Apple introduserte makro-fotografering som en av de nye funksjonene på iPhone 13 Pro-modellene som ble lansert høsten 2021. Vi er nå over i 2022, og Apple inviterer de som har kjøpt en av disse modellene til en global fotokonkurranse – med fokus på makro. Men det begynner å haste.
Allerede 16. februar 2022 er siste frist til å levere inn konkurransebidrag. Eller litt utpå morgenen dagen derpå for bidrag sendt inn fra norsk tidssone. Se detaljene lengre bak i artikkelen.

Konkurransen inngår i en serie konkurranser Apple har arrangert for iPhone-brukere gjennom flere år under vignetten «Shot on iPhone Challenge». Altså konkurranser der iPhone-brukere blir utfordret til å levere inn konkurransebidrag basert på en nærmere beskrivelse av hva som er tema for konkurransen. For eksempel i 2019 var utfordringen rett og slett det beste bilde du har tatt med et Apple-produkt. I 2020 dreide det seg om nattbilder tatt med den forbedrede nattmodusen som iPhone 11-generasjonen var utstyrt med.
LES OGSÅ: Stor iPhone-konkurranse (2019)
Noen av fotokonkurransene – som årets – er altså bare åpne for dem som har bestemte iPhone-modeller.
Nå: makro-fotografering
I 2022 er temaet altså makro-fotografering. Det er åpenbart at temaet er valgt fordi Apple introduserte en ny makro-funksjon på iPhone 13 Pro-modellene, som ble lansert i september 2021. I motsetning til en del av konkurrentene på Android-siden opererer ikke Apple med et dedikert makro-kamera på iPhone 13 Pro. Isteden er funksjonen knyttet til det ene vidvinkelkameraet, det som er utstyrt med ultravidvinkel-objektiv.

Ultravidvinkel-objektivene på tidligere iPhone-modeller har hatt fastfokus. Takket være kombinasjonen av kraftig vidvinkel og de små dimensjonene som preger mobilkameraene, har ultravidvinkel-objektivene tegnet skarpt bilde fra uendelig til ganske tett på.
Men nå har Apple bygd inn autofokus også på ultravidvinkel-objektivet. Dermed blir mulig å fokusere enda tettere på enn før, helt ned til cirka to centimeter fra motivet. Til sammenligning må jeg holde min iPhone 11 Pro Max minst omlag fem centimeter unna for at den nærmeste delen av motivet skal gjengis skarpt i ultravidvinkel-modus.
Når man med iPhone 13 Pro og 13 Pro Max nå kan gå helt inntil to centimeter unna, er det så nært at også bakgrunnen blir uskarp, i motsetning til ved bruk av ultravidvinkel-objektiv som ikke lar seg fokusere. Men det er jo ikke noe galt med det. Tvert imot er jo et skarpt og veldig tett-på-nærbilde av et bittelite motiv mot en uskarp bakgrunn nærmest å regne for selve prototypen på et godt makrobilde.
Hva er makro?
Apple tillater seg altså å kalle dette for makro-fotografering. Om Apples iPhone 13 Pro-løsning fullt ut oppfyller kravene i henhold til den klassiske definisjonen på et makro-bilde, tør jeg ikke si sikkert. Digital-Foto gjengir denne definisjonen slik: «Den klassiske definisjonen av makrofotografi er en forstørrelse som er så stor at motivet kan gjengis i full størrelse på kameraets bildebrikke». Store Norske Leksikon har en litt annerledes formulering. Der står det at makro-fotografering «er nærfotografering fra større enn naturlig målestokk og inntil ti ganger naturlig størrelse».

Uansett er det et faktum at mobilkamera-produsentene og andre aktører opp gjennom årene har prøvd seg med flere forskjellige tilnærminger til utfordringen om å kunne tilby makro-fotografering med mobilkamera. Mye av oppmerksomheten har til nå vært knyttet til bruken av ekstern optikk. Etter hvert er det kommet en rekke produsenter av små, eksterne objektiver til å feste utenpå mobilkameraenes innebygde optikk – jeg nevner i fleng produsentnavn som Moment, Olloclip, ShiftCam, Xenvo, Apexel og Nelomo – og det finnes flere andre. Nettopp makro-objektiver har vært en viktig del av denne produksjonen.
Men etter hvert som mobilkamera-produsentene selv er kommet stadig sterkere på banen med egne makro-fotoløsninger, er kanskje ikke markedet for ekstern optikk til mobilkameraer så blomstrende lengre. Olloclip, etablert i USA i 2011, har vært et av de mest kjente navnene på dette markedet. Men i skrivende stund ligger det en kunngjøring på selskapets nettsted om at selskapets produkter ikke lenger er å få kjøpt via deres egen salgskanal og at selskapets virksomhet vil forbli lukket på ubestemt tid: «At this time our products are unavailable for purchase at olloclip.com and our operations will remain closed indefinitely.»

