Over 300.000 nordmenn lever med synstap og er mer eller mindre utestengt fra fotoverdenen. Men på Deichman i Oslo får blinde og svaksynte nå mulighet til «se» fantastiske fotografier.
Vel å merke helt eller delvis gjennom andre sanser enn synet. Fingrene har egenskaper til å overta i hvert fall noe av synets funksjon for opplevelse og tolkning av visuell informasjon. Ikke minst når de får hjelp av teknologien for «taktile» bildevisninger. Basert på en form for fysiske tilbakemeldinger som blir stadig mer finslipte – og imponerende.
Det er dette Canon Norge nå gjør et nytt fremstøt for å få oss til å forstå, i tett samarbeid med Norges Blindeforbund. Den lille, men imponerende fotoutstillingen «World Unseen» på Deichman i Bjørvika i Oslo er på mange måter en oppfølging av et lignende samarbeid mellom Canon og Blindeforbundet for ni år siden.
I 2015 arrangerte de to en oppsiktsvekkende kunstutstilling på Munchmuseet, den gang lokalisert på Tøyen i Oslo. Tre sentrale verk av Edvard Munch ble hentet fram fra arkivet og brukt som utgangspunkt for nye kunstverk-utskrifter fra Canon.
Litt enkelt forklart dreide det seg om utskrifter der blekk ble påført i et variabelt antall lag – en forhøyning på tre millimeter krever rundt 100 lag med blekk. Maleriene på Munchmuseet så fortsatt flate ut for oss med fullt fungerende syn, men takket være de små forhøyningene og fordypningene kunne også svaksynte og blinde oppleve Munchs kunstverden på en ny og spennende måte. Med fingrene.
Bildeoverflaten har altså fått et element av «taktil tilbakemelding» til betrakteren, som tolker former og strukturer i materialet. Nært beslektet med «haptisk tilbakemelding», som forutsetter assistanse fra en mikroskopisk motor eller lignende som genererer en følbar bevegelse, slik vi kjenner det blant annet fra mobiltelefoner.
LES OGSÅ: Se kunst med fingrene
Fra Munch-malerier til foto
Som fotoentusiast vil du sikkert at flest mulig skal få se bildene dine. Men på verdensbasis lever over 2,2 milliarder mennesker med en eller annen form for synsnedsettelse, ifølge Norges Blindeforbund. I prinsippet er dermed så mange mennesker mer eller mindre utestengt fra din fotoverden. Og fra mye annet.
Det var dette generalsekretær Per Inge Bjerknes tok utgangspunkt i da han var med på å åpne fotoutstillingen på Deichman. Han påpekte at vi lever i en tid der alt er blitt veldig visuelt.
– Her på Deichman blir visuelle uttrykk tilgjengelige for blinde og svaksynte, fastslo Bjerknes. Han fremholdt at utstillingen var med på å bygge ned barrierer. Men påpekte samtidig at de synlige barrierene sjelden er de største. – For de sitter gjerne i våre hoder, sa han.
Flere sanser
Ifølge Bjerknes bidrar utstillingen på Deichman ikke bare til å bygge ned barrierene for svaksynte til å oppleve kunst og foto, men er også med på å bygge ned barrierer mellom folk med godt og dårlig syn. – Det er berikende for alle med en utstilling som snakker til flere sanser. Da forstår vi hverandres verden bedre, sa han.
Sentralt i «World Unseen»-utstillingen er altså at vi i tillegg til å få demonstrert den imponerende videreutviklingen som er skjedd med Canons forhøyde utskrifts-teknologi, ser vi også hvordan denne teknologien kan samvirke med andre sanse-verktøy. For eksempel er alle de utstilte bildene beskrevet både i vanlig lesbar skrift og i punktskrift. Dessuten er lydbeskrivelser tilgjengelig på utstillingen. Video er også en del av uttrykksbildet.
Alt dette bidrar til å gjøre fotografier tilgjengelig for alle. Det påstår både Norges Blindeforbund og Canon Norge – sannsynligvis med rette.
Engelsk – og norsk
Utstillingen som nå vises i noen få dager i Oslo, er egentlig en avlegger av en tilsvarende utstilling i gamle, ærverdige Somerset House i London sentrum i april 2024. Utstillingen ble arrangert av Canon i Storbritannia sammen med Royal National Institute of Blind People (RNIB).
Utstillingen frontet virksomheten til et antall Canon-ambassadører fra hele verden – hvorav én er norsk: Canon-ambassadør Aleksander Nordahl. Han er også blitt med på utstillingen i Oslo og er representert med et spektakulært bilde som Nordahl har tatt av kjendis-hvithvalen Hvaldimir og hans redningsmann, den tidligere hvalfangeren Joar Hesten.
Det var i april 2019 at Joar Hesten hoppet i havet og var med på å befri den berømte hvalen for seletøyet som var festet til kroppen dens. Noen tolket som kjent dette seletøyet som tegn på at hvalen hadde vært i russisk fangenskap før den rømte til norske farvann.
Uansett viser Nordahls bilde – tatt med Canon EOS 5D Mark IV og et 14 mm vidvinkelobjektiv – et unikt forhold mellom mennesker og dyr som alene kan være verdt besøket til Deichman. Selv om man kanskje må supplere med andre sanser enn synet.
Men bevares – det er flere andre spennende fotografier å ta og føle på også. Fra Canon-ambassadør Brent Stirtons triste bilde om den fortvilte kampen for å hindre utryddelse av neshorn i Afrika, via Amazonas-bildet til den brasilianske fotojournalisten Sebastião Salgado, til ultralyd-spesialist Bill Smiths ultralyd-bilde som han tok for en vordende mor med nedsatt syn.
De taktile bildeutskriftene som man kan ta på, er ledsaget av det samme bildet i stort format bak et pleksiglass, presenter slik at vi med rimelig godt syn kan se hvordan bildet oppleves av mennesker med forskjellige synshemminger. For eksempel grønn stær eller moderat diabetes-retinopati. Altså et vitnemål om at utstillingen også kan bidra til å øke forståelsen for hvordan hverdagen til svaksynte egentlig er.
Eller som administrerende direktør Erik Mikalsen hos Canon Norge uttrykte det: – Dette er en utstilling for alle, ikke bare for blinde og svaksynte. Målet vårt er å være med på å bygge bro mellom mennesker med forskjellig funksjonsevne.
Bare noen få dager
Den unike fotoutstillingen hos Deichman i Bjørvika blir dessverre stående bare noen få dager: fra torsdag 27. juni til søndag 30. juni 2024.
Én kommentar
Flott utstilling