Den franske motefotografen, filmskaperen og kunstneren Axel Morin har i disse dager en utstilling i Paris der han viser fram et utvalg bilder som alle har én ting til felles: De er tatt med iPhone. Her er en håndfull av bildene, med fotografens kommentarer.
I sitt virtuelle presserom har Apple lagt ut en håndfull bilder fra utstillingen, som Epleblogg.no har funnet det relevant å publisere. En ting er at denne bloggen jevnlig forteller om alle de nye iPhone-produktene etter hvert som de lanseres. Men av og til kan det også være fint å stoppe opp og se litt på hva disse mobilkameraene brukes til.
Bildene er ledsaget av fotografens egne kommentarer. Der forteller Morin blant annet at han bruker mange forskjellige iPhone-funksjoner, og at han spesielt har sansen for Nattmodus. Det gir mulighet til å jobbe spontant med en type fotografering som egentlig er ganske teknisk og tidkrevende, ifølge fotografen. Makro har også en høy stjerne.
Utstillingen har fått navnet GSM og ledsages av lyd , musikk og visuelle opplevelser som står i stil med bildene. Bildene vil bli utgitt i en 120-siders katalog som kommer i salg hos forlaget Damiani.
Verdenskjent
Axel Morin er kjent verden over for sine fotografier og videoer. Dels snakker vi om foto og video på oppdrag fra noen av de største motehusene. Louis Vuitton, Dior, Hermès og Valentina er blant de kjente firmaene som hans navn assosieres med.
Og dels snakker vi om Axel Morin som frittstående fotokunstner, med særlig sans for urbane landskaper.
Det er det siste, altså fotografisk kunst, utstillingen i Paris handler om, i lokalene som går under navnet 35-37. Utstillingslokalene har fått navn etter adressen der de ligger: 35 Rue des Francs Bourgeois i Paris. Her har Alex Morin stilt ut sin iPhone-kunst, bilder han har tatt rundt omkring i verden – utelukkende med iPhone.
Bildene er tatt i årene fra 2015 til 2022. Utstillingen kunne ses i fjor, og nå i mars 2023 er den vist på nytt. Siste utstillingsdag er fredag 10. mars.
Inspirert av Henri Cartier-Bresson?
Morin kaller selv iPhone-bildene sine for «en urban reise». I omtalen hos nettstedet The Limited Times trekkes linjene tilbake til den kjente franske Leica-fotogrfen Henri Cartier-Bresson (1908-2004). Cartier-Bresson ble verdensberømt for sin evne til å ta et bilde i det avgjørende øyeblikket – «the decisive moment». Dette ble ikke minst mulig fordi han var blant pionerene som tok i bruk Leica-kameraene tidlig. De små og lette Leica-ene med sin småbildefilm med bilderuter på 24 x 36 mm var kanskje en like stor revolusjon for fotografiet for 100 år siden som mobilkameraene er i vår tid.
Jeg for min del har bare sett noen få av Morins iPhone-bilder, så jeg skal ikke prøve meg på noen sammenligning mellom bildene til Axel Morin og Henri Cartier-Bresson. De er nok veldig foskjellige. Men det at Cartier-Bressons navn i det hele tatt nevnes i tilknytning til iPhone, bringer fram igjen noen tanker jeg gjorde meg for en god stund siden.
Jeg har i embets medfør opp gjennom årene hatt en del å gjøre med folk med stor interesse for fotografering, blant annet journalistkolleger i mer foto- og kamera-orienterte publikasjoner enn datatidsskriftene jeg har jobbet i. Tross litt forskjellig innfallsvinkel har vi møttes jevnlig på kamerabransjens lanseringer og pressekonferanser. Hyggelige folk, men ofte med en åpenlys skepsis til til mobilkameraer. Altfor miniatyrisert bildebrikke, dårlig bildekvalitet og bilder som ikke tåler å forstørres har vært gjennomgangstonen helt fram til nå.
