Canons pionerkamera innen profesjonell video er kommet i ny versjon: Canon EOS 5D Mark IV. En viktig speilrefleks for entusiaster og proffer.
Stikkord for Canon EOS 5D Mark IV er ny CMOS-sensor på 30,4 megapiksler, høyhastighetsopptak med opptil sju bilder i sekundet, videoopptak i 4K, forbedret autofokus med ansiktssporing under videoopptak, nytt filformat kalt Dual Pixel Raw, der man kan finjustere fokus i ettertid, og innebygd Wi-Fi og GPS.
Canon EOS 5D Mark IV kommer i salg i september, og prisen på kamerahuset er satt til 40.599 kroner inklusive mva.
Med andre ord et profesjonelt speilreflekskamera som sikkert kommer til å bli kjøpt også av en del kameraentusiaster med romslig lommebok.
Superkamera eller dinosaur?
Speilreflekskameraer som Canon EOS 5D Mark IV får i dag gjerne en litt blandet mottakelse når de lanseres.
Blant profesjonelle fotografer og i dette tilfellet også filmfolk er det gjerne litt tilbakeholden entusiasme å spore. Entusiasme, fordi dette er et viktig arbeidsredskap som de gjerne vil se ytterligere forbedringer av. Litt tilbakeholdenhet, fordi dette er kravstore kunder som ikke lar seg lure av svada, floskler og moteord. Canon må overbevise dem om at dette er substansielle forbedringer som gjør at det er verdt investeringen å oppgradere.
Blant kameraentusiaster for øvrig, inkludert dem som har valgt andre kameraløsninger til sitt bruk, er mottakelsen gjerne todelt: enten uhemmet jubel eller slakt på prinsipielt grunnlag, sistnevnte gjerne supplert med kommentarer om at heller ikke denne gang har Canon skjønt at verden nå er blitt speilløs. I de heftige debattene som har blomstret på Facebook siden lanseringen av EOS 5D Mark IV torsdag 25. august, har jeg sett ordet «dinosaur» gjentatte ganger.
Opp gjennom årene har jeg imidlertid hatt gleden av å få høre en god del norske fotografer i profesjonelle filmmiljøer snakke om sine erfaringer med 5D-kameraene, som blant annet er brukt til opptak av flere kjente TV-serier. For min del er jeg ikke i tvil om at 5D Mark IV vil få en strålende mottakelse i en del miljøer.
5D-historien
EOS 5D-familien til Canon så dagens lys i 2005 og fikk raskt en banebrytende rolle som en ny måte å ta opp video på, særlig innenfor reklame og i film- og tv-produksjoner.
Stikkord var fullformat-bildebrikke og Live View i kombinasjon med videoopptak. Oppløsningen på den første 5D-modellen var på 13 megapiksler.
Tre år senere, i 2008, kom Canon med den første oppfølgeren under selskapets favorittmåte å navngi oppgraderinger på: Canon EOS 5D Mark II. Nettooppløsningen var økt til 21 megapiksler, lysfølsomheten var drastisk oppgradert og ikke minst var LCD-skjermen mye bedre. Dette var viktig for videofilming der LCD-skjermen brukes som søker.
Tre og et halv år senere, i 2012, kom neste oppgradering, EOS 5D Mark III. Oppløsningen var bare moderat økt, til 22 megapiksler netto, men igjen var LCD-skjermen forbedret, nå med oppløsning på mer enn én megapiksel, og lysfølsomhetsområdet drastisk utvidet. En annen viktig forbedring var at antall fokuspunkter var økt fra ni til 61.
Og så kan vi skru frem til i dag, med lanseringen av Canon EOS 5D Mark IV.
4K-video
Blant nyhetene som kommer med 5D Mark IV, er 4K-video. På høy tid, vil noen kanskje si.
