Fujifilm styrker bokstavelig talt sitt grep om APS-C-markedet med nye X-S10, som har fått et mye større og bedre håndgrep enn de andre speilløse APS-C-kameraene fra Fujifilm. Nykommeren kan betegnes som en krympet utgave av storebror X-T4, med samme bildeprosessor, som er kjent for å være av høy kvalitet. Men kameraet er altså mindre og har en mer folkelig pris.
Med X-S10 frir Fujifilm til dem som ønsker seg et kamera som i bildekvalitet og funksjonalitet ligger opp mot den avanserte X-T4-modellen, men i lettere utgave og helst til ned mot bortimot halve prisen. Ut fra spesifikasjonene og informasjonen fra produsenten å dømme ser det ut til at disse ønskene blir innfridd i stor grad, men det gjenstår naturligvis å se hva uavhengige testere vil si om kameraet etter hvert.
Kameraet er bygd rundt en bakbelyst 26,1-megapikslers APS-C X-Trans CMOS 4-sensor uten optisk lavpassfilter, som skal bidra til økt bildeskarphet. Dette er angivelig den samme bildebrikken som sitter i Fujifilm X-T4.
X-S10-kamerahuset veier 465 gram inklusive batteri, mens X-T4 til sammenligning veier 607 gram.
Speilrefleks-inspirert
Fujifilm har i mange år kjørt en forholdsvis retro-preget design på mange av sine kameraer, enten det har dreid seg om kameraer med en speilrefleks-inspirert design eller de mer særpregede X-Pro-kameraene som ser mer ut som Leica-inspirerte rammesøker-kameraer. Nye X-S10 har i så måte et utpreget speilrefleks-utseende og er til og med blitt mer speilrefleks-preget enn sine nærmeste Fujifilm-søsken, om vi kan se det slik.
Det jeg sikter til, er utformingen av betjeningsorganene på oversiden av kamerahuset. Her har Fujifilm fjernet det klassiske lukkertidsrattet som selskapet har hatt på topplaten på mange av sine kameraer. I stedet finner man her det som mange kaller PASM-rattet, hjulet der man velge fotograferingsmodus, for eksempel blender- eller lukker-forvalg, auto eller manuell innstilling og så videre. Et slik ratt har det vært vanlig å ha på toppen av mange speilrefleks-kamerahus, og jeg har sett at noen har spekulert på om Fujifilm har gjort denne forandringen for å gjøre det lettere å svitsje til speilløst for folk som ennå bruker speilreflekskamera.
Innebygd stabilisering
Fujifilm har vært sent ute med innebygd bildestabilisering i kamerahusene sine og har isteden satset på optisk bildestabilisering i en del av sine objektiver – men langtfra alle. Tidligere i år jublet Fujifilm-fans over at det endelig kom innebygd bildestabilisering i form av brikkeforskyvning i selskapets de facto APS-C-toppmodell, X-T4. (Ja da, Fujifilm X-H1 fra 2018 hadde enda litt høyere pris – og var det første Fujifilm-kameraet med innebygd bildestabilisering via brikkeforskyvning. Men søk på nettet tyder på at kameraet ikke lenger er tilgjengelig i det norske forhandlermarkedet, og hos amerikansk B&H Photo er det markert som «discontinued».)
Dette betyr at i praksis er nye X-S10 det eneste Fujifilm-kameraet ved siden av X-T4 som har innebygd bildestabilisering i kamerahuset – vi holder mellomformatkameraet Fujifilm GFX 100 til 120.000 kroner utenfor her.
Og den fem-akslede stabiliseringen i X-S10 ser effektiv ut. Ifølge Fujifilms pressemelding greier den opptil seks trinns kompensasjon. Dette skal gjelde for Fujifilm-objektiver uten innebygd optisk bilde-stabilisering. På de fleste objektivene med optisk bildestabiliseringen ligger effekten på mellom 5,5 og 6 steg.
