Annonser

Kameranytt

Alt (vi vet) om Canons superkamera

Canon EOS R5
VOKSEN: Endelig er Canon EOS R-familien i ferd med å få noen voksne familiemedlemmer. Canon EOS R5 er underveis. (Pressefoto: Canon)

Canon EOS R5 er kameraet som skal få profesjonelle fotografer til å svitsje til speilløst. Blant stikkordene er 8K-video, dobbelt kortplass og digital bildestabilisering på bildebrikken, noe som trolig skal kunne bidra til opptil åtte steg lengre eksponering.

Men når kan vi vente at Canon EOS R5 kommer på markedet? Hvor mye vil det vil koste? Hvor høy oppløsning det er på bildebrikken?

Dette vet bare Canon selv. Eller kanskje ikke engang Canon. For dagens pressemelding om Canons nye superkamera er ikke noen lansering, bare en kunngjøring om at Canon er i ferd med å utvikle et kamera som vil få navnet EOS R5 når det er ferdig.

LES OGSÅ: Nå er Canon EOS-1D X Mark III OL-klart

Mye kan endre seg

Selv om hovedrammene er lagt, kan mange detaljer endre seg innen kameraet er klart for lansering. Detaljer som for eksempel nøyaktig hvor høy oppløsning det vil være på den nye bildebrikken og hva slags type lagringskort kameraet vil bli bygd for, vil Canon foreløpig ikke si noe konkret om.

LES OGSÅ: Canon EOS M6 Mark II utfordrer optikken

Canon EOS R5
8K-VIDEO: Vi vet ikke hva 8K-videoopptak fra Canon EOS R5 kan brukes til ennå, men Canon presenterer i hvert fall det kommende kameraet som et 8K-kamera. (Pressefoto: Canon)

Men utifra hva Canon tross alt sier om det nye kameraet, er det enkelte forhold som gir seg selv, i hvert fall sånn noenlunde. Med 8K snakker vi gjerne om en oppløsning på 7.680 x 5.120 piksler. Det tilsier en bildebrikke med oppløsning på minst 40 megapiksler, gjerne litt mer hvis man skal få denne oppløsningen fra et 16:9-utsnitt av en 3:2-brikke. Man kan kanskje gjette på en oppløsning på linje med Nikon Z 7 på 46 megapiksler? Men det kan jo også være greit å ha in mente at Sony allerede ligger på 61 megapiksler med sitt a7R IV-kamera. Her er det duket for veddemål.

Et annet forhold som kan sies å gi seg selv, er at et kamera som skal kunne håndtere 8K-video på en eller annen måte, må ha mulighet til å lagre bildedata svært raskt. Tradisjonelle SD-minnekort hol der neppe mål, så det er grunn til å tro at i hvert minst den ene av de to kunngjorte minnekortplassene må kunne håndtere for eksempel CFexpress-kort.

Den nyeste CFexpress-standarden, versjon 2.0 fra 2019, tilsier en hastighet på opptil fire gigabyte per sekund, forutsatt at kameraet er bygd for å støtte dette. Nikon har på sin side valgt den noe eldre XQD-kortstandarden for sine speilløse systemkameraer, Z 6 og Z 7, der maks-hastigheten foreløpig ligger på én gigabyte per sekund. Dette har kanskje sammenheng med at Nikon var tidlig ut med å velge denne kort-typen, som vi har sett i Nikon D4, D5 og D500 før den også dukket opp i de nevnte speilløse Nikon-kameraene.

Noen stor minnekort-krig ligger det imidlertid ikke an til her, i og med at de to korttypene har identisk formfaktor. Dermed kan firmware-oppgraderinger trolig håndtere utviklingen enten det går den ene eller andre veien.

Mye å ta igjen

Da Canon lanserte sine første speilløse fullformat-kameraer høsten 2018, like etter at Nikon hadde gjort det samme, var det mange som var litt skuffet over hva Canon kom opp med. Det var ikke minst sammenligninger med Sonys a7-familie som hadde skapt forventninger som Canon ikke innfridde. Lavere oppløsning enn hva Sony etter hvert hadde nådd opp til, mangelen på dobbelt minnekortplass og en omstridt glidebryter bak på kamerahuset var blant punktene som ble ramset opp som kritikkverdige.

