Canon EOS R1 er kameraet som mange Canon-entusiaster har ventet lenge på. Ikke bare de som kommer til å kjøpe kameraet, men også de som synes det er på høy tid med et nytt Canon-flaggskip.
Sistnevnte gruppe omfatter også dem som ikke nødvendigvis kommer til å kjøpe Canon EOS R1, kanskje fordi de ikke har råd til det, eller rett og slett fordi de ikke trenger det. Men som like fullt synes at kamera-merket deres fortjener en toppmodell for vår tid.
For når alt kommer til alt, er jo kameraet som har vært den desiderte Canon-toppmodellen de siste årene, strengt tatt et foreldet kamera nå i 2024. Vi snakker naturligvis om Canon EOS-1D X Mark III, som ble lansert tidlig i 2020.
Mange av brukerne av dét kameraet vil sikkert synes det er flott at 1D X Mark III fortsatt har flaggskips-statusen hos Canon. Det er jo et kamera med topp ytelse og som kan gjøre nytte for seg i mange år framover hos dem som utgjør noen av kameraets målgrupper, deriblant presse- og sports-fotografene.
Utdatert flaggskip
Problemet er imidlertid at 1D X Mark III er et speilreflekskamera, må vite. Speilrefleks! Det er jo en utdatert kamerateknologi nå i 2024. I hvert fall sett i lys av at nesten alt Canon lanserer på systemkamera-siden nå til dags, er speilløse kameraer.
Derfor må jo også det offisielle flaggskipet være et speilløst systemkamera, mener mange. Åpenbart også Canon selv, som i den norske pressemeldingen betegner R1 som «sine høyt etterlengtede flaggskip for EOS R-systemet». Merk «sine» i flertall – for her tar Canon også med Canon EOS R5 Mark II i sin flaggskips-kunngjøring. Mer om det kameraet senere.
Riktignok har Canon siden 2021 hatt EOS R3 å by på for dem som trenger et raskt kamera til bruk på sportsarenaer og til kjapp fuglefotografering og slikt. Men R3 har liksom ikke helt greid å få flaggskips-status. Fordi «alle» har visst – eller i hvert fall vært overbevist om – at Canon-ingeniørene og -designerne lenge har jobbet intenst med som skulle bli det egentlig speilløse flaggskipet: EOS R1. Heller ikke Canon-folkene selv har betegnet R3 som noe flaggskip. Men nå er R1 her, og Canon vil ikke at det skal være den minste tvil om at nettopp R1 er flaggskipet. OK, i noen grad på deling med R5 Mark II, da. (Men kan man egentlig ha to flaggskip?)
Endelig bekreftet
Ryktene har gått lenge, og i midten av mai 2024 sendte Canon endelig ut en formell bekreftelse på at EOS R1 var under utvikling. I pressemeldingen var Canon klar på at dette ville være det første flaggskipet for EOS R-systemet. Altså det speilløse kamera-systemet som Canon lanserte høsten 2018 og som skal erstatte Canons formidable satsing på speilrefleksteknologi gjennom mange tiår, både filmbasert og digitalt.
Etter hvert er det da også kommet et ganske brukbart utvalg av modeller i det nye speilløse R-kamerasystemet. Men som – ganske riktig – har manglet en ordentlig flaggskips-modell. Fram til nå. Med Canons offisielle stempel på flaggskips-betegnelsen.
Samtidig fornyer altså Canon også et annet nøkkelprodukt i sin store kamerafamilie: Canon EOS R5 Mark II. Tross store forskjeller er de to også på et vis tvilling-kameraer, med mye felles teknologi under skallet. Hvordan denne teknologien implementeres i EOS R5 Mark II, kan du lese om i en separat artikkel her hos Kameranytt.no:
LES OGSÅ: Nye Canon EOS R5 Mark II – et komplett hybrid-kamera
Kameranytt har hatt gleden av å få ta en forhåndstitt på både EOS R1 og EOS R5 Mark II hos Canon Norge.
Førsteinntrykket
Møtet hos Canon Norge innebar ingen form for testing eller ordentlig fotografering, hverken av eller med de nye kameraene. Men ga i hvert fall en aldri så liten «hands on»-opplevelse av R1 og R5 Mark II.