For å få plass til stabiliseringsteknologien med brikkeforskyning har Fujifilm redesignet og forminsket løsningen fra X-T4 med rundt 30 prosent både i størrelse og vekt, men takket være datatekniske forbedringer med gyrosensorer og en raffinert fjæringskonstruksjon skal den være nesten like effektiv.
Den innebygde bildestabiliseringen – IBIS – kan kombineres med den elektroniske bildestabiliseringsfunksjon – DIS med 1,1x beskjæring – og med det Fujifilm kaller IS Boost for ekstra stabilitet ved spesielle motiver og situasjoner i video, heter det.
Håndterer mørke
Det nye Fujifilm-kameraet har en autofokus-løsning som skal kunne håndtere svært mørke omgivelser, helt ned til -7 EV, fortsatt med mulighet til å følge både øyne og ansikter. Dette er nytt både ved stillbildefotografering og ved videoopptak.
X-S10 ser ut til å ha en grei videofunksjonalitet, selv om det ikke er bygd for de aller mest kravstore videofotografene. Kameraet greier 4K-video med opptaksfrekvens på opptil 30 bilderuter i sekund med 8-bits fargeoppløsning på 4:2:0. Sensoren leser motivet i 6K-oppløsning på 6.240 x 3.510 piksler som blir nedskalert til 4K, noe som Fujifilm hevder vil gi et høyt detaljnivå og lite støy.
Kobler man til en ekstern videoopptaker via HDMI-utgangen, kan man ta opp video på 4K/30p med 10-bits 4:2:2-fargeoppløsning.
De som liker å filme i slowmotion, kan svitsje fra 4K til Full HD og ta opp video med opptil 240 bps.
Litt mer kravstore videofolk som foretrekker å drive med fargegradering på datamaskinen i etterkant for å få høyere dynamikkomfang – flere detaljer i høylys- og skygge-partier – har mulighet til å aktivere såkalt F-logg. Da gjøres videoopptakene med lav kontrast som man korrigerer i ettertid.
Slik logg-filming ser dårlig ut på LCD-skjermen. Derfor har kameraet en skjermassistanse som kan aktiveres ved F-loggfilming. Da endres fargerommet på LCD-skjermen til tilsvarende fargerommet BT.709, slik at fotografen får bedre kontroll over opptaket.
MER OM SKJERMEN: LCD-skjermen kan snus slik at baksiden av kameraet blir tildekket. Betryggende når kameraet slenges ned i en fotobag eller skulderveske. (Pressefoto: Fujifilm)
For øvrig kan LCD-skjermen vinkles i alle retning. Har man en mikrofon tilkoblet via 3,5-mm-mikrofoninngangen, kommer denne ikke i veien for LCD-skjermen uansett hvordan den vinkles, ettersom mikrofoninngangen er plassert over skjermfot-rotasjonen.
Man kan bruke hodetelefon for å sjekke lydkvaliteten under videoopptak ved hjelp av en medfølgende USB-C-overgang.
Magnesiumslegeringen i den fremre delen av kamerahuset har dobbelt funksjon. I tillegg til å forsterke konstruksjonen tjener det også som varmeavleder under videoopptak. Ifølge Fujifilm skal man kunne filme 4K-video sammenhengende i opptil en halv time om gangen.
Autofokus i hele bildet
Autofokus-løsningen er basert på 2,16 millioner fasegjengjenningspiksler som dekker hele bildeområdet. Kameraet har 117 valgbare autofokuspunkter som kan utvides til opptil 425 AF-punkter for enda høyere nøyaktighet.
Serieopptak kan gjøres med opptil åtte bilder i sekundet med mekanisk lukker og 20 bps med elektronisk lukker. Ønsker man enda raskere serieopptak, greier kameraet opptil 30 bps, men da blir bildestørrelsen beskåret med 1,25x, ifølge Fujifilm.
Kameraet har én minnekortplass, med plass til SD-kort i opptil UHS I-hastighet. I tillegg er kameraet utstyrt med både Bluetooth- og WiFi-kommunikasjon. Batteriet kan lades via kompatibel USB-lader. Batteritiden er oppgitt til 365 bilder etter CIPA-standarden – i praksis er batteritiden stort sett betydelig mer.
