Fujifilm viser vei med nye X-T200

«MONSTER-SKJERM»: Selv om skjermen på Fujifilm X-T200 har fått betegnelsen «monster-skjerm», er den bare på 3,5 tommer. Men den er stor nok til at det blir liten plass igjen til betjeningsknapper på baksiden av kameraet. (Pressefoto: Fujifilm)

Med en LCD-skjerm som er blitt kalt «monster-skjerm» på baksiden av kameraet – og med mye av betjeningen flyttet over til skjermen – viser Fujifilm hvordan kameraprodusentene kan få innpass i kommende kunde-generasjoner som er vokst opp med mobil og mobilkamera.

Det vil ikke hjelpe hvor mye vi gamle og etablerte fotografer og foto-entusiaster fnyser av denne kommende trenden i kamera-utviklingen. Vi kan ikke stanse den. Og bør ikke prøve.

For kort tid siden skrev Kameranytt om en patentsøknad som Canon har levert inn i Japan om et konsept for et fremtidig systemkamera så å si uten knapper, hjul og ratt. Patentsøknaden viste et kamera med det aller meste av betjeningen flyttet til en stor «mobilskjerm» på baksiden. For ordens skyld: Det var et rykte-nettsted som først brakte meldingen om Canon-saken.

LES OGSÅ: Tror du på Canon-ideen om kamera uten knapper?

Fujifilms har med sitt nye X-T200-kamera, lansert denne uka, ikke gått så langt som Canon skisserte i sin patentsøknad. Og betegnelsen «monster-skjerm» om LCD-skjermen på X-T200 er dessuten – etter min mening – sterkt overdrevet. Det er tross alt bare en 3,5-tommers skjerm det er snakk om, ikke en fem-seks tommers skjerm som på mange av dagens mobiltelefoner.

SELFIE-SKJERM: Den store skjermen på Fujifilm X-T200 kan settes i selfie-modus, og kameraet ser ut til å være velegnet for videoblogging. (Pressefoto: Fujifilm)

Men skjermen fyller likevel en større del av baksiden av kamerahuset enn hva tilfellet er for de fleste av dagens systemkameraer – kanskje med unntak av nye Sigma fp, der LCD-skjermen også tar en vesentlig del av plassen på baksiden.

LES OGSÅ: Fullformat-mini fra Sigma

Dessuten har Fujifilm sørget for at man får tilgang til svært mye av betjeningen på den store berøringsfølsomme LCD-skjermen. På skjermen kan man for eksempel justere bakgrunnsskarpheten, endre filmsimuleringen, bestemme hvor lyst eller mørkt bildet skal være samt velge forskjellige utsnittsaspekter, for eksempel et 1:1-bilde for sosiale medier, og så videre. Eller man kan rett og slett velge 16:9-formatet også under fotografering, ikke bare til videofilming. Da får man et bildeutsnitt som fyller hele skjermen, som i Fujifilms pressemelding beskrives som «i widescreeen-format lik dagens smarttelefoner».

Framtidens kameradesign

Der så vi det igjen – nok et hint om at kamerabransjen nå endelig har begynt å skjønne at den må tenke nytt når det gjelder framtidens kameradesign.

KOMPAKT: Fujifilm X-T200 er et lett og kompakt speilløst APS-C-kamera med vekt på bare 370 gram. (Pressefoto: Fujifilm)

Nå er vel denne trenden noe vi først og fremst får se på kameraer som er myntet på forbrukermarkedet, slik tilfellet er for Fujifilm X-T200. Vi gamlekara – og damene – som foretrekker at kameraene skal være slik de alltid har vært, med mulighet for kjapp betjening med knapper, hjul og ratt, vil nok fortsatt ha mange slike kameraer å velge mellom i overskuelig framtid. Gode eksempler, om enn i en vel høy prisklasse, er de nye OL-kameraene fra Canon og Nikon, Canon EOS-1D X Mark III og Nikon D6.

