Kameranytt.no

Orden på motor-stativene

DockKit
DOCKKIT: Apple-skisse fra WWDC som viser hvordan DockKit-konseptet kan utnyttes av utviklere som vil klekke ut spennende motoriserte iPhone- og iPad-holdere. (Ill.: Apple.)

Etter mange års mer eller mindre vellykte forsøk fra tredjepartsutviklere på å konstruere rimelige motoriserte stativer til iPhone tar nå Apple grep og gir dem grunnmuren: DockKit.

Noen år etter at iPhone ble lansert – i 2007 – hadde Apples smartmobil fått såpass gode foto- og video-egenskaper at stadig flere videoentusiaster begynte å ta iPhone i bruk til ganske så ambisiøse videoprosjekter.

Et av verktøyene som en del ønsket seg, var stativer og rigger som kunne brukes til å etterligne profesjonell kameraføring. Noen hadde store nok budsjetter til å kunne ta i bruk profesjonelt utstyr som med små tilpasninger også kunne betjene små videoenheter som iPhone, selv om det kanskje så ut som overkill. Gimbaler for mobilkameraer og kompakte digitalkameraer begynte det også å bli et godt utvalg av på markedet.

Folkefinansiering

I årene rundt 2012-2014 og deromkring begynte det å dukke opp et antall små, motoriserte stativer eller holdere som man kunne plassere et mobilkamera i. Ikke minst myntet på iPhone. Med slikt utstyr kunne man gi mobilkameraet mulighet til å bevege seg grasiøst rundt i opptil 360-graders vinkel mens man filmet. Noen av prosjektene til å utvikle disse produktene gikk gjennom Kickstarter og andre folkefinansierings-tiltak.

DockKit API
PIONER-PRODUKT: Den motoriserte iPhone-holderen Motrr Galileo var resultat av et av flere folkefinansierings-prosjekter som ble kunngjort for 10-12 år siden, men som viste seg ikke å ha livets rett. Nå vil Apple gjøre det lettere å utvikle slike løsninger. (Foto: Produsenten.) (Klikk for større bilde.)

Et eksempel var stativ-løsningen Motrr Galileo, som ble kunngjort i 2012. Industridesignere som hadde vært med på å utvikle de fleksible Gorillapod-kamerastativene, gikk nå sammen om å designe det de kalte en revolusjonerende iOS-styrt iPhone-robot der man kunne plassere en iPhone for å videofilme mens mobilen snurret rundt eller opp og ned i opptil 360 grader i grasiøse, kontrollerte bevegelser.

Galileo-oppfinnelsen fikk bred dekning i teknologipressen. Men hvis man søker på det i dag, finner man bare utdaterte testomtaler og – hvis man er heldig – en og annen artikkel som forteller at produktet er «discontinued». Lignende skjebne ser ut til å ha truffet flere andre prosjekter i samme gate.

Sporingsproblemer

Noe av problemet ser ut til å ha vært knyttet til betjeningen av de motoriserte kameraholderne. Den måtte ikke bli for komplisert. Da ville iPhone-brukere, selv avanserte sådanne, rynke på nesen.

Og motivsporingen som var nødvendig for å følge et motiv i bevegelse, bød trolig på utfordringer den gang. Mye av dette har man kommet langt i å løse i våre dager. Både hos Apple og utenfor, for eksempel i kamerabransjen.

WWDC og DockKit API

Da er det på tide å spole fram til Apples globale utviklerkonferanse, WWDC, som startet 5. juni 2023. Det viktige stikkordet DockKit API druknet nok litt i mengden av lanseringer som Apple gjennomførte den dagen. Men etterpå har Apple gått grundig til verks og presentert DockKit-konseptet ganske utfyllende både i tekst og på videoer.

DockKit API
SWIVL: Til venstre en 10-12 år gammel forløper til dagens Swivl Robot (t.h.), som brukes for eksempel til å gjøre videoopptak av en foredragsholder eller lærer – skoleverket er en av målgruppene. Sporingen skjer ved hjelp av en «markør»-enhet som foredragsholderen har med seg. Det gjenstår å se om produktet vil bli videreutviklet med Apples nye DockKit-teknologi. (Foto: Swivl. Montasje: EpleNyheter.no.) (Klikk for større bilde.)