Det som startet med en melding i 2021 om at firmaet i utgangspunktet ville ta en pause – hiatus – på grunn av covid-pandemiens herjinger i kameramarkedet, ser altså ut til å ha endt i full nedleggelse. I så fall synd for gründeren Patrick O’Neill, som i et BBC-intervju i 2016 ble presentert som mannen som pantsatte huset sitt for å få anledning til å utvikle bedre optikk for mobilkamera-entusiastene.
Innebygd makro-objektiv
Jeg vet ikke i hvilken grad mobilkamera-produsentene har vært glad i produsentene av ekstern optikk eller ikke, men faktum er i hvert fall at mange mobilkamera-produsenter etter hvert er kommet på banen med egne makro-løsninger i mobilene sine. Dermed framstår mobilkameraene som enda mer myntet på all slags bruk – uten at man er avhengig av å kjøpe ekstrautstyr.
Nettstedet The Smartphone Photographer har publisert en oversikt over 11 smartmobiler med innebygd makro-kamera. (De har nok litt tungt for å telle i den redaksjonen, for tittelen sier «10 populære smartmobiler med makrokamera».) Listen omfatter kjente merkenavn som Xiaomi, Samsung, Oppo, Motorola, Huawei, Nokia og flere andre. Hele sju av de 11 mobilene har makro-objektiv med oppløsning på bare to megapiksler, mens de fire resterende er på fem megapiksler.

Den lave oppløsningen på makro-objektivene forklarer nok hvorfor mobiler med marko-kameraer/makro-objektiver sjelden får noe særlig god omtale akkurat når det gjelder bildekvaliteten på makro-bildene.
God makro – uten makro-objektiv
Blant mobilene på markedet har ikke minst Samsung Galaxy S21 Ultra, lansert i januar 2021, fått skryt for god makro-bildekvalitet. Dette til tross for at Samsung ikke opererer med begrepet «makro-objektiv» i angivelsen av mobilens tekniske data. Er det noe poeng med å nevne dette? Ja, for ifølge Apple har heller ikke iPhone 13 Pro noe dedikert makro-kamera. Det ser ut til at Samsung og Apple har valgt ganske like løsninger: Makro-funksjonen er knyttet til et ultravidvinkel-objektiv med innebygd autofokus-funksjon, men ikke utelukkende konstruert for bare å ta makro-bilder.
Da Apple lanserte iPhone 13 Pro-modellene i 2021, var det ikke minst forbedringene på foto- og video-siden som sto sentralt i Apples markedsføringsbudskap. Makro-fotografering med det forbedrede ultravidvinkel-kameraet, med brennvidde tilsvarende 13 mm, var en av nyhetene. Lysstyrken på ultravidvinkel-objektivet var dessuten forbedret ganske mye, fra f/2,4 på iPhone 12 Pro og 12 Pro Max til f/1,8 på de nye 13 Pro-modellene. Apple hevder at dette innebærer 92 prosent forbedring av mobilkameraets evne til å håndtere fotografering i dårlig lys.
Dessuten var lysstyrken forbedret også på det vanlige vidvinkel-objektivet, fra f/1,6 til f/1,5. Brennvidden på det vanlige vidvinkel-objektivet er derimot som før, tilsvarende 26 mm, men pikselstørrelsen er økt betydelig, fra 1,4 til 1,9 mikrometer (µm). Det signaliserer blant annet mindre bildestøy på bilder og video tatt opp i dårlig lys.
Når vi først er inne på kameraene og objektivene på iPhone, kan vi også ta med at det innebygde teleobjektivet har fått økt brennvidde, opp fra tilsvarende 52 mm på iPhone 12 Pro og 12 Pro Max til 77 mm på iPhone 13 Pro og 13 Pro Max. Det har imidlertid ført til noe redusert lysstyrke, fra f/2,0 til f/2,8.

