Canon lanserer nå sitt første profesjonelle stereoskopiske dobbeltobjektiv til opptak av video og stillbilder for å produsere 180-graders virtuelt virkelighets-innhold. Det eneste speilløse fullformatkameraaet som kan bruke objektivet foreløpig, er Canon EOS R5.
Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye er navnet på det nye objektivet. Canon hevder at objektivet vil gjøre det mye enklere å gjøre VR-opptak enn det har vært hittil, fordi man slipper å bale med å rigge opp dobbelt sett med kameraer og objektiver for å gjøre stereoskopiske 3D-opptak på profesjonelt nivå.
Mange bruksområder
Mange av oss har sikkert en ide om at VR er mest for moro. Enten brukes VR til å lage nye spillopplevelser, eller det er en teknologi som man helst treffer på når man oppsøker teknologimesser og slikt. Altså teknologi som IT-bransjen elsker å demonstrere fordi den kan imponere oss, men som ikke uten videre oppleves som nyttig. En del av oss forbinder vel VR mest med møter med spill levende 3D-dinosaurer når vi har fått tredd et par VR-briller over hodet.
Men VR begynner å få ganske mange bruksområder, mange av dem høyst seriøse. Selv har jeg fått demonstrert virtuell brannslokking av det norske firmaet Real Training AS ved hjelp av VR-briller og tilpassede brannslokkingsapparater. Dette gir en særdeles realistisk opplevelse av hvordan man slokker en brann som har brutt ut i rommet man befinner seg i. Løsningen brukes aktivt i opplæring i brannvern.
Mange bransjer begynner å få øynene opp for VR. Foruten i mange former for opplærings-virksomhet brukes VR i reiselivet, innenfor sport og idrett, i museer, i helsevesenet, innenfor produksjon og industrivirksomhet og mye annet. VR er også med på å gi naturopplevelser. Dessuten har eiendomsmeglere så smått begynt å erstatte – eller i hvert fall supplere – fysiske boligvisninger med VR. De plasserer et 360-graders kamera midt i for eksempel en stue, og så kan kundene være med og se seg rundt i huset på kontoret til eiendomsmegleren uten å måtte oppsøke boligen for visning. Eller de kan se den virtuelle visningen hjemmefra.
Forbruker- og proffmarkedet
En av utfordringene i produksjon av VR-innhold er at det har vært både dyrt og komplisert å produsere VR-innhold av høy kvalitet. Jo da, det finnes massevis av 360-graders kameraer til moderat pris i action-kameramarkedet, for eksempel GoPro Max til rundt 5.500 kroner eller Insta360 i noenlunde samme klasse. Men da snakker vi fort om relativt forbruker-orienterte løsninger.
Med sitt nye VR-objektiv satser Canon høyere.
Hva er VR180?
Først litt om VR-kameraer generelt. Objektivet som Canon nå lanserer, er et såkalt Virtual Reality (VR) 180-objektiv. Hva er forskjellen på dette og VR 360-kameraene som har vært så populære i forbrukermarkedet de siste årene?
VR 180 er et bilde- og video-format som byr på høyere kvalitet enn 360-video. Mens 360-kameraene brukes til å ta opp bilder eller video i 360 grader, altså rundt hele kameraet, kan VR 180-kameraene bare gjøre opptak fra foran kameraet. Men nettopp det er med på å øke bilde- og videokvaliteten, fordi det samme antallet med piksler bare trenger å fylle opp halvparten så mye plass, eller har dobbelt så mye plass til rådighet, om du vil. Dessuten passer det bedre for opptak der det man ønsker å se, befinner seg foran betrakteren. Det kan for eksempel være et idrettsarrangement, en konsert eller lignende.
Menneskets synsvinkel er omtrent 140 grader, og det betyr at opptak med VR 180-kamera er forholdsvis nært opptil den naturlige synsvinkelen for folk, pluss litt mer på hver side, ifølge nettstedet Threesixtycameras. 180-graderskameraene kan gjøre opptak i 3D, takket være den stereoskopiske optikk-plasseringen.
Det nye VR-objektivet fra Canon har for ordens skyld en bildevinkel på 190 grader, ifølge tabellen over tekniske data. I Adobe Premiere Pro blir de sirkelrunde fisheye-opptakene konvertert til et såkalt «ekvirektangulært» 180-graders VR-format, klart for redigering. Begrepet kjenner vi igjen blant annet fra ekvirektangulær kartprojeksjon, slik vi ser det når den runde jordkloden «rulles ut» til et flatt kart. Det er som kjent ikke mulig å navigere etter et slikt ekvirektangulært kart fordi proporsjonene ikke lenger stemmer med virkeligheten. Men til VR fungerer prinsippet utmerket.
Canon EOS VR-systemet
Canon fremholder at de ikke bare lanserer et nytt objektiv, men at dette er begynnelsen på et helt nytt system: Canons EOS VR-system. Hovedproduktet i denne omgang er altså objektivet Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye.
Men det å lage VR-innhold krever også tilhørende programvareløsninger. Canon har utviklet en ny app som har fått navnet EOS VR Utility, som er programvare som brukes i opptaksøyeblikket. I tillegg kommer en programvare-innstikksmodul kalt EOS VR Plug-in for Adobe Premiere Pro. Sistnevnte er altså programvaresnutten som man må oppdatere videoredigeringsprogrammet Adobe Premiere Pro med for å kunne redigere VR-opptkene og sette dem sammen etterpå.
Kun for EOS R5
I første omgang kan Canons nye VR-system bare brukes med Canon EOS R5-kameraet, lansert sommeren 2020. Grunnen er at dette er det eneste EOS R-kameraet – altså speilløst fullformatkamera for den nye RF-objektivfatningen – som har høy nok oppløsning for dette formålet. Oppløsningen er på 45 megapiksler.
