Kameranytt.no

Canon dominerer på sportsarenaene

Canon Rugby World Cup 2019
70 PROSENT: Presse- og sports-fotografer med kamerautstyr fra Canon dominerte på pressetribunene under rugby-VM i Japan, ifølge Canon. (Pressefoto: Canon)

Med en andel på rundt 70 prosent av kameraene som ble brukt av pressen under sluttspillet i Rugby World Cup 2019 i Japan, er det klart at Canon fortsatt dominerer markedet for profesjonell kamerautrustning til presse- og sports-fotografer.

Årets rugby-VM gikk av stabelen i Japan fra 20. september til 2. november 2019. Rugby-VM arrangeres hvert fjerde år, og dette var første gang arrangementet gikk av stabelen i et asiatisk land. Sør-Afrika vant finalekampen mot England, mens New Zealand havnet på tredjeplass.

Og vinneren er – Canon

På pressetribunene på de 12 rugby-banene som ble brukt under verdensmesterskapet, var det Canon som erklærte seg som VM-vinner, med en andel på rundt 70 prosent av kameraene som brukt av pressen under sluttspillet. Sannsynligvis en vellykket generalprøve foran sommer-OL i Tokyo i 2020.

Tallene fra Canon er riktignok et gjennomsnitt av data samlet inn fra de åtte kampene i sluttspillet, ikke hele turneringen. Men det er vel grunn til å tro at tallene er representative for hele Rugby World Cup 2019.

Rugby-VM regnes i dag som den tredje største sportsbegivenheten i verden målt etter antall TV-seere, med et publikum på totalt rundt 4,2 milliarder, ifølge det britiske nettstedet Broadcast. Første- og andre-plass innehas av henholdsvis OL og og Fifa-fotballkamper.

Canon Rugby World Cup 2019
POPULÆRT: Canon EOS-1D X Mark II var et mye brukt kamera under rugby-VM. (Pressefoto: Canon)

Setter servicen på prøve

De store internasjonale sportskonkurransene som OL, fotball-VM og rugby-VM, samler ikke bare et stort antall presse- og sports-fotografer. Kameraprodusentene, med Canon, Nikon og Sony i spissen, sender også et svært service-apparat til disse begivenhetene.

– Canon er aktive i kulissene på en rekke ulike sportsarrangementer. Målet er å sikre «null nedetid» for profesjonelle fotografer, slik at de aldri må stoppe opp og miste viktige øyeblikk. Canon har gjennom flere tiår opparbeidet seg et solid omdømme og tilbudt et bredt spekter av tjenester til journalister i fremste linje. Takket være denne innsatsen var om lag 70 prosent av kameraene som ble brukt av pressefotografer under sluttspillet i Rugby World Cup 2019, fra Canon, skriver Canon Norge i sin pressemelding om rugby-VM.

Canon var offisiell sponsor av rugby-VM i Japan og satte opp servicestasjoner på samtlige stadioner. Der tilbød de raskt vedlikehold og reparasjon av kamerautstyret, i tillegg til tjenester som nødreparasjon på stedet og utlån av utstyr.

Hva med Sony og Nikon?

Sonys og Nikons andel av pressefoto-kameraer under rugby-VM har jeg ikke fått fatt i, tross intens Google-søking. Det er vel kanskje bare Canon som har hatt noe ønske om å fortelle om sin prosentandel.

Sony har store ambisjoner, ikke minst med det superraske speilløse fullformat-kameraet Sony a9, men har nok langt igjen til å kunne bli noen alvorlig konkurrent til Canon på pressetribunene.

Sony utviser desto større engasjement på TV-siden. Sony Pictures sikret seg for eksempel eneretten til å vise rugby-vm-kampene i en del land, for eksempel India. Og for første gang under et rugby-VM ble i år det britiske Hawk-Eye-systemet, som er kjøpt opp og eies av Sony, blir brukt til å vise repriseopptak i sanntid fra hendelser på banen sett fra en rekke forskjellige vinkler.

Hawk-Eye-systemet er enkelt fortalt en teknologi som via et antall kameraer visuelt greier å spore og triangulere bevegelsene ikke bare til en rask ball, men også spillere og til og med racerbiler, med millimeter-presisjon. Systemet kom i bruk i cricket allerede i 2001, men brukes i våre dager i mer enn 20 sportsgrener – og nå altså også i rugby på VM-nivå. Teknologien er den samme som brukes til videodømming i fotball.

At Nikon har ambisjoner på sportsarenaen er det liten tvil om, selv om de ikke har skrytt av tilstedeværelsen sin ved rugby-VM. Nikon har jo varslet at nye Nikon D6 er underveis. Dette er etterfølgeren til dagens Nikon D5, som ble lansert i 2016, og timingen er åpenbart knyttet til sommer-OL i Tokyo i 2020.

LES OGSÅ: Ny speilrefleks-toppmodell på vei fra Nikon

Det samme gjelder jo Canon EOS-1D X Mark III, som også er forhåndskunngjort.

LES OGSÅ: Slik blir Canons kommende OL-kamera

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.