Sony Alpha 7 IV er den nye innstegsmodellen i Sonys familie av speilløse fullformatkameraer. Kameraet har fått ganske god mottakelse hos flere av de sentrale nettpublikasjonene som skriver om kameraer og optikk. Kameranytt har sett nærmere på hva noen av de viktigste kamera-nettstedene mener om a7 IV.
Øyedetekteringen for dyr og fugler er videreutviklet og fungerer nå også på video, i tillegg til at detektering av ansikt og øyne på mennesker er blitt 30 prosent mer nøyaktig, ifølge Sony. Oppløsningen på bildebrikken er økt fra 24 til 33 megapiksler sammenlignet med forgjengeren, Sony a7 III. Sony a7 IV har fått enda mer prosesseringskraft takket være Sonys nye Bionz XR-prosessor. Kameraet kan ta opp 10-bits video i 4:2:2-fargeoppløsning, noe som øker graden av profesjonalitet for dem som vil drive med fargegradering i etterproduksjonen – forrige modell greide bare 8-bits video. Med Sonys originaloptikk får man ny teknologi for å bekjempe såkalt fokuspusting, det vil si uønsket endring av brennvidden under fokusering. Sony har trappet opp kampen mot varmegang under lange videoopptak med en forbedret magnesium-konstruksjon som fører varmen mer effektivt ut av kamerahuset, med økt mulighet for veldig lange videoopptak. Dessuten støtter a7 IV live-strømming av det Sony kaller høy-ytelses video, og ergonomien er blitt forbedret, blant annet med større bæregrep. Søkeren har fått nesten 1,6x større oppløsning, opp fra 2.359.296 punkter til 3.686.400 punkter.

Ledende publikasjoner i foto- og kamera-markedet gir Sony klapp på skulderen for de fleste nyhetene med Sony a7 IV, men det følger også med noen kritiske merknader. Prisen har økt betraktelig, kanskje mer enn markedet vil akseptere. Alle valgmulighetene bidrar til å gjøre kameraet komplisert å bruke, så det kan være litt misvisende å kalle det for en innstegsmodell til Sonys Alpha 7-familie, heter det.
Alpha 7-eventyret
Sonys Alpha 7-eventyr startet høsten 2013, da Sony lanserte det speilløse fullformat-kameraet Sony a7 med bildebrikke på 24 megapiksler og en modell med en R i navnet – Sony a7R – med høyere oppløsning, 36 megapiksler. Året etter kom en modell med lavere oppløsning, 12 megapiksler, og en S i navnet, Sony a7S. Dette var en variant myntet spesielt på videoopptak. Med disse kameraene fikk Sony en av pioner-rollene i kampen for å erstatte speilrefleks-kameraer med speilløse kameraer, spesielt på fullformat-markedet.
Opp gjennom årene er det kommet nye modeller både av de rene a7-modellene og av dem med R og S i navnet. I februar 2018 lanserte Sony sin a7 III-modell, som fortsatt lå på 24 megapiksler.

Nå er altså etterfølgeren Sony Alpha 7 IV på vei ut på markedet – sjekk nederst i artikkelen om når det kan ventes i butikkene. De to siste tegnene i navnet er for ordens skyld romertall 4, altså fjerde generasjon av Alpha 7-grunnmodellen.
Felles for de nettstedene Kameranytt har gjennomgått for å sjekke omtalene av Sony a7 IV, er at alle i skrivende stund bare har publisert det vi kan kalle førsteinntrykks-omtaler, på engelsk gjerne kalt hands-on-omtaler. Journalistene har bare fått prøve produktet i kort tid, kanskje bare en time eller to i forbindelse med en lanserings-pressekonferanse. Altså lenge før de har fått produktet på litt lengre lån i egne lokaler eller atelier, med mulighet til å bruke systematisert testmetodikk. Noen ganger er slike førsteinntrykks-omtaler basert på bruk av førproduksjons-modeller av produktet, noe som kan gi begrensninger for eksempel i form av forbud mot å publisere testbilder tatt med kameraet.
LES OGSÅ: Sony med 80.000-kroners flaggskip: a1 [Oppdatert]
I den grad det trekkes noen slutninger om produktene, er dette gjerne en foreløpig konklusjon som kan bli endret etter en mer fullstendig test senere. Det er greit å ha dette in mente når man sjekker omtalene av Sony a7 IV som ligger til grunn for denne artikkelen.
