Motstanderne av abonnements-betalt programvare jubler: Nå er versjon 2 av bildebehandlingsprogrammet Affinity Photo endelig lansert. På tre plattformer samtidig: For Windows, MacOS og iPadOS. Dessuten kan man få Affinity Designer 2 og Affinity Publisher 2 på de samme plattformene.
I senere år har programvarebransjen vært preget av en voldsom overgang fra kontantbetaling til abonnements-basert finansiering. Det har gitt lavere inngangsbillett til mye programvare, i tillegg til at programvarehusene har tatt seg råd til hyppigere oppdateringer. Men over tid bidrar abonnementene også til at programvare generelt oppleves som mye dyrere enn før.
På fotosiden har kritikken særlig vært hard mot amerikanske Adobe, som står bak sentrale programmer for bilde-, video- og grafikk-behandling. Listen omfatter blant annet Photoshop, Lightroom, Premiere og Illustrator.
Ikke minst skyldes nok kritikken rett og slett at Adobe er et veldig stort programvarehus med tilnærmet monopolstatus i en del miljøer og bransjer. De hardeste kritikerne er trolig privatpersoner som må betale for programvaren sin selv. Abonnementsløsningene er nok mer velkomne i bedriftsmarkedet.
Opprøret mot abonnementsbetaling
Noen som har skjønt seg på opprøret mot abonnementsbetalingen, er folkene i det britiske selskapet Serif (Europe) Ltd. Firmaet holder til i Nottinghamshire i East Midlands-regionen, en snau times kjøretur fra Sherwood-skogen der legenden om Robin Hood oppsto. Sistnevnte stjal angivelig fra de rike og ga til de fattige. Serif-folkene har skaffet seg et beslektet renommé. Firmaet ble etablert i 1987 og hadde som mål å utvikle rimelige programvare-alternativer for den tidens Desktop Publishing-bransje, som altså drev med trykksaks- og reklame-design via datamaskin.
Programvarenavnet Affinity dukket opp da Serif lanserte Affinity Designer i 2014, først for Mac og senere for Windows. Programmet fremsto som en rimelig konkurrent til Adobe Illustrator. Året etter, i 2015, kom den første versjonen av bildebehandlingsprogrammet Affinity Photo. Det tredje Affinity-programmet var Affinity Publisher, lansert i 2019, åpenbart en konkurrent til Adobe InDesign.
Mange mindre oppdateringer
Affinity Photo har vært gjenstand for en serie mindre oppdateringer i de sju årene programmet har eksistert. Alle oppgraderingene har vært gratis. Det er først nå, i november 2022, at brukerne må ta stilling til å de vil ha den helt nye versjon 2. Da må de vel å merke kjøpe den «fra scratch». Altså til full pris – minus rabatten som tilbys akkurat nå i lanseringsperioden.
Men man kan ikke få programmet – eller de øvrige Affinity-programmene – til en tradisjonell oppgraderingspris, som bransjen gjerne opererte med tidligere. Det er nok litt surt for dem som har kjøpt versjon 1 ganske nylig. Mens det trolig betyr lite for mange av dem som kjøpte lisens for flere år siden.
Like fullt diskuteres det heftig om forbedringene og nyhetene i versjon 2 av Affinity-programmene er nok til å rettferdiggjøre et komplett nyinnkjøp av programvaren. Noen mener ikke det. Personlig er jeg usikker. Jeg har hatt Affinity-programvaren installert lenge, men synes ikke jeg har brukt den nok til å kunne bedømme om nyhetene er tilstrekkelig omfattende til å forsvare et nyinnkjøp for alle eksisterende brukere. For min del har jeg hatt et Adobe-abonnement i mange år, og i travle arbeidssituasjoner er det fristende å bruke programvare som sitter i fingrene framfor å brukte tid på å lære seg noe nytt. Derfor har jeg rett og slett ikke fått brukt Affinity Photo så mye som jeg skulle ha ønsket.
Man skal kanskje ikke se bort fra at Serif-folkene hadde ventet noe kritikk på dette punktet og at det er derfor de har lansert en såpass heftig rabatt som rundt 40 prosent nå i lanseringsperioden. Det blir nesten som en god, gammeldags oppgraderingspris.
Endelig Publisher til iPad
Blant nyhetene er den første utgaven av Affinity Publisher for iPad. Dermed er hele Affinity-suiten endelig tilgjengelig for iPadOS. Så nå kan man designe flotte publikasjoner mens man er på farten, med iPad som eneste datamaskin man har med seg.
Ashley Hewson, administrerende direktør hos Serif, sier at selskapet er stolt over å ha greid å bringe alt det man forbinder med Desktop Publishing til iPad.
– Kraften og portabiliteten til Affinity Publisher 2 for iPad gjør at du nå kan ta med deg side-design og layout vekk fra kontorets begrensninger og ut til de omgivelsene som gir deg aller mest inspirasjon, sier Hewson i en pressemelding fra Serif.
«Flere tonn» med nyheter
Om vi skal tro Serif-folkene, inneholder versjon 2 av Affinity-programmene flere tonn med nyheter. Det er naturligvis markedsførings-prat. På den andre siden er det jo nettopp store forbedringer brukerne ønsker seg i den første skikkelige versjons-oppgraderingen på sju år.
Blant nyhetene i Affinity Photo 2 er at man nå kan redigere RAW-filer uten å risikere å ødelegge originalen. Man kan når som helst gå tilbake til et tidligere nivå selv etter å ha lagt på flere nye lag eller gjort andre justeringer av bildefilen.
En annen nyhet er en funksjon som på engelsk heter «Live Mesh Warp». La oss si at du vil legge inn et bilde på noe som ser ut som et tidsskrift man blar i. Da bør ikke bildet se ut som om det ligger på en flat bakgrunn. Verktøyet Live Mesh Warp fikser det, slik at bildet får en slags 3D-dimensjonalitet.
Nå kan man også lage utmaskinger basert på en spesiell farge i bildet, for så å foreta justeringer, legge på effekter eller male bare på den masken som er laget for denne fargen.
Affinity Photo 2 har også fått mer avansert håndtering av lag i et bilde, som for eksempel at man kan lagre forskjellige versjoner av lagene underveis, slik at man får mulighet for å velge blant dem senere i prosessen.
Affinity Photo 2 støtter nå dessuten JPEG XL som gjør det mulig å vise et utvidet fargevalg og HDR-bilder (High Dynamic Range) basert på bilder eksportert som JPEG-filer. Det nye formatet får stadig bredere støtte i forskjellige nettlesere.
For Kameranytts lesere er det naturligvis Affinity Photo 2 som er det mest interessante programmet fra Serif-firmaet, men vi får ta en titt innom de andre også – alle er jo relevante for folk som har med foto, grafikk og presentasjon å gjøre.
Affinity Publisher 2
Jobber du med større bokprosjekter? Med Affinity Publisher 2 kan du kombinere separate Publisher-dokumenter som kapitler der sidenumre, kapitler og så videre automatisk synkroniseres. Dette fungerer for ordens skyld ikke i iPad-versjonen.
Det er også mye annet nytt i programmet, ikke minst i iPad-versjonen, som vil nyte godt av forbedret minnehåndtering i iPadOS 16.
Affinity Designer 2
I Affinity Designer 2 er det blitt lettere enn før å vri og vrenge på elementer, inkludert tekst, ved hjelp av «Vector Warp»-funksjonen.
Kniv-verktøyet – «Knife Tool» – skal gjøre det raskere enn noensinne å kutte i en hvilken som helst form, kurve eller tekst og dele dem opp i separate komponenter. En stabiliseringsfunksjon bidrar til høy presisjon.
Programmet har også fått et effektivt måleverktøy til å måle distanse- og flatemål.
For dem som bruker Affinity Designer 2 til å bearbeide arkitekt-tegninger, kan programmet importere og redigere AutoCAD- og DFX-filer raskt og nøyaktig mens lagstrukturen og skaleringen i originalfilen tas godt vare på.
