Fujifilm har lansert en oppdatert versjon av sitt kompakte X100-kamera, X100V. Forbedret objektiv og 4K-video er blant nyhetene. Men det viser seg at dette er et kamera som stadig vekker debatt. Brukergrensesnittet er endret, men til det bedre? Og det er debatt om autofokus-hastigheten.
Om vi kan kalle Fujifilm X-Pro3 (og forgjengerne) for en slags billig-Leica M (19.000 kroner mot 75.000 kroner), kan vi vel kalle Fujifilm X100V (og forgjengerne) for en slags mini-Leica M (478 gram inklusive objektiv mot 660 gram eksklusive objektiv). Begge de to Fujifilm-kameraene har en form for rammesøker eller optisk søker à la Leica M-kameraene, riktignok supplert med en hybridløsning der man også kan velge å se motivet gjennom en elektronisk søker. Man velger søkerfunksjon via en bryter på forsiden.
I motsetning til Leica M-familien av fullformat-kameraer er disse to Fujifilm-kameraene utstyrt med en litt mindre APS-C-bildebrikke, og både av denne og mange andre grunner skal vi kanskje ikke trekke Leica-sammenligning for langt.
LES OGSÅ: X-Pro 3: Hybrid-oppgradering fra Fujifilm
Men det de to nevnte Fujifilm-kameraene har felles, er en distinkt retro-design, noe de har til felles med Leica. Det som først og fremst skiller de to Fujifilm-kameraene fra hverandre, er at Fujifilm X-Pro3 har utskiftbar optikk og altså må regnes som et systemkamera, mens Fujifilm X100V har et fastmontert objektiv. Det kan imidlertid utstyres med både vidvinkel- og tele-konverter og blir dermed et slags semi-systemkamera.
Debatten ruller videre
Fujifilm X100-kameraene har hatt lett for å skape debatt opp gjennom årene, og den har ikke stilnet nå når femte generasjon av denne kameraserien er lansert. Tvert imot. Hos det kjente nettstedet DP Review gikk det så langt at teknisk redaktør Richard Butler rykket ut med sin egen kommentarartikkel der han tok til motmæle mot flere av synspunktene han fant i en tidlig-testomtale som nettstedets test-redaktør Carey Rose hadde publisert dagen før.
De to satt åpenbart igjen med motsatt inntrykk av hvor gode eller dårlige enkelte av nyhetene med det nye kameraet var. Det blir vel omtrent som om Aftenpostens redaktør skulle erklære seg uenig i en av avisens egne bok- eller filmanmeldelser, antar jeg. Et noe uvanlig mediefenomen.
Debatten går blant annet på om fjerningen av fireveis-kontrolleren på baksiden av kamerahuset er en fordel eller ulempe, og det er gjort endringer i hvor mange knapper man selv kan programmere funksjonen til.
På den nye modellen er joystick-en fra forrige modell fortsatt med, men i tillegg kan man nå bestemme fokuspunkt via den berøringsfølsomme LCD-skjermen mens man har øyet mot søkeren.
Dessuten strides de lærde om hvorvidt oppdateringen av kameraets innebygde objektiv har vært vellykket eller ikke. Naturligvis er ingen misfornøyd med at Fujifilm har forbedret den optiske kvaliteten, noe som har sammenheng med at den økte oppløsningen på bildebrikken – opp fra 24 til 26 megapiksler – ville ha godt av et objektiv med bedre kantskarphet og kortere næravstand. Men den tekniske redaktøren mente at Fujifilm i tillegg burde ha sørget for å gjøre autofokusen enda raskere enn den er på det nye kameraet.
Værbeskyttelse
Det diskuteres også om den nye værbeskyttelsen er et smart trekk eller ikke. Værbeskyttelsen er egentlig tilleggsutstyr i form av en adapter-ring som festes på fronten av objektivet sammen med et tilhørende beskyttelsesfilter. Disse elementene til sammen skal bidra til å sikre kameraet mye bedre mot inntrenging av støv og fuktighet via kanten på objektivet.
Fujifillms X100-serie diskuteres akkurat nå på mange andre nettsteder også. Et gjenganger-tema er prisen. Selv om prisen naturligvis ligger langt, langt under Leica-prisene jeg var innom innledningsvis, er det en del som mener at Fujifilm X100V er i dyreste laget til å være et tilnærmet kompaktkamera uten utskiftbar optikk.
