Annonser

Kameranytt

Innhold

Sirui 50mm f/1.8 1.33x Anamorphic Lens er det litt kryptiske navnet på et nytt objektiv som nå er i ferd med å finne veien til norske fotohandlere. Hva i all verden er et anamorfisk objektiv, og hvem trenger det? Stikkordet er filmatisk effekt.

Er du ivrig fotograf eller fotoentusiast som ikke bryr deg det minste om film og video, er ikke dette nye objektivet noe for deg. For det nye Sirui-objektivet er utviklet og designet med tanke på video, selv om det naturligvis går an å ta stillbilder med objektivet også.

Sirui-objektivet er bygd for dem som ønsker å lage video med en mer «filmatisk» eller «kinematisk» effekt enn vanlige videokameraer er i stand til – og i kategorien vanlige videokameraer inkluderer jeg også moderne digitale systemkameraer som kan ta opp både stillbilder og video. Hvilket i praksis vil si omtrent alle nyere systemkameraer på markedet. Vel, i dette tilfellet snakker vi riktignok om speilløse systemkameraer, som dette objektivet er designet for.

Tre formål

Det anamorfiske Sirui-objektivet som er lansert nå, er bygd for tre formål:

For det første skal det bidra til å gi videoopptakene et filmatisk utseende. Hva det betyr, kommer jeg tilbake til. La meg nøye meg her med å si at et utpreget breddeformat er essensielt.

Sirui 50mm f/1.8 1.33x Anamorphic Lens
REFLEKSER: Vertikale reflekser fra lyskilder i bildet er en typisk karakteristikk ved anamorfiske objektiver – naturligvis sterkt overdrevet i dette PR-bildet. (Pressefoto: Sirui)

For det andre skal objektivet gi en vakker bokeh, som med anamorfisk objektiv betyr at uskarpe elementer i bakgrunnen gjerne har en kjennetegnende oval form som inngår som et element i den filmatiske effekten. Anamorfiske objektiver har generelt et grunnere dybdefelt på sammenlignbare brennvidder enn vanlige objektiver basert på sfæriske linseelementer, noe som gjør at det er lettere å få til en behagelig uskarp bakgrunn.

For det tredje gir anamorfiske objektiver utpregede reflekser generert internt i objektivet, gjerne i form av vertikale lysstriper, også kalt linseskjær, som bidrar til å gi videoopptaket en illusjon av ordentlig spillefilm. Disse vertikale refleksene skal gjerne være litt blålige i fargen, noe som angivelig skyldes påvirkningen som Panasonic skal ha hatt på dette markedet – Panasonic er blant de store aktørene på denne objektivteknologien og har satt sitt preg på den i filmverdenen. Enkelte Star Wars-filmer skal ha hatt særs mange vertikale lysstriper, sies det. Kanskje det har noe å gjøre med å få lyssverd-kampene til å se mer spektakulære ut? Det er ikke dermed sagt at videoopptakene dine vil bli vurdert å være på Star Wars-nivå bare på grunn av anamorfiske reflekser…

Den anamorfiske filmhistorien

Optikk-utviklere har arbeidet med anamorfiske objektiver i lang tid bakover i foto- og filmhistorien. Det første anamorfiske objektivet som så dagens lys, ble brukt til stillbildefotografering så tidlig som i 1862, ifølge Wikipedia. Hos Zeiss i Tyskland arbeidet de med å utvikle et anamorfisk objektiv for bevegelige bilder i 1898.

Sirui 50mm f/1.8 1.33x Anamorphic Lens
DIMENSJONENE: Sirui-objektivet er 106,6 mm langt og har en diameter på 69,2 mm. (Pressefoto: Sirui)

Senere har filmbransjen jobbet med utallige teknologier for å kunne vise film i breddeformat. Et av de mest kjente begrepene er CinemaScope, et bildeformat for 35 mm-filmvisning som ble introdusert i 1953 av 20th Century Fox-filmselskapet.

Kino i krig med TV

Historien om anamorfisk optikk er ikke minst knyttet til fremveksten av fjernsynsteknologien, som etter hvert skulle vise seg å bli en sterk konkurrent til den etablerte kinobransjen. Utbredelsen av sort/hvitt-fjernsynsapparater begynte å skyte fart i USA og Storbritannia på slutten av 1940-tallet, og på 1950-tallet valgte såpass mange å sitte hjemme og se på TV-ene sine i 4:3-proporsjoner at film- og kinobransjen begynte å bli urolig.

Av frykt for å bli utkonkurrert av TV-mediet ønsket filmbransjen å gjøre kino-opplevelsen såpass mye bedre enn TV-opplevelsen at publikum ville fortsette å strømme til kinosalene. En av løsningene var mye mer utpreget breddeformat i filmvisningen.

Sirui 50mm f/1.8 1.33x Anamorphic Lens
FATNINGENE: Sirui 50mm f/1.8 1.33x Anamorphic Lens kommer med Sony E-fatning, Micro Four Thirds-fatning og Fujifilm X-fatning. (Pressefoto: Sirui)

Det er 35 mm-filmformatet som i alle år har dominert markedet for kinofilm, selv om det har vært eksperimentert med andre formater også. De av oss som er gamle nok, husker sikkert 60- og 70-tallsklassikere som Jorden rundt på 80 dager, Sound of Music og Patton, som ble levert på 70 mm Todd-AO-film til kinoer som kunne vise så bred film.

Men til kinoer og filmer på mer ordinært budsjett, selv etter Hollywood-standard, var det 35 mm-filmformatet som gjaldt. Det var ikke så mye plass til å filme i breddeformat på så smal film, og husk at lydsporet også tok en del plass i bredden. Bare å beskjære filmbildet øverst og nederst for å få breddeformat ville bety lav oppløsning fordi en stor del av filmnegativets overflate ville forbli ubrukt hvis man skulle filme i bredt format på slik film.

Sirui 50mm f/1.8 1.33x Anamorphic Lens
SAMMENPRESSET: Slik er originalopptaket presset sammen med anamorfisk objektiv under filmopptak på 35 mm-film. (Illustrasjon: Wapcaplet/Andreas Hornig/CC BY-SA 3.0 – 246356)

Løsning ble anamorfisk optikk, på norsk også kalt et anamorfotisk objektiv. Optikken i objektivet er utformet slik at den strekker bildet vertikalt, med andre ord slik at et bredt bilde får plass i en smal filmrute. Dermed fylles hele bilderuten, og bildekvaliteten blir høyere. Problemet er at bildet dermed ser komprimert og sammenpresset ut. Under avspilling blir det derfor brukt et anamorfisk projeksjonsobjektiv som gir bildet korrekte bredformat-proporsjoner på kinolerretet.

Sirui 50mm f/1.8 1.33x Anamorphic Lens
EKSPANDERT: Slik ser det samme opptaket ut når det projiseres på filmlerretet, dekomprimert ved hjelp av et anamorfisk projeksjonsobjektiv. (Illustrasjon: Gmhofmann/CC BY-SA 3.0 – 7300415)

Dette er prinsippet slik den anamorfiske teknikken brukes med film, og den er etterhvert blitt overført til video. Begrepet som har gitt navn til denne teknikken, er anamorfose, som rett og slett betyr en forvridd projeksjon eller et fortegnet perspektiv der man endrer dimensjonene i et bilde langs én akse. Det første eksempelet på anamorfose i kunsthistorien finner vi i et maleri av den italienske kunstneren Leonardo da Vinci fra så langt tilbake i tid som 1485.

Flere detaljer om anamorfisk breddeformat kan du lese i denne Wikipedia-artikkelen.

Anamorfisk bombe fra Sirui

Det var på IBC-messen i Amsterdam i 2019 at mange fikk se Sirui-objektivet for første gang. Dette er en av de største messene og konferansene for folk som jobber med medie- og underholdnings-teknologi.

Sirui er et kinesisk selskap, etablert i 2001 og mest kjent for å produsere stativer, stativhoder, kamerabager og annet tilbehør til fotografer og videofolk.

Sirui 50mm f/1.8 1.33x Anamorphic Lens
ANAMORFISK BOKEH: Lyspunkter utenfor fokusområdet kan bli et viktig element i en videosekvens filmet med et anamorfisk objektiv. (Pressefoto: Sirui)

Men nå har selskapet også kastet seg ut på optikkmarkedet – og ser ut til å ha satt seg som mål å revolusjonere anamorfisk videofilming ved å gjøre denne teknikken mye enklere og rimeligere enn den har vært før.

I enkelte av testomtalene av det nye objektivet blir det omtalt som revolusjonerende. Hvorfor? Jo, fordi anamorfisk filming til nå har vært enten ekstremt dyrt, med anamorfiske objektiver som bare filmbransjen i Hollywood har kunnet ta seg råd til, eller ganske komplisert hvis man vil bruke billigere utstyr. De som ikke har hatt råd til «ekte» anamorfiske objektiver, har isteden kunnet skaffe seg anamorfiske adaptere. Dette er et anamorfisk objektiv som man rett og slett skrur utenpå det ordinære objektivet.

Men det kan være komplisert og tidkrevende. Det trengs gjerne opptil flere adapterringer eller andre festeanordninger mellom de forskjellige delene som til slutt utgjør kamera-riggen når man setter sammen hovedobjektivet, den anamorfiske adapteren og kanskje en ekstra fokuseringsadapter utenpå dette igjen. De som skaffer seg slike løsninger, må gjerne en tur ut på Ebay, Amazon eller andre steder for å få tak i noen av elementene som trengs. På Ebay fant jeg en del priseksempler i sjiktet mellom 5.000 og 20.000 kroner for slike anamorfiske adapter-løsninger.

Sirui 50mm f/1.8 1.33x Anamorphic Lens
ANAMORFISK ADAPTER: Eksempel på adapterløsning der en anamorfisk adapter monteres utenpå det vanlige objektivet på et kamera. Det kan fort bli en ganske komplisert løsning. (Illustrasjon: Anamorphic Store)

Det hele er ganske komplisert i bruk. Man må manuelt fokusere både hovedobjektivet og den anamorfiske adapteren hver for seg. De som bruker slike løsninger ute i felten, forteller at folk – det være seg modeller eller oppdragsgivere – ofte blir litt frustrert over at fotografen må bruke så lang tid på å gjøre seg klar til å fotografere.

Widescreen

I lys av disse problemstillingene kommer altså Sirui med sin anamorfiske bombe: Sirui 50mm f/1.8 1.33x Anamorphic Lens.

Hvis man filmer med kameraet innstilt på vanlige 16:9-proporporsjoner med dette objektivet, får man i realiteten en widescreen-film i 2,4:1-proporsjoner. Videobildet er 33 prosent bredere enn med et tradisjonelt objektiv.

Sirui 50mm f/1.8 1.33x Anamorphic Lens
LETT: I kombinasjon med et kompakt speilløst systemkamera bidrar Sirui-objektivet til en ganske lett og kompakt løsning for anamorfisk videofilming. (Pressefoto: Sirui)

Videoentusiaster synes kanskje de skulle hatt et vidvinkelobjektiv i stedet for et 50 mm-objektiv, som på et APS-C-kamera tilsvarer bruken av et 75 mm portrett-teleobjektiv. Men den anamorfiske konverteringen bidrar til at bildet faktisk blir et slags vidvinkelbilde. Ifølge produsenten vil bildevinkelen i praksis tilsvare et APS-C-objektiv på 37,5 mm.

Andre tekniske data forteller at lysstyrken er f/1,8 og at minste blender er f/16, at objektivet har manuell fokus, at filterstørrelsen er 67 mm og at objektivet ikke har noen bildestabilisering. Nærgrensen er 85 cm, og antall blenderlameller er 10. Vekten er oppgitt til 560 gram.

For APS-C og MFT

Sirui-objektivet er tilpasset APS-C-kameraer og Micro Four Thirds-kameraer. Dette betyr at hvis man for eksempel vil bruke det på et fullformat-kamera i Sony a7-familien, må man huske å stille om kameraet til APS-C-format før man tar Sirui-objektivet i bruk. Produsenten har antydet at det kanskje kommer en fullformat-versjon av objektivet senere.

Sirui 50mm f/1.8 1.33x Anamorphic Lens
MANUELL FOKUS: Sirui-objektivet er bygd i aluminium og har manuell fokus, som er vanlig i anamorfiske systemer. (Pressefoto: Sirui)

Det anamorfiske objektivet fra Sirui kommer i tre objektivfatninger: Sony E-fatning, Fujifilm X-fatning og Micro Four Thirds-fatning. Det siste betyr at også kameraer fra Z Cam kan benytte objektivet. Det samme gjelder Blackmagic Pocket Cinema Camera.

Prisen

Det er Focus Nordic som nå lanserer Siruis anamorfiske objektiv i Norge. Veiledende pris er oppgitt til cirka 7.550 kroner, og objektivet skal være tilgjengelig fra slutten av februar 2020.

Sirui 50mm f/1.8 1.33x Anamorphic Lens
85 CM: Næravstanden for Sirui 50mm f/1.8 1.33x er 85 centimeter. (Pressefoto: Sirui)

Her er link til Siruis egen presentasjon av det nye anamorfiske objektivet.

Annonser