Er du blant de heldige, kan du få leie et Canon EOS M50 i sommer – og betale med bildene du tar.
[toc] Utspillet fra Canons nordiske avdelinger er naturligvis et markedsføringstiltak som har til hensikt å skape mer blest om Canons nyeste speilløse systemkamera, Canon EOS M50.
LES OGSÅ: PRØVD: Canon EOS M50 i salg
Kampanjen kan dessuten ses i lyset av kampen om hjertene som nå pågår mellom kamerabransjen og mobilprodusentene.
60 kameraer lånes ut
Kampanjen går ut på at 60 personer i Norden får låne et M50-kamera i tre uker. «Leien» for kameraet betaler man i form av å legge ut bilder på Canons nordiske Instagram-konto.
I det hele tatt står Instagram sentralt i kampanjen, både i prosessen med å bli en av de 60 utvalgte som får låne/leie et Canon-kamera og i forbindelse med visningen av bildene man tar med M50-kameraet – hvis man er blant de heldige som får låne et slikt kamera.
LES OGSÅ: Canon-speilløst med 4K-video
Kampanjen følger konseptet «Live for the Story», en kommunikasjonsplattform som oppfordrer folk til å dele historier, skriver Canon i pressemeldingen om kampanjen.
Slik gjør du det
Man starter med å laste opp sine beste bilder til Instagram med emneknaggen #rentacanon. En jury som Canon har opprettet, går igjennom bildene som blir lastet opp og velger til sammen 60 bidragsytere fra de nordiske landene som får låne kamera. De som blir valgt ut, får en kobling til en nettside der de registrerer seg, og kort tid senere får de utlevert et Canon EOS M50 systemkamera som de kan låne i tre uker.
Bildene som tas i forbindelse med sommerkampanjen, publiseres på Canons nordiske Instagram-konto @canonnordic, altså med emneknaggen #rentacanon.
Canons sommerkampanje er utarbeidet i samarbeid med utvalgte nordiske fotografer og såkalte påvirkere eller «influencers» – som for eksempel kan være bloggere (NB: Kamerablogg.no er ikke involvert i kampanjen).
Disse samarbeidspartnerne vil lage sine egne tolkninger av «firsts», som er begrepet Canon bruker om fotokonseptet: At man skal fotografere det magiske øyeblikket når man opplever eller gjør noe for første gang. Poenget er å oppbevare disse minnene i best mulig bildekvalitet, ifølge kommunikasjonsansvarlig Trond Gjertsen hos Canon Norge.
Blant de profesjonelle fotografene som har samarbeidet med Canon om kampanjen, er norske Samuel Taipale.
Bakteppet
Når Canon snakker om å bevare minne med best mulig bildekvalitet, har nok det sammenheng med kamerabransjens behov for å få frem budskapet om at bilder tatt med «ordentlige» kameraer blir bedre enn bildene man tar med mobilkamera. Som vi alle vet, er kamerabransjen og mobilbransjen i full krig om dette for tiden.
Man kan lese mer om kampanjen på Canons nettsted canon.no/summer2018.