Annonser

Kamerablogg

KAMERANYTT.NO

Canon EOS R: Her er førsteinntrykket

Canon EOS R
EOS R: Dette kameraet, Canon EOS R med 24-105 mm-zoomobjektivet, fikk Kamerablogg.no prøve i noen ettermiddagstimer under presselanseringen i London. (Foto: Toralv Østvang)

Kameramarkedet har nå endret seg drastisk etter at Canon har slått følge med Nikon inn i den speilløse fullformat-verdenen. En drøy påstand. Holder den vann?

LONDON (Kamerablogg.no): Førsteinntrykket etter å ha prøvd nye Canon EOS R i noen timer etter presselanseringen i London, er svært lovende. Det mener i hvert fall Kamerablogg.no.

Med dette tar Kamerablogg.no sjansen på å spå at Canon EOS R vil få mange venner i brukergruppene som kameraet er myntet på. Dette til tross for at Canon har fått pepper fra en del hold i kjølvannet av lanseringen. Dét startet for øvrig allerede før lanseringen.

Med lanseringen 5. september har Canon nå endelig gjort slutt på uke- og måneds-lange spekulasjoner om hva som blir selskapets svar på det stadig mer høylytte kravet om speilløse fullformat-kameraer. Den første generasjonen av svaret er nettopp kameraet som har fått navnet Canon EOS R, samt de fire første objektivene som er lansert på denne plattformen.

Stikkordene

Stikkord for Canon EOS R er et speilløst 35 mm fullformat-kamera med CMOS-sensor med oppløsning på 30 megapiksler, elektronisk søker med oppløsning på 3,69 millioner punkter og Canons raske Dual Pixel-baserte autofokusløsning med imponerende 5.644 autofokuspunkter på bildebrikken, fordelt slik at de dekker nesten hele bildefeltet.

Canon EOS R
HJERNEN BAK EOS R: Go Tokura er ledende teknolog hos Canon og en av de ansvarlige bak utviklingen av EOS R-systemet. Under presselanseringen i London viste han fram det nye kameraet offentlig for første gang. (Foto: Toralv Østvang)
Canon EOS R
FORRIGE MØTE: Glimt fra første gang jeg møtte Go Tokura (til venstre). Det var i 2005, da Canon introduserte EOS 350D-kameraet og tok med seg 80 journalister til kameratest i Masai Mara-reservatet i Kenya. (Foto: Toralv Østvang)

Både autofokushastigheten på 0,05 sekunder og det høye tallet på fokuspunkter er verdensrekord, ifølge Canon. Videre har kameraet særdeles god evne til å fokusere i dårlig lys – helt ned til -6 EV, nok en verdensrekord, ifølge Canon – og mulighet for helt lydløs fotografering, samt naturligvis 4K-video.

LES OGSÅ: PRØVD: Canon EOS M50 i salg

Detaljene kommer jeg tilbake til i en annen artikkel. La meg bare med én gang fastslå at inntrykket av kameraet etter å ha fått bruke det gjennom en lang dag etter presselanseringen, er at Canon EOS R fremstår som et svært attraktivt kamera.

Vi snakker om god brukervennlighet, en imponerende elektronisk søker som jeg er overbevist om at selv speilrefleks-entusiaster etter hvert vil bli fortrolig med, og ikke minst med en imponerende treffsikkerhet både på fokus og eksponering under vanskelige lysforhold.

Om dette førsteinntrykket vil endre seg etter grundigere utprøving senere, gjenstår å se. 

Revolusjonen kan bli langsom

Da jeg innledningsvis påstod at kameramarkedet nå har endret seg drastisk, var naturligvis det en påstand med forbehold. Hverken dette kameraet eller Nikons nye Z6- og Z7-kameraer, lansert to uker tidligere, vil endre markedet over natten.