Den kanskje viktigste erkjennelsen etter det korte møtet med R1 var at kameraet fremsto som mindre og mer hendig i virkeligheten enn inntrykket jeg for min del hadde fått fra produktbildene – eller skal vi nøye oss med å si produktbildet i entall – som Canon hadde publisert på forhånd. Til og med jeg, som har en forkjærlighet for kompakte kameraer, måtte erkjenne at jeg ikke kunne se helt bort fra ønsket om å ha et slikt kamera hengende over skulderen. Om enn helst med litt mer kompakt optikk en de objektivene som Canon-folkene demonstrerte kameraet med der og da. Heftige kameraer demonstreres gjerne med ditto heftig optikk.
Nytt: To prosessorer
Men tilbake til EOS R1: Som EOS R5 Mark II er også R1 utstyrt med to prosessorer i det som Canon betegner som en ny teknologi-plattform: Accelerated Capture Imaging-plattformen. Databehandlingen foregår som før i en prosessor-enhet kalt Digic X-prosessoren, som riktignok er oppgradert fra den tidligere versjonen. Men i tillegg får den nå følge av en ny prosessor-enhet som Canon kaller Digic Accelerator. I tillegg er begge de nye kameraene utstyrt med en helt ny høyhastighets-bildesensor.
Digit Accelerator-prosessoren utfører en del arbeid i forkant av Digic X-prosessoren i forbindelse med innhentingen av data som skapes av lyset som kommer inn til bildebrikken fra objektivet. Litt forenklet forklart sørger den for å skyfle litt mer bearbeidede data enn før inn til selve hovedprosessoren, noe som angivelig skal ha stor betydning for ytelsen. Et av målene på ytelsen er hastigheten på serieopptak, som er oppgitt til 40 bilderuter i sekundet.
Den økte hastigheten på databehandlingen skal blant annet bidra til kraftig redusert fare for «rolling shutter»-effekt, ifølge Canon. Altså den typiske sideveis-forvrengningen som gjerne oppstår for eksempel når man panorerer kameraet raskt. Den raskere høyhastighets-bildesensoren innvirker både på opptakshastigheten og utlesingshastigheten av data. Canon hevder at dette for EOS R1 sin del vil gi 40 prosent reduksjon i «rolling shutter» sammenlignet med EOS R3.
EOS R1 har fått en ny funksjon for forhåndsopptak, altså der man holder kameraet i en slags standby-modus når utløserknappen er trykket halvveis ned, for deretter å lagre de 20 siste bilderutene før man begynner å fotografere når man først trykker utløseren helt ned. Forhåndsopptaks-bildene kan være i HEIF/JPEG eller RAW i alle hastigheter.
Digic Accelerator-prosessoren vil også ta seg av en del oppgaver knyttet til maskinlæring, som for eksempel å tolke autofokus-løsninger der flere personer krysser hverandres kurs og overlapper hverandre. De nye algoritmene, som krever enorm regnekraft, skal funger så effektivt at kamera nærmest ser ut til å kunne forutse komplekse situasjoner ute på sportsarenaen før de faktisk oppstår. Og forhåndsinnstille autofokusen på den forventede situasjonen. Det høres besnærende ut.
Mange små og store forbedringer
Canons liste over tekniske spesifikasjoner for EOS R1 er en av de lengste og mest omfattende jeg kan huske å ha måttet lese igjennom i tilknytning til en kamera-lansering. Spesifikasjonene som er gjengitt i slutten av denne artikkelen, utgjør bare en brøkdel av all informasjonen som Canon har offentliggjort om innmaten i EOS R1. Det samme gjelder EOS R5 Mark II, som deler mye av teknologien med EOS R1.
På listen over det vi kan kalle gradvise forbedringer, finner vi at bildestabiliseringen i kamerahuset nå strekker seg opp til 8,5 steg. Dessuten hentes informasjon til lysmålingen fra mange flere punkter på bildebrikken enn før. Og beskjæring og oppskalering av bildene styres effektivt gjennom kameraets nevrale interne nettverk.
En funksjon som EOS R5 Mark II deler med R1, er at begge kameraene er utstyrt med Canons videreutvikling av øye-styrt fokus, altså at autofokusen velger det området av motivet som fotografens øye peker mot. Registrert via en øyesensor i nedre del av søkeren. I utgangspunktet en gammel Canon-teknologi som har vært prøvd før, kanskje med noe blandet mottakelse, men som Canon har forbedret sterkt i senere tid.
Ifølge Canon skal den øyestyrte autofokusen være forbedret til det dobbelte av nivået til EOS R3. Øye-styrt fokus er altså ikke lenger en gimmick, selv om enkelte fortsatt hevder det. Dette blir et av de spennende nyhetene å sjekke ut når R1 blir tilgjengelig for testing.
