Femte generasjon av Panasonics hybridkamera for foto og video, Lumix GH5, er nå offisielt lansert.
[toc] Det ble som ventet CES-messen i Las Vegas nå i januar 2017 som ble åstedet for den endelige lanseringen av GH5, etter prototyp-visningen på Photokina-messen i Tyskland høsten 2016.
Her er en gjennomgang og oppsummering av de tekniske dataene til kameraet. Jeg har skrevet en separat kommentarartikkel om hva jeg tror er betydningen av denne lanseringen:
LES OGSÅ: Derfor er Panasonic Lumix GH5 en milepæl
Panasonic var blant de få ledende kameraprodusentene som valgte å bruke årets CES-messe til en større kameralansering. I alt tre nye kameraer så dagens lys på messen fra Panasonics side: det kompakte Micro Four Thirds-kameraet Lumix GX800, superzoomkameraet Lumix GZ82 med zoomomfang tilsvarende 20-1200 mm, og altså GH5-kameraet, som vi tar for oss her.
LES OGSÅ: Panasonic sikter på reisebloggerne
Sammenlignet med forgjengeren GH4, som ble lansert i 2014, har GH5 fått høyere oppløsning på Four Thirds-bildebrikken, opp fra 16 til 20 megapiksler netto. For økt bildeskarphet er det ikke noe lavpassfilter over bildebrikken.
Bildestabilisering
En viktig forbedring knyttet til bildesensoren er at GH5 har fått bildestabilisering via såkalt «sensor shift», noe forgjengeren manglet. Med tilpassede objektiver gir kameraet kombinert sensor-basert/optisk-basert bildestabilisering.
Tallet på fokuspunkter er økt fra 49 til hele 225 fokuspunkter.
LCD-skjermen på baksiden har fått høyere oppløsning, opp fra 1.036.000 piksler til 1.620.000 piksler.
Den elektroniske søkeren er også betydelig forbedret, opp fra 2.359.000 piksler til 3.680.000 piksler – eller over 3,6 megapiksler, om man vil. Søkerforstørrelsesgraden er økt fra 0,67x til 0,76x.
Mens forgjengeren hadde innebygd blits, mangler dette på den nye modellen. I stedet tilbyr Panasonic separat blits som plasseres i blitsskoen, men dette er altså ekstrautstyr.
På videosiden er det skjedd betydelige forbedringer. Den viktigste er vel at GH5 kan ta opp 4K-video med opptil 60 bilderuter i sekundet – 50 ruter i sekundet i PAL-modus – mot maks 30 bilderuter i sekundet på GH4.
USB-overføringshastigheten er økt fra USB 2.0-hastighet på 480 Mbit/sekund på GH4 til USB 3.1-hastighet på opptil 5 GBit/sekund på den nye modellen. Kjærkomment for dem som skal overføre store videofiler. Panasonic har valgt å gå for den nye USB Type-C-porten.
WiFi-overføringen kan nå også gjøres etter 802.11ac-standarden, mens forrige modell bare støttet 802.11b/g/n. Kameraet har støtte for Bluetooth 4.2 LE-
Vi merker oss også at den nye modellen er blitt noe større enn forgjengeren, og vekten er økt fra 560 gram til 725 gram, inklusive batterier. Nettovekten er 645 gram.
Video
Alt jeg har beskrevet ovenfor, ser ut til å representere en moderat forbedring av de tekniske egenskapene i tråd med den generelle utviklingen på digitalkamera-sektoren. Ikke allverden å rope hurra for, vil du kanskje si?
Men tabellene over de rene tekniske data forteller sjelden alt om et nytt kamera.
For eksempel vil videofolk være begeistret, eller i hvert fall nysgjerrig, på å få se effekten av at 4K-videoopptak er basert på at hele bildesensoren brukes i full bredde og at opptaket deretter «ned-samples» til 4K i kameraet. Konkurrerende kameraer med fullformat-brikke bruker som regel bare en mindre del av brikken til 4K-videoopptak, og dermed er et kamera med «liten» Four Thirds-brikke blitt en seriøs konkurrent til fullformatkameraer på dette feltet.
