Kameranytt

Innhold

Canon har i flere runder kommet med små drypp om spesifikasjonene på det kommende Canon EOS R5-kameraet, uten å fortelle alt. De siste detaljene får vi neppe vite før ved lanseringen, når nå den måtte skje. Slik har Canon lykkes i å skape store forventninger til EOS R5. Kameranytt har sjekket kamerapressens forventninger.

Med 8K video, Dual Pixel-autofokus i alle videoinnstillinger og ny fem-akset optisk innebygd bildestabilisator i kamerahuset som kan kombineres med bildestabilatoren i objektivet, er det ikke minst videoegenskapene til det kommende kameraet som står i fokus.

I det hele tatt ser det ut til at Canon EOS R5 blir et kamera som vil innfri ønskene til både de ivrigste kameraentusiastene og til en del profesjonelle fotografer – kanskje ganske mange.

Dét kan man ikke si om de speilløse fullformat-kameraene som Canon har lansert hittil i EOS R-serien: EOS R, EOS Ra og EOS RP. Mangel på dobbelt kortplass og manglende bildestabilisering i kamerahuset er blant punktene på savnet-listen knyttet til de EOS R-kameraene vi har sett til nå.

Canon EOS R5
DESIGNEN: De myke og avrundede linjene fra den opprinnelige Canon EOS R blir videreført i R5-modellen. (Pressefoto: Canon)

Kameranytt har vært med på pressebriefingene som Canon Norge har holdt for norsk fotofagpresse og som har vært samordnet med lignende pressekonferanser internasjonalt, men jeg syntes det var såpass lite nytt i den siste oppdateringen i slutten av april – presentert på videomøte i stedet for på en vanlig pressekonferanse – at jeg valgte å se det an litt for også å få med meg noen av reaksjonene til kolleger i andre foto- og kamera-relaterte medier. Det kunne kanskje bli mer interessant, tenkte jeg.

Kunngjøring i flere runder

De forrige rundene med pressebriefinger om EOS R5 resulterte i en artikkel om det kommende kameraet her hos Kameranytt 13. februar, i forbindelse med at Canon gikk ut med en «utviklings-annonsering» av kameraet, og så en ny runde 13. mars med presiseringer. I presiseringen tok Canon blant annet til motmæle mot enkelte spekulasjoner om kameraet ytelse, særlig på 8K video, der noen medier hadde gitt uttrykk for at Canon var i ferd med å love det «umulige». Canons svar var at det umulige faktisk var mulig…

Ytterligere en måned senere var det duket for nok en runde med supplerende opplysninger, men fortsatt med øredøvende taushet om mye.

Canon EOS R5
VIDEO: Det er ikke minst videoegenskapene som har skapt så stor forhåndsinteresse for den kommende Canon EOS R5. (Pressefoto: Canon)

Man kan jo spekulere på hva hensikten har vært med en slik dryppvis lansering som Canon har holdt på med her. Har utviklingsarbeidet tatt mye lengre tid enn planlagt, slik at Canon har følt et press på seg om å vise at det faktisk skjer noe, selv om prosessen ikke har generert noe ferdig produkt ennå? Eller går alt etter en nøye oppsatt plan der nettopp slike kunngjøringsdrypp har vært en del av taktikken helt fra begynnelsen av?

Det får vi kanskje aldri vite. Men Canon har i hvert fall lykkes med å få foto- og kamera-pressen til å skrive mye om Canon EOS R5, et kamera som altså strengt tatt egentlig ikke finnes ennå.

Kameranytt har tatt fagpressen på pulsen.

– Slowmotion-vinneren

Digital Photography Review, til daglig kalt DP Review, har fulgt steg-for-steg-lanseringen av Canon EOS R5 nøye, både med nyhetsartikler, kommentarartikler og en video-kommentar. I sin video-kommentar påpeker DP Review det positive i at både 4K- og 8K-video tas opp fra hele bredden av bildebrikken. Ingen beskjæring her, altså. Særlig løftet om 4K i opptil 120p opptakshastighet, fortsatt med opptak fra hele bildebrikkens bredde, har fått skryt. Canon EOS R5 kan bli det beste slowmotion-videokameraet på markedet, heter det.

Derimot er ikke nettsted fullt så glad for at Canon har valgt en dobbelt minnekort-løsning med to ulike korttyper. Det ene kortsporet er for Cfexpress-kort, det andre for SD-kort opp til UHS II-ytelse. Dermed får man ikke fullt utbytte av fordelen ved å ha to kortspor, er påstanden.

Canon EOS R5
8K: Trenger vi egentlig 8K-video? Ja, sier Canon. Nei, sier skeptikerne. Hvem får rett? (Pressefoto: Canon)

Den beste nyheten er på den andre siden 5-akset bildestabilisering i kamerahuset som fungerer i kombinasjon med bildestabiliseringen i Canons optikk, heter det.

Det er imidlertid mye vi ikke vet ennå, fremholder DP Review og nevner batterikapasitet og eventuelle varmeproblemer med den kraftige videoytelsen som punkter det er knyttet spenning til.

Du kan se video-kommentaren øverst til høyre her.

– Sinnsyke spesifikasjoner

Nettstedet Fstoppers går så langt som til å si at at Canon her byr på sinnsyke spesifikasjoner – «a little insane». Dette gjelder ikke minst videospesifikasjonene, som gjør kameraet, som Canon selv har kalt et forbrukerkamera, til en konkurrent til Canons egne profesjonelle cinema-videokameraer og lignende produkter fra konkurrentene.

Fstoppers lurer på hvorfor Canon fortsatt er taus om oppløsningen på bildebrikken når selskapet er åpen om mye annet. Nettstedet gjengir et resonnement som ender med en hypotese om at oppløsningen vil være omlag 45 megapiksler.

Elefanten i rommet er imidlertid prisen, fastslår nettstedet og gjengir rykter som spenner fra rundt 3.500 dollar til nærmere 6.000 dollar, altså fra rundt 35.000 kroner til opp mot 60.000 kroner – kanskje enda mer med norsk moms på toppen, samt justering for dårlig kronekurs.

Canon EOS R5
ULV I FOREKLÆR: Canon EOS R5 kan vise seg å bli et video-monster, selv om kameraet ser aldri så snilt og uskyldig ut. (Pressefoto: Canon)

Fstoppers minner om at Sony la seg på en aggressiv prislinje på sine A7-fullformatkameraer i forvissing om at kjøperne av disse kameraene ville kjøpe mye dyr optikk og antyder at Canon kanskje tenker i de samme baner.

Du finner hele kommentaren fra Fstoppers her.

– Kampen om video-ledertrøya

Nettstedet Digital Trends legger også stor vekt på de enorme video-spesifikasjonene og lurer på hvorfor Canon så langt har snakket så mye mer om dem enn om foto-egenskapene? Er det fordi Canon etter hvert har havnet så langt bak Sony, Panasonic og til og med Nikon i videomarkedet at Canon nå har satt seg som første mål å gjenerobre ledertrøya innen digital video?

Digital Trends har i tillegg en lengre gjennomgang av 8K-video og fastslår ganske brutalt at vi ikke trenger 8K.

For øvrig påpeker Digital Trends at minimumsoppløsningen på en bildesensor som skal ta opp 8K-video, er 33,2 megapiksler, så det nye kameraet må minst ha så stor bildebrikke, i hvert fall.

I tillegg tror nettstedet at kameraet vil bli en konkurrent ikke bare til Sonys a7-kameraer, men også til de raskere Sony a9-kameraene, myntet på blant annet sportsfotografer som vil fotografere speilløst. Som kjent er det fortsatt speilreflekskameraer, nå med Canons eget EOS-1D X Mark III som fremste representant, som dominerer i dette markedet. Ifølge Canon vil EOS R5 kunne ta opptil 12 stillbilder i sekundet med den mekaniske lukkeren og hele 20 bps med den elektroniske lukkeren. Sony a9 II greier henholdsvis 10 og 20 bilder i sekundet med mekanisk og elektronisk lukker.