En viktig grunn til at dette kameraet må brukes, er også at det kan gjøre opptak i opptil 8K-oppløsning.
Kameraet må oppgraderes med en fastvare-oppdatering for å bli kompatibelt med Canon EOS VR-systemet.
I Canons pressemelding fremholdes det at EOS R5 foreløpig («currently») er det eneste kameraet som er kompatibelt med Canon EOS VR-systemet. Et klart hint, naturligvis, om at vi kan vente oss flere kompatible kameraer fra Canon etter hvert. Er dette nok et forhåndsvarsel om et kommende – men foreløpig bare rykte-basert – R1-kamera, mon tro…?
Mye enklere enn dobbelt-kamera
I presentasjonen av EOS VR-systemet – både i pressemeldingen og under pressekonferansen hos Canon Norge – presiserte Canon at noe av formålet med å utvikle det nye dobbeltobjektivet har vært å frembringe et enklere VR-system enn dagens bruk av to separate kameraer. Til å lage profesjonelle VR-produksjoner i dag brukes gjerne to kameraer og ditto objektiver som forutsetter tidkrevende rigging, synkronisering og kalibrering. Canons optikkdesign gjør det mulig å projisere to bilder på bildesensoren på ett kamera med perfekt vinkling mot hverandre og perfekt synkronisering – direkte på kameraet. På denne måten kan Canon tilby et VR-system som er mye enklere enn to-kamerasystemene som ofte brukes på dette nivået i dag, heter det.
I et to-kamerasystem risikerer man å få bilder og video med avvikende bildekvalitet, eksponering og andre ulikheter på hver av de to bildesensorene som VR-opptak med to kameraer kan by på. Man sparer også tid på etterproduksjonen fordi Canons løsning sender opptakene fra de to objektivene til én og samme bildesensor.
Ifølge Canon bidrar avstanden mellom de to objektivene på 60 mm til et naturlig perspektiv på VR-bildene. Ikke noe tidkrevende samkjøring av to videosekvenser etterpå.
Ytterligere en fordel med løsningen er den kompakte utformingen. Objektivet veier bare 350 gram, og man trenger jo bare ett objektiv og ett kamerahus. Dette er en løsning som både er enkel å frakte med seg og å komme i gang med, hevder Canon.
L-objektiv
Canon tillater seg også å påpeke at at det nye VR-objektivet har en «L» i navnet og en solid rød ring rundt objektivet rett foran fokusringen. Alle som er kjent med Canons objektiv-univers vet at dette betyr at Canon har plassert VR-objektivet i toppklassen blant sine objektiver med RF-fatning. L-en og den røde ringen er for øvrig en arv fra Canons EF-objektiver for speilreflekskameraer, videreført i klassifiseringen av RF-objektivene for de speilløse EOS R-kameraene.
Dette får dessverre konsekvenser for prisen også – både på objektivet i seg selv og på hele VR-løsningen. Først må man altså anskaffe et Canon EOS R5-kamera, som koster cirka 53.700 kroner – prissjekk hos nettbutikken til Canon Norge. (Hos Foto.no koster kamerahuset i skrivende stund cirka 49.800 kroner.) Deretter må man supplere med Canons nye VR-objektiv, som også utgjør et fem-sifret beløp. Prisen finner du nedenfor.
For ordens skyld: Det er ikke noen autofokus-løsning bygd inn i kameraet. Fokusering må gjøres manuelt. Men med så kraftig vidvinkel som 5,2 mm har man under de fleste forhold ganske stort dybdeskarphetsområde til rådighet, så det er angivelig ikke så viktig.
Objektivet har heller ingen form for bildestabilisering, hverken optisk eller digitalt. Svaret på eventuelt hevede øyenbryn på dette punktet er først og fremst at de fleste profesjonelle VR-opptak gjøres med kameraet på stativ.
Filterplass
Under VR-opptak kan det være nyttig å få fortsette å fotografere og filme med noenlunde normal lukkertid og blender også under forhold med mye lys, for eksempel i sterkt solskinn, påpeker Canon. Det er derfor bygd inn en filterplass bak på objektivet der man kan sette inn gelatin-baserte ND-filtre for å dempe lysmengden som slippes inn til bildebrikken.
På den andre siden bidrar kombinasjonen av høy lysstyrke på VR-objektivet og mulighet for høye ISO-innstillinger på R5-kameraet til at man kan filme med godt resultat også i dårlig lys.
Prisen
Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye vil koste cirka 25.000 kroner. Objektivdeksel er tilbehør som koster cirka 580 kroner, mens objektivetui fås for cirka 500 kroner.
De nye VR-produktene fra Canon ventes å komme i salg i Norge mot slutten av desember 2021, opplyser produktspesialist Trond Sliper hos Canon Norge til Kameranytt.
Video
Canon har lagt ut en video på YouTube som forklarer hvordan VR-systemet kan brukes. Du kan se den her.
Tekniske data
Brennvidde | 5,2 mm fullformat |
Lysstyrke | f/2,8 |
Minste blenderåpning | f/16 |
Antall bladlameller | 7 |
Konstruksjon | 9 linseelementer i 7 grupper |
Objektivfatning | Canon RF-fatning |
Fokuseringssystem | STM-fokuseringsmotor |
Maks forstørrelsesgrad | 0,26x |
Nærgrense | 0,13 m fra fokusplanet |
Filterdiameter | 43 mm |
Optisk bildestabilisering | – |
Lengde | Ca. 40,1 mm |
Diameter | Ca. 69,2 mm |
Vekt | Ca. 165 gram |