Olympus har lansert tredje generasjon av sitt E-M5-kamera, som begynner å få egenskaper som nærmer seg Olympus’ toppmodell E-M1 Mark II, tross betydelig lavere pris. Digital Camera World kaller det nye Olympus-kameraet en Nikon Z50-killer.
[toc] Kameranytt vil ikke gå så langt. Jeg har tross alt ikke prøvd noen av dem ennå, og jeg mener at kameraer ikke bør bedømmes bare på grunnlag av spesifikasjonene, selv om de inngår som et viktig element i utvelgelses-prosessen når man vurderer å anskaffe nytt kamera.
LES OGSÅ: Nikon Z50 – ventetiden er over
Men nye Olympus OM-D E-M5 Mark III har mye interessant å fare med, spesielt for dem som ønsker seg et kamerasystem der et lett og kompakt kamerahus suppleres av et matchende utvalg av lette og kompakte objektiver. Det er her Micro Four Thirds-systemet til Olympus og Panasonic byr på en utfordring som hverken APS-C-verdenen eller fullformat-verdenen greier å svare ordentlig på.
På den andre siden er det jo dem som i senere tid har gitt uttrykk for frykt for at Micro Four Thirds-standarden kan komme til å bli det neste offeret i mobil-kameraenes overtakelse av stadig større deler av kamera-markedet. Som noen kanskje har fått med seg, har Kameranytt tidligere spådd at fremtidens vinnere på kamera-markedet blir de to ytterpunktene, mobil-kameraene og fullformat-kameraene. Om det var smart eller dumt tenkt, vil tiden vise.
Olympus OM-D E-M5 Mark III
Olympus er flinkere til å designe kameraer enn til å finne på fornuftige navn på dem. Særlig systemkameraene fra Olympus har navn som det er omtrent umulig å uttale og enda vanskeligere å skrive riktig, med alle bindestrekene og bokstav-mellomrommene på riktig plass. Derfor gidder jeg ikke å skrive mer enn E-M5 Mark III – eventuelt forkortet ytterligere til E-M5 MIII – om det nye Olympus-kameraet.
Uansett krøkkete navn har E-M5 MIII mye spennende å by på. Sammenlignet med forgjengeren E-M5 Mark II fra 2016 har FourThirds-bildebrikken i E-M5 Mark III fått økt oppløsning, fra 16 til 20 megapiksler – 20,4 megapiksler netto, presiserer Olympus. Altså på linje med flaggskipet E-M1 MII. Dessuten er autofokusen forbedret fra bare kontrast-detekterende fokuspunkter på bildebrikken i forrige generasjon til en kombinasjon av raske fase-detekterende fokuspunkter og nøyaktige kontrast-detekterende punkter på nykommeren.
Videoegenskapene er sterkt forbedret, fra Full HD til ubeskåret 4K på 24, 25 og 30 bilderuter i sekundet.
50 megapiksler
Nykommeren har også fått en høyoppløst modus der man med flere eksponeringer blant annet kan få bilder på opptil 50 megapiksler, alternativt med ekstremt stor dybdeskarphet. Kameraet har to forskjellige løsninger der kameraet tar en liten bildeserie og setter sammen bildene i kameraet.
Den ene løsningen er såkalt fokusstablingsmodus, som oppnås ved at åtte bilder tas med ulik fokus og automatisk settes sammen i kameraet til ett bilde med ekstremt høy dybdeskarphet. Kameraet bruker da et litt mindre utsnitt av bildebrikken, slik at synsvinkelen blir noe mindre enn vanlig. Olympus opererer med en liste over objektiver som denne løsningen fungerer sammen med.
En annen løsning er Tripod High Res Shot. Med kameraet på stativ tar kameraet åtte bilder mens bildebrikken forskyves tilsvarende en halv piksels avstand mellom hvert bildeopptak. Resultatet blir et enkeltbilde på opptil 50 megapiksler. Dette systemet er myntet på landskapsfotografering, på produktfotografering i studio eller andre situasjoner som krever bilder med ekstremt høy oppløsning.
En tredje måte å få høy dybdeskarphet er med såkalt Focus Bracketing. Da tas det opptil 999 bilder i ett knips, mens fokuspunktet forskyves litt i hvert opptak. Inntil 10 av bildene kan brukes til å settes sammen til ett bilde. Så vidt jeg forstår, gjøres dette under bildebehandlingen på datamaskin i ettertid ved hjelp av programvaren Olympus Workspace.
I tillegg har E-M5 MII fått en egenskap fra E-M1 MII som går ut på at man under action-fotografering kan få tatt hele 14 bilderuter allerede før man trykker ned utløserknappen.
