Tidlig i 2021 hyllet Leica verdens modige krigsfotografer ved å lansere Leica M10-P Reporter, et klassisk Leica M-kamera med skuddsikker kevlar-beskyttelse. Nå ved utgangen av 2021 følger Leica opp med en tilsvarende spesialutgave av det kompakte Leica Q2 kalt Leica Q2 Reporter. Lanseringen har provosert en del.
Teknisk er Leica Q2 Reporter identisk med Leica Q2, med en fullformatsensor på 47,3 megapiksler og et fastmontert – altså ikke utskiftbart – 28 mm-objektiv med høy lysstyrke, f/1,7. Objektivet bærer navnet Leica Summilux 28mm f1.7 ASPH.
I motsetning til Leicas rammesøkerkameraer, der Leica M10-R fra 2020 er det nyeste, kan Leica Q2 også brukes til å ta opp video, inkludert 4K-video. (Riktignok kan enkelte eldre Leica M-kameraer, som Leica M-E (Typ 240) fra 2019, ta opp Full HD-video, men nå ser det ut til at Leica mener at M-kameraene heretter skal være rendyrkede fotografi-kameraer og at videoentusiastene heller bør velge Leica SL-kameraer, alternativt Q2-, CL- og mer kompakte Leica-kameraer hvis de vil drive med video.) Med Leica Q2 kan både stillbilder og video kan tas opp med ISO-følsomhet på opptil ISO 50.000.
Leica Q2 ble lansert i mars 2019 og var med sin fullformat-bildesensor på hele 47 megapiksler en kraftig oppgradering fra den første Leica Q-modellen, som så dagens lys i 2015 med en oppløsning på 24 megapiksler. Kameranytt var veldig begeistret for kameraet den gang og kalte det en kommende Leica-klassiker:
LES OGSÅ: Forsmak på kommende Leica-klassiker?
Fullformat-kompakt
Leica kaller sitt Leica Q-konsept for en familie med fullformat-kompaktkameraer. Med en vekt på 734 gram inklusive batterier og et objektiv som stikker forholdsvis langt ut fra kamerahuset er det vel ikke alle som deler oppfatningen av at dette er et kompaktkamera – det får ikke uten videre plass i en jakke- eller frakkelomme. Men likevel skal kameraet ha blitt ganske populært, og ifølge flere kamera-nettsteder selger Leica Q2 ganske godt.
Det var altså i januar 2021 at Leica lanserte en Reporter-utgave av Leica M10-P, et Leica-rammesøkerkamera lansert i 2018 som utmerket seg med en mer diskret design uten den røde Leica-logoen og ikke minst med en særdeles lydsvak lukker-mekanisme. Du kan lese mer om Leica M10-P Reporter her:
LES OGSÅ: Leica hyller krigsfotografer med kevlar-kamera
I artikkelen ovenfor finner du også en omtale av flere andre spesialutgaver av Leica-kameraer.
Fronten på Reporter-kameraet var kledd i kevlar, som er en type plast-basert fiber som blant annet brukes i skuddsikre vester, hjelmer, båtseil og lignende. Materialet er fem ganger sterkere enn stål, men mye lettere.
Leica Q2 Reporter
Nå følger altså Leica opp med det samme konseptet for Leica Q2, igjen med sort kevlar-materiale på fremsiden av kameraet og halvveis over den avrundede overgangen til baksiden. Malingsbelegget på baksiden er farget i en slags militær grønnfarge. Leica hevder at solens ultrafiolette stråler over tid gradvis vil lysne fargen på kevlar-materialet til å stemme godt overens med grønntonen i metallbelegget.
Ikke nok med det. Kevlar-fibrene vil også heve seg litt over tid, noe som vil forbedre grepet ytterligere, hevder Leica.
Topp- og bunnplaten på kameraet er malt med en hardfør mattgrønn maling som ifølge Leica skal være særdeles ripe- og slitebestandig. I den norske pressemeldingen heter det «Resultatet er et kamera som er både diskret og slitesterkt».
For pressefotografer – eller ikke?
Som vanlig når Leica lanserer en ny spesialutgave av et av sine kameraer, oppstår det en nærmest eksplosiv debatt i enkelte av debattforaene på internett. I skrivende stund ligger det for eksempel 341 debattinnlegg om Leica Q2 Reporter i debattseksjonen hos Digital Photography Review, også kjent som DP Review.
Det som særlig synes å ha provosert en del av debattantene, er at Leica i sin promotering av kameraet skriver følgende, her fra den norske pressemeldingen: «Leica Q2 Reporter fortsetter en lang tradisjon med kamera som er spesielt rettet mot reportasje- og pressefotografer og de utfordrende forholdene de kan komme ut for. Kameraet tilbyr maksimal presisjon og pålitelighet selv under de mest ugunstige forhold.»
Lignende formuleringer brukes i Leicas presentasjon av kameraet på sitt engelskspråklige nettsted. Leica presenterer altså Q2 Reporter-kameraet som et aktuelt arbeidsverktøy for reportasje- og pressefotografer som jobber under ugunstige forhold.
