Annonser

Kameranytt

Fototidsskrift-ikon nedlagt

Popular Photography
FØRSTE UTGAVE: Forsiden på den første utgaven av Popular Photography i 1937. Fotomodellen het Claire Powell, var 22 år gammel og kom fra Illinois. Fotografen var Stanley Young, og han tok bildet med et spesialbygd kamera som brukte fargefiltre til å fange motivet på tre sort/hvitt-negativer. Innskannet av Michael Holley i 2007. (Ill.: Wikimedia Commons – public domain med utløpt opphavsrett)

Det amerikanske fototidsskriftet Popular Photography er nå avgått ved døden, 80 år etter at den første utgaven kom ut.

Trist, men kanskje uunngåelig: Det kjente amerikanske fototidsskkriftet Popular Photography har nå kommet med sin aller siste utgave, mars/april-utgaven i 2017, ifølge Wikipedia.

Tidsskriftet rakk dermed nesten å feire sitt 80-årsjubileum. Den første utgaven av det en gang så ærverdige tidsskriftet kom ut i mai 1937.

Populært også i Norge

Personlig hadde jeg i sin tid et nært forhold til flere amerikanske fototidsskrifter og var trofast leser av flere av dem, ikke minst i studietiden. Når jeg ble lei av å lese historie og sosiologi, plukket jeg gjerne fram et amerikansk fototidsskrift og drømte om å få råd til noen av kameraene og objektivene som det var delikate og dyre annonser for i disse bladene.

Men jeg må nok innrømme at jeg er blant dem som etter hvert sviktet disse publikasjonene, og det gjorde også kameraprodusentene som i sin tid hadde betalt for de flotte annonsene.

Mange eiere

Opp gjennom årene har Popular Photography hatt mange eiere, for eksempel Ziff Davis, mest kjent som et av de store forlagene innenfor datateknologi i nyere tid, men med et bredt utvalg publikasjoner fra alt om biler og fly til foto og elektronikk opp gjennom årene.

I 2009 ble Popular Photography solgt til Bonnier Corporation, som nå altså har tatt beslutningen om å legge ned magasinet. Bonnier Corporation er det amerikanske datterselskapet av svenske Bonnier Group.

I sine glansdager hadde Popular Photography et opplag på nærmere én million eksemplarer. I 2012 var opplaget redusert til 359.818 eksemplarer, og ved nedleggelsen var dette sunket ytterligere, til et opplag på rundt 320.000.

Ved nedleggelsen var 60 prosent av leserne menn, og gjennomsnittsalderen var nesten 50 år. Bladet har åpenbart hatt problemer med å nå frem til yngre digital- og mobilfotografer.

Skylder på mobilkameraene

I en e-postmelding sendt ut av Eric Zinczenko i Bonnier-ledelsen, gjengitt blant annet på nettstedet PetaPixel, legger selskapet mye av skylden på smartmobilkameraene, som ifølge Bonnier har gitt fotobransjen formidable utfordringer. For Bonnier har denne utviklingen ført til et enormt tap av annonseinntekter, i tillegg til at lesermassen har skrumpet inn, het det i e-postmeldingen.

Meldingen om nedleggelsen gjaldt både Popular Photography og American Photo, som vel å merke ble nedlagt som papirpublikasjon i 2015, men som har fortsatt å eksistere på nettet på AmericanPhotoMag.com.

Også driften av Popular Photographys nettsted PopPhoto.com vil bli nedlagt, selv om nettstedet trolig vil fortsette å være tilgjengelig en stund fremover, ifølge PetaPixel.

Beskyldningene som Bonnier-ledelsen har rettet mot mobilbransjen, blir imøtegått av blant andre Jeff Wignall, som har vært redaksjonell bidragsyter i fototidsskrifter i 40 år og som også har arbeidet for Popular Photography.

Selv om mobilkameraene ganske riktig er en stor utfordring for den etablerte kamerabransjen og for publikasjoner som Popular Photography, kunne Bonnier ha reddet bladet hvis ledelsen virkelig hadde villet det, hevder Wignall, ifølge PetaPixel.

Tidligere redaktør Jason Schneider sier imidlertid at den digitale revolusjonen og kameraprodusentene har spilt en stor rolle, på grunn av manglende vilje til å støtte papirpublikasjonene.

Et søk hos Narvesen.no gir ikke noe tilslag på Popular Photo, men det dukker derimot opp hvis man søker hos Bladkongen.no. Men det er neppe noe poeng å tegne abonnement nå.

Annonser

Legg igjen en kommentar

%d bloggere liker dette: