Annonser

Kameranytt

KAMERANYTT.NO

Fujifilm angriper fullformat med nye X-T3

Fujifilm X-T3
NESTEN SOM FØR: Det er ytterst få endringer å se i det ytre på nye X-T3 sammenlignet med forgjengeren X-T2. (Pressefoto: Fujifilm)

Fujifilm har satt inn et APS-C-angrep mot den nye fullformat-bølgen med X-T3, en diskret oppgradering som skjuler store nyheter under skallet. 

Mens «alle» snakker om speilløse fullformat-kameraer nå om dagen, arbeider Fujifilm ufortrødent videre med sin strategiske satsing på det litt mindre APS-C-formatet.

Det gjør Fujifilm-folkene kanskje i visshet om at hvis noen av kundene skulle ytre ønske om større brikkeformat, har de jo noe som er enda større enn fullformat å tilby i form av mellomformat-kameraet GFX 50S. Så det så.

På den andre siden argumenterer jo Fujifilm gjerne med at deres spesielle bildebrikke-teknologi gjør at Fujifilms beste APS-C-kameraer gir en «opplevd» bildekvalitet på linje med fullformat-kameraer. Det er kanskje ikke alle som er enig.

For Fujifilm er det altså APS-C som gjelder, men med betydelige teknologiske nyvinninger når det gjelder X-T3. Problemet er bare at det synes ikke utenpå. Men til tross for at til og med erfarne Fujifilm-kjennere har problemer med å se noen forskjell når de sammenligner X-T2 og det nye X-T3-kameraet, er det store nyheter som skjuler seg under skallet. 

Nyhetene

Nyhetene omfatter til dels drastiske forbedringer av videoegenskapene, ikke minst på 4K-siden, ny elektronisk søker med samme høye oppløsning som på de nye speilløse fullformat-kameraene fra Nikon og Canon, mye raskere serieopptak enn før, ny bildeprosessor og ny bildebrikke med fasedetekterende fokuspunkter som dekker nesten 100 prosent av bildeflaten. Og mer.

Fujifilm X-T3
STANDARDPAKKEN: Fujifilm X-T3 med objektivet som det gjerne selges sammen med, en standardzoom på 18-55 mm. (Pressefoto: Fujifilm)

Til sammen utgjør dette forbedringer som gjør at Fujifilm-entusiaster vil omtale X-T3 som et tilnærmet fullverdig proffkamera, selv om prisen fortsatt plasserer kameraet trygt innenfor rekkevidden til mange kamera-entusiaster.

LES OGSÅ: Fujifilm oppgraderer til X-E3

Noe utpreget forbruker-kamera er imidlertid X-T3 ikke. Ikke bare er det for dyrt, men også litt sært, med sin lett retropregede design. Ikke så retro som Lecia-etterligneren Fujifilm X-Pro2, kanskje, men hos meg vekker Fujifilm X-T1, X-T2 og X-T3 gode minner om for eksempel mitt kjære Nikon FM-kamera fra tidlig på 1980-tallet, nå trygt plassert i en glassmonter sammen med andre gode og gamle minner.

Filter-krigen

Det første kameraet i denne Fujifilm-familien ble lansert i 2014, og etterpå er det kommet ny modell med litt over to års mellomrom – nå er vi altså kommet til runde tre: X-T3.

Røttene til selve X-serien fra Fujifilm må vi imidlertid helt tilbake til 2011 for å finne. Da kom det nå lett legendarisk kameraet Fujifilm X100, et lite retrokamera med fastmontert optikk. Året etter ble det fulgt opp av Fujifilm X-Pro1, et mer avansert retrokamera i Leica-stil med utskiftbar optikk. Her kom også den smått revolusjonerende bildesensoren X-Trans CMOS, som har vært et kjennemerke på mye av det Fujifilm har drevet med siden da. Ikke minst på grunn av fargefilteret over bildebrikken.