Hva mener DP Review?
DP Review, eller Digital Photography Review, som er nettstedets fulle navn, er vel blant de mest leste kamera- og optikk-nettstedene. Det vises blant annet ved særdeles lange leser-debatter etter artiklene.
Om den økte oppløsningen fra 24 til 33 megapiksler skriver DP Review at dette bidrar til enda bedre gjengivelse av detaljer uten at det ser ut til å gå ut over kvaliteten på bilder tatt i dårlig lys.
Den nye Bionz XR-prosessoren gjør angivelig slutt på det som DP Review kaller Sonys grensesnittforsinkelse. Modellen byr også på bedre organisering av menyene og bedre funksjonalitet på den berøringsfølsomme skjermen.

En praktisk forbedring er at bildesensoren nå blir beskyttet mot støv og fuktighet når kameraet er slått av. Men lukkergardinen som legger seg over sensoren, er tynn og tåler kanskje ikke så mye. Dessuten dekker den ikke sensoren ordentlig før omlag tre sekunder etter at kameraet er slått av. Det kan være litt for lenge å vente hvis man må skifte objektiv raskt, for eksempel på en sportsarena.
DP Review nevner også den nye muligheten til å snu LCD-skjermen helt rundt til selfie-modus. Dette er en forbedring som er godt tilpasset behov som særlig bloggere har. Dessuten er menyene mer responsive enn før.
Autofokusen som sporer øynene til personene man fotograferer og filmer, er blitt mye bedre og raskere. Det går dessuten raskere å skifte mellom foto og video takket være en ny ring under PASM-hjulet for å svitsje fra foto til video og tilbake igjen.
Søkeroppløsning er forbedret fra 2,36 MP til 3,69 MP, likevel er samme forstørrelsesgrad på 0,78x beholdt. Men DP Review klager på at oppløsningen i søkerbildet synker noe mens kameraet jobber med autofokusen. Når man setter opp frekvensen til 120 bps, synker også oppløsningen. På den andre siden får Sonys ros for å utstyrt kameraet med HDMI-port i full størrelse.
DP Review påpeker at a7 IV har fått viktige forbedringer på videosiden. For eksempel kan man nå filme 4K-video i 30p uten noen beskjæring, mot tidligere en beskjæring på 1,2x. 4K 60p kan gjøres med beskjæring til Super 35-nivå, som omtrent tilsvarer APS-C. 10-bits videofilming med flere videoprofiler å velge mellom gir større fleksibilitet for fargegradering i etterproduksjonen.
Dessuten nevnes forbedringer med USB-C-port som er kjekt for dem som driver med direkte live-strømming av video, og forbedret kommunikasjon med Bluetooth LE for konstant oppkobling mot smartmobil. På skrytelista står også forbedret batteri.
I skrivende stund har DP Review foreløpig ingen konklusjon å vise til, men spør leserne om forbedringene er i samsvar med lesernes ønsker? Eller om de kanskje har dratt prisen litt for høyt? Blant leserkommentarene ser det ut til å være mange som mener at a7 IV er en verdig etterfølger etter 7III, selv om mange synes prisen er blitt vel høy.
Hva mener Digital Camera World?
I førsteinntrykks-omtalen av a7 IV i oktober konkluderte Digital Camera World med at Sony a7 IV var et skikkelig «powerhouse» – altså en svært kraftig kameramodell – både for stillbilder og video.

Riktignok er det ikke noe oppsiktsvekkende med selve bildebrikken, selv om 33 megapiksler er et langt steg framover fra de 24 megapikslene på a7 III og det kompakte a7C-kameraet. Den nye brikken bidrar også til å øke avstanden til konkurrerende APS-C-kameraer som Fujifilm X-T4, heter det. Det er trolig konkurransen på videomarkedet det snakkes om her.
Digital Camera World er enig med DP Review i at videoforbedringene fra a7 III er betydelige. 4:2:2-fargeoppløsning med Sony S-Log2 gir gode muligheter for fargegradering i etterproduksjonen. Selv om 4K 60p innebærer at man må svitsje til Super35-beskjæring, kunne ikke A7 III brukes til 4K 60p i det hele tatt, bemerker Digital Camera World.