Programmet har også fått en ny «røntgen-visning» som gjør det lettere å vise hvordan illustrasjonen egentlig er bygd opp «under skallet».
Operativsystemene
Serif-folkene sier de er nøye på at programvaren deres skal dra nytte av de nyeste forbedringene i de respektive operativsystemene. Her er listen over de eldste operativsystem-versjonene som Affinity V2-programmene støtter:
- Windows: Windows 10 mai-oppdateringen 2020 (2004, 20H1, build 19041).
- Mac: MacOS 10,15 (Catalina).
- iPad: iPadOS 15.
Prisen
I skrivende stund, midt i lanseringsperioden for de nye Affinity-programmene, tilbyr programvarehuset Serif programmene til 40 prosent rabatt – om enn uten å si noe om hvor lenge denne rabattperioden vil vare.
En såkalt universal lisens som gir tilgang til alle de tre Affinity-programmene på alle tre plattformer, koster per 10. november 2022 en samlet pris på 1.090 kroner, mens normalprisen senere vil være 1.750 kroner, altså tilnærmet 40 prosent rabatt i skrivende stund.
Kjøper man de tre programmene, Photo 2, Designer 2 eller Publisher 2, separat, er prisen 449 kroner for hvert program nå i rabattperioden, men den vil øke til 749 kroner per program når full pris slår inn. Dette er altså versjoner for henholdsvis MacOS og Windows.
iPad-versjonene av Designer 2, Photo2 og Publisher 2 til rabattert pris koster 129 kroner for hvert program, mens normalprisen blir 219 kroner per program.
Vær oppmerksom på at Serif opererer med andre priskonstellasjoner for bedriftskunder og utdanningsinstitusjoner.
Affinity vs. Adobe
Siden jeg startet denne artikkelen med å snakke om abonnements-løsninger kontra å kjøpe seg tradisjonell programvare-lisens, kan det være interessant å ta en titt på en sammenlignbar Adobe-løsning. For min del har jeg valgt å kjøpe en universal Affinity-lisens til 1.090 kroner, altså med lanserings-rabatt. I rettferdighetens navn er det vel best å basere sammenligningen på ordinær pris på 1.750 kroner.
Personlig har jeg i dag et Adobe-abonnement som heter «Foto (1 TB)». Med denne har jeg tilgang til både den sky-baserte Lightroom-versjon og den disk-baserte Lightroom Classic samt Photoshop for Windows og Mac i tillegg til iPad. Og som navnet sier, i tillegg kommer én terabyte lagringsplass i skyen for Lightroom-bildearkivet. For dette betaler jeg 236,25 kroner i måneden, som gir en årsprisen på 2.835 kroner.
Et mer sammenlignbart Adobe-alternativ er imidlertid den planen som heter «Creative Cloud Alle applikasjoner», fordi den inneholder de tre viktigste sammenlignbare programmene – samt noen flere. Vi snakker om Photoshop (alternativ til Affinity Photo), Illustrator (alternativ til Affinity Designer) og InDesign (alternativ til Affinity Publisher). I tillegg kommer riktignok videoredigeringsprogrammet Premiere Pro og Acrobat Pro. Så helt sammenlignbare er jo ikke disse to løsningene. Men prisene er uansett ganske forskjellige.
For dette Adobe-abonnementet betaler man 615 kroner i måneden – ettårsplan, månedlig betaling. For ett helt år blir det 7.380 kroner. Velger man isteden å forhåndsbetale for ett helt år, synker prisen til 7.044,60 kroner i året.
Den nevnte universale lisensen på Affinity-programmene, inkludert iPad-versjonene, kommer altså til sammenligning på de nevnte 1.750 kroner. Og dette beløpet trenger du ikke engang regne som årspris. Du kan bruke Affinity-programmene til evig tid, om du vil. Eller i praksis fram til neste store versjonsoppgradering. For da vil sikkert mange brukere ønske å skaffe seg den nye versjonen. Vi vet ikke hvor lenge det blir til versjon 3 kommer. Men fra versjon 1 ble lansert til versjon 2 kom i salg, tok det altså sju år…