Canon EOS R
STANDARDPAKKEN: Canon EOS R med allround-zoomen på 24-105 mm. (Foto: Canon)

Ingen av disse kameraene er konsument-kameraer myntet på et stort massemarked som lar seg påvirke av heftig markedsføring til rask endring av fotovaner – noe som i konsument-markedet ville ha betydd en overgang fra APS-C-speilrefleks til speilløse APS-C-systemkameraer for forbrukere Akkurat der er Canons vei videre ganske uklar.

LES OGSÅ: PRØVD: Canon EOS 77D – flott til video

EOS R-kameraet er derimot myntet på et betydelig mindre utvalg av desto mer kravstore brukergrupper, fra kamera- og foto-entusiaster via semiprofesjonelle til profesjonelle fotografer. De representerer ikke de store massene som forbrukermarkedet utgjør, men representerer derimot mer faglig tyngde.

Mange av de potensielle kjøperne i disse miljøene har allerede investert mye i kamerautrustningen sin. For etablerte fotografer med en stor utstyrspark vil nok Canon EOS R komme inn litt forsiktig, nærmest på prøvebasis, inntil fotografene blir fortrolig med den nye måten å fotografere og ta opp video på.

Det er heller ikke slik at de fire første objektivene som nå er lansert med den nye RF-fatningen, vil passe til alles bruk, så noen fotografer vil sikkert bli sittende på gjerdet og vente på at «deres» objektiv kommer med den nye RF-fatningen.

LES OGSÅ: Kamerablogg.no: – Nikon Z vil endre markedet

I mellomtiden kan Canon-brukere glede seg over at alle deres eksisterende Canon EF- og EF S-objektiver kan brukes på det nye kameraet med adapter. Som kjent er det solgt over 130 millioner eksemplarer av disse objektivene siden Canon lanserte EOS-konseptet i 1987 med Canon EOS 650. Dette har Canon lagt stor vekt på under utviklingen av den nye RF-fatningen og hele sitt speilløse fullformat-konsept.

Derfor vil det ta tid før vi ser hvor dette bærer hen. 

Plattform og rammeverk

En presisering av påstanden min om at kameramarkedet nå har endret seg drastisk, vil derfor være at det er plattformen og rammeverket for en drastisk endring av kameramarkedet som nå endelig er på plass, ikke nødvendigvis produktene som vil skape noen stor endring umiddelbart. Nå har Sony fått følge av Nikon og Canon i prosjektet som går ut på å overbevise fotografene om at fremtiden for fotografering ligger i en mer gjennomgripende anvendelse av digital teknologi enn i å holde fast ved gamle og begrensende mekaniske løsninger, som for eksempel bevegelige speil.

Canon EOS R
EOS R-FAMILIEN: Slik ser den nye EOS R-familien ut akkurat nå. Foruten de nye objektiv-adapterne ser vi fra venstre 28-70 mm-zoomobjektivet, den lyssterke 50-millimeteren, Canon EOS R-kamerahuset, det kompakte 35 mm-objektivet og allroundzoomen på 24-105 mm. (Foto: Canon)

Det er dette som vil bli den drastiske konsekvensen av at det hittil bare har vært én produsent som har kunnet levere speilløse fullformat-kameraer, men at dette nå på kort tid er økt til tre. De tre største kameraprodusentene på markedet. Konsekvensen er at speilløs-trykket i markedet nå vil øke kraftig.

Likevel vil det altså ta tid før vi ser hvor det bærer hen. Noen Canon-fotografer vil nok kvie seg for å gi seg i kast med førstegenerasjons-kameraet i den nye familien. De vil gjerne vente og se etter hint om hvordan Canon planlegger å følge opp denne serien. For eksempel etterlyser noen egenskaper som dobbel minnekortplass og innebygd bildestabilisering i kamerahuset, noe Canon EOS R ikke har. Når det gjelder bildestabilisering holder Canon fast på tradisjonen om å satse på optisk stabilisering i objektivene i stedet for digital stabilisering i kamerahuset. Nikon har som kjent valgt det siste i sine nye speilløse fullformat-konkurrenter. Om dét blir et drawback for Canon, gjenstår å se.