Dette har provosert mange. Reaksjonene er dels innlegg åpenbart skrevet i raseri, mens andre svarer med å latterliggjøre Leica. Hovedpoenget er gjerne at få, om overhodet noen redaksjoner i dag vil ta seg råd til å utstyre sine fotografer med et så ekstremt dyrt kamera, spesielt et kamera med så begrensede muligheter. Da siktes det særlig til at man er låst til et kraftig vidvinkel-objektiv med brennvidde på 28 mm uten mulighet til å skifte til andre brennvidder.
En del av kommentar-skribentene minner om at i dagens mediebilde har mange publikasjoner sparket – eller latt være å ansette – profesjonelle pressefotografer og heller utstyrt journalistene med billige kameraer. Ja, noen redaksjoner går så langt som til å nøye seg med mobilkameraer for journalistene. I dette bildet blir påstanden om Leica Q2 Reporter som et pressekamera en vits, heter det.
Personlig tror nok heller ikke jeg at Leica Q2 Reporter kommer til å bli særlig utbredt som arbeidsredskap i mediemarkedet. Prismessig er det nok først og fremst et kamera tilpasset samler-markedet. Jeg tror Leica hadde kommet bedre ut av det ved å presentere kameraet først og fremst som en hyllest til fotografer som opp gjennom tidene har vært villig til å risikere livet for å gi verden en grundig fotografisk skildring av krig og elendighet. Ikke som et aktuelt arbeidsredskap for dem som driver med dette i dag – selv om noen unntak finnes, se nedenfor.
Leica i felten
Apropos arbeidsredskap for fotografer under farlige forhold: På sin side tar nok Leicas argeste kritikere kanskje litt feil når de påstår at ingen fotografer tar seg råd til så dyre kameraer som Leica sine kameraer. De finnes, men de utgjør nok ikke en så stor andel som de gjorde i de film-baserte Leica-enes glansdager.
Historisk vet vi at en kjent krigsfotograf som ungarsk-fødte Robert Capa (1913-1954) startet sin karriere med en Leica, selv om han etter hvert også tok i bruk både Contax- og Nikon-kameraer. Hans fotografiske motto var: «Hvis bildene dine ikke er gode nok, er du ikke nær nok». En slik fotograf trengte ikke noe kamera som kunne utstyres med dagens kraftige telezoom-objektiver.
En annen kjent krigsfotograf er Nick Ut, hedret av Leica for sitt berømte napalm-bilde fra Vietnam-krigen:
LES OGSÅ: Blir jeg sensurert på Facebook nå?
Men hvordan er det «ute i felten» i dag? Har Canon og Nikon overtatt hegemoniet fullstendig blant krigs- og pressefotografene? Jeg har ikke funnet noe statistikk som sier noe spesifikt om markedsandeler blant krigsfotografer. Det nærmeste jeg har kommet var en kunngjøring fra 2019 om at 70 prosent av de profesjonelle pressekameraene som var i bruk under sluttspillet i Rugby World Cup i Japan, var Canon-kameraer:
LES OGSÅ: Canon dominerer på sportsarenaene
Men tall fra sportsarenaer sier jo ikke så mye om hvordan det er på krigsskueplasser. I mangelen på tallmateriale får vi isteden ta med en anekdotisk fortelling fra borgerkrigen i Syria, som i det minste gir et eksempel på hva slags Leica-kameraer enkelte krigsfotografer bruker i våre dager. Den italienske fotografen Gabriele Micalizzi sto fram og sa han var overbevist om at hans to Leica-kameraer berget livet hans da han ble truffet av granatsplinter i Syria. Han holdt et Leica-kamera foran ansiktet, mens et annet hang foran brystkassen. De to kameraene var henholdsvis en Leica SL og en Leica Q. I dag er hans arbeidsredskaper i felten Leica SL2 og Leica Q2.
Så ja, Leica er definitivt representert i felten også i våre dager, selv om Leica ikke lenger er det naturlige førstevalget som kameramerket var for noen generasjoner siden. At Leica velger å hedre modige krigsfotografer med opptil flere kevlar-dekkede kameramodeller, synes jeg er på sin plass. Selv om det kanskje ble litt umusikalsk å presentere disse spesialmodellene som reelle krigssone-kameraer.
Monokrom-modell kommer
I mars 2022 lover Leica for øvrig å være klar med en monokrom-utgave av Leica Q2 Reporter, altså en kevlar-kledd utgave av dagens Leica Q2 Monochrom. Dette kameraet ble lansert i november 2020.
Ifølge nettstedet Leica Rumors vil det bare bli produsert 350 eksemplarer av Leica Q2 Monochrom Reporter. Noen tallbegrensning på den ordinære Leica Q2 Reporter har jeg foreløpig ikke hørt om.
Prisen
Leica Q2 Reporter er tilgjengelig kom kort tid hos utvalgte Leica-forhandlere. Veiledende pris er satt til 62.000 kroner inklusive mva. Dette er dermed en Leica-spesialutgave som er bare moderat dyrere enn den ordinære modellen som den er basert på, altså Leica Q2 til 59.000 kroner. Prisdifferansen er bare 3.000 kroner.
Hva den kommende monokrom-utgaven vil koste i Norge når den kommer i salg i mars 2022, kan vi foreløpig bare gjette oss til, selv om prisen i euro er kunngjort. Siden den ordinære utgaven i dag koster 66.000 kroner her til lands, er det vel rimelig å gjette på at prisen for Leica Q2 Monochrom Reporter vil komme på rundt 70.000 kroner, kanskje 69.000 kroner. Vi får se hva det blir.