Foto- og kamerabransjen har nå begynt å slutte seg til bedriftene som reduserer eller stanser sin forretningsvirksomhet i Russland i protest mot president Vladimir Putins krig mot nabolandet Ukraina. Adobe og Canon stanser salget og reduserer service- og tjenesteyting i Russland til et minimum.
Det er nettstedet Digital Cameraworld som melder dette. Dermed innfører Canon og Adobe lignende tiltak for å vise solidaritet med ukrainerne som Apple, Nike, Netflix og flere andre store vestlige selskaper har satt i verk de siste dagene.
Det er Canons Europa-avdeling, Canon EMEA med hovedkvarter i London og Amsterdam, som har varslet om tiltakene som Canon nå setter i gang i Russland. I pressemeldingen fra Canon fastslår selskapet at volden og ødeleggelsene forårsaket av de militære angrepene på Ukraina er kommet som et sjokk på oss alle. «Vi deler bekymringen vi føler i våre hjerter for våre kolleger og det ukrainske folk som har fått livet snudd på hodet av det som har skjedd», heter det i pressemeldingen (Kameranytts oversettelse).
«Som en del av de av de verdensomspennende bestrebelsene på å hjelpe Ukraina, vil vi bidra med støtte til internasjonale hjelpetiltak og humanitær organisasjoner i Ukraina, Polen, Romania, Moldova, Den tsjekkiske republikk, Ungarn og Slovakia», skriver Canon. Selskapet suspenderer alle produktleveranser til Russland, ifølge pressemeldingen, som avsluttes med at «vi er forent om ønsket om fred».
Million-donasjon fra Adobe
Adobe er et av verdens største programvarehus, med fokus på programvare for bildebehandling, videoredigering og annen kreativ virksomhet. Selskapet selger i det alt vesentlige sine programmer i form av abonnementsordninger. Nå har Adobe besluttet å stanse alt salg av nye abonnementsavtaler i Russland, noe som ikke minst vil ramme de statskontrollerte russiske mediene.
I tillegg har Adobe varslet omfattende støtte til den humanitære krisen og flyktningsituasjonen som er oppstått i Ukraina og nabolandene. Til sammen vil Adobe Foundation, altså stiftelsen Adobe, gi mer enn én million dollar til organisasjoner som International Rescue Committee (IRC), Reportere uten grenser, Redd Barna og Komiteen for journalisters beskyttelse (CPJ).
Blant Adobes øvrige tiltak er blokkering av en rekke nettjenester som Adobe Creative Cloud, Adobe Document Cloud og Adobe Experience Cloud for media som kontrolleres av den russiske regjeringen. Mediebransjen er storforbruker av Adobes programvare og tjenester.
«Vi innser at det er begrenset hvor mye ett selskap kan gjøre for å påvirke en urettmessig invasjon», skriver Adobes toppsjef Shantanu Narayen i en kunngjøring som er offentliggjort på Adobes blogg. Og han fortsetter: «Men vi innser også at det er vår borgerplikt og vårt moralske ansvar å støtte opp om demokrati og medmenneskelighet. Vi forplikter oss til å gjøre alt vi kan for å støtte dem som blir direkte berørt og vi vil stå sammen med hele det samlede Adobe-samfunnet», skriver Narayen. (Kameranytts oversettelse.)