Fujifilm X-T3
KOMPAKT: Fujifilm X-T3 er et slankt og forholdsvis lett kamera. (Pressefoto: Fujifilm)

Fujifilm lanserte nærmest et opprør mot det klassiske Bayer-filteret som «alle» digitalkamera-produsenter bruker til å filtrere de tre RGB-fargene gjennom fotodiodene på en bildebrikke. Bayer-filteret er utstyrt med dobbelt så mange grønne som røde og blå elementer for best mulig å kompensere for det menneskelige øyes større følsomhet for grønt lys. Fujifilms ingeniører valgte å erstatte 2×2-mønsteret i Bayer-filteret med sitt eget 6×6-mønster. Målet var å minske moaré-effekten og å øke oppløsningen, siden X-Trans-filteret fjerner behovet for et separat lavpass-filter. 

LES OGSÅ: Derfor er Fujifilms mellom-format interessant

Fujifilm har gått så langt som å hevde at den opplevde oppløsningen ved X-Trans-sensorene i APS-C-format er på linje med fullformat-brikker, skriver Wikipedia i en artikkel om X-Trans-teknologien.

Det er vel ingen overdrivelse å si at Fujifilms løsning har vært kontroversiell. Trofaste  Fujifilm-brukere kan ikke få lovprist teknologien nok, men den har også kritikere – i tillegg til at det er sentrale programvare-leverandører som ikke har full støtte for konvertering av Raw-filer fra Fujifilms X-Trans-baserte kameraer, inklusive Adobe-programvare. Tredjeparts-innstikksmoduler skal imidlertid løse slike problemer.

Fjerde generasjon

Vi er nå kommet fram til fjerde generasjon av Fujifilms X-Trans-bildebrikke, den nyutviklede og bakbelyste X-Trans CMOS 4, og kompanjongen på prosessorsiden, X-Processor 4, som Fujifilm hevder er tre ganger raskere enn forgjengeren. 

Ifølge Fujifilm har det nye kameraet fire ganger så mange fasedetekterende fokuspunkter på bildebrikken som forgjengeren X-T2 og X-H1. Ved første øyekast ser det ikke ut til at økningen i fokuspunkter er så stor, opp fra 325 til 425. Men tidligere var bare en liten del av dem fasedetekterende, mens flertallet var av den langsommere kontrastdetekterende typen. Nå er dette endret.

LES OGSÅ: Fujifilm X-Pro2 er blitt enda bedre

Forbedringene på brikkesiden omfatter også forbedret signal/støy-forhold, med ISO 160 som laveste ISO-innstilling. Tidligere var denne lave ISO-innstillingen bare tilgjengelig i ukalibrert modus. Nå kan man gå ukalibrert ned til ISO 80.

Nettooppløsningen er økt fra 24 megapiksler på X-T2 til 26 megapiksler på X-T3. Den første i serien, X-T1, hadde en oppløsning på 16 megapiksler. Fujifilm understreker at den økte oppløsningen på X-T3 ikke har gitt noen økning i bildestøyen.

Fujifilm lover at fokus skal treffe godt selv i stearinlys-belysning, med autofokus som nå skal kunne greie -3 EV, en forbedring fra -1 EV. Autofokus og lysmåling skjer 1,5 ganger så ofte som på forgjengeren, heter det.

Proff video

Den nye X-Processor 4 har ifølge Fujifilm «4 CPU-enheter» – kjerner? – som gjør den tre ganger raskere enn i forrige generasjon. I tillegg til at dette gir både raskere og mer treffsikker autofokus, skal dette bidra til at X-T3 er verdens første kamera i sin klasse som gir 4K-video med opptil 60 bilderuter i sekundet i 10-bitsmodus med intern lagring. Dette gjør et speilløst kamera med APS-C-senstor til et videokamera for profesjonelle brukere, hevder Fujifilm. 10 bits-lagring bidrar til 64 ganger så mye informasjon som 8 bits-lagring.

Fujifilm X-T3
SØKER: Fujifilm X-T3 har fått søker med høyere oppløsning enn på forgjengeren. Og skjermen er nå berøringsfølsom. (Pressefoto: Fujifilm)

Når man filmer til et internt SD-minnekort, får man altså 4K-video på opptil 60 bps i 10-bitmodus med 4:2:0-fargekomprimering. Ønsker man enda høyere videokvalitet, kan man bruke en ekstern HDMI-opptaker. Da får man 4K-video på opptil 60 bps i 10-bitsmodus med 4:2:2-opptak. Med 4:2:2-fargekomprimering får man dobbelt så mye fargeinformasjon i filen som med 4:2:0-komprimering.