Jeg kan imidlertid røpe at Kameranytt.no ikke har noen sterke motforestillinger mot prisen. Tvert imot er dette et såpass spesielt kamera at man må regne med å betale litt ekstra for det, blant annet for den hybride søkerløsningen med både optisk og elektronisk søker.
Gatefoto-kamera
Fujifilm X100V må vel først og fremst betegnes som et typisk reisekamera og et kamera for gatefotografering. Det er forholdsvis lite og lett, og det fastmonterte objektivet er utformet som et pannekakeobjektiv som ikke stikker særlig langt ut fra kamerahuset.
Brennvidden er på 23 mm, som omregnet til 35 mm-format gjør det til et moderat vidvinkel-objektiv med brennvidde tilsvarende 35 mm – OK, 34,5 mm da, for å være nøyaktig. Det kompakte objektivet bidrar til at kameraet er lite nok til å få plass i en jakkelomme, om nødvendig.
Siden 2010
Kameraserien kom på markedet i 2010. Det første kameraet het Fujifilm FinePix X100. FinePix var en merkevarebetegnelse – et sub brand – som Fujifilm hadde brukt på sine kompaktkameraer i mange år allerede, fra så tidlig som 1998, da Fujifilm FinePix MX-700 ble lansert, et lommekamera med oppløsning på 1,5 megapiksler.
Den forrige versjonen av X100-serien kom i 2017 under navnet X100F – FinePix-betegnelsen ser ut til å ha blitt droppet allerede med Fujifilm X100S i 2013. I 2017 var oppløsningen økt fra henholdsvis 12 og 16 megapiksler på de tre første modellene til 24 megapiksler på F-utgaven, og nå er den økt ytterligere, til 26 megapiksler på X100V.
Fujifilm har brukt forskjellige bokstaver i modellnavnet gjennom generasjonene av X100-kameraene. Slik jeg tolker utlegninger jeg har sett om navnet på den nye modellen, vil korrekt uttale på norsk være «eks-hundre-ve». V-en er altså ikke romertall 5 (V), selv om dette er femte generasjon.
Nyeste sensorbrikke
X100V er utstyrt med de nyeste komponentene fra Fujifilm når det gjelder bildesensor og signalprosessor, henholdsvis bildesensoren X-Trans CMOS 4 og X-Prosessor 4. Bildebrikken brukes blant annet i de mer profesjonelle kameraene X-Pro3, X-T3 og X-T30.
Oppløsningen er altså økt minimalt, men den bakbelyste X-Trans 4-bildebrikken byr på vesentlig bedre autofokus enn forgjengeren, noe som særlig skal komme til syne i tilknytning til følgefokus med støtte for ansikts- og øye-detektering. Takket være den nye bildebrikken og raskere dataprosessering i kameraet er X100-serien nå rykket opp blant 4K-kameraene med støtte ikke bare for 4K-UHD-formatet (Ultra High Definition) på 3.840 x 2.160 piksler, såkalt forbruker- og kringkastings-4K, men også 4.096 x 2.160 piksler, som anses som den profesjonelle cinema-4K-varianten, også kalt DCI-4K (Digital Cinema Initiative).
Det spesielle med Fujifilms X-Trans-bildebrikker er at man har droppet det tradisjonelle Bayer-filteret over bildebrikken til fordel for en brikke-konstruksjon med et særegent 6 x 6-mønster som ifølge Fujifilm skal bidra til mindre moaré-effekt. I tillegg gir løsningen angivelig effekten av høyere oppløsning og økt skarphet fordi man ikke lenger trenger noe lavpassfilter – noe som riktignok er droppet også på en del kameraer med tradisjonelt Bayer-filter i senere år. Fujifilm hevder ifølge Wikipedia at X-Trans-løsningen bidrar til at deres APS-C-sensorer gir like bra bildekvalitet som andre kameraprodusenters fullformat-sensorer.
Autofokusen har 2,16 millioner faseregistrerende piksler som dekker hele bildeområdet. Antall valgbare autofokuspunkter er oppgitt til 117, utvidbart til opptil 425 AF-punkter.
Med den elektromagnetiske lukkeren kan man ta seriebilder med opptil 11 bilder i sekundet. Svitsjer man til den elektroniske lukkeren, øker tallet til opptil 20 bilder i sekundet.
Fjerde generasjon av Fujifilms X-Processor har ifølge produsenten tre ganger høyere behandlingshastighet sammenlignet med forrige generasjon.
Over til aluminium
I konstruksjonen av Fujifilm X100V har produsenten skiftet ut magnesium-elementer i kamerahuset med ny topp- og bunnplate frest ut av en aluminiums-blokk. I tillegg er dette materialet behandlet med et spesielt belegg kalt alumite, som skal sikre en jevn overflate. Materialet brukes blant annet som belegg i sylindrene i motorblokken på biler og motorsykler for å redusere friksjonen.
Blant øvrige forbedringer kan nevnes at bilderammen for parallaksekorreksjon i den optiske søkeren nå dekker 95 prosent av det endelige bildet, mot 92 prosent fra X100F.
Oppløsningen på den tre tommer store LCD-skjermen på baksiden er økt fra 1.040.000 punkter til 1.620.000 punkter, og den elektroniske søkeren har fått oppløsningen økt fra 2.360.000 punkter til 3.690.000 punkter.
Ytterligere en forbedring på søker-siden er at funksjonen «Elektronisk målsøker», der et lite vindu vises i nederste hjørne av den optiske søkeren, har fått utvidet funksjonalitet. Tidligere kunne den brukes til å sjekke for eksempel eksponering, farge og fokus, men i X100V vil det også være mulig å se det nyeste bildet under fotografering, ifølge pressemeldingen fra Fujifilm.
Redesignet objektiv
En av de viktigste forbedringene med Fujifilm X100V er trolig redesignen av objektivet. Det har fått en ny konstruksjon med blant annet to asfæriske linseelementer. Dette skal bidra til høyere oppløsning og mindre forvrengning.
Maksimal lysstyrke er f/2,0, og lysfølsomheten er økt nedover fra ISO 200 til ISO 160 – ukalibrert fra ISO 100 til ISO 80. Øvre lysfølsomhetsgrense er fortsatt ISO 12.800, med mulighet til å kjøre med ukalibrert ISO-innstilling på opptil ISO 51.200.
Kameraet har et innebygd gråfilter (ND-filter) på fire trinn, en stor fordel hvis man ønsker å fotografere med stor blenderåpning og liten dybdeskarphet selv i solskinn.
Kameraet har sentral-lukker i objektivet og kan derfor skilte med blitssynkronisering helt ned til 1/4.000 sekund, noe som bidrar til at man kan kjøre med blits-fyllys selv i kraftig solskinn. Kameraet har en liten innebygd blits og blitssko som gjør at man også kan bruke ekstern blits.
Vidvinkel og tele
All redesign av objektivet er gjort innvendig. De ytre målene er som før, og det betyr at både vidvinkel-konverteren WCL-X100 II og tele-konverteren TCL-X100 II kan benyttes – dette er tilbehør som har vært tilgjengelig også for tidligere X100-modeller.
Med vidvinkel-konverteren får man 0,8x endring av brennvidden, det vil si tilsvarende 28 mm brennvidde, mens tele-konverteren gir 1,4x endring, det vil si tilsvarende 50 mm brennvidde.
Selv om dette er moderate endringer av brennvidden, innbiller jeg meg at muligheten til 28 mm vidvinkel-brennvidde kan være nyttig for mange. For meg har det i mange år vært standard vidvinkel-brennvidde på optikken til flere av kameraene jeg har benyttet. 50 mm er vel ikke akkurat noen tele-brennvidde. Tradisjonelt tilsvarer dette det vil gjerne kaller brennvidden på det klassiske normalobjektivet. Men jeg antar at brennvidden gir bedre muligheter til gode portrettbilder enn kameraets standard-brennvidde tilsvarende 35 mm, så for noen er sikkert også dette attraktivt tilbehør.
Ifølge Prisjakt.no koster vidvinkel-konverteren rundt 3.500 kroner i norske fotobutikker, mens tele-konverteren ligger på rundt 2.800 kroner.
I tradisjonell Fujifilm-ånd har X100V innebygd filmsimuleringsmodus som omfatter 17 filmtyper, og filmsimulering kan benyttes både ved fotografering og videoopptak.
Prisen
Fujifilm X100V kommer i salg i Norge i mars 2020 og vil fås i sølvfarge og sort. Veiledende pris er cirka 15.000 kroner, ifølge pressemeldingen fra Fujifilm Nordic.
Bildetekster: