Canon slo Nikon i duellen om hvem at de to som kom ut først med OL-kameraet 2020. Canon EOS-1D X Mark III er her, med 28 ganger høyere oppløsning på autofokus-sensoren enn hos forgjengeren, slik at sportsfotografene kan føle seg trygge på nøyaktig fokussporing På OL-arenaene i Tokyo til sommeren.
Tross fremgangen for speilløse systemkameraer er det fortsatt Canon og Nikon som med sine speilreflekser er de store erkerivalene i kampen om sports- og nyhetsfotografenes gunst. Våpenet er store, tunge, solide og ikke minst superraske klassiske speilreflekskameraer der nettopp hastigheten sitter i førersetet, ikke høy oppløsning.
Foruten sports- og nyhets-fotografer henvender Canon seg også til dyrelivs-fotografer med dette kameraet.
LES OGSÅ: Canon dominerer på sportsarenaene
Både Canon og Nikon kunngjorde sent i 2019 at de var godt i gang med å utvikle nye toppmodeller i denne kameraklassen. Canon kom først i mål med å lansere sitt nye toppkamera, Canon EOS-1D X Mark III. Men kameraet kommer ikke i salg før i slutten av februar 2020, og det er ventet at da vil også Nikon ha lansert sitt motstykke, Nikon D6.
Timingen for lanseringene er knyttet til sommer-OL 2020, som går av stabelen i perioden fra 24. juli til 9. august.
– Beste noensinne
Men akkurat nå er det altså Canon det dreier seg om.
– Dette er den beste speilrefleksen vi har lagd noensinne, hevder produktspesialist Trond Sliper hos Canon Norge.
Han påpeker at for en del av Canons kundegrupper, ikke minst sports- og nyhetsfotografer, er det fortsatt speilrefleks-kameraer som gir den beste muligheten for blinkskudd. Derfor er andelen speilrefleks-kameraer fortsatt over 90 prosent hos sportsfotografene, ifølge Sliper.
Canons norske produktspesialist på foto kommer også med et utsagn som mange kanskje synes høres litt underlig ut: – I tillegg til å være det beste speilrefleks-kameraet vi noensinne har lagd, er EOS-1D X Mark III faktisk også det beste speilløse kameraet vi har lagd, sier Trond Sliper.
Han begrunner resonnementet med at Live View- og videofunksjonene til det nye kameraet er så avanserte at de bidrar til å gjøre EOS-1D X Mark III til et profesjonelt videokamera. – Her har vi hentet mye inspirasjon fra våre profesjonelle Cinema-kameraer, sier Sliper.
Men for hovedmålgruppene, sports- og pressefotografene, er det uansett den optiske speilreflekssøkeren som er nøkkelen, hevder Sliper. – Det finnes ingen elektronisk søker ennå som går med lysets hastighet, slik vår optiske søker gjør. Søkeren er altså nøkkelen, sier han.
Kjappe serier og 5K-video
Lenge var det en alminnelig oppfatning i bransjen at kameraer med mekanisk speil neppe vil kunne ta raskere serieopptak enn rundt 12 bilder i sekundet. Med EOS-1D X Mark II presset Canon denne grensen til 14 bilder i sekundet, og med EOS-1D X Mark III ytterligere oppover, til 16 bilder i sekundet, fortsatt med full autofokus og kontinuerlig lysmåling. Svitsjer man til Live View, altså med speilet låst i lukket stilling, kan man ta opptil 20 bilder i sekundet, fortsatt med full autofokus og kontinuerlig lysmåling. 20 bilder i sekundet i Live View er mulig både med mekanisk og elektronisk lukker.
– Jeg innrømmer at en elektronisk søker – EVF – har mange fordeler sammenlignet med en optisk speilrefleks-søker, men den har noen ulemper også. Det er fortsatt en liten forsinkelse i gjengivelsen av motivet på en elektronisk søker, beregnet til rundt 110 millisekunder. Dette kan i praksis bety at man kanskje mister 2-3 viktige bilder i en hektisk fotograferings-situasjon, sier Sliper.