Fujifilm X-T3
AVTAGBART: Dekselet over kontaktene på siden kan tas av hvis man ønsker å plassere kameraet i en videorigg. (Pressefoto: Fujifilm)

Man får også tilgang til den video-relaterte filmsimuleringen kalt «Eterna», som er populær på det video-orienterte Fujifilm-kameraet X-H1. X-T3 støtte F-Log-opptak for fargegradering på pc-en etterpå.

Fujifilm lover også en fastvaroppdatering innen utgangen av 2018 som skal gi støtte for Hybrid Log Gamma (HLG) og som vil gi mulighet til å lagre i Film Simulation- og F-Log-format samtidig. Dette er viktige forbedringer for profesjonelle videofolk som vil gjøre avansert fargegradering av opptakene i ettertid.

Det er verdt å merke seg at opptak av 4K-video forutsetter raske – og ganske dyre – minnekort av V90/type UHS II. Fujifilm X-T3 har dobbelt SD-kortplass, noe et par sentrale fullformat-konkurrenter mangler…

Når man tar opp 4K-video med hastighet på 60 bps, hentes dataene fra en del av bildesensorenbrikken som tilsvarer en beskjæring på 1,18x. Reduserer man opptaksfrekvensen til 30 bps, benyttes hele sensorbrikken.

LES OGSÅ: Fujifilm pynter seg i grått

Fasedetektering

Tilbake til autofokusen enda en gang. I pressemeldingen fra Fujifilm heter det at X-Trans CMOS 4-brikken altså har mer enn fire ganger så mange fasedetekterende fokuspunkter som forgjengeren. Ikke bare er de fasedetekterende pikslene plassert rundt omkring på nesten hele bilderuten, men kan til og med brukes til å stille inn fokus nesten helt i ytterkanten av bildet.

Fujifilm X-T3
APS-C: Selv i disse fullformat-tider holder Fujifilm fast på APS-C-brikkeformatet. (Pressefoto: Fujifilm)

De fasedekterende fokuspunktene dekker i praksis 99 prosent av søkerbildet. Den eneste begrensningen oppstår under følgefokus. Tracking AF dekker 91 prosent av sensorbrikkens høyde og 94,5 prosent i bredden.

Forbedringene i autofokussystemet gir også bedre ansiktsdetektering, inkludert detektering av en person i bevegelse. Øyedetektering støttes i AF-C-modus (kontinuerlig fokusering), slik at man har nøyaktig følgefokus også når man tar portrettbilder av personer i bevegelse. X-T3 fokuserer nøyaktig selv i bilder tatt fra siden, der ansikts- og øyedetektering hadde problemer tidligere, heter det.

Bedre EV-søker

De to foregående modellene i X-T-serien har hatt elektronisk søker med oppløsning på 2,36 megapiksler. Nå er dette kommet opp på 3,69 megapiksler, det samme som de nye fullformat-speilløse modellene fra Nikon og Canon. Forstørrelsesgraden er oppgitt til 0,75x. Visningsforsinkelsen er oppgitt til 0,005 sekunder, med en oppfriskningsraten på omlag 100 bilderuter i sekundet – kan også kjøres på 60 bps.

Nå kan man ta serieopptak på opptil 11 bilder i sekundet med den mekaniske lukkeren uten å måtte bruke det vertikale batterigrepet, som er tilleggsutstyr.

Fujifilm X-T3
SORT: Den ene av de to fargene man kan få X-T3 i, er sort. (Pressefoto: Fujifilm)

En av kritikkene som speilrefleks-brukere gjerne har anført mot elektroniske søkere, er at de kan virke blendende på fotografen under fotografering i mørke omgivelser. I tillegg til å kunne justere kontrastforholdet mellom motivet og tekst- og tall-informasjonen som viser innstillingene i søkerbildet, har Fujifilm lagt til en Dark Ambient Lightning-innstilling som viser rød tekst mot grå bakgrunn for ytterligere å hindre «blending» av fotografen når man tar bilder i mørket.

