Kamerasalget i Norge fortsetter å synke i foruroligende tempo – ned hele 28 prosent i første halvår 2019 målt i antall solgte kameraer. Heldigvis for kamerabransjen faller ikke salgsverdien fullt så mye.
[toc] Dette viser tallene som Stiftelsen Elektronikkbransjen nå har lagt fram om salget av elektronikk-produkter i Norge i første halvår 2019.
I utgangspunktet ser salgstallene slett ikke så dårlige ut. I volum — altså målt i antall solgte produkter — sank elektronikk-salget med omlag seks prosent. Målt i verdi, derimot, altså i hva disse varene totalt ble solgt for, var nedgangen bare på tre prosent.
Men dette gjelder altså alle slags elektronikk-produkter som faller inn under det som Stiftelsen Elektronikkbransjen jobber med, som kjøleskap, frysebokser, komfyrer, kjøkkenmaskiner, radioer, TV -er, hodetelefoner, høyttalere og mye annet.
Lavere fall i verdien enn i volumet betyr for øvrig at vi kompenserer for at vi kjøper færre produkter med at vi kjøper dyrere produkter.
Verst for kamerasalget
Blant alle produkt-sjangrene ser det ut til det nettopp er fotobransjen som er hardest rammet av nedgang i salget – nå igjen. I første halvår 2019 falt kamerasalget i Norge med hele 28 prosent målt i antall solgte kameraer.
Målt i verdi, derimot, utgjorde nedgangen 14 prosent i samme periode.
Alle tallene er sammenligninger med samme periode i fjor, altså første halvår.
På spørsmål fra Kameranytt svarte kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen at det foreløpig ikke foreligger noe tallmateriale som viser omorganiseringer eller nedleggelser blant norske fotohandlere som følge av nedgangen i kamerasalget.
Om dette indikerer at det ikke er noen fotohandlere som gir opp og stenger døra eller om det bare ikke er noen som har prøvd å grave fram disse tallene, vet vi altså ikke noe om.
Berges av bildeprodukter
Derimot ser det ut til at fotohandlerne kan søke en viss trøst i at folk flest fortsetter å lage fysiske kopier av bildene sine, til tross for at kamerasalget går ned – og til tross for at mobilkameraene overtar for tradisjonelle kameraer til fotograferingen.
– Bildemarkedet steg fem prosent i første halvår, og det er særlig salget av fotobøker som trekker markedet opp, sier Ottemo.
4K overtar
For dem som jobber mye med å lage videofilmer, kan det være greit å være obs på at hele 92 prosent av TV-ene som ble solgt i første halvår i år, var skjermer med høy oppløsning i UHD 4K-klassen. I første halvår året før greide denne kategorien 85 prosent. Her gjelder det nok å kjenne sin besøkelsestid og sørge for at man leverer fra seg mest mulig redigert video i 4K-format.
Generelt opplever TV-forhandlerne at stadig flere av oss kjøper store TV-er, ettersom slike produkter stadig faller i pris. Det er også noe som videoprodusenter må begynne å ta hensyn til – enten det nå dreier seg om profesjonelle aktører eller videoamatører som vil vise fram ferievideoene sine mest mulig fordelaktig.
55-tommerne utgjør nå 33 prosent av markedet i første halvår, mens 65-tommerne går fra 17 til 22 prosent markedsandel. Virkelig store skjermer, fra 75 tommer og oppover, hadde i første halvår en vekst i markedsandelen fra tre til 4,5 prosent.
El-sparesyklenes inntogsmarsj
Den største nykommeren i statistikken fra Elektronikkbransjen er el-sparkesyklene. I første halvår 2017 ble det solgt hele 30.000 av dem i Norge – riktignok inkludert litt enklere produkter som hooverboards og el-skateboards. Verdien av dette salget er ikke lagt inn i det totale tallet som sammenlignes med første halvdel i fjor, og det betyr jo at elektronikkbransjen som sådan hadde litt mindre nedgang enn tallene gir inntrykk av i første omgang.
Men det er nok til mager trøst for dem som lever av å selge kameraer.