Nyhetsdekningen i kameraverdenen ser ut til å dreie seg mest om nye speilløse kameraer og en stadig mer sofistikert mobilkamera-teknologi. Men det gode, gamle speilreflekskameraet gjør fortsatt mye nytte for seg, for eksempel hos den norske animasjonsfilm-produsenten Qvisten Animation. Selskapet har nå kunngjort at det har oppgradert fra Canon EOS 7D til Canon EOS 90D for opptak til den nye Torbjørn Egner-storfilmen «Folk og røvere i Kardemomme By».
Filmen vil ha premiere på norske kinoer 1. juledag 2022. Kameranytt.no har sammen med en håndfull andre foto- og kamera-publikasjoner fått ta en titt bak kulissene. Her fikk vi en grundig gjennomgang av teknikk og teknologi som brukes i det avanserte animasjonsarbeidet. Og en forklaring på hvorfor selskapet lenge har satset på speilreflekskameraer fra Canon.

Vertskap for arrangementet var da også nettopp Canon Norge, som holdt den norske presselanseringen av sine nyeste speilløse systemkameraer, Canon EOS R7 og R10, i lokalene til Qvisten Animation i Maridalsveien i Oslo. Stedsvalget hadde sammenheng med at Canon har gått inn som lanseringspartner for den nye Kardemommeby-filmen.
Hvem er Qvisten?
Først noen ord om Qvisten Animation AS. Dette er et norsk produksjonsselskap for animasjon, etablert i 1994. Ifølge presentasjonen hos Wikipedia lager Qvisten animasjoner som klassisk dukkeanimasjon, klassisk 2D-animasjon som de gamle Disney-filmene, og i nyere tid 3D-animasjon. Selskapet har produsert over 400 reklamefilmer samt en rekke animasjonsserier, langfilmer og musikkvideoer.
Merittlisten er lang, så vi får nøye oss med noen stikkord: Knudsen & Ludvigsen 2, flere Kaptein Sabeltann-filmer, KuToppen, Dyrene i Hakkebakkeskogen, Jul i Flåklypa, flere Knerten-filmer og Pitbulterje. Blant hedersprisene tar vi med Folkets Amanda i 2020.
Med andre ord et vellykket, velrennomert og ikke minst spennende produksjonsselskap som ligger i fremste linje når det gjelder bruk og utvikling av animasjons-teknikk. Etter det Kameranytt forstår, kan arbeidet med Kardemommeby-filmen muligens avstedkomme internasjonale patenter – eller i hvert fall patent-søknader – innen animasjons-teknikk.
Hvorfor EOS 90D?
Morten Skallerud (67), kjent norsk filmregissør, filmfotograf og animatør, presenterte produksjonsprosessen, som kan være ekstremt tidkrevende. I løpet av en arbeidsdag kan det godt hende at den nye filmen bare er blitt supplert av klipp på til sammen 4-5 sekunders varighet, ferdig redigert. Å lage animasjonsfilmer er tidkrevende tålmodighetsarbeid.