LES OGSÅ: Nå er Canon EOS-1D X Mark III OL-klart

LES OGSÅ: Ny speilrefleks-toppmodell på vei fra Nikon

Men også mye av det andre som kommer på markedet de nærmeste årene, myntet på for eksempel brukere av speilløse fullformat-kameraer, vil nok i stor grad fortsatt ha en tradisjonell betjening.

Vokst opp med mobil

Kameraprodusentene må imidlertid tenke framover, lenger enn til neste OL. Vi begynner nå å få potensielle kamerakjøpere som er vokst opp med mobiltelefoner og mobilkameraer, og som har levd med å bruke skjerm til å styre det meste helt fra barnsbena av.

Unge som etter hvert blir mer enn gjennomsnittlig interessert i foto og kameraer og som gjerne vil utnytte mulighetene som systemkameraer med utskiftbar optikk byr på, vil ikke ha noen store barrierer mot skjermbetjening av kameraene, slik mange av oss litt mer tilårskomne har.

KIT-OBJEKTIV: Det medfølgende standardobjektivet er Fujinon 15-45 mm f/3,5-5,6. Brennviddeomfanget tilsvarer 22,5-67,5 mm omregnet til 35 mm-format. (Pressefoto: Fujifilm)

Kamerabransjen er blitt beskyldt for å være treg og konservativ i møtet med den nye utfordringen fra mobilkameraene – og har fått lide hardt for dét. Tilløpene vi nå ser, først fra Canon og nå fra Fujifilm, viser at kamerabransjen endelig har begynt å tenke nytt og litt mer dristig enn før. Dette ser lovende ut – i hvert fall for dem som ikke på liv og død vil stå der som kameraverdenens museumsvoktere.

Fujifilm X-T200

Da er tiden kommet til å se litt nærmere på nye Fujifilm X-T200 og prøve å finne ut hvor dette kameraet hører hjemme.

Hvis vi ser på hierarkiet i Fujifilms utvalg av APS-C-baserte systemkameraer, troner hybridkameraet X-Pro3 – med dobbelt søkersystem og utpreget retro-design – på toppen med en pris på rundt 19.000 kroner, ifølge Prisjakt.no, etterfulgt av det speilløse X-T3 til rundt 16.000 kroner, i mer klassisk speilrefleks-design. I den såkalte X-T-familien finner vi deretter X-T30 til oppunder 10.000 kroner, en litt forenklet utgave av X-T3.

Med disse tre på topp finner vi nye X-T200 på en fjerdeplass, såpass nylansert at det ikke er listet opp hos Prisjakt.no ennå. Den oppgitte startprisen, riktignok inklusive optikk, plasserer det rett under dagens X-T30-pris. Og siden det er en etterfølger av X-T100 fra 2018, som nå koster ned mot 5.000 kroner eksklusive optikk, er det vel rimelig å plassere X-T200 som et kamera åpenbart myntet på forbrukermarkedet.

Nye Fujifilm X-T200 er kanskje et kamera som kan tenkes å rekruttere kjøpere nettopp blant yngre fotointeresserte som føler at de er i ferd med å vokse fra mobilkameraene. Folk som gjerne vil ha litt flere muligheter og som vil ta litt større utfordringer når de fotograferer på reise, ferie og fritid – eller hva de nå ønsker å bruke sine kreative gener til. Men som altså ennå ikke er modne for skikkelige entusiast-kameraer som for eksempel Fujifilm X-T3.

RYDDIG: Grei og ryddig topplate på Fujifilm X-T200. Fujifilm ser ut til å ha en forkjærlighet for umerkede hjul og knapper. For eksempel kan brukeren selv bestemme funksjonene til de to knappene til høyre på baksiden av kameraet. (Pressefoto: Fujifilm)

T-X200 er for øvrig et kompakt og lett kamera, med en vekt på bare 370 gram – rundt 80 gram lettere enn forgjengeren. Ypperlig for reise-bruk.

