Kameranytt.no

Et maskingevær av et kamera

Sony a6500
RASK SOM LYNET: Nye Sony a6500 er ikke bare lynrask på bildeserier, men kan også ta større bildeserier enn noensinne, takket være en ny brikke som gir større minnebuffer. (Foto: Sony)
Sony a6500
RASK SOM LYNET: Nye Sony a6500 er ikke bare lynrask på bildeserier, men kan også ta større bildeserier enn noensinne, takket være en ny brikke som gir større minnebuffer. (Foto: Sony)

Sony overrasker med a6500, som kan ta lynraske bildeserier med over 300 bilder på et halvt minutt. Femte generasjon RX100 er også ute.

Ikke før er Photokina-messen i Köln over, så overrasker Sony med to lanseringer ikke var ventet: Sony a6500 og Sony RX100 V.

Som lyn fra klar himmel, er en av pressekommentarene.

Ekstreme egenskaper

Ekstreme egenskaper når det gjelder raske serieopptak er kanskje det som får mest oppmerksomhet. Ikke bare kan man gjøre serieopptak med høy hastighet, men Sony har også bygd inn en større og lynrask minnebuffer som gjør at man kan ta virkelig store serier.

Opptil 307 JPEG FINE-bilder på 37 sekunder med nye a6500, altså med en hastighet på over åtte bilder i sekundet, er tall som virkelig imponerer. Selv i kombinert JPEG/Raw-format får man serier på opptil 100 bilder før minnebufferen er fullt.

Og dette er vel å merke serieopptak med kontinuerlig full autofokus og automatisk lysmåling.

Sony Cyber-shot DSC-RX100 V
RASK SOM LYNET II: Nye Sony Cyber-shot DSC-RX100 V kan autofokusere med en hastighet på 0,05 sekunder. (Foto: Sony)

For virkelig raske serier kan man ta opp opptil 11 bilder i sekundet, men da følger ikke alltid søkeren helt med.

Speilløse Sony a6500 kjører utenpå mange speilreflekskameraer, som har vært kongen på haugen når det gjelder raske bildeserier på sportsarenaer og ute i naturen.

Hastigheten på serieopptak er altså som på forgjengeren a6300. Det viktigste nye er den utvidede minnebufferen som gjør at man kan ta utrolig mange bilder før minnet går fullt. Mye skyldes at kameraet har fått en ny prosessorbrikke i tillegg til Sonys eksisterende Bionz X-prosessor. Sony kaller det en New Front-End LSI-brikke (Large-Scale Integration chip). Det er denne som sørger for blant annet den kraftige minnebuffer-utvidelsen, heter det.

I tillegg har Sony a6500 fått en etterlengtet berøringsfølsom skjerm, som gjør det mye raskere å plassere autofokus på riktig sted i bildet, nyttig ikke minst under videoopptak.

Samt avansert fem-aksers bildestabilisering.

Femte generasjon RX100

Dessuten har Sony greid å overføre en del av a6500-teknologien til bittelille Sony Cyber-shot RX100 V, altså femte generasjon av Sonys populære premium-kompaktkamera, som nå har fått ny bildesensor med 315 raske fasedetekterende autofokussensorer i tillegg til de kontrastdetekterende fokussensorene. Tidligere har kameraene i denne serien bare hatt tradisjonelle kontrastdetekterende fokussensorer.

Resultatet er det Sony kaller verdens raskeste autofokushastighet på 0,05 sekunder, med mulighet for å ta serier på opptil 150 bilder med både autofokus og automatisk eksponering – der kameraet lagrer både JPEG- og Raw-filer av hvert bilde.

Serieopptak kan gjøre med opptil 24 bilder i sekundet i 20-megapikslers oppløsning.

Imponert over a6500

Serieopptakstallene på de nye Sony-kameraene er ingenting annet enn imponerende, og dét er også de første reaksjonene fra kamerapressen. Den kjente fotoskribenten Steve Huff har lagt ut en YouTube-video som demonstrerer at de nye egenskapene til Sony a6500 blir mottatt nærmest med sjokk:

Lanseringen av a6500 har til og med skapt en smule irritasjon blant eiere av a6300, som er litt snurt over at en så dramatisk oppgradering kommer bare litt over et halvt år etter at a6300 ble lansert.