APC-C-alternativet
«Alle» snakker om speilløse fullformatkameraer for tiden, men mange av oss ønsker seg rimeligere og mer kompakt kamerautstyr, inklusive lettere objektiver. Da er kameraer med den litt mindre APS-C-bildebrikken et attraktivt alternativ, ikke bare for hobbyfotografer. Nettstedet The Phoblographer er blant flere kamerarelaterte publikasjoner som mener at APS-C-formatet i mange situasjoner er mer enn bra nok selv for profesjonelle fotografer.
Fujifilm fremstår som en trofast støttespiller i APS-C-markedet med et stort utvalg av både kameraer og objektiver for dette formatet. Hvis vi ser på konkurrentene, har Nikon på sin side bare ett speilløst APS-C-kamera – Nikon Z 50 – med to dedikerte objektiver til. Canon har en håndfull EOS M-kameraer i APS-C-format. Men bare et par av dem har innebygd elektronisk søker, slik kameraentusiaster foretrekker. Og objektivutvalget på rundt 10 objektiver har stått stille ganske lenge. Sony har et brukbart utvalg av APS-C-kameraer i sin a6000-familie, og en delobjektiver.
Men Fujifilm ser ut til å være kongen på APS-C-haugen, med 13 modeller i skrivende stund, hvorav hele 11 har innebygd elektronisk søker. Noe fullformatkamera ser det derimot ikke ut til at Fujifilm ønsker å lansere. De som ønsker seg Fujifilm-kamera med større sensor enn APS-C, må opp i den hel-profesjonelle og rådyre mellomformatklassen med Fujifilms GFX-kameraer. (For ordens skyld: Begrepsbruken i kamerabransjen kan være litt forvirrende. Mellomformat-bildebrikker er større enn fullformat-bildebrikker…)
Prisen
Fujifilm Norge opplyser at veiledende pris på Fujifilm X-S10 vil være cirka 11.000 kroner. Man kan få kameraet i to forskjellige pakkeløsninger. Velger man å kjøpe kamerahuset sammen med zoomobjektivet Fujinon XF18-55mm F2.8-4, blir prisen cirka 15.000 kroner. Velger man isteden Fujinon XF16-80mm F4, blir prisen cirka 16.000 kroner.
Kameraet vil være tilgjengelig i norske fotobutikker fra slutten av november 2020.
Tekniske data
Netto oppløsning | 26,1 megapiksler |
Bildeoppløsning | 6.240 x 4.160 piksler |
Brikkestørrelse | APS-C 23,5 x 15,6 mm |
Sensortype | BSI-CMOS |
Lysfølsomhet | ISO 160-12.800, utvidbar til ISO 80-51.200 |
Bildestabilisator | Brikkeforskyvning med 5 akser, opptil 5-6 steg avhengig av objektiv |
Fokuspunkter | 425 |
Objektivfatning | Fujifilm X |
LCD-skjerm | 3 tommer, berøringsfølsom |
LCD-skjermoppløsning | 1.040.000 punkter |
Søkertype | Elektronisk, 2.360.000 punkter |
Søkerforstørrelse | 0,93x |
Lukkertider | 900 sek.-1/4.000 sek. (1/32.000 sek. m/elektronisk lukker) |
Innebygd blits | Ja |
Serieopptak | 20 bps |
Videoformater | MPEG-4, H.264 |
Mikrofon | Innebygd stereomikrofon |
Høyttaler | Innebygd monohøyttaler |
Lagring | SD/SDHC/SDXC, UHS-I-støtte |
USB | USB 3.2 Gen 1 (5 GBit/sek.) |
HDMI | Mikro-HDMI |
Mikrofoninngang | Ja |
Hodetelefonutgang | Ja, via USB-C-adapter |
WiFi | 802.11bgn |
Bluetooth | Ja |
Batteritid CIPA | Ca. 325 (CIPA) |
Vekt | Ca. 465 g inkl. batt. |
Størrelse | Ca. 126 x 85 x 65 mm |