Ambassadørene ut i krigen

Men la oss gi Canon litt tid. Selskapet har giret opp hele sitt svære markedsføringsapparat for en gigantisk global overbevisningskampanje. Fotografer som er beæret med betegnelsen Canon-ambassadører, er allerede sendt ut i krigen som førstelinjesoldater.

Canon EOS R
BAKSIDEN: Canon EOS R har hendig betjening, inkludert det nye berørings- og skyvefeltet til høyre for objektivet. Nesten alle betjeningselementer kan programmeres og tilpasses etter fotografens ønske. (Foto: Canon)

LES OGSÅ: PRØVD: Canon EOS 200D – i minste laget?

Kamerablogg.no traff flere av dem under presselanseringen i London, og de virket ærlig og oppriktig entusiastiske etter å ha høstet ganske grundige erfaringer med det nye kameraet og de nye objektivene. Dette er skjedd under en rekke fotosesjoner rundt om på kloden den siste tiden,  under et enormt sikkerhetsoppbud. Sjelden har en teknologilanseringen vært ledsaget av mer hemmelighetskremmeri enn akkurat denne Canon-lanseringen, og Canon lyktes med å holde størsteparten av detaljene hemmelig inntil bare noen få dager før produktslippet.

Én minnekortplass

En av beslutningene i utviklingen av EOS R som Canon allerede har fått pepper for, er at selskapet – akkurat som Nikon – har valgt å utstyre sitt første speilløse fullformat-kamera med bare én minnekortplass. Og Canon har valgt holde fast på SD-linjen i stedet for den dyrere og litt mer avanserte XQD-linjen som Nikon har valgt.

En del av de ivrigste internett-debattantene hevder at dette var en tabbe av Canon og den viktigste grunnen til at de selv ikke vil kjøpe EOS R. Det er altfor risikabelt under event- og bryllups-fotografering, der man ikke får en ekstra sjanse hvis noe går galt under fotograferingen, er gjennomgangspåstanden.

Canon EOS R
MED BLITS: Canon EOS R med 35 mm-objektivet og blitsen Speedlite EL-100. (Foto: Canon)

Kamerablogg.no luftet spørsmålet blant noen av Canon-ambassadørene som var til stede under presselanseringen i London, og svaret var at joda, det hadde jo vært kjekt med dobbelt kortplass. Men en av dem påpekte at han hadde mange kolleger med kameraer med dobbelt kortplass, og at de likevel sjelden eller aldri brukte to kort. – For min del sørger jeg alltid for å kopiere bildene mine til to harddisker etter en foto-shoot, og det holder for meg, sa han til Kamerablogg.no. 

Han sa seg også enig i Kamerablogg.no’s argument om at det aldri var noen som hadde etterlyst doble filmkamre i kameraene den gang man fotograferte med filmbaserte kameraer…

LES OGSÅ: Canons nye fullformat-portal

– Dagens minnebrikker for digitalkameraer er så stabile at de færreste vil ha noe reelt behov for dobbel minnekortplass, konkluderte representanten for Canons ambassadør-korps, men understrekte at han bare uttalte seg på egne vegne.

Helproff kamera-familie

Det som ellers sitter igjen som et hovedinntrykk etter møtet med det nye EOS R-kameraet, er at dette allerede i utgangspunktet er et kamera som sikter ikke bare mot kameraentusiaster og semi-profesjonelle fotografer, men som også en god del profesjonelle fotografer vil komme til å innlemme i sin utstyrspark, selv om noen sikkert vil vente og se hva Canon følger opp med for det rendyrkede proffmarkedet. For eksempel er EOS R-kameraet som nå er lansert, lite egnet for sportsfotografer.