Ifølge Skallerud har Canons APS-C-baserte speilreflekskameraer hatt en sentral rolle i selskapets produksjonssystem i mange år. Begrunnelsen er knyttet både til at Canon-kameraene passet godt til arbeidsflyten som selskapet har utviklet og at kameraene bidrar til et visuelt uttrykk som produksjonsselskapet har vært veldig fornøyd med.
De siste årene er vi fotopresse-journalister blitt bombardert med nyheter om speilløse kamera-lanseringer, og dessuten var vi jo i Maridalsveien denne dagen nettopp for å høre om Canons nyeste på dét feltet, R7 og R10. Der og da hørtes det derfor ut som et aldri så lite paradoks at nyhetsmeldingen fra Qvisten Animation var full satsing på Canon EOS 90D. Dette er jo et tradisjonelt digitalt speilreflekskamera, lansert for snart tre år siden, høsten 2019. Men valget var basert på grundige tester, ifølge Skallerud.
– Når vi skulle velge kamera, gikk vi bredt ut og testet ulike kamera-modeller. Valgt falt på Canon EOS 90D, som er en stor oppgradering fra EOS 7D, som vi har god erfaring med fra tidligere. Jeg gleder meg til premiere kommende jul, sier Skallerud.
Ny animasjons-teknikk
Noe av det meste spennende med «Folk og røvere i Kardemomme By»-filmen, er den nyutviklede animasjonsteknikken som filmen er bygd på. I noen av de tidligere store filmprosjektene, som «Dyrene i Hakkebakkeskogen» fra 2016, var det klassisk dukkeanimasjon som ble brukt. Da benytter man spesialbygde dukker, gjerne til flere hundre tusen kroner hver, med et utall bevegelige deler. Etter hvert bilde gjør man noen små endringer på dukkene i sekvensen. Når bildene så vises i rask rekkefølge, for eksempel med den klassiske kinofilm-hastigheten på 24 bilderuter i sekundet, oppleves endringene som mer eller mindre naturlige bevegelser. I scener med mange figurer som skal samspille med hverandre og kanskje med en bevegelig bakgrunn, blir det fort svært komplekse og tidkrevende opptak.

I den nye Kardemommeby-filmen er det bare bakgrunnen som avfotograferes på tradisjonelt vis, ved hjelp av de nevnte Canon-kameraene. Qvisten Animation har bygd miniatyrmodeller av den ordentlige «Kardemomme By», temaparken i Kristiansand Dyrepark som igjen er basert på tegningene i boka til Torbjørn Egner fra 1955.
Karakterene i filmen, de tre røverne Kasper, Jesper og Jonatan, politimester Bastian, tante Sofie og de andre, fremstilles derimot digitalt i 3D-animasjon som redigeres inn over bakgrunnsopptakene. Etter det Kameranytt forstår, er det her det foreligger digital-teknologisk nyskaping fra Qvisten-miljøets side. Nyskaping som kan bidra til at filmen også får internasjonal teknologisk oppmerksomhet omkring den nye og banebrytende kombinasjonsteknikken. I tillegg håper naturligvis alle involverte at filmen slår an hos publikum.
Egner-familien fornøyd
En av dem som har fulgt nøye med på filmprosessen, men utifra et annet utgangspunkt enn det kameratekniske, er Torbjørn Egners sønn, Bjørn Egner. Han er veldig godt fornøyd med det han har sett til nå.
– Dette blir en ny og moderne utgave som passer godt i 2022, samtidig som man har vært tro mot boka. Qvisten Animation har gjort en svært god jobb. Vi har også erfaring med Canon fra lanseringen av Hakkebakkeskogen og mener Canons bedriftsfilosofi og Egners univers harmonerer godt. Jeg gleder meg stort til premiere, sier Bjørn Egner i en pressemelding fra Canon Norge.
Storformat-skrivere
Canons engasjement som lanseringspartner for filmen er ikke minst knyttet til Canons satsing gjennom mange år på avanserte storformat-skrivere. Det trengs mye presentasjons- og reklame-materiell i store formater i forbindelse med en filmlansering.
Henning Hagelund, produktsjef hos Canon Norge, forklarer: – Det å være lanseringspartner innebærer at vi bistår med produksjon av storformat-elementer som benyttes i lanseringene av filmene. Dette omfatter blant annet materiell til bruk i Kardemomme By filmstudio i Dyreparken i Kristiansand og til kinoer landet rundt. Canon har inngått avtale med Synkron Media i Birkeland som vil utføre produksjonen med sin nyinnkjøpte Canon Arizona flatbed, sier Hagelund
– Vi er glade for å ha Canon med på laget. De har produkter og tjenester som passer svært godt til våre behov. Sammen skaper vi filmopplevelser, sier Heidi Palm Sandberg, produsent i Qvisten Animation.