Oppløsningen
I debattforumene på diverse kamera-nettsteder diskuteres det nå heftig om oppløsningen på «bare» 20 megapiksler er for dårlig i 2020 – mange debattanter hevder dét. Men for fotografene som er i målgruppen for EOS-1D X Mark III, betyr hastighet alt – og mye mer enn oppløsningen.
Og da snakker vi ikke bare om hastigheten på serieopptak, men også på alle andre operasjoner, som autofokus-hastigheten, databehandlingen i kameraet, lagringshastigheten og ikke minst overføringshastigheten.
Fra idrettsarenaer overføres bildene ofte via internett til hjemmeredaksjonen som kontinuerlig plukker ut bilder til publisering på TV og web. Det er en av grunnen til at EOS-1D X Mark II ikke bare byr på WiFi i tillegg til Bluetooth, men også kablet overføring via Ethernet-kabel. Kameraet støtter også Canons trådløse tilsender WFT-E9.
Canon har altså valgt å beholde den effektive oppløsningen på 20 megapiksler på EOS-1D X Mark III. Ryktene vil ha det til at Nikon vil øke oppløsningen til 24 megapiksler på det kommende Nikon D6-kameraet, selv om dette ikke er bekreftet ennå.
– Men EOS-1D X Mark III har et nytt, revolusjonerende lavpass-filter som bidrar til å skarpe opp bildene såpass mye at dette tilsvarer en oppløsning opp 24 megapiksler, hevder Trond Sliper. Det nye filteret har fått navnet High Detail Low Pass Filter og bidrar også sterkt til å redusere faren for moaré.
Det nye kameraet har fått en ny signalprosessor, kalt Digic X, som skal være langt overlegen forgjengeren.
– I tillegg har det nye kameraet en egen separat Digic 8-prosessor for autofokus-systemet. Dette gjør databehandlings-ytelsen 380 ganger raskere enn før, og den samlede bildeprosesseringen 3,1 ganger raskere, fremholder Sliper.
Den nye autofokus-sensoren, med 28 ganger så høy senteroppløsning og tre ganger så mange autofokus-punkter som på foregående modell, beskriver Sliper slik: – Fokussensoren er rett og slett en egen CMOS-sensor, med 191 autofokuspunkter – 155 av krysstypen. Løsningen betyr veldig mye for nøyaktigheten til autofokusen på det nye kameraet.
Muligheten til å ta opptil 20 bilder i sekundet i Live View med elektronisk søker byr også på gode muligheter der det er påtvingende med lydløs fotografering.
Under Live View-fotografering og -filming trår Canons Dual Pixel CMOS autofokus-system i kraft. Her dekker autofokus-pikslene hele bildehøyden og over 90 prosent av bredden, og Canon lover ekstremt treffsikker følgefokus.
Kameraet har en ny Auto AF-innstilling som brukes til å finjustere autofokus-innstillingene til å matche objektivet. Dermed er oppsettet av AF-systemet enklere enn før, og ifølge Canon skal det være ideelt for profesjonelle som fotograferer motiver som tidvis kan være tildekket.
5,5 K video
Ved hjelp av det 12-bits Raw-format til Canon, Cinema Raw Light, som ble introdusert med Canon EOS C200-videokameraet, får man videofiler som er mellom en tredjedel og en femtedel så store som standard Cinema Raw-videofiler. Canon EOS-1D X Mark III er faktisk det første Canon-kameraet som har Raw-videoopptak uten å være et dedikert videokamera. Dette gjør det mulig å ta opp 5,5K Raw-video og lagre opptakene internt i kameraet på CFexpress-kortene. Kameraet har dobbelt CFexpress-kortplass.
Til vanlig fotografering holder Canon fast på optisk bildestabilisering i objektivene, men EOS-1D X Mark III har en innebygd digital bildestabilisering kalt Movie Digital IS som gir fem-aksers bildestabilisering når man filmer håndholdt. Systemet har fått en ny modus som oppdager og korrigerer bevegelser som oppstår når man går med kameraet.
