Annonser

Kameranytt

Får kamerabransjen en ny sjanse?

MOBILKAMERA ELLER ORDENTLIG KAMERA: Hva må til for at kamerabransjen skal greie å stå imot presset fra mobilprodusentene i kampen om kamerakjøperne? (Foto: Pixabay.com)

Drastisk nedgang i salget av smartmobiler i senere tid kan være en gyllen mulighet for kamerabransjen til å ta igjen noe av det tapte. Et nyttig våpen vil være kameraer som er rimelige for sin klasse.

Det er nettstedet Digital Camera World som reiser denne problemstillingen på bakgrunn av ny statistikk som viser at fjorårets nedgang i det globale mobilmarkedet ser ut til å fortsette inn i 2019.

Kameraer som Canon EOS RP og Canon EOS 250D trekkes fram som eksempler på produkter som kan være nyttige våpen i kamerabransjens kamp mot mobilkameraene.

Mobilkamera-salget får skylden for nærmest å ha utradert kompaktkameraene i forbrukermarkedet, og det er særlig i forbrukermarkedet og blant det man gjerne kaller ferie- og fritidsfotografer at kamerabransjen har noen av sine største utfordringer. Proffmarkedet og det øvre sjiktet av entusiastmarkedet er ikke fullt så utsatt, i hver fall ikke ennå. 

Utfordringen for kamerabransjen nå er å prøve å utnytte nedgangen i mobilsalget til å ta igjen noe av det tapte etter kraftig fall i kamerasalget gjennom flere år.

«Bare» 310 millioner

Tall som det amerikanske analysebyrået International Data Corporation (IDC) har offentliggjort, viser at det i første kvartal 2019 var en nedgang i mobiltelefonsalget på verdensbasis på 6,6 prosent sammenlignet med samme kvartal året før.

VÅPENET 2: Rimelige fullformat-kameraer kan være et av kamerabransjens våpen i kampen mot en mobilbransje som sliter. Canon EOS RP er et slik eksempel. (Foto: Toralv Østvang)

Dette kommer i kjølvannet av en samlet nedgang for hele 2018 på 4,1 prosent sammenlignet med salget i 2017.

Kvartalstallene viser at det på verdensbasis ble solgt 310,8 millioner smartmobiltelefoner i første kvartal 2019 – altså i januar, februar og mars. Mobilsalget, målt i antall solgte enheter, sank altså med 6,6 prosent sammenlignet med samme kvartal året før. 

Ifølge IDC-tallene hadde sør-koreanske Samsung en nedgang på 8,1 prosent, amerikanske Apple med hele 30,2 prosent og kinesiske Xiaomi med 10,2 prosent.

Unntaket: Huawei

Det store unntaket var et annet stort kinesisk selskap, Huawei, som kunne skilte med en imponerende vekst i mobilsalget i første kvartal på hele 50,3 prosent. Dette gjorde at Huawei dro forbi Apple og sikret seg andreplassen på det globale mobilmarkedet etter markedsleder Samsung. 

Dette var imidlertid før amerikanske myndigheter gikk til krig mot Huawei, som er blitt rammet hardt av handelsrestriksjonene og som ikke lenger får Android-oppdateringer eller tilgang til Google-apper som Google Maps og YouTube. Etter at det skjedde, skal Huaweis mobilsalg ha falt med et tosifret antall prosentpoeng, ifølge Bangkok Times.

Huawei er blant mobilprodusentene som har gått hardest til angrep på kameramarkedet, med noen av de mest avanserte mobilkamera-løsningene som finnes – utviklet dels i samarbeid med tyske Leica.

Utsetter kjøp av ny mobil

Den viktigste forklaringen på nedgangen i mobilsalget er rett og slett at mange mobileiere nå beholder mobilene sine lenger enn før. Mange av mobilene på markedet er blitt veldig bra de siste årene, men de er også blitt veldig dyre. Når vi i tillegg ser at mange nye mobiler ikke lenger inneholder så mange store nyheter som før, bidrar det til å minske insitamentet til å kjøpe ny mobil hvert år. På toppen av dette kommer neste generasjon mobiler – 5G-mobilene – som ytterligere en grunn for noen til å vente med å kjøpe ny mobil akkurat nå. De mest teknologi-entusiastiske mobilbrukerne vil gjerne se hva 5G-teknologien byr på før de bytter til ny mobil.

Omregnet til tall for mobilsalget i hele året vil nedgangen i mobilsalget i første kvartal tilsi en svikt på årsbasis på 22 millioner mobiler.

Dramatisk

Tidligere beregninger har vist at mobilkameraene truer med å bidra til å redusere det tradisjonelle kamerasalget med opptil 50 prosent, noe som vil være svært dramatisk for kameraprodusentene.

Kamerabransjen har hatt en samlet nedgang på hele 84 prosent siden 2010, ifølge nettstedet LensVid. I 2018 alene var nedgangen på 24 prosent fra året før. I bransjens toppår, 2010, ble det solgt 121 millioner kameraer på verdensmarkedet. I 2018 var dette tallet redusert til bare 19 millioner kameraer.

VÅPENET 1: Rimelige APS-C-kameraer kan være et av kamerabransjens våpen i kampen mot en mobilbransje som sliter. Nye Canon EOS 250D er et slik eksempel. (Foto: Canon)

Volumnedgangen i 2018 gjenspeiler seg riktignok ikke i salgsverdien, som bare gikk ned med 4,5 prosent. Og selv om optikksalget gikk ned i antall solgte objektiver, økte den samlede salgsverdien med fem prosent.

Spørsmålet nå er om kamerabransjen er i stand til å utnytte denne situasjonen til å ta tilbake noe av markedsandelen sin? spør Digital Camera World. 

Canon til motangrep?

Digital Camera World trekker fram Canon som et eksempel på at deler av kamerabransjen nå ser ut til å være beredt på å sette inn motangrep.

Selv om Canon fortsatt synes å ha stor tiltro til markedet for kamerautstyr til profesjonelle brukere og avanserte amatørfotografer, er Canon nå i full gang med å kjøre fram rimeligere kameramodeller i entusiast- og amatørmarkedet myntet på førstegangskjøpere. Et eksempel akkurat nå er Canon EOS RP – det første fullformat-kameraet på markedet som er rimelig (og lett) nok til at det også treffer førstegangskjøpere til fullformat-markedet.

Et annet som trekkes fram, er Canons nyeste speilrefleksmodell i APS-C-markedet, Canon EOS 250D, skriver Digital Camera World.

Slike kameraer kan bli viktige våpen i kampen om å gjenerobre hegemoniet i kameramarkedet fra mobilkamera-produsentene, skriver nettstedet.

Det gjenstår naturligvis å se om spådommen vil oppfylles.

Annonser

Legg igjen en kommentar

%d bloggere liker dette: