Ilford lanserer nå en ny fargefilm: Ilford Ilfocolor 400. Å fotografere med film i stedet for digitalt er blitt så populært i Norge at første levering på 1.200 ruller ble utsolgt på to dager.
Det er Lasse Ericson, ansvarlig for Ilford Imaging hos distributøren Focus Nordic, som forteller dette. Neste batch av den nye Ilford Ilfocolor 400-filmen kommer i oktober 2023. Fra da av vil det være god tilgjengelighet på fargefilmen, ifølge Focus Nordic.
En ny trend
Kameranytt.no har ikke tenkt å melde overgang fra digital til analog foto. Men det er neppe bare en tilfeldighet at nyheter knyttet til film-basert fotografering nå dukker opp stadig hyppigere – akkurat denne uka to dager på rad. Da begynner vi kanskje å snakke om en trend? Altså at det begynner å bli populært å hoppe litt mellom digital og analog fotografering. Hvorvidt det er mange som tar steget helt og holdent tilbake til filmbasert foto, har jeg ingen formening om.
Men da må kanskje Kameranytts digitalfoto-entusiast snart ta seg en tur i fotobutikken og kjøpe seg noen filmruller? Og tørke støv av noen av de gamle analoge kameraene som ligger i hyller, skuffer og skap på hjemmekontoret?
I skyggen av Kodak
Tilbake til Ilford-lanseringen. Hvis du er digitalfoto-entusiast og dessuten en god del yngre enn undertegnede, kan det hende du ikke har hørt om Ilford? For oss som fotograferte mye i de mange tiårene da fotografering var ensbetydende med film og filmruller, var det imidlertid ikke bare giganten Kodak vi hørte om. En del av oss fant også spennende alternativer hos film-merker som Ilford, Agfa, Fuji og andre.
Det var den gangen man ikke uten videre kunne forandre bildestilen bare ved å stille litt om på noen menyvalg, slik vi gjør i dag. Isteden måtte vi kanskje skifte film i kameraet. Problematisk hvis man ikke snart var ferdig med filmen man hadde i kameraet. Skulle man bare sløse bort resten, spole filmen inn i kassetten igjen og lever den til fremkalling?
Noen av oss lærte teknikker med kontrollert tilbakespoling der man senere kunne sette filmen inn i kameraet igjen, fyre av det korrekte antallet eksponeringer i et mørkt rom og kanskje med objektivdekselet på plass, slik at man ikke ødela den delen av filmen som allerede var eksponert.
Det gikk som regel bra, hvis man ikke rotet med tellingen. De med litt større lommebok tok seg kanskje heller råd til å ha med to eller flere kameraer, slik at man kunne bytte kamera og dermed film-stil.
Ikke så rart at flere av mine gamle film-baserte kameraer har en liten holder på baksiden. Da kunne man rive eller klippe av toppen av pappboksen som filmen ble levert i og plassere den lille papplaten på kameraet, med logoen som blikkfang. Resultatet ble stålkontroll på hvilket kamera som hadde Koda-film og hvilket som hadde Ilford-film, for eksempel.
Et britisk alternativ
Apropos Ilford. Det britiske selskapet er egentlig enda eldre enn amerikanske Kodak. Det ble startet i 1879 og het opprinnelig Britannia Works Company. Hovedproduktet var fotografiske plater, som vi gjerne kaller forløperen til den mer håndterbare fotografiske filmen. Det var først i 1902 at selskapet tok navn etter området i østre London der fabrikken lå. Altså Ilford i bydelen Redbridge. Etter hvert ble selskapet også en del av en sterk sveitsisk virksomhet.
Akkurat som Kodak hadde også Ilford problemer med å tilpasse seg til fotografiens nye digitale epoke mot slutten av 1990-tallet og inn i vårt århundre. Selskapet har gjennomgått en serie oppkjøp og omorganiseringer i senere år. Men akkurat som Kodak kan Ilford glede seg over fornyet vekst i det som (nesten) alle trodde var et døende marked: fotografering på film.
Sort/hvitt-spesialisten
Kodaks sterke patenter var i sin tid med på å sette en stopper for Ilfords satsing på fargefilm, og i over 50 år valgte Ilford å konsentrere seg om sort/hvitt-film. Der fikk selskapet etter hvert et solid renommé. Derfor er den nye satsingen på fargefilm kommet litt overraskende på dem som er sterkt engasjert i analog fotografi. Blant de ivrigste nerdene går det heftige debatter om den nye filmens opprinnelse, ifølge foto-nettstedet Dusty Grain.
«Vintage»
Det er verdt å merke seg at den nye Ilford Ilfocolor-filmen har et par ekstra ord i slutten av navnet som kanskje forklarer litt om hva slags type film dette er: Ilford Ilfocolor 400 Vintage Tone. Filmen beskrives gjerne som en fargefilm som gir bildene en viss grad av retro-stil med antydning til litt utvaskede farger som minner om fargebildene vi tok på l960-tallet.
Eller som den norske distributøren formulerer det i pressemeldingen: «Filmen har et klassisk vintage-utseende med varme, dempede farger som minne om 1960-tallet».
Fakta om Ilfocolor 400
De harde fakta om Ilford Ilfocolor 400 Vintage Tone er at filmen har en «lysstyrke» på ISO 400. Den er utviklet for fremkallingsprosessen som kalles C-41, lansert av Kodak i 1972, og som omtales som den rådende fremkallingsprosessen som fotolaboratoriene rundt omkring benytter for negativ fargefilm.
Hver filmrull har bare plass til 24 eksponeringer – 36-bildersutgave er foreløpig ikke på markedet. Og bare for å unngå misforståelser: Dette er film for 35 mm-kameraer.
Prisen
Anbefalt salgspris er cirka 200 kroner per filmrull.
Én kommentar
Jeg har en Hasselblad fra 1960 tallet, 500 C med 3 objektiver, 50, 150 og 80 mm. To magasiner. Veldig interessert i 120 filmer!