Alt i alt viser endringene i de tekniske dataene at optikken i iPhone 13 Pro-modellene har gjennomgått en forholdsvis omfattende forbedring. Men den viktigste forbedringen er kanskje den som Apple ønsker å fokusere på gjennom konkurransen: autofokusen som har gitt nye makro-muligheter med ultravidvinkel-kameraet. Men siden det ikke er noe rendyrket, dedikert makro-objektiv, men også et ultravidvinkel-objektiv for generell fotografering av motiver på lang avstand fra kameraet, har Apple valgt å ikke kalle det for et makro-objektiv.
Makro, en ny modus
Da har vi fastslått at det å ta makro-bilder og -video på iPhone 13 Pro og 13 Pro Max altså ikke innebærer å ta i bruk noe dedikert makro-objektiv. Isteden er det en ny modus – som riktignok benytter en ny funksjon, autofokus, på et objektiv som ikke hadde det fra før.
På sedvanlig Apple-vis aktiveres funksjonen i utgangspunktet automatisk, rett og slett når et objekt detekteres 14 centimeter fra objektivet eller nærmere. Dette skapte litt frustrasjon i den første tiden etter at de nye mobil-modellene kom i salg og funksjonen kunne tas i bruk av kundene. De la merke til at iPhone 13 Pro-modellene automatisk svitsjet til makromodus, tilsynelatende litt tilfeldig og ukontrollert fram og tilbake når motivet befant seg i grenseland mellom makro- og normal-modus. Heldigvis kunne man låse funksjonen når man tok opp video, fordi slike brå skifter ville virke forstyrrende på videoopptak.

I utgangspunktet svarte Apple på kritikken ved å hevde at formålet med den automatiske svitsjingen til og fra makro-modus var hjelpe brukerne til å ta bedre nærbilder. Men litt senere endret Apple responsen til å love oppdateringer som ville gi brukerne mulighet til å velge å låse modusen.
Og ganske riktig – det er kommet oppdateringer på dette punktet i flere omganger. I iOS 15.1 kom det et nytt innstillingsvalg for å slå av automatisk makro-svitsjing, og i iOS 15.2 er muligheten til å slå makro av og på flyttet til selve kamera-appen.
Apple oppfordrer potensielle konkurransedeltagere – og andre som eier en iPhone 13 Pro-modell, naturligvis – til å erkjenne at mye av vitsen med makro-fotografering er evnen til å forvandle noe ordinært til noe helt ekstraordinært. Ikke bare naturmotiver som insekter, kjæledyr, blomster, fjær, is og snø, men også hverdagslige gjenstander som en hårbørste, detaljer fra en middagsrett og alt mulig annet man kan finne ute og hjemme.
Konkurransen
Makrofoto-konkurransen som Apple inviterte til i slutten av januar 2022, er altså godt i gang når disse linjer skrives, og deadline nærmer seg med stormskritt. Siste frist for innlevering er 16. februar 2022 klokka 11:69 PST (Pacific Standard Time), altså amerikansk vestkyst-tid. Med tidsforskjellen på ni timer tilsvarer det dagen etter klokka 08:59 norsk tid – altså på morgenen 17. januar.

Konkurransebidrag legger man ut på Instagram og Twitter med følgende hashtags: #ShotoniPhone eller #iPhonemacrochallenge. Man kan også sende bilder – i høyest mulig oppløsning – som e-postvedlegg til shotoniphone@apple.com, med emnemarkering Shot on iPhone Macro Challenge Submission og merket firstname lastname macro iPhonemodel.
Bidrag kan også leveres via det kinesiske Facebook-alternativet Weibo.
I april 2022 vil 10 vinnere kunngjøres. Vinnerbidragene vil bli å finne i et bildegalleri på Apple Newsroom – apple.com. De vil også vises på Apple Instagram (@apple) og andre offisielle Apple-kontoer. I tillegg kan de dukke opp i digitale kampanjer, i Apple Store-butikker, på reklameplakater og i andre sammenhenger.
Merk at aldersgrensen for å delta i konkurransen er 18 år, og Apple-ansatte og deres nærmeste familie kan ikke delta.
Konkurranse-betingelsene i sin helhet finner du her (på engelsk).
Vinnerne får betaling
Man kan vel trygt si at det er Apple selv som har mest å vinne på konkurransen takket være PR-verdien som den gir til den nye makro-funksjonaliteten. Men samtidig lover Apple å betale de 10 vinnerne et beløp – foreløpig en ukjent sum – for retten til å bruke vinnerbildene i Apples markedsføringskanaler. Man beholder rettighetene til bildet sitt, men må godta å gi Apple en ett-årig lisens til å bruke vinnerbildene.

Dyktige dommere
Apple har opp gjennom årene greid å verve kjente og dyktige fotografer som medlemmer av dommerpanelet i disse konkurransene. I 2019-konkurransen var for eksempel fotografen Pete Souza med i dommerpanelet. Han er først og fremst kjent som en særdeles dyktig personlig fotograf for president Barack Obama – og en del år tidligere i tilsvarende rolle for president Ronald Reagan.
Årets dommerpanel består av fotografene Anand Varma, Apeksha Maker, Peter McKinnon, Paddy Chao og Yik Keat Lee, samt en gruppe Apple-ansatte som er sterkt involvert i Apples kamerautvikling: Arem Duplessis, Billy Sorrentino, Della Huff, Kaiann Drance og Pamela Chen.