Annonser

Kameranytt

Canon med nordisk fotokampanje

Canon
CANON-KAMPANJE: Canon vil lære unge å bli mer kreative i sin hverdagsfotografering. Her et av bidragene fra 20 unge som fikk et Canon EOS M3-kamera til disposisjon for å dokumentere sin hverdag. (Foto: Canon)

Canon har nylig lansert en kampanje som har som mål å hjelpe unge fotografer til å bli mer kreative.

«Redefine Ordinary» er navnet på kampanjen, som tar utgangspunkt i det faktum at mange unge tar en masse bilder fra sitt hverdagsliv, men at de kanskje trenger litt bistand for å videreutvikle seg og bli mer kreative.

Canon EOS M-kampanje

Kamerablogg.no har tatt en titt på materialet som Canon Nordic har publisert i tilknytning til kampanjen, og det er ikke til å stikke under en stol at kampanjen åpenbart også inngår i markedsføringen av Canons EOS M-kameraer, særlig mot den yngre delen av forbrukermarkedet.

KAMERAKAMPANJE: Canons fotokampanje har ikke bare som mål å lære unge å bli kreative fotografer, men også å få dem til å kjøpe et Canon EOS M-kamera, som for eksempel det nye EOS M6-kameraet. (Foto: Canon)

I tillegg ligger det et budskap i kampanjen om at det kan være lurt å investere i et skikkelig systemkamera med utskiftbar optikk fremfor bare å fotografere og ta opp video med mobiltelefonen.

LES OGSÅ: PRØVD: Canon EOS M5 innfrir

Canon er åpen på hva som er formålet med kampanjen: – Våre nye kompaktkameraer er grunnlaget for kampanjen. Kameraene er mindre og lettere, men med de samme manuelle innstillingene og kvaliteten til våre tradisjonelle systemkameraer, sier Sophie Psarris, som er ansvarlig for kampanjen hos Canon Nordic.

Video av 20 kreative unge

Kjernen i kampanjen er en video som Canon har sydd sammen av bilder og videoklipp tatt av 20 kreative unge fra Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Canon
I SPEILET: Noen av dem som fikk låne kamera fra Canon til å fotografere sin hverdag, sørget før at også kameraet ble med på bildet. (Foto: Canon)

Canon utstyrte de unge med hvert sitt Canon EOS M3-kamera og ga dem i oppdrag å dokumentere hverdagen sin på en ny og annerledes måte.

LES OGSÅ: Canon med ny fjernkontroll

Selskapet New Land fikk alt foto- og videomaterialet fra de 20 unge til disposisjon og har sørget for å klippe materialet sammen til videoen «Redefine Ordinary». Videoen er tilgjengelig på Instagram, YouTube og Facebook – se lenker nedenfor.

Opplæring

Sammen med filmen finner man også fire opplæringsvideoer som Canon har lagd i samarbeid med to såkalte «influencers», instagrammer og fotograf Kenneth Nguyen og Nana Hagel. Om sistnevnte heter det at hun nettopp har byttet til Canon-kamera etter alltid å ha tatt bilder med sin smarttelefon. Klart kampanjebudskap her, altså.

LES OGSÅ: Ny entusiast-speilrefleks fra Canon

De fire opplæringsvideoene inneholder en rekke praktiske tips om lyssetting, perspektiv, deling og bevegelse. De er åpenbart myntet på å lære unge litt grunnleggende om kamerateknikk, for eksempel noe så elementært som lukkertid og blenderåpning, som jo er begreper man ikke trenger å kunne noe om for å ta bilder med mobilkamera.

Canon
KREATIVT: Her er et av de kreative bidragene til Canons kampanje. (Foto: Canon)

Leserne av Kamerablogg.no vil kanskje ikke ha noe særlig faglig utbytte av å se igjennom opplæringsvideoene, siden de fleste er godt skolert på elementær kamerateknikk. Men jeg antar at mange likevel vil kunne plukke opp noen nyttige tips – og kanskje få noen nye ideer til hva de kan fotografere i sitt nærmiljø som de kanskje ikke har tenkt på som fotomotiv før nå.

Lenker

Både «Redefine Ordinary»-filmen og de fire opplæringsvideoene finner du på YouTube: her.

Vil du heller finne materialet på Facebook, går du hit.

LES OGSÅ: Canon EOS M5 uten søker = M6

Annonser

Legg igjen en kommentar