Man er ikke nødt til å velge speilløst for å få et kompakt systemkamera. Nye Canon EOS 200D er et alternativ.
[toc] Canon har nå varslet en oppgradering av sin bittelille speilrefleks EOS 100D, som selskapet lanserte i 2013. Etterfølgeren heter – ikke uventet – EOS 200D.
Utfordrer de speilløse
«Trenger ikke større kamera», skrev jeg i en testomtale av EOS 100D i PC World Norge det året kameraet ble lansert. Jeg hevdet også at de speilløse systemkameraene endelig hadde fått en farlig konkurrent blant dem som har en klassisk speilløsning.
Kampen mellom speilløse kameraer og speilreflekskameraer er skjerpet atskillige steg siden den gang. Ikke minst har Canon selv fått et par skikkelige speilløse ut på markedet, EOS M5 og M6. (De tidligere EOS M-kameraene som er lansert siden kamerafamilien så dagens lys i 2012, har jeg for min del ansett som ganske uinteressante.)
LES OGSÅ: Canon EOS M5 innfrir
Canon har høstet mye kritikk de siste årene for sin nølende holdning til det speilløse alternativet og er blitt beskyldt for å prioritere beskyttelsen av sin installerte base av speilreflekskameraer – og ikke minst objektivsalget til speilreflekskundene. Egentlig er det bare ett speilløst kamera fra Canon som kan anses som en ordentlig speilrefleks-utfordrer, det nevnte EOS M5-kameraet.
I denne sammenheng er det interessant å se at det alternativet til kompakte speilløse kameraer som Canon nå sender ut på markedet, altså nykommeren EOS 200D, vil koste ned mot halvparten av prisen for EOS M5. Det kan se ut til at Canon er så ivrig etter å slåss mot konkurransen fra speilløs-leverandørene at de priser sitt eget speilløse alternativ ut av markedet for i stedet å sikre seg volumsalg med sin lille og kompakte EOS 200D-speilrefleks.
– Fornuftig strategi
Men selv om mange kamera-debattanter misliker dette, kan det godt hende at Canon har valgt en fornuftig strategi.
Nettstedet ProMuser, som analyserer digitalkameramarkedet, omtalte for en tid siden Canons resultater i første kvartal av 2017. Nettstedet konkluderte med at Canons beslutning om å holde fast ved det grunnleggende speilreflekskonseptet og ikke kaste seg hodestups ut i speilløsmarkedet altfor tidlig, nå ser ut til å ha vært en fornuftig beslutning.
Kvartalstallene viste en netto salgsvekst i Canons Imaging System-segment på 3,1 prosent fra samme periode året før og en betydelig forbedring av fortjenesten, ifølge nettstedet.
Selv om forberedelsene til å oppgradere EOS 100D til EOS 200D har pågått siden lenge før disse tallene ble klare, er tilstanden i kameramarkedet slik at EOS 200D-lanseringen neppe kan kalles noen overraskelse. Heller tvert imot.
200D-konseptet
For dem som ikke er kjent med Canon EOS 100D, er det vel nå på tide å gjennomgå hva konseptet er med dette kameraet – og med oppfølgeren EOS 200D.
Vi snakker om et lite, lett og kompakt speilreflekskamera med bildebrikke i APS-C-format myntet først og fremst på bruk sammen med Canons EF-S-objektiver. EF-S-objektivene er gjerne litt mindre, lettere og rimeligere enn de vanlig EF-objektivene fra Canon, som er designet for å brukes på fullformat-speilreflekser, selv om de også kan brukes på APS-C-kameraene fra Canon.
Hvis man setter på et av Canons «pannekake-objektiver», for eksempel EF-S 24mm 1:2.8 STM, har man et kamera som får plass i en (litt stor) jakkelomme. Det er ikke mange speilreflekskameraer som får plass i en lomme.
Konseptet innebærer videre at kameraet har forholdsvis få knapper, hjul og ratt. Man må litt oftere inn i menysystemet for å endre innstillinger enn på mer profesjonelle kameraer, hvor mer kan fikses ved et kjapt tastetrykk. Løsningen er en fordel for folk som nettopp har beveget seg opp i speilrefleksklassen etter å ha brukt kompaktkamera en stund, siden betjeningsmåten virker kjent. Derimot er løsningen kanskje en ulempe for mer erfarne speilrefleksfotografer.