Vesentlige forbedringer

I debatten som har gått i kjølvannet av lanseringen av X-T200, fremgår det at selv om forgjengeren X-T100 har hatt en del gode venner, har det også vært en smule misnøye med dét kameraet. Treg autofokus og 4K-video begrenset til bare 15 bilderuter i sekundet er typiske klagepunkter.

Både ut fra spesifikasjonene og fra de første «first look»-reportasjene ser det ut til at Fujifilm har greid å gjøre vesentlige forbedringer av X-T200-kameraet på de områdene der forrige generasjon fikk kritikk.

Oppløsningen på bildesensoren er som før, en APS-C-brikke på 24 megapiksler, men nå er det 425 detekterende fokuspunkter på brikken, mot bare 91 på forgjengeren, og en større andel av dem er fasedetekterende. Folk som har fått prøve kameraet, melder om vesentlig bedre autofokus – raskere og mer treffsikker enn før, spesielt på følgefokus basert på ansikts- og øyedetektering.

En teknologisk forklaring på sensor-forbedringene er at Fujifilm har brukt kopper i stedet for aluminium som ledemateriale for signaltransmisjonen i bildebrikken. Dette skal ha ført til at utlesingen av data fra bildebrikken går omlag 3,5 ganger raskere enn før.

Serieopptak kan nå tas med opptil åtte bilder i sekundet, opp fra seks bilder i sekundet på forgjengeren. Men derfra er det jo ganske langt opp til X-T30, som er oppgitt med opptil 30 bilder i sekundet. Minnebufferen på X-T200 er også ganske beskjeden, så de som ønsker å ta raske serieopptak fra ungenes sportsaktiviteter og lek, bør kanskje se seg om en gang til.

GODT GREP: Tross sin beskjedne størrelse ser det ut til at Fujifilm X-T200 har fått et solid håndgrep. (Pressefoto: Fujifilm)

Den nye 16:9-skjermen på 3,5 tommer skal ifølge Fujifilm kunne vippes og vris i alle retninger, inklusive selfie-modus. Oppløsningen er vesentlig høyere enn hos forgjengeren, som hadde en tre-tommers LCD-skjerm på 1.040.000 punkter. Nå er oppløsningen 2.780.000 punkter. Dessuten skal den kunne produsere dobbelt så kraftig lys som før, opptil rundt 1.000 candela. Sikkert kjekt under fotografering i solskinn, selv om de fleste sikkert foretrekker å bruke den elektroniske søkeren under slike forhold.

Den elektroniske søkeren ser for øvrig ut til å være som før, med oppløsning på respektable 2.360.000 piksler og forstørrelsesgrad på 0,93x, eller 0,62x omregnet til 35 mm-format.

Korteste lukkertid er 1/4.000 sekund, eller 1/32.000 sekund med elektronisk lukker.

Ordentlig 4K-video

De som er interessert i å ta opp video, kan glede seg over at X-T200 har fått «ordentlig» 4K-video. Forrige generasjons begrensning på 15 bilderuter i sekundet er blitt betegnet som et PR-triks for at markedsføringsavdelingen til Fujifilm kunne få bruke 4K-betegnelsen på innpakningen.

TRE FARGER: Fujifilm X-T200 produseres i tre farger, sølv, mørk sølv og champagne-gulll, men sistnevnte ser ikke ut til å bli tilgjengelig i Norge. (Pressefoto: Fujifilm)

Nå er det full 4K-video uten beskjæring, altså at hele bildebrikken benyttes til videoopptakene. Kameraet kan ta opp 4K UHD-video med 30, 25, 24 eller 23,98 bilderuter i sekundet, mens Full HD-video kan tas opp med hastighet på opptil 120 bilderuter i sekundet for elegant slowmotion.

Under 4K-videoopptak leser X-T200 data fra alle pikslene på bildebrikken og tar egentlig opp i 6K, som deretter nedsamples til 4K-video. Fujifilm lover at dette skal gi redusert bildestøy og «premium-kvalitet» på videoopptakene.