Canon EOS R5
ERGONOMI: Vi ser ikke baksiden av kameraet her, men kan bekreft at den omstridte glidebryteren fra det første EOS R-kameraet er fjernet fra EOS R5. (Pressefoto: Canon)

Det ble også påpekt en mangel på konsistens mellom kamerahus og optikk, i den forstand at Canon så å si utelukkende kom med svært dyre, store og tunge kvalitetsobjektiver for den nye fullformat-fatningen, objektiver som markedsmessig ikke helt matchet kamerahus-utvalget, som etter kort tid ble supplert med det mer kompakte og forbruker-vennlige Canon EOS RP-kamerahuset, som matchet objektivutvalget enda dårligere.

Nå ser det imidlertid ut til at de som har bruk for og råd til høykvalitets-objektivene som Canon har lansert – og fortsetter å lansere – med RF-fatning, endelig får et kamerahus som passer bedre til denne målgruppen.

I skrivende stund har Canon lansert i alt ti objektiver med RF-fatning, som er navnet på fatningen for de nye speilløse Canon-fullformatkameraene – den gamle fatningen for Canons speilrefleks-kameraer heter som kjent EF-fatningen. Åtte av disse ti objektivene har en L i navnet som indikerer at de ligger i en slags optisk førsteklasse. Mange av disse objektivene befinner seg i 20.000-30.000-kronersklassen og enda høyere. Dette er ikke optikk man plasserer på et Canon EOS RP-kamerahus til 14.000 kroner.

Men nå utvider Canon altså både kamerahus- og objektiv-utvalget på speilløs-siden. Canon lover ni nye objektiver i 2020, og her kommer det objektiver både for forbruker-kjøpere som vil ha kamera i Canon RP-klassen og mer pengesterke kjøpere i entusiast- og proff-segmentet som vil ha Canon R og ikke minst det kommende Canon R5-kameraet.

Canons utvalg av kameraer og optikk for det speilløse fullformat-markedet begynner endelig å bli om ikke komplett, så i hvert fall modent. Og veldig interessant. Sony, se opp!

Hvorfor i all verden 8K?

Det er altså begrenset hva Canon vil si om det nye kamerahuset ennå. Det gjelder også produktspesialist Trond Sliper hos Canon Norge. På spørsmål om hva Canons satsing på 8K betyr – en videostandard som de færreste har mulighet til å se og vise foreløpig – svarer han bare: – Vi har ikke noe mer info om 8K å formidle foreløpig.

Men han legger til en liten bisetning, noe om at 8K vil være med på å viske ut forskjellen mellom video og stillbilder.

Canon EOS R5
X MEGAPIKSLER: Canon vil foreløpig ikke si noe om hvor stor oppløsning bildebrikken på det kommende EOS R5-kameraet vil få. (Pressefoto: Canon)

Hvordan skal vi tolke dette? En ren gjetning, men kanskje noe om at muligheten til å ta opp 8K-video kanskje ikke uten videre skal tolkes som at man heretter skal kunne begynne å videofilme med Canon EOS R5 i 8K for å vise 8K-video på TV-skjermen. Hva kan man ellers bruke 8K til? Jo, man kan gjøre et 8K-videoopptak for deretter å plukke stillbilder med 8K-oppløsning – de nevnte 7.680 x 5.120 pikslene – ut av videofilen. Da får man høyt oppløste stillbilder tatt opp i en hastighet på opptil 30 bilder i sekundet. Kan det kalles å «viske ut forskjellen mellom video og stillbilder», mon tro?

En annen mulighet kan være å ta opp video i 8K for å ned-sample til 4K i svært høy kvalitet, eller kanskje 4K-opptak med høyere bildefrekvens enn det «vanlige» kameraer greier?

Vi får forhåpentlig vite mer om dette om ikke altfor lenge.

5-tallet forplikter

En annen kryptisk uttalelse fra den norske Canon-talspersonen under briefingen for norske journalister om R5 var at «5-tallet forplikter». Her må vi nok en gang gi oss i gang med egne fortolkninger, for noen utdyping ville han ikke komme med.

Det er rimelig å tro at det er Canons suksess med EOS 5D-serien det siktes til. En serie speilreflekskameraer som kom på markedet i 2005 og som fra 2008 har vært med på å revolusjonere bruken av stillbildekamera til også å ta opp video. Dagens modell, EOS 5D Mark IV, begynner imidlertid å få noen år på baken og er vel snart modent for en oppgradering. Men er det ikke nå på tide å gjøre dette på den mer framtidsrettede speilløse plattformen?

