Canon og Adobe slutter seg til Russland-boikott

Kyiv
UKRAINSK KRIGSHISTORIE: «Kryssingen av Dnieper», er navnet på denne skulptursamlingen ved Nasjonalmuseet for Ukrainas historie i andre verdenskrig i hovedstaden Kyiv. Det fire måneder lange slaget om kontrollen av en front på 1.400 kilometer langs elva Dnieper fant sted i 1943 og omfattet nærmere fire millioner soldater. (Foto: Mickey Estes from Pixabay.)

Foto- og kamerabransjen har nå begynt å slutte seg til bedriftene som reduserer eller stanser sin forretningsvirksomhet i Russland i protest mot president Vladimir Putins krig mot nabolandet Ukraina. Adobe og Canon stanser salget og reduserer service- og tjenesteyting i Russland til et minimum.

Det er nettstedet Digital Cameraworld som melder dette. Dermed innfører Canon og Adobe lignende tiltak for å vise solidaritet med ukrainerne som Apple, Nike, Netflix og flere andre store vestlige selskaper har satt i verk de siste dagene.

Det er Canons Europa-avdeling, Canon EMEA med hovedkvarter i London og Amsterdam, som har varslet om tiltakene som Canon nå setter i gang i Russland. I pressemeldingen fra Canon fastslår selskapet at volden og ødeleggelsene forårsaket av de militære angrepene på Ukraina er kommet som et sjokk på oss alle. «Vi deler bekymringen vi føler i våre hjerter for våre kolleger og det ukrainske folk som har fått livet snudd på hodet av det som har skjedd», heter det i pressemeldingen (Kameranytts oversettelse).

Adobe Canon Ukraina
KRIG: Mange bildetjenester flommer over av både historiske bilder og mer kunstnerisk utformede illustrasjoner om situasjonen i det krigsherjede Ukraina. Her et eksempel fra Pixabay. (Foto: Stefan Keller from Pixabay.)

«Som en del av de av de verdensomspennende bestrebelsene på å hjelpe Ukraina, vil vi bidra med støtte til internasjonale hjelpetiltak og humanitær organisasjoner i Ukraina, Polen, Romania, Moldova, Den tsjekkiske republikk, Ungarn og Slovakia», skriver Canon. Selskapet suspenderer alle produktleveranser til Russland, ifølge pressemeldingen, som avsluttes med at «vi er forent om ønsket om fred».

Million-donasjon fra Adobe

Adobe er et av verdens største programvarehus, med fokus på programvare for bildebehandling, videoredigering og annen kreativ virksomhet. Selskapet selger i det alt vesentlige sine programmer i form av abonnementsordninger. Nå har Adobe besluttet å stanse alt salg av nye abonnementsavtaler i Russland, noe som ikke minst vil ramme de statskontrollerte russiske mediene.

Adobe Canon Ukraina
ADOBE: Slik presenteres kunngjøringen fra Adobes toppsjef Shantanu Narayen på Adobes blogg om selskapets støttetiltak for Ukraina. (Skjermdump: Toralv Østvang.)

I tillegg har Adobe varslet omfattende støtte til den humanitære krisen og flyktningsituasjonen som er oppstått i Ukraina og nabolandene. Til sammen vil Adobe Foundation, altså stiftelsen Adobe, gi mer enn én million dollar til organisasjoner som International Rescue Committee (IRC), Reportere uten grenser, Redd Barna og Komiteen for journalisters beskyttelse (CPJ).

Blant Adobes øvrige tiltak er blokkering av en rekke nettjenester som Adobe Creative Cloud, Adobe Document Cloud og Adobe Experience Cloud for media som kontrolleres av den russiske regjeringen. Mediebransjen er storforbruker av Adobes programvare og tjenester.

«Vi innser at det er begrenset hvor mye ett selskap kan gjøre for å påvirke en urettmessig invasjon», skriver Adobes toppsjef Shantanu Narayen i en kunngjøring som er offentliggjort på Adobes blogg. Og han fortsetter: «Men vi innser også at det er vår borgerplikt og vårt moralske ansvar å støtte opp om demokrati og medmenneskelighet. Vi forplikter oss til å gjøre alt vi kan for å støtte dem som blir direkte berørt og vi vil stå sammen med hele det samlede Adobe-samfunnet», skriver Narayen. (Kameranytts oversettelse.)

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Dette feltet er nødvendig.

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.