Dessverre får ikke disse kameraene noe Tokyo-OL til å bryne seg mot hverandre i 2020, slik produsentene hadde sett for seg. Som kjent er sommer-OL i Tokyo foreløpig utsatt i ett år på grunn av korona-pandemien.

Du kan lese Digital Trends-kommentarene her, her og her.

Norsk fokus på 8K

Hva har så vårt hjemlige norske Fotomag-nettsted valgt å fokusere på når det gjelder Canon EOS R5? Ansvarlig redaktør Toralf Sandåker fastslo i en artikkel publisert 20. april 2020 at Canon EOS R5 leder an med 8K-video og 30 bps i fullformat. Det siste viser til muligheten til å ta ut stillbilder i full 8K-størrelse fra en videostrøm tatt opp med 30 bilder i sekundet.

FILM-KAPABEL: Når kommer den første spillefilmen filmet med Canon EOS R5, mon tro? (Pressefoto: Canon)

Fotomag sørget også for å få med seg Canons begrunnelse for å implementere 8K-video, som enkelte andre medier har påstått er uaktuelt. Canon har påpekt at det allerede er noen 8K-baserte TV-sendinger i Japan, selv om det globalt fortsatt er en del å ta igjen. Men 8K-teknologien er fremtiden, og hvis folk skal kunne se 8K-TV, må det finnes utstyr å ta opp 8K med. Canon ønsker altså å være forberedt på dette behovet, fastslår Canon – og Fotomag.

Fotomag-artikkelen kan du lese her.

Når kommer EOS R5?

Da er det to viktige spørsmål som gjenstår:

1) Når vil Canon EOS R5 bli lansert – på ordentlig?

2) Hva mener egentlig Kameranytt.no om dette kameraet?

Det er naturligvis ingen vits i å ringe Canon – hverken i Norge eller Japan – og spørre om når EOS R5 blir lansert. Spekulasjonene går fra når som helst sommeren 2020 til et mer konkret rykte om tilgjengelighet fra juli 2020. Men dette er jo bare rykter og spekulasjoner.

Et av de siste ryktene er i skrivende stund en melding hos nettstedet CanonRumors datert 9. mai 2020 om at Canon EOS R likevel ikke vil vises i Tyskland 16. mai, slik noen hadde spekulert på tidligere.

Men det er vel greit å være forberedt på at lanseringen kan skje ganske snart, men at kameraet neppe blir tilgjengelig i fotobutikkene før lenger utpå sommeren eller til høsten.

Hva Kameranytt.no mener om det nye Canon-kameraet? Jeg tror dette er et kamera som kan bli stående som en viktig milepæl i historien om utviklingen av det speilløse alternativet til digitale speilrefleks-kameraer. Hvorfor? Jo, fordi det også peker framover (mot en ennå ikke etablert 8K-verden). Det gjorde verken Nikon Z 6 og Z, Sonys a7-kameraer eller for så vidt heller ikke de EOS R-modellene som allerede er på markedet. Til nå har det for det meste dreid seg om å leke catch up med vår tids etablerte digitale speilrefleks-kameraer.

Med EOS R5 satser Canon definitivt på å kjøre forbi konkurrentene. Jeg tror Canon har gode muligheter til å lykkes – i hvert fall i første runde. Men jeg er også veldig spent på svaret fra konkurrentene. Selv om korona-pandmien sikkert hemmer utviklingsarbeidet i hele kamerabransjen, tror jeg ikke at ingeniørene hos Sony, Nikon, Panasonic og de andre konkurrentene bare sitter rolig og ser på det som Canon holder på med nå.