Videre er bufferkapasiteten til a7 IV enorm, mye bedre enn den allerede gode kapasiteten på a7 III. Den er oppgitt til 828 ukomprimerte RAW-bilder + JPEG-kopier, men er i praksis så å si uendelig, takket være kombinasjonen av ny bildebrikke, Bionz XR-prosessoren og mulighet til å bruke raske CFexpress Type A-minnekort.
Nettstedet trekker også fram betydelig forbedring av autofokusen og også av ergonomien, med alle knapper og ratt på oversiden samlet til høyre for søkeren – sett bakfra. Dette er for så vidt i tråd med praksis på grunnmodellen i a7-familien.
LES OGSÅ: Sony-blitser med avansert kommunikasjon
Digital Camera World er imidlertid litt skuffet over at oppløsningen på LCD-skjermen fortsatt er lav i forhold til enkelte av konkurrentene. Dessuten er kameraet blitt veldig komplekst, ikke minst på grunn av alle valgmulighetene inn video og autofokus.
Nettstedet hevder dessuten at forbedringene av bildestabiliseringen, som nå tilsvarer 5,5 steg, ikke er fullt så bra som Sony hevder. OK ved forholdsvis statiske opptak, men ikke helt som forventet på videoopptak der man filmer mens man går eller løper, heter det.
Derimot kan a7 IV bli et populært bryllupskamera takket være rask og nøyaktig øyefokus, serieopptak på 10 bps og enormt minnebuffer. Tallet på ordentlige blinkskudd kan komme til å øke betraktelig for seriøse bryllupsfotografer, spår Digital Camera World. Bryllupsfotografer er jo på evig jakt etter «det store øyeblikket».
Den foreløpige dommen fra DCW er at man ikke skal tenke på a7 IV som Sonys nye inngangsbillett til speilløse fullformat-kameraer. Til det er kameraet både altfor kraftig, altfor komplekst og altfor dyrt. Det er mer som en miniutgave av Sony a1 som er fryktelig god på alt, til under halve prisen.
På den negative siden står det at kameraet er priset for halvproffer, ikke for nybegynnere (innen speilløst fullformat), og at de mange innstillingene kan være utfordrende.
Hva mener Fstoppers?
Nettstedet Fstoppers har lagt ut en video som er en komplett gjennomgang av videomulighetene som a7 IV byr på. Testomtalen er av Dan Watson, en profesjonell videofotograf som filmer raske biler, lager bryllupsvideoer og mye annet.

Sony a7 IV får skryt for mye av sine videoegenskaper, for eksempel i praksis ingen begrensninger i opptakstid, forbedret håndtering av varme under lange opptak, høy bitrate, S-Cinetone videoprofil som gir mer naturlige hudtoner, Hybrid Log-Gamma-mulighet, og S-Log3 med et dynamikkområde på over 15 steg. Og ikke minst full 10-bits filming i 4:2:2-fargeoppløsning, som byr på mye større fargegraderingsmuligheter i etterproduksjonen enn med 8-bitsopptak.
Den eneste negative merknaden av betydning synes å være at hvis man ønsker 4K-videoopptak i 60p, kryper utsnittet på bildebrikken fra full brikkestørrelse til APS-C- eller Super 35-format. Det store problemet med dette er at man ikke får full vidvinkeleffekt av vidvinkelobjektivet man benytter. I noen sammenhenger kan løsningen være å bytte til et APS-C-vidvinkelobjektiv, men eiere av fullformatkameraer pleier vel sjelden å kjøpe seg APS-C-objektiver?
Hva mener Cameralabs?
Også hos nettstedet Cameralabs kan man lese at selv om a7 IV kanskje er klassifisert som innstegsmodellen til Sonys fullformat-familie, vil det – som sine forgjengere – være mer enn godt nok også for erfarne fotografer, videofilmere og hybrid-video/foto-folk.
Sony a7 IV kan nok ha sine irritasjonsmomenter, men alle de positive egenskapene gjør det til et ekstremt kapabelt kamera. Anbefales, skriver Cameralabs.