Canon EOS R1 er naturligvis et raskt kamera. Det må det jo være, siden målgruppene blant annet omfatter sportsfotografer. Serieopptak på opptil 40 bilderuter i sekundet inngår som nevnt i spesifikasjonene.
Fornyet autofokus
Begge de to nye kameraene har fått den nye versjonen av Canons avanserte Dual Pixel CMOS: Dual Pixel Intelligent-autofokus.
Dual Pixel-teknologien har Canon hatt lenge – helt siden 2013. Kort forklart består løsningen i at hver piksel som brukes til lysmåling på bildebrikken, har to separate fotodioder som jobber parvis med fasedetekterende fokusmåling. De to diodene peker i en slags parallakse i litt ulik retning, noe som skal bidra til raskere og mer treffsikker fokusmåling.
I 2017 skrev jeg en artikkel om teknologien i tilknytning til at Canon også hadde begynt å ta i bruk Dual Pixel-teknologien på sine videokameraer:
LES OGSÅ: Dual Pixel Canon-video for entusiaster
Canons autofokus-teknologi er blitt stadig bedre gjennom årene, og er nå blitt enda mer intelligent enn før. Listen over motiver den kan gjenkjenne, begynner å bli ganske lang: På mennesker detekteres nå øyne, ansikt, hode, øvre del av kroppen og hele kroppen. Listen av dyr omfatter hunder, katter, fugler og hester. Og innen transportbransjen kan autofokussystemet brukes mot racerbiler, motorsykler, fly og tog.
Noe av det mest spennende – og som sportsfotografene sikkert vil teste ut grundig – er at systemet nå skal ha blitt dyktig på å følge grupper av mennesker i aktiv bevegelse, også når de krysser hverandres baner. I de tekniske spesifikasjonene kalles løsningen Register People Priority, spesifisert som 10 x 10 personer.
Foreløpig har Canon valgt å konsentrere seg om tre forskjellige sportsgrener der denne autofokus-funksjonen fungerer: fotball, kurvball og volleyball. Og det er utvalgte typer bevegelser i spillene som autofokusen er opplært til å forstå, som for eksempel skudd mot mål i fotball, driblinger, headinger og keepers redninger, og lignende hendelser i kurvball og volleyball, som frikast, serv og ballmottak. Maskinlæring basert på analyser av utallige kamper skal gjøre autofokussystemet i stand til nærmest å forutse hva som vil skje, slik at riktig person holdes i fokus.
Det ser imponerende ut, nesten litt skremmende. Men Canon tar en rekke forbehold. For eksempel fungerer det foreløpig bare i stillbilder, ikke video. Og bare når den elektroniske lukkeren er aktivert. Dessuten må hovedpersonen ha en viss størrelse i skjermbildet, og i diverse former for «mølje»-situasjoner kan det bli problemer med å identifisere riktig person, forstår vi.
På den nye Dual Pixel CMOS AF-sensoren er for øvrig enkelte av pikslene rotert 90 grader for å sikre at følsomheten i fokuseringen fungerer både på det horisontale og vertikale planet. Canon hevder at dette gir muligheter til å fange bilder som man tidligere risikerte å gå glipp av.
Ingen «blackout»
Action-fotografer liker ikke at søkeren blafrer når man tar raske serieopptak, altså at den jevnlig går i sort – i «blackout». EOS R1 har en søker på 9,44 millioner punkter og er altså oppgitt å skulle være «blackout free». Kjekt når man tar opp 40 bilder i sekundet.
«Deep Learning» er et annet begrep som går igjen i Canons pressemelding. Kombinert med den nye Accelerated Capture Imaging-plattformen og tilhørende bildeoppskalering og støyreduksjon skal dette gi fire ganger høyere oppløsning og reduserte støynivåer på JPEG- og HEIF-filer, hevder Canon.
Ifølge pressemeldingen skal brukeren også kunne beskjære og oppskalere bilder direkte i kameraet. Dette skal bidra til å gjøre det enklere å sende bilder uten å måtte redigere dem i et bildebehandlingsprogram først.
Cinema-video
Selv om det er EOS R5 Mark II som er det mest videosentriske av de to nye kameraene, støtter også EOS R1 forskjellige Cinema EOS-opptaksformater på linje med de mer video-dedikerte Canon-kameraene i Cinema EOS-familien. Dette betyr for eksempel Canon Log 2 og Canon Log 3 med sine Log-baserte gamma-kurver som skal trekke fram både de mørkeste og lyseste elementene i videoopptakene. Målet er et stilistisk og cinematisk utseende på videofilmene, frembrakt gjennom fargegradering som forutsetter opptak med det dynamiske omfanget som bare en logaritmisk fargetone gir grunnlag for å arbeide med. Fire lydkanaler er også en del av bildet, bokstavelig talt.