DockKit er det som kalles et API – et Application Programming Interface. Altså et grensesnitt for kommunikasjon mellom apper og et datasystem. I dette tilfellet slik at forskjellige slags kamera-relaterte apper gjennom datasystemet kan kontrollere både kameraet – les: iPhone-en – og bevegelsene til det motoriserte stativet.

Dette innebærer at DockKit API-et fra Apple vil gjøre det mye enklere enn før å utvikle avanserte løsninger for styring av motoriserte stativer og holdere, ettersom mye av kjernen i programvare som trengs, allerede finnes i operativsystemet. Det var det jeg mente innledningsvis med å si at Apple nå vil bygge inn grunnmuren for slike løsninger i operativsystemet.

DockKit er ett av flere interessante API-er som Apple bygger inn i iOS 17, det nye operativsystemet for iPhone – klart for sluttbruker-markedet høsten 2023.

Etter det EpleNyheter.no forstår, vil DockKit-API-et også finnes i ipadOS 17. Jeg har sett demonstrasjoner av hvordan man fra en iPad – og sikkert også fra en annen iPhone – kan fjernstyre samspillet mellom en iPhone og den motoriserte holderen den er montert i.

Ikke bare for video-interesserte

Til å begynne med fikk DockKit-API-et kanskje mest oppmerksomhet blant video-entusiaster, men Apple er veldig klar på at dette er teknologi som vil kunne få mange andre bruksområder også. Apple ramser selv opp følgende: videoopptak, levende videostrømming, videokonferanser, trening og idrett, helse, utdannelse og generell forretningsdrift. Det finnes sikkert enda flere. Et eksempel som allerede er trukket fram, er til å følge med på hvordan hunder og katter oppfører seg når de er overlatt til seg selv hjemme i noe timer.

DockKit API
MULIGHETENE: Slik skisserer Apple selv alle mulighetene som DockKit-løsningen kan by på i en video myntet på utviklere. Du kan se videoen her. (Skjermdump: Apple.) (Klikk for større bilde.)

Under demonstrasjoner i sesjoner på WWDC-konferansen i Apple-hovedkvartertet i Cupertino utenfor San Francisco ble det vist overbevisende eksempler på anvendelsen av DockKit-teknologien. Man kunne se hvordan en tilpasset app kan styre iPhone-kameraet og holderen eller stativet som det er plassert i, under live videoopptak gjennom et synsfelt på full sirkel, altså 360 grader. Vision-rammeverket benytter algoritmer og maskinlæring til å detektere ansikter på både dyr og mennesker, landemerker, tekst og gjenstander, og på den måten kan utviklere lett bygge løsninger for å styre integrasjonen med motoriserte stativer, skriver 9TO5Mac

Et eksempel kan være presentasjoner der en taler beveger seg fram og tilbake over en stor scene – og blir kontinuerlig fulgt automatisk i videoopptaket, alltid sentrert i skjermbildet. Slike løsninger finnes naturligvis allerede i dag i kostbart videokonferanse-utstyr, men det blir jo noe annet enn med en rimelig iPhone-holder og en app som tar kontroll over iPhone-ens kamera-app.

Konklusjon

Vi får håpe at noen av pionerne som prøvde seg på slike løsninger for 10-12 år siden, fortsatt sitter på gode ideer som det nå blir lettere å realisere i form av varige produkter og apper takket være Apples DockKit-API. Og at andre også lar seg friste til å utvikle løsninger basert på DockKit-API.

Ja, vi er faktisk avhengig av at tredjepartsutviklere griper fatt i DockKit. I WWDC-rapportene fra Cupertino er det ingenting som tyder på at Apple selv vil lansere noen relevante fysiske DockKit-løsninger i overskuelig framtid. Men Apple ser nå altså ut til å ha satt opp en interessant grunnmur som utviklere kan bygge videre på. For oss foto- og video-entusiaster ser dette spennende ut. 

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.