Sportssøker

For dem som driver mye med action-fotografering har Fujifilm X-T3 fått en spennende nyvinning: «Sportssøker-modus». I stedet for å ta bilder i full oppløsning på 26 megapiksler blir bildene da beskåret til cirka 16,6 megapiksler, en beskjæring på cirka 1,6x. Beskjæringen markeres i EV-søkeren, der man altså ser litt av det som i øyeblikket er utenfor den delen av søkerbildet som bildet blir tatt fra. Nyttig blant annet for sports- og dyrefotografer som ønsker å se hva som er på vei inn i motivområdet. Dessuten blir tiden da søkeren går i sort redusert. 

Fujifilm X-T3
ELEGANT: Kamerablogg.no synes at Fujifilm X-T3 er et elegant kamera, særlig i sølvfarge. Noen synes imidlertid at det ser gammeldags og utdatert ut. (Pressefoto: Fujifilm)

Ifølge Fujifilm kan det kameraet by på serieopptak med opptil 30 bps i 16,6 megapikslers bildestørrelse med full følgefokus og kontinuerlig lysmåling uten at søkeren går i sort – «blackout-free» – samtidig som kan får benyttet Live View på 60 bilderuter i sekundet til å holde øye med motivet.

Risikoen for såkalt rolling shutter-forvrengning, som finner sted når man bruker den elektroniske søkeren, skal være halvert sammenlignet med forrige modell.

Fujifilm X-T3
KLASSISK: Fujifilm X-T3 har fått beholde de klassiske betjeningshendlene og -rattene. Hele ni knapper kan programmeres av fotografen til ulike funksjoner. (Pressefoto: Fujifilm)
Fujifilm X-T3
ENDA MER KLASSISK: I sølvfarge fremstår Fujifilm X-T3 som et enda mer klassisk kamera. (Pressefoto: Fujifilm)

For dem som som er veldig redd for å gå glipp av et blinkskudd, har X-T3 en ny forhåndsknips-funksjon – «Pre-Shoot» – der kameraet begynner å ta bilder så snart utløserknappen en trykket halvveis ned. 

Vekten som våpen

I disse tider når det er så mye fokus på dette med vekt og størrelse på kameraer og optikk, er det interessant å se hvordan Fujifilm X-T3 står seg sammenlignet med de speilløse fullformat-kameraene, som X-T3 nå skal konkurrere mot – i noen grad, i hvert fall.

Vekt på kamerahus inkludert batteri er 539 gram på Fujifilm X-T3, 660 gram på Canon EOS R og 675 gram på Nikon Z6. Fullformat-kameraene er som ventet litt tyngre, men alle er etter forholdene ganske lette og kompakte i forhold til speilreflekskamerahus som det kunne være relevant å sammenligne dem med.

Fujifilm X-T3
BATTERIGREP: Med batterigrep kan X-T3 utstyres med tre batterier. (Pressefoto: Fujifilm)

Vår oppfatning av speilløse systemkameraer som små og lette er nok blitt litt preget av at ledende aktører på dette feltet har vært produsenter av Micro Four Thirds-kameraer, hjulpet av en rekke optikkprodusenter, som har gitt oss et stort utvalg av ganske små og hendige speilløse systemkamerahus med tilsvarende stort utvalg av små og hendige objektiver. 

LES OGSÅ: Kamerablogg.no: – Nikon Z vil endre markedet

Når speilløst også begynner å bli fullformat, krymper kamerahusene, i hvert fall sammenlignet med speilreflekskameraene. Men både Sony og nå Nikon og Canon ser jo ut til å følge opp disse kompakte kamerahusene med veldig mye tung, stor og klumpete optikk, i hvert fall så lenge vi snakker om lyssterk kvalitetsoptikk. Vinninga synes i noen grad å gå bort i spinninga – i hvert fall for dem blant oss som ønsker seg lettest mulig kamera-utrustning.

Fujifilm X-T3
HÅNDGREP: Synes man at håndgrepet på X-T3 er for lite, kan man bygge det ut med denne enheten, MHG-XT3. (Pressefoto: Fujifilm)

For dem blant oss som ønsker både kompakte kamerahus og kompakt optikk, men som ikke ønsker så liten bildebrikke som Micro Four Thirds-kameraene byr på, fremstår dermed APS-C fortsatt som det mest attraktive alternativet. 

La oss sjekke dette ved å hente frem noen optikk-eksempler fra Fujifilm, Nikon og Canon – alt myntet på speilløse kameraer uten bruk av adapter. 