Det er verdt å merke seg at Canon har valgt såkalt DCI 4K, som innebærer en oppløsning på 4096 x 2160 piksler. DCI 4K har proporsjoner på tilnærmet 1,9:1 – egentlig 256:135 – og er en standard som brukes i filmbransjen. Forkortelsen DCI står for Digital Cinema Initiatives.
Konkurrenten Nikon har på sine 5D- og 500D-modeller også 4K, men i oppløsningen 3840 x 2160, også kalt UHD (Ultra High Definition). Dette er 16:9-proporsjoner og er standarden som brukes for TV-apparater og PC-skjermer – og er den definerte standarden som brukes hos YouTube og i mange dataspill.
Uten å gå i dybden på forskjellene mellom DCI 4K og UHD 4K og fordelene med den ene fremfor den andre oppløsningen, kan vi i hvert fall fastslå at Canon ligger et lite steg over i oppløsning på dette punktet.
4K-video kan tas opp med en bitrate på opptil hele 500 Mbps med hastigheter på henholdsvis 29,97 bilderuter per sekund, 25 bps, 24 bps eller 23,98 bps. Jeg har sett kritikere legge ut debattinnlegg der det er blitt etterlyst bilderate på 60 bps i 4K, slik storebror EOS 1DX Mark II kan by på.
Full HD kan blant annet tas opp med 59,94 bps eller 50 bps med en bitrate på opptil 180 Mbps.
4K-videoopptak lagres i Motion JPEG-format. Fordelen er at det ikke foregår noen sammenhengende «interframe»-basert komprimering med nøkkelbilderuter gjennom hele videosekvensen, men at hver bilderute komprimeres for seg som et selvstendig JPEG-bilde. Dette borger for høy videokvalitet. Ulempen er at videofilene kan bli svært store.
Hvis man ønsker særdeles høyt dynamisk omfang i videoopptakene, kan man benytte den nye HDR-videofunksjonen. Da tas opptaket med 60 bps, for deretter å kombinere bilderuter slik at man sitter igjen med video på 30 bps.
I laveste oppløsning, 1280 x 720 piksler, kan man ta opp video med opptil 120 bps, som vises som høykvalitets slow motion med ¼-hastighet.
Kameraet har mini-HDMI-kontakt for å kjøre videoopptak ut til ekstern HDMI-opptaker, men bare for Full HD, ikke 4K.
4K-systemet kan også brukes til å ta ut stillbilder av høy kvalitet fra videoopptakene, med en oppløsning på 8,8 megapiksler.
Video-autofokus imponerer
Under den nordiske lanseringen fortalte den østerrikske fotografen Christian Anderl om sine første erfaringer med kameraet – se YouTube-video her. I all hemmelighet har han fått bruke kameraet i flere uker før lanseringen, blant annet for å ta opp en musikkvideo i Wales.
Anderl er en såkalt Canon-ambassadør, men understrekte under presentasjonen at han står fritt til også å uttale seg kritisk om Canon, hvis han ønsker det. Presentasjonen var likevel full av lovord om det nye kameraet.
Blant punktene han trakk fram, var forbedringene av autofokus. Filmfolk har en tradisjon for å sky unna autofokus. I profesjonelle filmopptak benyttes til og med gjerne egne folk – såkalte focus pullers – til å ta seg av fokuseringen.
Under opptakene i Wales lot Anderl seg overtale til å bruke autofokus under vidoopptak for første gang – og i to dager filmet han uten å røre fokusringen på objektivene, fortalte han, åpenbart imponert over resultatet.
Det var ikke minst ansiktsfokuseringen i kombinasjon med sporing av bevegelige motiver som imponerte.
Han demonstrerte også vellykte eksempler på bruken av Dual Pixal Raw-funksjonaliteten og muligheten til å refokusere etter at bildet er tatt.
– Viktig kamera
Produktspesialist Trond Sliper hos Canon Norge har store forventninger til den nye 5D-modellen.
– Når vi nå får både 4K-video og 30 megapikslers oppløsning, dekker vi enda større deler av totalmarkedet enn før. 30 megapiksler er ypperlig for studiofotografer, og vår nye 4K-løsning innfrir ønskene fra highend-videomarkedet, sier Sliper i en telefonkommentar til Kamerablogg.no midt under den nordiske lanseringen i Stockholm.
Sliper sier han regner med at EOS 5D Mark IV vil være særlig attraktiv for reise- og video-spesialister.
Han bemerker at highend 4K naturligvis utgjør en utfordring for brukerne fordi det stiller ekstra krav til utstyr for redigering og distribusjon, samt forutsetter raske minnekort med høy kapasitet. Tross dette har han registrert store forventninger og mye nysgjerrighet knyttet til 5D Mark IV-lanseringen, som det jo har gått rykter om en stund.
Noe av det Sliper er mest spent på, er hvordan Dual Pixel Raw-funksjonaliteten vil bli tatt imot.
– Dette er en funksjon der man tar to bilder i ett, den ene noe faseforsinket, slik at man kan foreta justeringer i ettertid. En spennende nyskaping, sier Sliper til Kamerablogg.no.
Dual Pixel Raw
Her er Canons egen forklaring på hvordan Dual Pixel Raw-teknologien fungerer:
«Hver enkelt av EOS 5D Mark IVs 30 millioner piksler består av to fotodioder som kan brukes sammen eller individuelt. Med denne teknologien er det mulig å opprette Dual Pixel RAW-filer som inneholder to bilder tatt med ørliten forskjell i synsvinkel. Når bildene så etterbehandles i Digital Photo Professional-programmet, er mulig å utføre tre typer unike justeringer takket være Dual Pixel RAW-formatet. Du kan gjøre mikrojusteringer i skarpheten, noe som er svært nyttig til finjustering av portrettbilder. Videre er det mulig å justere områder med høylys som ikke er fokus, slik at de samsvarer bedre med elementene som er i fokus, og det er mulig å bruke skyggereduksjon til å redusere forekomsten av for eksempel reflekser.»
Det er verdt å merke seg at funksjonen foreløpig trolig bare kan anvendes gjennom Canons eget bildebehandlingsprogram, Digital Photo Professional, for Windows og Mac. Om det også kommer funksjoner i andre bildebehandlingsprogrammer for å håndtere dette, gjenstår å se.
Teknologien benyttes også i flaggskipet Canon EOS 1DX Mark II.
Mindre bildestøy
Den nye EOS 5D Mark IV har omtrent samme lysfølsomhetsomfang som forgjengeren. Omfanget er økt fra ISO 100-25.600 til ISO 100-32.000 i kalibrert tilstand, men det utvidede eller ukalibrerte omfanget er som før, ned til ISO 50 og opp til ISO 102.400.
Canon hevder likevel at kameraet har fått forbedrede algoritmer for støybehandlingen, noe som skal gi enda bedre ytelse i svakt lyst. Her frir Canon særlig til fotojournalister som må dekke nyhetssaker uansett lysforhold.
Autofokus i månelys
Tallet på fokuspunkter i autofokussystemet er som før, 61 AF-punkter. 41 av dem er kryssensorer. Systemer er imidlertid forbedret ved at det dekker et større felt – 24 prosent mer av bilderammen horisontalt og åtte prosent mer vertikalt. Dessuten har det bedre lysfølsomhet i svakt lys samt generelt bedre ytelse, ifølge Canon.
Canon hevder at autofokussystemet fungerer selv i månelys, med rekkevidde ned til EV -3 når man bruker søkeren eller EV -4 når man bruker Live View-innstillingen.
Med EOS 5D Mark IV kan man bruke telekonvertere med alle teleobjektiver for f/8 AF med alle de 61 punktene, inkludert 21 kryssensorer. Løsningen skal gi større presisjon enn før.
Lysmålersensoren er en avansert RGB+IR-lysmålsersensor på 153.600 piksler som fungerer i samarbeid med en Canon Digic 6+-prosessor, som skal bidra til bedre eksponering og presis motivgjenkjenning og -sporing, ifølge Canon.