I det hele tatt bidrar forbedringene, for eksempel den økte oppløsningen på søkerbildet, til at Sony a7 IV nå er oppe på nivået som flere av dagens konkurrenter ligger på. Den nærmeste er trolig Canon EOS R6, mener Cameralabs.
Sony a7 IV er riktignok blitt litt større enn a7 III, først og fremst på grunn av større metallkomponenter i kamerahuset for å lede varme fra videoopptak ut, samt litt større håndgrep rundt batteriet. Men dette bidrar også til bedre ergonomi, samtidig som vektøkningen bare er minimal. Også betjeningsknappene er litt større, og joysticken på baksiden er mer behagelig å betjene, ifølge nettstedet.
Prisen
Ifølge Sony Norge vil Sony a7 IV bli tilgjengelig i butikkene i desember 2021. Veiledende pris er satt til 29.000 kroner. Vil man ha med et rimelig «kit-objektiv» på kjøpet, får man kamerahuset og Sony FE 28-70mm F3,5-5,6 OSS for den nette sum av 31.000 kroner, ifølge Sony Norge. Det høres ut som et godt tilbud, for kjøpt separat koster objektivet 7.000 kroner. Som kit-objektiv er prisen altså bare 2.000 kroner. Sony presenterer det som et kompakt objektiv til hverdagsfotografering, med innebygd SteadyShot-bildestabilisering. Vekten er beskjedne 295 gram.
Forgjengeren Sony a7 III er fortsatt tilgjengelig og blir trolig det i lang tid framover. Hos norske forhandlere ser det nå ut til å koste rett i underkant av 20.000 kroner uten optikk.
Tekniske data
Brutto oppløsning | 34,1 megapiksler |
Netto oppløsning | 33 megapiksler |
Brikkestørrelse | Fullformat 35,9 x 23,9 mm, 3:2-proporsjoner. Maks oppløsning: 7.008 x 4.672 piksler. |
Sensortype | Sony Exmor R BSI-CMOS-sensor |
Lysfølsomhet | ISO 100-51.200, utvidbart til ISO 50-204.800 ukalibrert |
Bildestabilisator – kamera | Bildebrikkeforskyvning med 5-akset kompensasjon avhengig av objektivspesifikasjonene |
Bildestabilisator – objektiv | Se punktet ovenfor. Kompensasjonseffekt 5,5 trinn (CIPA) |
Fokuspunkter | 759 fasegjenkjennende fokuspunkter, 425 kontrastgjenkjennende fokuspunkter |
Objektivfatning | Sony E-fatning |
LCD-skjerm | 3 tommer, 7,5 cm, berøringsfølsom |
LCD-skjermoppløsning | Ca. 1.036.800 punkter |
LCD-skjerm toppanel | – |
Søkertype | 1,3 cm Quad VGA OLED-søker, ca. 3.686.400 punkter |
Søkerforstørrelse | Ca. 0,78x (35 mm-format m/50 mm-objektiv på uendelig) |
Lukkertider | Mekanisk lukker, 30 sek.-1/8.000 sek |
Innebygd blits | Alpha-systemblits fra Sony kompatibel med sko for flere grensesnitt |
Serieopptak | Hi+: 10 bps. Hi: 8 bps. Mid: 6 bps. Lo: 3 bps |
Videooppløsning | 4K UHD opptil 3.840 x 2.160 4:2:2 10-bits |
Mikrofon | Innebygd stereomikrofon |
Høyttaler | Innebygd monohøyttaler |
Lagring | Spor 1: SD/SDHC/SDXC-kort, UHS-I/II-kompatibelt/CFexpress Type A-kort. Spor 2: SD/SDHC/SDXC-kort, UHS-I/II-kompatibelt/ |
USB | Type USB-C-kontakt, USB 3.2 Gen 2 |
HDMI | HDMI full størrelse |
Mikrofoninngang | 3,5 mm stereokontakt |
Hodetelefonutgang | 3,5 mm stereokontakt |
WiFi | 5 GHz, 2,4 GHz 802.11ac |
Bluetooth | Bluetooth 4.1 |
Batteritid CIPA | Ca. 580 (CIPA) |
GNS-systemer | – |
Vekt | Ca. 659 g inkl. batt. og minnekort |
Størrelse | Ca. 131,3 x 96,4 x 79,8 mm |