I mitt stille sinn håpet jeg at vi mobilkamera-entusiaster en gang ville få revansje. For eksempel ved at det skulle dukke opp en fotograf som fikk en lignende heltestatus som Cartier-Bresson på sine gamle dager. Men som tilfeldigvis var en av pionerene på å bruke iPhone. Ja, eller lignende produkter fra andre produsenter, da.
Axel Morin er kanskje ikke fotografen som får den æren. Men at andre i det hele tatt har tenkt lignende tanker, er inspirerende.
De som er interessert i Leica-historikk, finner for øvrig litt av det i denne artikkelen på min blogg Kameranytt.no:
LES OGSÅ: Leica hyller krigsfotografer med kevlar-kamera
Sporene etter menneskene
Begrepet gatefotografi dekker et vidt spekter av fotosjangere. Men veldig mye av det som presentere som gatefoto, er spontane portretter og andre typer nærbilder av mennesker.
Alex Morins gatefotoer er annerledes. På sine byvandringer fotograferer han ikke menneskene i seg selv, men ser heller etter sporene av dem i det han kaller «byens skjønnhet».
– Det var mennesker som skapte disse urbane landskapene, sier Morin, og fortsetter: – Men vi trenger ikke å vise dem.
Et eksempel kommer i det første bildet nedenfor. Bildet er av en metallplate med en uskarp effekt skap av refleksjonen av en person som går forbi.
Teksten som følger bildene, er Axel Morins egne betraktninger rundt iPhone-fotografiene, formidlet av Apple.
Firenze, Italia, 2022
Axel Morin: – Det uperfekte skjuler ofte en unik form for skjønnhet. Dette bildet ble tatt ved et trykkeri i Firenze, på en hektisk dag. Den uskarpe effekten kommer fra refleksjonen av en forbipasserende person på en metallplate. Denne ensomme silhuetten skapte en helt spesiell visuell poesi. Det var som om kameraet fanget opp en ånd i bevegelse, som passet perfekt til stemningen på stedet – og de varme fargene slo meg helt ut. Bildet viser den utrolige skarpheten til iPhone 14 Pro og hvor godt den formidler teksturer og farger. Mange av bildene i «GSM» er tatt i bevegelse. Hvis jeg ikke er i bevegelse selv, er det verden rundt meg. Med 24 mm kameraet kan jeg holde bildet skarpt og samtidig få et hint av energi, enten det kommer fra en silhuett bak et vindu, eller en refleksjon som danser på veggen.
Paris, Frankrike, 2021
Axel Morin: – Jeg liker å utforske forskjellige muligheter med iPhone-kameraet med ultravidvinkel. På denne måten kombineres den minste detaljen og det største objektet, som fremhever kontrastene i byen. Et bilde er først og fremst en historie – det gjenspeiler og foreviger et øyeblikk som er tatt ut av hverdagen. Et bilde viser sannheten i et øyeblikk, der de minste detaljene kombineres og skaper en følelse.
Paris, Frankrike, 2020
Axel Morin: – Motsetninger inspirerer meg. En vegg – en solid struktur som stopper alt organisk fra å gå gjennom – og formen på lyset, skapte noe som føltes som en portal til en annen verden. Den elegante og utsvevende formen satte i gang fantasien og åpnet for nye tanker.
New York City, USA, 2020
Axel Morin: – Det er noe helt elektrisk ved New York. Du kan føle det i hele byen. Den natten var det kraftig vind, folk hadde hastverk, og det var som om en usynlig eterisk kraft var rundt oss. Jeg tok opp iPhonen og gjorde en bevegelse med håndleddet. Dette skapte en unik lyseffekt. De tilfeldige linjene med lys representerte denne elektriske byen på en perfekt måte. Jeg bruker mange forskjellige iPhone-funksjoner, men jeg har spesielt sansen for Nattmodus. Nattfotografering er ganske teknisk, det krever tid og nøyaktighet. Siden «GSM» handler om spontanitet, er det en fantastisk mulighet å ha et enkelt verktøy for å fange skjønnheten til en by om natten.