Kameranytt

Innhold

Hvordan påvirkes livet av korona-pandemien og av tiden vi er inne i? Et forsøk på å gi et fotografisk svar på dette spørsmålet finner man nå i Fotografiens Hus i Oslo, der tre fotografer har slått seg sammen om en gruppeutstilling under temaet «Fremmed i det nære».

Fotoutstillingen gir tre blikk på korona-tiden som vi alle nå gjennomlever. Prosjektene til de tre fotografene avspeiler situasjonen og tiden vi er inne i på ulike måter.

De tre fotografene er Line Ørnes Søndergaard (født 1986), Marta Anna Løvberg (født 1983) og Charlotte Tjomsland (født 1983).

Om å se det usynlige viruset

Line Ørnes Søndergaard, prosjektbasert fotograf med base i Oslo, er litt fiksert på alle områdene i det offentlige rom som kan være infisert. Derfor synes hun at hun ser det usynlige viruset overalt.

Fotografiens Hus
LYSENDE VIRUS: Det usynlige viruset blir synliggjort i bildene til Line Ørnes Søndergaard. (Foto: Line Ørnes Søndergaard) (Klikk for større bilde.)

Dette prøver hun å formidle gjennom en spesiell fotografisk teknikk. Bildene trykkes. Deretter stikker hun hull i bildene der smitten kan være. Ettersom fotografiene er montert i små lysbokser, begynner prikkene å gløde i landskapet.

Jeg har bare sett ett av bildene til Line Ørnes Søndergaard ennå, bildet som ledsaget pressemeldingen fra Fotografiens Hus, men jeg må innrømme at det ga meg en skremmende påminnelse av hvor allestedsnærværende viruset kan være selv om vi ikke ser det.

Symboler på pandemien

Marta Anna Løvberg er en polsk visuell kunstner som er basert i Bodø og som har bodd og arbeidet i Norge siden 2008. I Fotografiens Hus stiller hun ut en fotoserie kalt «The social ills prevalent». Her prøver hun å gi uttrykk for følelsene som oppsto i henne selv de to første ukene etter at Norge stengte ned 12. mars 2020.

Fotografiens Hus
DØDBRINGENDE: Et av Marta Anna Løvbergs bilder viser en uskyldig appelsin omskapt til et dødelig virus – her i ubeskåret format. (Foto: Marta Anna Løvberg) (Klikk for større bilde.)

– Jeg jobbet hjemmefra, i et fotostudio jeg har bygget i stua, og prøvde å uttrykke følelser som ensomhet, frykt og trangboddhet. Samtidig ville jeg få frem litt av ironien også og sette søkelys på de gjenstandene som over natta ble symboler på pandemien, sier Marta Anna.

Blant gjenstandene som ble pandemi-symboler finner vi en uskyldig appelsin som plutselig er blitt forvandlet til et dødelig virus. Vi får også se hvordan såpe og desinfeksjonsmiddel er blitt forvandlet til en deilig dessert. Eller hva med at en fyrstikkeske er blitt forvandlet til et lite hjem?

Fosterbarn i lek

Charlotte Tjomsland bor og jobber i Oslo. Hun har brukt deler av den stille korrona-tiden på å iaktta sine to fosterbarn i deres lek. Resultatet er blitt et prosjekt kalt «Det hvisker i gresset».

Fotografiens Hus
Processed with VSCO with b4 preset

Tjomsland har valgt å bruke mobilkamera til sitt prosjekt. Hensikten har vært å kunne fotografere umerkelig og stille, uten risiko for å avbryte øyeblikket.

– Gjennom å betrakte og fotografere med et utenfrablikk kjente jeg på følelsen av hvordan det vakreste i livet mitt har øyeblikk av sårhet i seg, noe usagt og uoppdaget, sier Charlotte Tjomsland.

Fotografen er utdannet med mastergrad fra Oslomet som kunstfaglig lektor. Tidligere har hun jobbet som gallerist, kunstfaglig rådgiver og kurator, hvor hun har stått i kulissene til andres kunstutstillinger. Selv har hun gjerne en etnografisk tilnærming i sine narrativer som preger det visuelle formspråket, heter det i pressemeldingen fra Fotografiens Hus.

Ingen utstillingsåpning

Utstillingen «Fremmed i det nære» er allerede åpnet – vel å merke uten noen utstillingsåpning. Dette er i tråd til smittevernsreglene til Oslo kommune.

Utstillingen er åpen fram til 28. februar 2021.

Fotografiens Hus ligger i Rådhusgata 20 i Oslo sentrum.

Hold deg oppdatert

Abonnér på nyhetsbrevet!

Da får du en e-postmelding hver gang Kameranytt publiserer en artikkel.

Kameranytt deler ikke informasjon om sine abonnenter med noen.