Og alle disse forbedringene er gjort samtidig med at Olympus-ingeniørene har greid å file bort rundt 55 gram av vekten på kamerahuset sammenlignet med forgjengeren E-M5 Mark II – veid med batteri og bildebrikke. Og dette har Olympus greid til tross for at beskyttelsen mot støv og fuktighet er blitt kraftig forbedret. Olympus hevder at man nå kan bruke kameraet i all slags vær – vel å merke under forutsetning av at man også monterer en av de værsikrede Olympus M.Zuiko-objektivene på kameraet.
Fem-aksers bildestabilisering
Også med på listen over nedarvede egenskaper fra E-M1 MII er nyeste versjon av signalprosessoren til Olympus, TruePic VIII. E-M5 MIII har også fått et nytt fem-aksers bildestabiliseringssystem innebygd i kamerahuset (se lenger ned i artikkelen), og Olympus’ teknologi for å rense bildebrikken for støvkorn er også med. Den såkalte Super Sonic Wave Filter-teknikken sørger for at bildebrikken vibrerer 30.000 ganger i sekundet når man slår på kameraet.
Selv om E-M5 MIII teknologisk nesten har kommet opp på nivå med Olympus’ proffkamera E-M1 MII, er det likevel omlag 140 gram lettere og i så måte en verdig oppfølger i Olympus’ bestrebelser på å tilby fotografer og seriøse fotoentusiaster et lett og kompakt kamerasystem. Dimensjonene er 125,3 x 85,2 x 49,7 mm, og vekten inklusive batteri og minnekort er oppgitt til 414 gram – det er dette tallet jeg har tatt utgangspunkt i når det gjelder sammenligningen med forgjengerne. Selve nettovekten på kamerahuset er 366 gram.
Batteritiden er oppgitt til 310 bilder etter CIPA-standarden, men er i praksis en god del strørre.
Blits medfølger
Kameraet har ingen innebygd blits, men det medfølger som standard en liten blits med vridbart blitshode, slik at man kan få indirekte blitsbelysning, i hvert fall på korte avstander.
LCD-skjermen på baksiden er berøringsfølsom, og man kan flytte fokuspunktet med en finger på skjermen samtidig med at man ser på motivet gjennom den elektroniske søkeren på 2,36 megapiksler.
6,5-stegs bildestabilisering
Bildestabiliseringssystemet i kamerahuset gir et kompensasjonsområde på inntil 5,5 EV-trinn etter CIPA-standarden, og i kombinasjon med optisk bildestabilisering i objektivet får man inntil 6,5 EV kompensasjon.
Olympus hevder at bildestabiliseringen gjør at man under videoopptak godt kan bevege seg rundt uten å måtte bruke eksterne balanseringsløsninger og likevel få minimalt med kamerarystelser med på videoopptakene.
Autofokus-systemet er basert på 121 fokuspunkter.
Fokusløsningen byr på både ansikts- og øyegjenkjenning og sistnevnte kan stilles inn til å prioritere enten venstre eller høyre øye, eller det som til enhver tid er nærmest kameraet.
Serieopptak kan tas med opp 10 bilder i sekundet med full autofokus og automatisk eksponeringskontroll.
Den mekaniske lukkeren har eksponeringstid ned til 1/8.000 sekund. Dermed kan man bruke stor blenderåpning og få fin bokeh selv i sollys, lover Olympus.
Kameraet leveres med batterilader, men man kan også lade det opp via USB-kabel.
Blant tilbehøret finner vi det eksterne håndtaket ECG-5.
Prisen
Norsk pris på kamerahuset er satt til cirka 13.000 kroner. Hvis du vil ha med kit-objektivet 12-40mm f/2.8 Pro, blir samlet pris cirka 20.000 kroner.
Velger du i stedet 12-200mm f/3.5-6.3, blir pakkeprisen en tusenlapp lavere, cirka 19.000 kroner. I tillegg tilbyr Olympus en pakke bestående av kamerahuset og 14-140 mm f/4-5.6 II til cirka 16.000 kroner.
Flere valgmuligheter her, altså, men av disse objektivene er det nok 12-40 mm-objektivet som fremstår som det mest attraktive for en del. Det har riktignok vært på markedet ganske lenge, men har opp gjennom årene fått mange flotte testomtaler. Nettstedet Imaging Resource skrev for eksempel i sin tid at dette var et objektiv som profesjonelle fotografer, ikke minst pressefotografer, burde se nærmere på. Brennviddeomfanget tilsvarer 24-80 mm.
Olumpus OM-D E-M5 Mark III ventes å komme i salg i midten av november 2019.