Canon EOS R
PÅ PRØVE: Kamerablogg.no var blant publikasjonene som fikk prøve Canon EOS R noen ettermiddagstimer i London. (Foto: Toralf Sandåker, FotoMag)

Nikon valgte å gjøre et klart skille mellom Z6 som entusiastkamera med 24 megapikslers oppløsning og Z7 som proffkamera på 46 megapiksler – altså på nivå med Sony a7R III med sine 42 megapiksler. Med en oppløsning på 30 megapiksler netto legger Canon EOS R seg litt midt imellom og frir dermed til begge verdener. 

I den grad det er noe poeng å sammenligne speilløse og speilreflekser for å finne plasseringen på rangstigen, kan vi jo si at Canon EOS R er jo ikke så  langt unna Canons speilrefleks-variant EOS 5D Mark IV på 30 megapiksler, og det er jo profesjonelt nok for mange Canon-fotografer.

Canon EOS R
LONDON-ARKITEKTUR: Uredigert JPEG-fil fra EOS R-lanseringen i London. Canon EOS R med 24-105-objektivet, ISO 100, brennvidde 24 mm, blender f/11 og lukkertid 1/200 sekund. Klikk for å se større utgave av bildet. (Foto: Toralv Østvang)

Noen av de tekniske egenskapene for øvrig gjør imidlertid at Canons første speilløse fullformat-kamera i sin nåværende iterasjon kanskje mer fremstår som en mellomting mellom Canon EOS 6D Mark II og Canon EOS 5D Mark IV. En av Canons produktspesialister fremholdt under London-lanseringen at værsikringen på Canon EOS R – beskyttelsen mot støv og fuktighet – ikke var helt på høyde med EOS 5D Mark IV, men mer på linje med det vi finner i EOS 6D Mark II. Det vil vel si godt nok for de fleste fotoentusiaster.

Like fullt tror Kamerablogg.no at det er all grunn til å tro at Canon nå er på rett vei i sin satsing på speilløse fullformat-kameraer. De øvrige tekniske spesifikasjonene til EOS R og ikke minst mulighetene til forbedret optisk kvalitet som den nye RF-objektivfatningen trolig vil medvirke til, tilsier dette.

Tilbake til fremtiden

La oss gå tilbake til presselanseringen i London. Dit hadde Canon invitert rundt 120 journalister fra foto- og fagpublikasjoner i Europa, Midt-Østen og Afrika – EMEA, på bransjespråket. Etter lanseringen ble alle skysset til noen gamle industrilokaler omgjort til event-etablissement. Et gigantisk rollespill basert på et slags tilbake-til-fremtiden-konsept utspilte seg foran og rundt journalistene gjennom flere timer. Et stort antall skuespillere, fotomodeller og trapeskunstnere sørget for at journalistene fikk prøve ut det nye kameraet og de nye objektivene under det som må betegnes som svært krevende lys- og fotograferings-forhold, med avansert og sterkt skiftende lyssetting i mange farger og valører.

Alle fikk låne det nye kamerahuset, Canon EOS R, samt to RF-objektiver, den ganske kompakt 24-105 mm allround-zoomen og det lyssterke normalobjektivet på 50 mm brennvidde og lysstyrke på f/1,2. Ikke minst sistnevnte viste seg å være et uovertruffent objektiv under disse vanskelige forholdene.

Fotosesjonen ble også en overbevisende oppvisning av autofokusen til det nye kameraet. Jeg har lagt ut et par av bildene jeg tok under denne fotosesjonen, i form av uredigerte JPEG-filer hentet direkte fra kameraet.

Canon EOS R
PORTRETTET: Uredigert JPEG-fil fra fototestsesjonen i London. Canon EOS R med 24-105 mm-objektivet, ISO 5.000, brennvidde 105 mm, full blenderåpning f/4,0 og lukkertid 1/125 sekund. Klikk for å se større utgave av bildet. (Foto: Toralv Østvang)
Canon EOS R
UTENDØRSPORTRETT: Uredigert JPEG-fil fra fotosesjonen i London. Canon EOS R med 50 mm f/1,2-objektiveet, ISO 200, full blenderåpning f/1,2 og lukkertid 1/2.500 sekund. Klikk for å se større utgave av bildet. (Foto: Toralv Østvang)

Fotosesjonen bidro sterkt til mitt førsteinntrykk av Canon EOS R som et svært lovende kamera for Canons videre vei inn i den speilløse fullformat-verdenen. 