Den mest aktuelle normalzoomen fra Fujifilm og som også gjerne leveres som kit-objektiv, er Fuifilm Fujinon XC 18-55/2,8-4,0 R LM OIS. Dette objektivet veier 310 gram, og samlet vekt av kamerahus og objektiv blir da cirka 850 gram.

LES OGSÅ: Canon EOS R: Her er førsteinntrykket

Da jeg fikk prøve Canon EOS R under lanseringen i London nylig, var det blant annet med Canon RF 24-105 f/4.0 L IS USM, som veier 700 gram. Montert på kamerahuset gir dette en samlet vekt på 1.360 gram.

Normalzoomen som Nikon Z6/7 ble presentert med under lanseringen i London to uker tidligere, var Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4.0 S, som veier 500 gram og gir en samlet kamerahus/objektivvekt på 1.175 gram. 

Fujifilm X-T3
FJERNKONTROLL: Med denne dingsen, RR-100, kan man fjernstyre Fujifilm X-T3. (Pressefoto: Fujifilm)

La oss si man ønsker et lyssterkt normalobjektiv, det vil si på rundt 50 mm brennvidde i fullformat eller cirka 35 mm for APS-C-kameraet Fujifilm X-T3. Canon RF 50 mm f/1,2 L USM, som jeg fikk prøve i London og som ser ut til å være et fantastisk objektiv, veier 950 gram. Nikon Nikkor Z 50 mm f/1,8 S er ikke fullt så lyssterkt og mye lettere, 415 gram. La oss sjekke Fujifilm Fujinon XF 35 mm f/1,4 R. Vekt: 187 gram. Dette forteller mye.

Dimensjonene på X-T3-kamerahuset er 133 x 93 x 59 mm.

Bedre batteritid

Batteritiden på Fujifilm X-T3 er oppgitt til 390 bilder etter CIPA-standarden, noe høyere enn de nevnte konkurrentene fra Nikon og Canon, men ikke så mye. Med Fujifilms batterigrep med plass for to batterier kommer man altså opp i batteritid på rundt 1.200 bilder – alt vel å merke etter CIPA-normen. I praksis får man som regel mange flere bilder per lading enn det som angis med denne normen.

Blant øvrige nyheter på X-T3 nevner vi at USB-kontakten som brukes til lading, nå er oppgradert til USB C-type, og at kameraet har fått en ny hodetelefonutgang. Kameraet har også mikrofoninngang. 

Touch-skjerm

I tillegg – og dette er kanskje en nyhet som burde vært presentert tidligere i denne artikkelen – har kameraet fått berøringsfølsom skjerm med mulighet for blant annet å plassere fokuspunktet på skjermen med en finger samtidig med at man ser motivet gjennom EV-søkeren.

ISO-innstillingene går fra ISO 160 til ISO 12.800, og kan ukalibrert økes nedover til ISO 80 og oppover til ISO 51.200.

LCD-skjermen på baksiden av kamerahuset er på tre tommer med en oppløsning på 1.040.000 piksler, og skjermen kan vris, men ikke vendes fremover, noe som vloggere  kanskje ikke vil være så begeistret for.

LES OGSÅ: PRØVD: Er Sony a7R beredt på utfordrere?

Lukkertidene er fra 30 sekunder til 1/8.000 sekund med den elektromagnetiske søkeren og ned til 1/32.000 sekund med den elektroniske søkeren.

Konklusjon

Ut fra spesifikasjonene og de første medieomtalene å dømme er Fujifilm X-T3 et kamera som virkelig må tas på alvor når man vurdere kamerasjiktet som det hører hjemme i. Kanskje er dette kameraet en god grunn til å holde seg på APS-C-nivå når man er klar for å kjøpe seg et speilløsst systemkamera? Men ettersom Kamerablogg.no ikke har prøvd kameraet ennå, får den endelige dommen vente til et senere tidspunkt. Følg med.

Prisen

Fujifilm X-T3-kamerahuset koster cirka 16.000 kroner, ifølge Prisjakt.no. Kjøpt sammen med kit-objektivet 18-55 mm f/2,8-4,0 R LM OIS blir prisen cirka 20.000 kroner.

Fujifilm X-T3
ETUI: Fujifilm kan levere både bæreveske og etui til Fujifilm X-T3. (Pressefoto: Fujifilm)
Annonser

Legg igjen en kommentar