Annonser

Kameranytt

Droner påvirker fototrendene i 2017

Adobe-design
DESIGNTRENDER: Dette er en bildesamling Adobe har publisert i tilknytning til spådommene om de visuelle trendene i 2017. (Ill.: Adobe)

Flyfotografering har nådd nye høyder siden inntoget av droner og vil påvirke de visuelle trendene i år, spår Adobe.

Designspesialist Paul Trani hos Adobe har sett inn i krystallkulen og trukket fram åtte visuelle trender som også vil påvirke fotografering i tiden som kommer.

Oversikten over aktuelle designtrender for 2017 er i utgangspunktet myntet på designere, andre kreative og markedsførere. Kamerablogg.no tillater seg å innlemme fotografer og fotoentusiaster i gruppen «andre kreative» – logisk i denne sammenheng fordi Adobe Photoshop trolig er et av de mest brukte programmene blant dem som fotograferer mye og fordi Adobes trendbudskap ikke minst er myntet på brukerne av Adobes programvare.

Roboter, droner og 3D

Robotteknologi, droner og 3D er blant elementene Paul Trani har tatt med i sin spådom om visuelle trender for 2017. Trani er prisbelønt designer og bærer tittelen kreativ evangelist hos Adobe.

Adobe-design
DRONENE KOMMER: Fotografering fra nye og spennende vinkler vil være en ny trend som følge av dronenes inntogsmarsj. (Ill.: Adobe)

Noe av utgangspunktet for vurderingene er trender som avspeiler seg i Adobes egne brukermiljøer og tjenester. Mange av dem som abonnerer på Adobes kreative programvare, er med i Adobes brukernettverk Behance, der man kan følge trendutviklingen ved å se på bilder og illustrasjoner som brukerne legger ut.

LES OGSÅ: Adobe Elements blir stadig klokere

En annen kilde til trendobservasjon er bildetjenesten Adobe Stock, som gir Adobe-brukerne tilgang til over 60 millioner royalty-frie bilder, videoer, illustrasjoner, vektorgrafikk, 3D-ressurser og maler.

Trani har studert disse og andre kilder og er kommet fram til åtte visuelle trender som han spår vi kommer til å påvirkes av i 2017. Her er oversikten slik Adobe har presentert den:

1. Maskinene kommer

Om roboter med tiden vil ta over jobbene våre helt vet vi ikke, men robotteknologien blir en stadig viktigere også for kreative. Systemer blir smartere og lærer seg i økende våre kreative prosesser, noe som for eksempel gjør det enklere og raskere å finne de rette bildene i online-bildearkiver.

2. Verden sett ovenfra

Flyfotografering har nådd nye høyder siden inntoget av droner, og vi kan nå enkelt ta bilder fra helt nye vinkler. I 2017 vil vi se hvordan dette påvirker vår kreative produksjon, og i hvilken retning teknologien utvikler seg videre.

Adobe-design
EVANGELIST: Paul Trani innehar vervet som design-evangelist hos Adobe og holder ofte foredrag om emnet. (Foto: Adobe)

3. Digitalt vs. håndlaget

I en industrialisert og teknologifokusert verden tenderer vi til å trekke tilbake til mer tradisjonelt håndverk. Vi bruker nettbrett og digitale tegneverktøy mer, men mange vil etterligne klassiske penselstrøk og håndtegnede bokstaver som en motreaksjon til digitalt polerte linjer og former.

4. 3D vokser

Verktøy og applikasjoner for 3D-design vokser. Programmene blir enda mer tilgjengelig for designere og vil forenkle den kreative prosessen, så flere kan jobbe raskere og mer effektivt med 3D.

5. Umiddelbar historiefortelling

I 2017 må visuelt innhold i sterkere grad appellere til oss, fremprovosere følelser og fortelle en historie – umiddelbart. Enten det gjelder et enkelt fotografi eller en kort videosnutt, forventer vi at de øyeblikkelig gir samme opplevelse som en langfilm med innledning, hoveddel og avslutning.

6. Fanget i gjerningsøyeblikket

Nye tjenester, som for eksempel Boomerang og Cinemagraph, vil kombinere bilder og videoer og lage perfekte «loops» som helt presist fanger øyeblikket i en kombinasjon av stillstand og bevegelse. Eksperimenteringen med å kombinere ulike media og presse grenser vil bli mer tydelig i 2017.

LES OGSÅ: Adobe med høyoppløst på mobil

7. Tilbake til minimalisme

Ekstravagansens tid er forbi. Med så mye av verden i forandring vil vi tilbake til det enkle og grunnleggende og fokusere på det helt nødvendig, anti-luksus, naturlig skjønnhet og «less is more». Vi ønsker å fjerne det overflødige og fokusere på det viktigste: innhold.

8. Utseende er ikke alt

Sosiale medier har gjort alle synlige, og kjendiser har for lengst sett nødvendigheten av mer enn et pent ansikt. Riktig innhold må til for å skille seg ut på riktig måte. Som da motebladet Vogue, kjent for å fokusere på mote og skjønnhet, i fjor involverte seg i det amerikanske presidentvalget gjennom sin offentlige støtte til Hillary Clinton.

Annonser

Legg igjen en kommentar