Søkeren dekker 100 prosent av bildet og har en forstørrelsesgrad på cirka 0,7x.
LCD-skjermen er på 3,2 tommer som før, men oppløsningen er økt fra 1.040.000 piksler til 1.620.000 piksler. Skjermen kan ikke vris eller vendes, men er til gjengjeld blitt berøringsfølsom. For eksempel kan man bestemme fokuspunktet ved å trykke på skjermen.
Sju bilder i sekundet
5D Mark IV er noe raskere på serieopptak enn forgjengeren, med en oppgitt opptakshastighet på sju bilder i sekundet i full oppløsning og med full AF/AE-følgefokus, mot seks bilder i sekundet på forgjengeren.
Man kan ta serieopptak på inntil 21 bilder i en serie i Raw-format, eller ubegrenset antall hvis man tar opp JPEG-bilder.
Hvis man ønsker mest mulig lydsvak fotografering, kan man benytte innstillingene Silent Single eller Silent Continous, som gir minimalt med kameralyd.
Wi-Fi og GPS
Canon prøver nå å tilpasse seg nye tider også på kommunikasjonssiden.
Canon EOS 5D Mark IV har innebygd Wi-Fi som kan brukes både til fjernstyring og filoverføring via smartmobiler og nettbrett. For eksempel kan man benytte Canons Camera Connect-app.
I tillegg er kameraet utstyrt med nærfeltskommunikasjon (NFC), som gjør det enkelt å opprette samband mellom kameraet og kompatible enheter.
En innebygd GPS-enhet geokoder alle bilder i EXIF-dataene med automatisk tidsoppdatering. For første gang legges det også automatisk til IPTC-metadata, for eksempel opptaksdetaljer, ifølge Canon.
For øvrig merker vi oss at USB-systemet i Mark IV er oppgradert fra USB 2.0 hos forgjengeren til USB 3.0 hos nykommeren.
Kameraet har to kortplasser, en for CompactFlash-kort og en for SD-kort.
CompactFlash-kortplassen kan ta UDMA 7-kompatible kort, men ikke Type II-kort eller Microdrive.
SD-kortplassen håndterer SD/SDHC/SDXC-kort og UHS-I-kort.
Batterikapasiteten er oppgitt til cirka 900 bilder per ladning.
Nye objektiver
Sammen med 5D Mark IV lanserer Canon nå også to nye objektiver myntet på selskapets fullformatkameraer, EF 24-105mm f/4L IS II USM og EF 16-35mm f/2.8L III USM.
Disse vil bli omtalt i en separat artikkel senere.
Vi tar imidlertid med at EOS 5D Mark IV inneholder en forbedring av Canons såkalte Digital Lens Optimizer-teknologi. Denne teknologien var tidligere bare tilgjengelig ved behandling av Raw-filer i kameraet. Nå kan løsningen også brukes på JPEG-filer i opptaksøyeblikket.
Teknologien innebærer at man kan få korrigert ulike linseavvik – aberrasjoner – samt diffraksjon og lavere oppløsning som skyldes lowpass-filteret, ifølge Canon.
Canon EOS 5D-familien er bygd med omfattende vann- og støvbestandighet, og dette skal være ytterligere forbedret hos 5D Mark IV, med blant annet enda sikrere lokk over batterikammeret.
Canon EOS 5D Mark IV-kamerahuset veier cirka 890 gram og har følgende dimensjoner: 150,7 x 116,4 x 75,9 mm.
Helt til slutt: I den historiske oversikten over 5D-kameraer ovenfor hoppet vi 5DS og 5DS R, som ble lansert for halvannet år siden. Dette er fullformatkameraer med særdeles høy oppløsning på 51 megapiksler netto og som særlig er myntet på atelier-fotografer som trenger filer med særdeles høy oppløsning til store utskrifter.