Uten å gå i detalj på forskjellene påstår jeg at det er verdt å merke seg at mens forrige modell tok opp 8-bitsvideo i 4:2:0-farger, greier det nye kameraet 10-bitsvideo i 4:2:2. Den praktiske effekten av dette er at GH5 tar opp dobbelt så mye fargedata. Ikke minst betyr dette mye for profesjonelle videoredigerere som jobber mye med fargegraderinger i videobearbeidingen på pc-en etterpå.
At Panasonic frir til profesjonelle videofilmfolk med GH5 vises også ved at den svært avanserte dynamikkredigeringen som bare er tilgjengelig når såkalt V-Log L Gamma-programvare er installert i kameraet, bare vil bli tilgjengelig for dem som vil betale 99 dollar ekstra for lisens til denne programvarefunksjonen. Dette er en funksjon som gir et dynamisk omfang tilsvarende 12 blendertrinn uten at høylyspartier blåses ut eller mørke partier går i sort.
Dette krever imidlertid visse kunnskaper om etterredigering av videofilene som ikke alle behersker. Ryktene sier at Panasonic har valgt å gjøre dette til en betal-funksjon for å hindre at folk som ikke forstår prinsippene her, leverer fra seg dårlige og kontrastløse videoopptak som vil være dårlig PR for GH5-kameraet. Dette er vel å merke noe som jeg ikke kan se at Panasonic har bekreftet. Oppgraderingen for å få kameraet til å tilby denne løsningen, er omtrent som en fastvareoppgradering.
Panasonics satsing på video vises også ved at tilbehøret omfatter en kompakt mikrofonmodul som installeres i blitsskoen og tillater enkel tilkobling av profesjonelle XLR-mikrofoner. Enheten heter DMW-XLR1.
Videre har Panasonic allerede nå varslet fastvareoppdateringer i april og til sommeren som vil gi ytterligere forbedringer av blant annet videomulighetene. For eksempel snakkes det om 4K-opptak på hele 400 Mbps og 1080/60p-opptak på 200 Mbps med såkalt All-Intra-komprimering, der videokomprimeringen skjer per bilderute og ikke i sekvenser.
På stillbilde-siden nevner jeg at Panasonic byr på en såkalt 6K Photo-funksjon, som tar utgangspunkt i raskt videoopptak i oppløsning på 6.000 x 3.000 piksler som man kan ta stillbilder fra, altså 18 megapikslers bilder.
Det er også verdt å merke seg at de tekniske spesifikasjonene inneholder 5-aksers bildestabilisering, Panasonics Depth from Defocus-autofokussystem for effektiv følgefokus og en mekanisk lukker med korteste lukkertid på 1/8.000 sekund, kombinert med elektronisk lukker som går ned til 1/16.000 sekund.
Lysfølsomheten er oppgitt til ISO 200-25.600, utvidbart nedover til ISO 100 ukalibrert.
Prisene
Veiledende pris på GH5-kamerahuset her til lands er 22.499 kroner.
Pakkeløsningen med den mest lyssterke varianten av 12-60 mm-objektivet, med Leica-etikett, er 27.999 kroner. Objektivet har lysstyrke f/2,8 i vidvinkelmodus og f/4,0 i telemodus.
En litt rimeligere løsning er Panasonic-objektivet med samme brennviddeomfang, men litt lavere lysstyrke, f/3,5-f/5,6: 24.499 kroner.
Nytt Leica-objektiv fra Panasonic
Samtidig med GH5-lanseringen har Panasonic lansert et nytt Leica-objektiv til Micro Four Thirds-standarden og oppdatert fire andre.
Leica Vario-Elmarit 12-60mm/F2.8-4.0 ASPH er et nytt støt- og sprutsikkert zoomobjektiv med innebygd optisk bildestabilisator. Prisen er 10.499 kroner.
I tillegg har Panasonic fornyet disse fire objektivene:
Lumix G Vario 12-35mm/F2.8. Pris: 10.499 kroner.
Lumix G Vario 35-100mm/F2.8. Pris: 11.499 kroner.
Lumix G Vario 45-200mm/F4.0-5.6. Pris: 4.499 kroner.
Lumix G Vario 100-300mm/F4.0-5.6. Pris: 6.499 kroner.
Brennviddefaktoren på Micro Four Thirds-optikk er som kjent 2x. Et 12-60 mm-objektiv tilsvarer altså et 24-120 mm-objektiv omregnet til 35 mm-format.