Lanseringen kommer også litt i tidligste laget for Kamerablogg.no. Det er bare en uke siden jeg publiserte min omtale av a6300 etter å ha prøvd kameraet i sommer. For øvrig en av de mest leste artiklene på Kamerablogg.no. Og nå er altså etterfølgeren allerede lansert – om enn ikke tilgjengelig ennå, da.

LES OGSÅ: PRØVD: Sony a6300 – vanskelig å slå

Det er rimelig å anta at a6300 og a6500 kommer til å leve side om side på markedet en stund fremover, akkurat som a6000 fortsatt er i salg side om side med a6300. Trolig blir det noen prisjusteringer her når nykommeren kommer i salg.

Kritiske merknader

I de tidligste pressereaksjonene på a6500-lanseringen er det – blant alle lovordene – også noen kritiske merknader. Blant annet mener noen at Sony burde ha forbedret ergonomien på a6500, både når det gjelder formen på kameraet og utformingen av betjeningsknappene. Dette er noe av den samme kritikken som Kamerablogg.no kom med i testomtalen av a6300.

Sony blir også oppfordret til å komme med et større og bedre utvalg av objektiver myntet på APS-C-kameraer med Sonys E-fatning. For skikkelig premium-optikk til a6000-familien er alternativet å kjøpe objektiver designet for Sonys fullformatkameraer i a7-familien, og det er ikke optimalt, hevdes det.

Ja, og så er jo mange spent på om problemene med overoppheting som har plaget a6300, nå er løst. Mange er redd for at det ikke er tilfelle.

APS-C-flaggskipet

Nye Sonys a6500 er definitivt Sonys flaggskip-kamera for APS-C-markedet. Nå er denne kamerafamilien blitt enda bedre, etter at a6500 er lansert, med mer prosesseringskraft og en mye større minnebuffer.

Sony a6500
OPTIKKEN: Det finnes et brukbart utvalg objektiver til Sony a6500, men det etterlyses flere dedikerte APS-C-objektiver med E-fatning. (Foto: Sony)

Mye av teknologien er riktignok arvet fra a6300. Vi snakker fortsatt om en 24 megapikslers APS-C-basert CMOS-brikke på 23,5 x 15,6 millimeter og med 425 raske fasedetekterende autofokuspunkter på bildebrikken.

Men kameraet har fått økt prosessorkraft som også gir forbedret bildeprosessering på høye ISO-verdier.

Bedre stabilisering

I tillegg har kameraet fått fem-aksers bildestabilisering som fungerer både under opptak av stillbilder og video. Løsningen byr på rask bevegelse av selve bildebrikken i «alle» retninger. Dermed tar Sony igjen noe av forspranget som enkelte andre speilløs-kameraer har hatt på dette området, blant annet fra Olympus og Panasonic.

Bildestabiliseringen som nå er lansert, skal kunne utgjøre en forskjell på opptil fem blender- eller lukkertrinn. Det blir altså mye lettere å ta gode bilder i dårlig lys uten å måtte slepe på stativ.

Stabiliseringen fungerer i samarbeid med optisk stabilisering i de objektivene som er utstyrt med det.

Optisk bildestabilisering har en høy stjerne hos mange fotografer, og både Canon og Nikon har prioritert dette fremfor digital bildestabilisering i sine speilreflekskameraer, som kanskje er blitt oppfattet som en smule gammeldagse siden de mangler elektronisk bildestabilisering.

Tross fordelene med optisk bildestabilisering byr på er det visse typer bevegelse som ikke takles så godt, men som håndteres bedre langs noen av aksene som fem-aksers digital bildestabilisering i kamerahuset tar seg av. At a6500 nå kan tilby dette, er et viktig fremskritt for Sony.

Fordeler med berøringsfølsom skjerm

Akkurat nå har jeg Panasonic GX80 inne til utprøving, og som flere andre konkurrenter til Sonys a6000-familie har kameraet berøringsfølsom skjerm der man med fingeren kan flytte fokus mens man ser motivet i EVF-søkeren. Utrolig effektivt.

På Sony a6300 må man benytte betjeningsknappene til dette – ikke fullt så effektivt, i hvert fall ikke før man har lært seg å finne de riktige knappene i blinde. Dette slipper man altså med a6500.

Enda bedre video

Nye a6500 har også fått noen forbedringer av de allerede avanserte videofunksjonene.