Video tatt opp i 4K kan for øvrig brukes til å ta ut stillbilder på 8,8 megapiksler.
ISO 819.000 og HEIF
Blant andre imponerende egenskaper med det nye Canon-kameraet kan vi merke oss at man nå kan utvide ISO-innstillingen oppover til hele ISO 819.200, som er dobbelt så høyt som på forrige generasjon EOS-1D X-kamera. Jeg har riktignok ikke sett noen bilder tatt med denne ISO-innstillingen ennå, så jeg kan ikke si noe om bildekvaliteten, men det høres likevel imponerende ut.
Dessuten er dette det første Canon EOS-kameraet som støtter det nye filformatet HEIF – High Efficiency Image File-formatet. Dette formatet gjør det mulig å lagre 10-bitsbilder i en fil som tilsvarer størrelsen til en 8-bits JPEG-fil. Man kan stille inn kameraet til å lagre to filer av hvert opptak, enten som Raw pluss JPEG eller Raw pluss HEIF.
For øvrig har kameraet innebygd GPS som kan brukes til å lagre posisjonsdata på bildene. Dette er spesielt nyttig for sports- og naturfotografer på reise, hevder Canon.
Canon EOS-1D Mark III har solid allværs-sikring og er bygd i en solid magnesiumlegering. Det kan motstå ekstreme værforhold, lover Canon.
Kameraet har også fått betjeningsknapper som lyser opp når man trykker på display-knappen. Da blir det lettere å identifisere knappene, ikke minst når man fotograferer eller filmer i mørke omgivelser.
Prisen
Canon EOS-1D Mark III er naturligvis ikke noe billig kamera. Canon Norge har satt den anbefalte prisen til cirka 83.000 kroner for kamerahuset. Kameraet kommer i salg i Norge i slutten av februar 2020.
Tekniske data
Brutto oppløsning | 21,4 megapiksler |
Netto oppløsning | 20,1 megapiksler |
Bildeoppløsning | 5.472 x 3.648 piksler |
Brikkestørrelse | Fullformat, 36 x 24 mm |
Sensortype | CMOS |
Lysfølsomhet | ISO 100-102.400, utvidbart til ISO 50-819.200 |
Bildestabilisator | Movie Digital IS (kun for video) |
Fokuspunkter | 191 med dedikert speilrefleks-AF-sensor |
Objektivfatning | Canon EF (ikke EF-S-/EF-M-objektiver) |
LCD-skjerm | 3,2-tommer |
LCD-skjermoppløsning | Ca. 2,1 mill. piksler |
Søkertype | Pentaprisme + Live View |
Søkerforstørrelse | 0,76x m/50mm objektiv fokusert på uendelig |
Lukkertider | 30 sek.-1/8.000 sek. |
Innebygd blits | – |
Serieopptak | Inntil 16 bps m/mekanisk lukker, inntil 20 bps m/elektronisk søker, i Live View m/speil låst, eksponeringsmåling og autofokus-sporing fullt aktivert. Buffer: Ubegrenset for JPEG, maks 1.000+ for Raw-bilder. |
Videoformater | MPEG-4, H.264, H.265, Canon Cinema Raw Light |
Mikrofon | Stereo, 48 kHz, 16-bits x 2 kanaler |
Høyttaler | Mono |
Lagring | CFexpress 1.0 Type B |
USB | USB 3.1 Gen 2 |
HDMI | Micro-HDMI |
Mikrofoninngang | Stereo minijack |
Hodetelefonutgang | Ja |
WiFi | 802.11b/g/n + RJ-45-Ethernet-kontakt |
Bluetooth | Ja |
Batteritid CIPA | M/optisk søker: ca. 2.850 bilder. M/Live View: ca. 610 bilder. (CIPA, 20 grader) 4K video ca. to timer og 20 minutter. |
Vekt | Ca. 1.250 g netto, ca. 1.440 g inkl. batt. |
Størrelse | 158 x 167,6 x 82,6 mm |