Hva står R-en for?

Hva står R-en for i EOS R-navnet og i navnet på den nye RF-fatningen? Det har vært en masse gjetninger og spekulasjoner, men en talsperson for Canon fortalte Kamerablogg.no i London at bokstaven rett og slett var hentet fra begrepet Re-imaging optical excellence.

Og dette begrepet er ikke noe Canon-påfunn. Hvis man søker på begrepet via en av søkemotorene på internett, får man raskt opp en rekke fagartikler om avansert optisk teori og objektivdesign knyttet til optiske systemer bestående av en kombinasjon av defraktive og diffraktive optiske elementer.

Canon EOS R
BRIKKEN: Her skimter vi CMOS-brikken i det nye EOS R-kameraet. Når man tar av objektivet, er brikken normalt skjult bak en duk som beskytter det mot berøring utenfra. (Foto: Canon)

Med slik optikk-design blir innkommende lys re-fokusert etter å ha passert den første gruppen av linseelementer, slik at feil og forvreninger rettes opp. Dette bidrar i neste omgang til å redusere tallet på linseelementer totalt sett som er nødvendig for å oppnå høyeste kvalitet – optisk eksellense. Artikler om emnet er gjerne knyttet til temaer som optikk for teleskoper, for infrarød fotografering og annen avansert bruk av optikk.

Hos Canon-folkene ga dette altså inspirasjon til R-betegnelsen i den nye optiske plattformen som Canon EOS R representerer starten på.

De norske prisene

Den norske prislisten for EOS R-produktene er nå klar og viser at det nye kameraet, Canon EOS R, vil koste 24.990 kroner inklusive mva.

Kjøper man kameraet med den nye allround-zoomen RF24-105/4L IS USM, blir pakkeprisen 34.990 kroner – altså en pakkerabatt på snaut 2.000 kroner.

Canon EOS R
FILTERADAPTER: Blant de nye objektiv-adapterne finner vi også et par med plass for innskyvbart filter. (Foto: Canon)

Det store og lyssterke normalobjektivet RF50/1.2L USM har også fått en pris på 24.990 kroner.

Kjøpt separat, vil allround-zoomen RF24-105/4L IS USM koste 11.990 kroner.

Canon har også lansert et svært lyssterkt zoomobjektiv med brennvidde på 28-70 mm og mulighet for å kjøre på største blender, f/2.0, gjennom hele zoomomfanget. Et monster av et objektiv, med en vekt på hele 1,43 kg. Den norske prisen er satt til 32.990 kroner.

For min del er jeg mer interessert i litt mindre objektiver som det er lett å ta med seg, og da fremstår den nye, lille 35-millimeteren som mer attraktiv. RF 35MM F/1.8 Macro IS STM ser ut til å være et spennende objektiv for gate- og reise-fotografering med mulighet for makrofotografering i tillegg. STM-betegnelsen tyder også på et det er lydsvak og velegnet for video. Dessuten er prisen overkommelig: 5.690 kroner. Kjøper man kamerahuset med dette objektivet, blir altså startprisen for å komme inn i det nye EOS R-systemet på rundt 30.000 kroner.

LES OGSÅ: PRØVD: Canon EOS M5 innfrir

Standard-adapteren EF-EOS-R for å bruke EF- og EF-S-objektiver på det nye speilløse kamerahuset koster 1.190 kroner kjøpt separat, men følger med «gratis» når man kjøper EOS R-kamerahuset.

Batterigrepet BG-E22, som har plass til to batterier, koster 3.190 kroner.

Salgsstart på EOS R-produktene er i oktober.

Annonser

Legg igjen en kommentar