Canon EOS-1D X Mark III
TAUS: Produktspesialist Trond Sliper hos Canon Norge vil ikke si så mye konkret om Canon EOS R5 foreløpig. Arkivfoto fra lanseringen av Canon EOS-1D X Mark III i januar 2020. (Foto: Toralv Østvang)

Da Canons første speilløse fullformat-kamera, EOS R, ble lansert, var det en del som trakk paralleller til EOS 5D Mark IV, blant annet på grunn av så å si identisk oppløsning på rundt 30 megapiksler. Men EOS R manglet jo enkelte egenskaper som 5D-brukerne var vant med, som for eksempel plass for mer enn ett minnekort. Dét kravet kan EOS R5 innfri, til bryllupsfotografenes lettelse.

Så sant det kommende EOS R5-kameraet ikke blir altfor dyrt, har det etter min mening alle muligheter til å dra med seg en del av dagens 5D-brukere over til den speilløse verdenen. Men da må naturligvis Canon komme opp med et kamera som viser at de tar 5-tallets forpliktelser på alvor…

12 og 20 bps

Hva mer vet vi om det kommende Canon EOS 5R-kameraet?

Ett av områdene som Canon har vært konkret på, er hastigheten. På serieopptak vil EOS R5 greie opptil 12 bilder i sekundet med den mekaniske lukkeren og 20 bilder i sekundet med elektronisk lukker. Dagens EOS R har en oppgitt hastighet på opptil åtte bilder i sekundet. I pressemeldingen sier Canon at kameraet er utmerket for alle – «fra bryllupsfotografer til naturfotografer».

Endelig bildestabilisator

Canon EOS R er også det første kamerahuset i R-familen med integrert bildestabilisator i kamerahuset, noe både R og RP er kritisert for å mangle. Det digitale systemet i kamerahuset «samarbeider» med den optiske bildestabiliseringen i objektivene, og det ryktes at dette betyr opptil åtte trinns stabiliseringseffekt. Altså at man skal kunne ta bilde håndholdt på opptil åtte lukkerstegs lengre eksponeringstid enn uten bildestabilisering. I pressemeldingen sies det riktignok bare at man vil kunne fotografere med håndholdt kamera i dårligere lys enn man noengang kan ha tenkt seg mulig – «light levels not previously imagined».

Optikk-annonsering

Canon EOS R5

Det er for øvrig ikke bare det kommende kameraet Canon nå har forhåndsannonsert, men altså ennå ikke lansert. Dette gjelder også et kommende zoomobjektiv, RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM, som skal komme i løpet av året. Heller ikke dette objektivet vil Canon si så mye om foreløpig, annet det er blant de i alt ni nye RF-objektivene som Canon vil annonser i løpet av 2020.

Jeg ser at noen har hengt seg opp i at objektivet har dårlig lysstyrke i telemodus, bare f/7,1. Med tanke på at dette skal brukes på et fullformat-kamera, er det imidlertid ikke så dårlig som en del synes det høres ut som. Fordelen med den beskjedne lysstyrken er trolig at objektivet kan designes som forholdsvis lite og lett. Dessuten kompenseres den litt dårlige lysstyrken med nyvinningene innen bildestabilisering, som gjør at man bruke det i dårligere lys enn før.

Vi ser trenden andre steder også. For eksempel har Nikon fått pepper for det kompakte kit-objektivet som leveres til APS-C-kamera Nikon Z 50, som kom på markedet høsten 2019. Her synker lysstyrken fra f/3,5 til f/6,3 når man zoomer inn fra 16 mm vidvinkel (tilsvarende 24 mm) til 50 mm tele (tilsvarende 75 mm). Men takket være god bildestabilisering, her riktignok bare i objektivet, ikke i kamerahuset, er objektivet brukelig også i telemodus i ganske dårlig lys. Effekten som dette har på bokeh-en, er imidlertid en annen sak.

Canon EOS R5
2X: Den kommende telekonverteren Extender RF 2x. (Pressefoto: Canon)

I tillegg til det nye Canon RF 100-500 mm-objektivet har Canon også annonsert utvikling av to nye telekonvertere for RF-fatningen, Extender RF 1.4x og Extender RF 2x.

Canon EOS R5
1,4X: Den kommende telekonverteren Extender RF 1.4x. (Pressefoto: Canon)