Som hos forgjengeren kan man naturligvis filme i 4K-modus. 4K UHD-video tas opp med opptil 100 Mbps. Videodataene leses ut fra et 6K-felt som omgjøres til 4K når videoopptaket lagres.

VIDEOKAMERA: Sony a6500 stasjet opp som profesjonelt videokamera. (Foto: Sony)
VIDEOKAMERA: Sony a6500 stasjet opp som profesjonelt videokamera. (Foto: Sony)

Dette innebærer at kameraet tar opp omtrent 2,4x mer data enn det som trengs til 4K Ultra High Definition-video på 3840 x 2160 piksler. Resultatet blir videosekvenser med svært høy kvalitet.

Kameraet kan dessuten ta 1080p-video, altså Full HD, med fra 1 bps til opptil 120 bps, som så kan spilles av fra mellom 60x fortfilm til 1/5 slowmotion.

RX100 V – kraftpakke i lomma

Sonys RX100-serie har vært en populær familie av kompakte kameraer med avansert funksjonalitet. De nyeste forbedringene gjør at folk nå seriøst diskuterer på nettet hvordan kameraet kan brukes som et profesjonelt videokamera som får plass i lommen.

Sony Cyber-shot DSC-RX100 V
KLAR FOR SELFIE: Sony Cyber-shot DSC-RX100 V med skjermen i selfie-posisjon. (Foto: Sony)

Det innebygde zoomobjektivet har et brennviddeomfang som tilsvarer 24-70 mm, med lysstyrke f/1,8 i vidvinkelmodus og f/2,8 i telemodus. Kameraet veier i underkant av 300 gram.

Sony Cyber-shot RX100V – altså femte-generasjon ­– ser ut som forgjengeren, men har mye nytt under skallet.

Dette er et kompakt kamera med én-tommes bildebrikke på 20 megapiksler og en oppfellbar elektronisk søker. Når både søkeren og objektivet er trukket inn i kameraet, får det plass i lommen. Søkeroppløsningen er på vel 2,3 megapiksler.

Det siste i familien jeg har prøvd, var tredje-generasjon: Sony Cyber-shot DSC-RX100 III i 2014.

LES OGSÅ: Kompaktkameraene slår tilbake

Nå får også RX100 fasedetekterende autofokussensorer på bildebrikken, 315 stykker fordelt utover 65 prosent av brikkeflaten, i tillegg til de tidligere kontrastdetekterende sensorene. I kombinasjon med LSI-brikken av samme type som i a6500 gir dette den samme lynraske autofokusen på 0,05 sekunder.

Sammenlignet med den tidligere bare kontrastdetekterende autofokusen skal dette gi både raskere autofokus og sikrere fokussporing når man følger et objekt i bevegelse.

I LOMMA: Sony Cyber-shot DSC-RX100 V får plass i lomma når objektiv og søker er innfelt. (Foto: Sony)
I LOMMA: Sony Cyber-shot DSC-RX100 V får plass i lomma når objektiv og søker er innfelt. (Foto: Sony)

Sony lover bildeserier på opptil 24 bps og mulighet for bildeserier på opptil 150 bilder, til og med i Raw-format.

Som a6500 bruker også RX100 V et større sensorområde til 4K-videoopptak enn det som blir sluttresultatet. Opptakene er basert på 5028 x 2828 piksler brutto til å ta 4K UHD-video på 3840 x 2160 piksler. Altså cirka 1,3x oversampling, eller 1,7x brutto.

I Full HD 1080p med 30 bps kan man ta opp opptil åtte sekunder i 960 bps slowmotion-modus, det vil si en rask opptaksfrekvens som vises i normal hastighet som slowmotion.

Blant nyhetene for øvrig er et nytt undervannshus som passer til alle kameraene i RX100-serien.

De nye Sony-kameraene har i skrivende stund ikke nådd nettsidene til Sony i Norge, og norske priser har vi foreløpig ingen informasjon om. USA-prisen på Sony a6500 er cirka 1.400 dollar, mens RX100 V vil komme på rundt 1.000 dollar.

RX100 V blir tilgjengelige i USA i løpet av oktober, mens a6500 skal komme i salg i USA i november og i EU i desember. Om dette også innbefatter Norge, vet jeg ikke.

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.