I tillegg kan man med EOS R1 ta høyoppløselige stillbilder samtidig med at man filmer video i full HD – vel å merke ikke stillbilder som trekkes ut av en videofil, men «ekte» stillbilde-filer.
Video-fokuserte brukere vil også sette pris på at EOS R1 har HDMI-port i full størrelse – altså Type A. Det er mest hensiktsmessig når man vil lagre videoopptakene i en ekstern opptaker.
EOS R1 støtter for øvrig også C2PA-formatet for innholdsautentisering, også kalt «sannhetsvern». Denne banebrytende teknologien kan du lese mer om her:
LES OGSÅ: Nye Leica M11-P har fått sannhetsvern
Raskere overføring
Et kamera som Canon EOS R1 brukes ofte i situasjoner der det er påkrevd at bildene overføres raskt til hjemmeredaksjonen for publisering i nettaviser og lignende. EOS R1 støtter Wi-Fi6E/11ax 6GHz i kamerahuset. Sammen med EOS R5 Mark II er dette det første Canon EOS-kameraet som tilbyr de nye overføringshastighetene til denne standarden. EOS R1 støtter dessuten 2.5Gbps Ethernet-kobling og såkalt dual-threaded FTP i kamerahuset.
Prisen
Canon EOS R1-kamerahuset vil koste cirka 93.000 kroner inklusive mva.
Men hvis du er en potensiell kjøper av EOS R1, må du være tålmodig. For kameraet kommer ikke i salg før mot slutten av året, i november 2024, ifølge Canon. I så måte kan R1-kjøperne være misunnelige på dem som isteden velger R5 Mark II, som kommer i salg mye før.
Men det er åpenbart en del fotografer som får tilgang til EOS R1 lenge før det formelt sett kommer i salg. For kilder i Canon-systemet er klar på at det kommer til å bli tatt mange bildeskvenser med Canon EOS R1 under sommer-OL som starter i Paris om kort tid…
Tekniske data
Brutto oppløsning | 26,7 megapiksler |
Netto oppløsning | 24,2 megapiksler |
Høyeste bildeoppløsning | 6.000 x 4.000 piksler |
Brikkestørrelse | Fullformat 36 x 24 mm |
Sensortype | Bakbelyst stablet CMOS-sensor |
Lysfølsomhet | ISO 100-102.400, utvidbart til ISO 50-409.600 |
Bildestabilisator | Brikke-flytting, 8,5 steg (CIPA) |
Fokuspunkter | Dual Pixel AF, 1.053 fokuspunkter |
Objektivfatning | Canon RF/RF-S-fatning |
LCD-skjerm | 3,2 tommer |
LCD-skjermoppløsning | C. 2,1 millioner punkter |
Søkertype | OLED-søker |
Søkeroppløsning | 9,44 mill. punkter |
Søkerforstørrelse | Ca. 0,9x m/50 mm-objektiv innstilt på uendelig |
Lukkertider | 30 sek-1/8.000 sek. Elektronisk lukker: Maks 1/64.000 sek. |
Innebygd blits | Nei. Multifunksjons-blitssko kompatibel med Canon EX/EL Speedlite-blitser |
Serieopptak | 12 bps m/mekanisk lukker. 40 bps m/elektronisk lukker |
Videoformater | 6K RAW, 6K DCI, 4K DCI/UHD, H.264, H.265, MP4 |
Mikrofon | Innebygd monomikrofon |
Høyttaler | Innebygd monohøyttaler |
Lagring | 2 x CFexpress Type B maks 2 TB |
USB | USB 3.2 Gen 2 Type-C |
HDMI | HDMI-kontakt Type A |
Mikrofoninngang | Ja, 3,5 mm |
Hodetelefonutgang | Ja, 3,5 mm |
PC Sync-terminal | Ja |
RJ-45 Ethernet | Ja |
WiFi | Ja, 802.11ax 2x2 MIMO 6 GHz/5 GHz, 2,4 GHz |
Bluetooth | Bluetooth 5.3 |
Batteritid CIPA | Ca. 1.330 bilder med LCD-skjermen, ca. 700 bilder m/EV-søkeren |
Vekt | Ca. 920 g netto, ca. 1.115 g inkl. batteri, minnekort |
Størrelse | Ca. 157,6 x 149,5 x 87,3 mm |