
Ikke noen nyhetsbombe, akkurat: Det fortsetter å gå nedover med kamerasalget. Nå har bransjeorganisasjonen CIPA offentliggjort de globale salgstallene for juni måned 2019, og det er ikke lystig lesning.
[toc] Med unntak for mobilprodusentene, kanskje. Riktignok handler ikke CIPA-statistikken om dem – mobilkameraene er faktisk ikke nevnt i det hele tatt. For CIPA er kamera- og optikkprodusentenes organisasjon, ikke mobilprodusentenes. Men det er jo for lengst fastslått at nedgangen i det tradisjonelle kamerasalget ikke minst skyldes konkurransen fra mobilkameraene.
Med hovedvekt på Japan
CIPA, som står for Camera and Imaging Products Association, er en sammenslutning av de fleste kjente kamera- og optikkprodusentene, med hovedtyngden i Japan. Organisasjonen har fortsatt hovedkvarteret der. Kanskje ikke så rart, siden den er en etterfølger at den japanske bransjeorganisasjonen JCIA (Japan Camera Industry Association).
Nå er det jo slik at nesten alle kameraprodusenter som betyr noe, er japanske. Det er vel ikke så mange unntak. Tyske Leica og svenske Hasselblad er blant de få fra vår del av verden. CIPA-tallene er da også todelte. CIPA måler kamera- og optikksalget i henholdsvis antall solgte enheter og i verdien – målt i japanske yen.
Færre kameraer, høyere verdi
I den sammenheng er det interessant å se at et av de få pluss-tallene i CIPA-statistikken som nå er lagt fram, viser at salgsverdien av speilløse systemkameraer som ble solgt fra januar til og med juni i år faktisk økte, om enn ikke med så mye. Vi snakker om mindre enn fire prosentpoeng, samtidig som salget målt i antall enheter sank med over 14 prosent.

Men dette er da også det eneste tallet over streken når det gjelder kamerasalget i perioden januar-juni i år sammenlignet med samme periode i fjor.
7,3 millioner kameraer
Totalt ble det solgt vel 7,3 millioner digitale stillbildekameraer i perioden januar-juni i år, en nedgang på nesten 25 prosent fra samme periode i fjor. Salget av kameraer med innebygd optikk sank med nesten 20 prosent, mens salget av kameraer med utskiftbar optikk gikk ned med over 28 prosent – alt mål i antall solgte enheter.
Verst for speilrefleks
Og det var speilrefleksmarkedet som ble hardest rammet igjen. Speilrefleks-salget sank med hele 37 prosent, mens salget av speilløse kameraer gikk ned med «bare» rundt 14 prosent.
Roter man seg litt lenger ned i CIPA-tallene, kan man finne noen interessante forskjeller på de ulike markedene. For eksempel synker salget av speilreflekskameraer mye kraftigere på de amerikanske kontinentene enn i Europa. Mens nedgang var på rundt 15 prosent i Europa, var den på over 40 prosent i «The Americas» – Nord-, Sør- og Mellom-Amerika. Speilreflekskameraenes forkjempere ser altså ut til å stå imot utviklingen litt sterkere i vår del av verden enn i USA og de øvrige amerikanske landene.
Hva slags praktisk betydning det vil få for kameramarkedet fremover, gjenstår å se.
De norske tallene
Hvordan står det så til med kamerasalget her til lands? Vi får holde pusten i spenning en liten stund til. 28. august legger Stiftelsen Elektronikkbransjen fram salgstall for første halvår 2019, inkludert tallene for det norske kameramarkedet. Kameranytt.no vil naturligvis følge opp.