200D er altså først og fremst myntet på amatørmarkedet, selv om det finnes en del mer erfarne fotografer – hvis jeg ubeskjedent nok kan få nevne meg selv i den sammenheng – som gjerne vil ha et lett og lite ekstrakamera som man kan ta med seg når man ikke vil bære med seg en masse kamerautrustning. Skjønt – selv mange erfarne fotografer tyr vel i våre dager til mobilkameraet når de skal ta bilder av vennene sine ved kafébordet…
Nå med dobbelpiksler
Den største forbedringen med EOS 200D sammenlignet med forgjengeren er vel at kameraet har fått Dual Pixel CMOS-autofokus, som gir veldig rask autofokus i Live View og under videoopptak. Du kan lese mer om Dual Pixel-teknologien i omtalen min av Canon EOS 6D Mark IV, som ble lansert samtidig med EOS 200D.
LES OGSÅ: Canons nye fullformat-portal
Det ordinære autofokussystemet som trår i kraft når man i stedet for LCD-skjermen bruker den optiske søkeren og som er basert på fokussensorer plassert i kamerahuset, ikke på selv bildebrikken, er derimot blant de mer rudimentære i Canons speilrefleksutvalg, med bare ni fokuspunkter.
Det høres kanskje lite ut, men er ikke så uvanlig i denne kameraklassen. Den nærmeste konkurrenten hos Nikon er Nikon D3400, som har 11 fokuspunkter.
Hvis man ønsker å benytte funksjoner som ansiktsgjenkjenning og følgefokus, er det altså lurt å bruke LCD-skjermen og Live View litt mer enn hva speilrefleksfotografer tradisjonelt har ønsket å gjøre.
Selfie-modus
Med tanke på målgruppen er det kanskje ikke så rart at EOS 200D kommer med selfie-modus. Faktisk er dette det første digitale speilreflekskameraet fra Canon som gjør det.
Løsningen inkluderer funksjoner for jevn hudtone og uskarp bakgrunn.
Én av forutsetningene for selfie-funksjon er naturligvis at kameraet har fått vridbar LCD-skjerm, mens forgjengeren bare hadde fast skjerm.
Den nye LCD-skjermen er dessuten berøringsfølsom, og man kan bruke den til raskt å plassere fokuspunktet når man jobber i Live View. Oppløsningen er på 1.040.000 piksler og størrelsen er på tre tommer, som før.
Hastigheten på serieopptak er økt fra fire til fem bilder i sekundet, og videoopptak kan gjøres i opptil Full HD med oppløsning på 1.920 x 1.080 piksler og hastighet på opptil 60 bilderuter i sekundet. Med andre ord ingen 4K, men det var vel ikke å vente.
Foruten USB 2.0-utgang har kameraet HDMI mini-utgang og 3,5 millimeters inngang for stereomikrofon, men ingen hodetelefonutgang – og det kan man vel heller ikke vente på et kamera i denne klassen.
Batteritiden ser ut til å være vesentlig forbedret, fra 380 til 650 bilder etter CIPA-standarden.
Dimensjonene er mikroskopisk økt fra forgjengeren og er nå 122,4 x 92,6 x 69,8 mm, og vekten er gått litt opp, fra 407 til 453 gram inklusive batteri og minnekort.
Konkurrenten Nikon D3400 er litt større, men til gjengjeld noe lettere, med en vekt oppgitt til 395 gram.
Finstuderer vi de tekniske dataene, finner vi faktisk at vekten egentlig kommer an på hvilken farge man velger på kameraet. Ifølge Canon veier den sorte modellen 453 gram, den sølvfargede modellen 454 gram og den hvite modellen 456 gram.
Kort vei til sosiale medier
Som med stadig flere av dagens kameraer byr også EOS 200D på kort vei til sosiale medier. Kameraet har både innebygd WiFi og Bluetooth, og det kan enkelt kommunisere både med Android- og iOS-mobiler.
Forbedringene ellers omfatter den nyeste signalprosessoren fra Canon, Digic 7.
Kameraet er utstyrt med en enkel visuell opplæringsguide som forklarer virkningene av endrede innstillinger. Når man er blitt ekspert, kan man slå av funksjonen.
Av øvrige tekniske spesifikasjoner nevner vi lukkertider fra 30 sekunder til 1/4.000 sekund, søkerdekning på 95 prosent og en forstørrelsesgrad på 0,87x, økt oppløsning fra 18 til 24 megapiksler netto, og økt lysfølsomhet med ISO-omfang fra ISO 100 til ISO 25.600 samt ukalibrert utvidelse opp til ISO 51.200,
Prisen
Mens forgjengeren EOS 100D i dag er tilgjengelig i fotobutikkene for rundt 4.400 kroner, ifølge Prisjakt.no, er veiledende pris på nykommeren EOS 200D satt til 5.789 kroner.
EOS 200D vil være tilgjengelig i fotobutikkene – inkludert dem som er på nettet – i slutten av juli, melder Canon Norge.