auto-funksjonen på en del eldre bilder i bildesamlingen min, og det ser ut til å fungere utmerket – god eksponering og moderat justering av både høylys og skyggepartier i mange av bildene.
Naturligvis passer ikke auto-justering på alle slags bilder. Lightroom er ennå ikke klok nok til å forstå at nattlige måneskinnsbilder ikke skal gjøres om til dagslysbilder. Men på en stor andel av bildene min ser systemet ut til å fungere imponerende bra.
Split Toning
En funksjon som har vært etterlyst, er Split Toning. Dette er et panel som brukes for å få frem spesielle fargetoner i fargebilder eller gi sort/hvitt-bilder et valgfritt fargeskjær – man er altså ikke låst til å velge et forhåndsoppsett som for eksempel «sepia».
Kurve-justering
Lightroom CC versjon 1.1 har fått et kurve-verktøy kalt Tone Curve der man fritt kan justere fargetone, kontrast og fargebalanse i bildene.
Man kan velge blant flere måter å jobbe med verktøyet på. Over vinduet som viser kurveinnstillingen er det fem symboler, og det venstre setter verktøyet i såkalt parametrisk stilling, der det settes grenser for hvor langt man kan dra i kurve-grafen for at man ikke skal ødelegge bildet fullstendig. De fire andre gjør det mulig selv å sette inn punkter for fri justering av eksponering samt de tre fargene rødt, grønt og blått.
Jeg antar at dette blir et hyppig brukt verktøy blant dem som vil ha mest mulig kontroll selv over bildejusteringene.
Dato og klokkeslett
Lightroom CC har fått et nytt verktøy for å etterjustere informasjon om dato og klokkeslett. Dette kan gjøres for enkeltbilder eller for en gruppe av bilder.
Funksjonen er nyttig for dem som kanskje ikke hadde satt opp riktig dato og tid på kameraet sitt da bildene ble tatt, eller som glemte å stille inn riktig tidssone hvis man var på reise.
Med riktig dato og tid i bildefilen blir det lettere å finne igjen bilder, og jeg antar funksjonen blir populær blant dem som skanner inn gammelt, analogt bildemateriale. Da får jo gjerne bilder fra for eksempel 1950-tallet datostempel fra i dag.
Full skjerm
En etterlengtet funksjon i nye Lightroom er nok muligheten til bare å trykke på F-tasten for å få vist bildet i fullskjermmodus. Menyvalget for det samme er View > Detail – Full Screen.
Android
Android-versjonen av nye Lightroom CC har også fått en runde med forbedringer som inkluderer det nye Auto-justeringssystemet. Blant de øvrige etterlengtede forbedringene er bedre oversikt og mulighet til å holde styring på hvor mye lokal lagringsplass som Lightroom kan boltre seg med på Android-enheten.
Den nye versjonen løser også merke-spesifikke problemer som har rammet enkelte brukere av Android-enheter fra Huawei, Samsung og Google (Pixel 2). Hastighetsforbedringer står også på listen.
iOS
Også iOS-brukere kan glede seg over de nye Auto-funksjonene. I tillegg kan bilder som eksporteres fra iPhone og iPad nå utstyres med vannmerke-tekst, for eksempel navn og opphavsrettssymbol.
Som Android-versjonen er også iOS-versjonen gjennomgående blitt raskere, og det er foretatt en del feilrettinger, i tillegg til at HDR-opptak er forbedret.
Lightroom Classic og Camera Raw
Ikke uventet er auto-forbedringene også lagt inn i den nye versjonen av Adobe Photoshop Lightroom Classic CC, som nå er oppgradert til versjon 7.1. I tillegg til noen mindre endringer er det også rettet noen feil.
Adobe varsler også at det kommer noen oppdateringer til Lightroom 6 – versjonen som kan kjøres uten abonnement, men som ikke lenger er i salg – den 19. november 2017.
Listen over hvilke kameraer som nå er støttet av Adobe Camera Raw, finner du her. Og listen over hvilke objektiver som er støttet av Adobes programvare, finner du her.
3 Responses
Takk for god info om forskjellen mellom CC og Classic CC. Har vært frustrert over at Classic opererer med ulike opplastninger til Creative Cloud, men nå får jeg bare lære meg Lightroom CC