Digital gimbal

Kameraet har i utgangspunktet ingen innebygd digital bildestabilisering i kamerahuset, og siden Fujifilm dessuten mangler optisk bildestabilisering på en del av optikken sin, er dette et punkt som medfører en del kritiske kommentarer hver gang Fujifilm lanserer et nytt kamera. Ikke noe unntak denne gangen heller.

Videoentusiaster kan imidlertid glede seg over at kameraet har noe som Fujifilm kaller en digital gimbal-modus. X-T200 er det første Fujifilm-kameraet som har denne teknologien, som benytter gyrosensorer for å detektere vibrasjoner og ustøhet når man tar opp video.

Løsningen er basert på ganske sterk beskjæring av området av bildesensoren som brukes til videoopptaket, så hva slags effekt dette har på kvaliteten av videoopptakene, gjenstår å se.

MED BLITS: Fujifilm X-T200 har innebygd blits med oppgitt rekkevidde på sju meter ved ISO 200. (Pressefoto: Fujifilm)

Fujifilm har for øvrig bygd inn en enkel funksjon for videoredigering i kameraet, der man kan kutte ut deler av begynnelsen og slutten på et klipp, som blir lagret som en kopi av originalen. Altså ingen erstatning for å drive «ordentlig» videoredigering på PC-en etterpå, men kjekt for opptak man ønsker å legge ut direkte på sosiale medier mens man er på farten.

Videofilmere kan for øvrig glede seg over at kameraet byr på både mikrofonkontakt og hodetelefonkontakt – sistnevnte via en medfølgende USB-C-overgang.

Filmsimulering

Fujifilm fortsetter naturligvis praksisen sin med å legge inn såkalt filmsimulering i kameraet. Fujifilm har jo vært en storprodusent av film til kameramarkedet før markedet ble digitalt og utviklet filmtyper med farge-, kontrast- og korn-egenskaper som i sin tid var veldig populære, og som nå etterlignes digitalt i kamerainnstillingene.

I alt 11 slike filmsimuleringer følger med X-T200, inkludert klassikere som Velvia og Provia. I tillegg kommer et 20-talls «kunstneriske» filterinnstillinger.

Prisen

Fujifilm X-T200 blir tilgjengelig i slutten av februar 2020. Den eneste prisen som er oppgitt i den norske pressemeldingen, er cirka 9.000 kroner for kamerahuset inklusive kit-objektivet XC15-45mm F3.5-5.6. Kameraet produseres i tre farger, sølv, mørk sølv og noe som Fujifilm kaller champagne-gullfarge, men sistnevnte ser ikke ut til å bli tilgjengelig i Norge.

Tekniske data

Brutto oppløsning24,2 megapiksler
Netto oppløsning24 megapiksler
Bildeoppløsning6.000 x 4.000 piksler
BrikkestørrelseAPS-C 23,5 x 15,7 mm
SensortypeCMOS
LysfølsomhetISO 200-12.800, utvidbart til ISO 100-51.200
BildestabilisatorElektronisk bildestabilisator for video
Fokuspunkter425
ObjektivfatningFujifilm X
LCD-skjerm3,5 tommer
LCD-skjermoppløsning2.780.000 punkter
SøkertypeElektronisk
Søkerforstørrelse0,93x (0,62x omregnet til 35 mm-format)
Lukkertider4 sek.-1/4.000 sek. (Elektronisk lukker: 1/32.000 sek.)
Innebygd blitsJa
Serieopptak8 bps
VideoformaterMP4, H.264
MikrofonInnebygd stereomikrofon
HøyttalerMono
LagringSD/SDHC/SDXC – UHS-I
USBUSB Type C-kontakt, USB 3.1 Gen 1
HDMIMicro HDMI-kontakt
Mikrofoninngang3,5 mm stereo mikrofonkontakt
HodetelefonutgangVia USB-C-adapter (medfølger)
WiFi802.11b/g/n/
BluetoothJa
Batteritid CIPACa. 270 (CIPA)
VektCa. 370 g inkl. batt.
StørrelseCa. 121 x 84 x 55 mm

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Dette feltet er nødvendig.

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.