KOMMENTAR: Endelig kommer Apples videoredigerings-program Final Cut Pro for iPad. Det gjør også musikkskaper-programmet Logic Pro. To etterlengtede lanseringer fra Apple. Som ser ut til å ha lurt ryktemakerne trill rundt.
I årevis har både profesjonelle videoredigerere og kravstore videoentusiaster samt ditto på musikksiden etterlyst mobile versjoner av noen av de mest populære kreative Apple-programmene for profesjonelle brukere.
Final Cut Pro og Logic Pro har stått øverst på ønskelisten. Det at disse to nøkkelprogrammene har manglet, har skapt en aldri så liten frykt hos enkelte for at Apple egentlig ikke selv anser iPad-plattformen for å være god nok for profesjonell anvendelse. Til tross for at Apple for over sju år siden lanserte en produktlinje innenfor iPad-familien som de kalte iPad Pro.
Kan det altså tenkes at Apple ikke har funnet iPad-ene – ikke engang iPad Pro-ene – bra nok for Apples egne proff-programmer? Hmm?
Men nå ser det ut til at frykten har vært ubegrunnet.
Ryktene som bommet
Det ser også ut til at Apple har greid å lure ryktemakerne denne gang. Så sent som 2. mai 2023 formidlet amerikanske Macworld et Twitter-rykte satt ut av en som kaller seg Analyst941. Vedkommende påsto at Apple ville lansere iPad-versjoner av sine proff-programmer Final Cut Pro og Logic Pro – men ikke før i henholdsvis i 2024 og 2025. Helbom, altså. Nøyaktig én uke senere la Apple ut sin pressemelding om lanseringen av de to appene.
Og det var ingen langtids-forhåndslansering av programmer som vi må vente lenge på. Tvert imot. Final Cut Pro og Logic Pro for iPad legges ut for kjøp og nedlasting på App Store 23. mai 2023. Altså bare to uker etter kunngjøringen. Den ventetiden tåler nok selv de mest utålmodige blant oss. Selv om vi synes vi har ventet lenge.
Hvorfor er dette så viktig?
Lanseringen av iPad-versjonene av Final Cut Pro og Logic Pro har fått mange og store oppslag i den Apple-orienterte delen av teknologipressen på nettet. Riktignok har noen av journalistene og en del av bidragsyterne i kommentarfeltene brukt mye spalteplass på det faktum at Apple nå gjør et par av sine profesjonelle programmer abonnements-baserte. I stedet for å være basert på en éngangs-lisens, slik tilfellet har vært – og fortsatt er, i hvert fall inntil videre – for Mac-versjonene av Final Cut Pro og Logic Pro. Oppgraderingene av disse to programmene har dessuten vært gratis i alle år. Slikt elsker motstanderne av abo-programvare.
Men hovedgrunnen til den brede omtalen er likevel ikke betalingsløsningen, men den betydningen som lanseringen faktisk har. Jeg har allerede vært innom ett av poengene: At Apple tilpasser noen av sine mest profesjonelle programmer til den finger- og penn-styrte betjeningen som forutsettes av iPad-programvare. Dette vil sikkert være med på å gi iPad økt status – både i de berørte brukermiljøene og sikkert også generelt.
Riktignok har lignende typer programmer – altså med en betydelig proff-innretning – fra andre leverandører funnet veien til iPad for lengst. For eksempel bildebehandlings-programmer som Adobe Photoshop og Affinity Photo. Eller videoredigerings-programmer som Davinci Resolve og LumaFusion.
Men det at Apple hittil har holdt Final Cut Pro og Logic Pro unna iPad-plattformen, har vakt oppsikt. Økende oppsikt. Og skepsis. Jason Snell, tidligere redaktør for amerikanske Macworld og nå medutgiver av en Apple-fokusert blogg kalt SixColors, er blant dem som gjentatte ganger har etterlyst Final Cut Pro og Logic Pro for iPad. Snell påpeker paradokset i at Apple tross alt lanserte iPad Pro-serien for sju og et halvt år siden. Han synes å juble over at de nevnte proffprogrammene nå endelig lanseres for iPad. Men stiller det uunngåelige spørsmålet: – Hva var det som tok så lang tid?
Stadig tilbake til Final Cut
Jeg skal medgi at jeg aldri har hatt Logic Pro installert på noen av mine Mac-er. Det nærmeste jeg har kommet, er å prøve Apples forbrukerprogram for musikkproduksjon, Garageband, en rekke ganger opp gjennom årene, uten egentlig å lære det ordentlig, bare litt sånn halvveis. Dermed har jeg aldri gjort det som Apple har håpet på, nemlig å la meg lokke via Garageband inn i den mer profesjonelle Logic Pro-verdenen.
Så selv om jeg er storforbruker av bakgrunnsmusikk til mine videoer, har jeg isteden valgt å abonnere på ferdig royalty-fri musikk. Og derfor har jeg heller ikke grunnlag for å mene så mye om forholdet mellom Logic Pro og iPad.
Derimot har jeg hatt et tett forhold til Final Cut Pro helt siden programmet så dagens lys i 1999. For moro skyld sjekket jeg nettopp slutteksten på en video jeg lagde i år 2000. Der fremgikk det at videoen var redigert med Final Cut Pro versjon 1.2.5, som ble lansert 10. april år 2000. (Støtte for 16:9-formatet var en av nyhetene…)
Så når jeg nå skal prøve å vurdere hvor viktig disse to Apple-lanseringene er, velger jeg å sette søkelys på Final Cut Pro. Der har jeg i det minste et rimelig godt erfaringsgrunnlag for å mene noe.
Før jeg går videre, må jeg minne om at jeg ikke er profesjonell videomaker. Selv om en håndfull av mine produktvideoer fant veien til nettsidene til datatidsskriftene som jeg i sin tid jobbet for, altså videoproduksjon i embets medfør, anser jeg ikke det for å være nok til å kalle meg videoproff. Jeg er nok bare en ivrig videoentusiast.
Men likevel ble det altså Final Cut Pro på meg. Videoprogramvare som er proff nok både for kringkasting og Hollywood. Selv om jeg ikke er det. Noe av grunnen til valget mitt skyldes nok tilknytningen til Apple-plattformen, selv om jeg også har hatt en fot dypt nede i Windows-verdenen. I sin tid var jeg medarbeider i PC World Norge, den gang en av landets ledende publikasjoner for Windows-entusiaster.
Mange konkurrenter
Det har langt fra vært noen mangel på alternativer til Final Cut Pro opp gjennom årene. Faktisk tok jeg mine første steg inn i digital «non-linear» videoredigering rundt 1995 via en tidlig versjon av Adobe Premiere – den gang riktignok uten Pro i navnet. Likevel det programmet som senere skulle bli en av Final Cut Pros argeste konkurrenter.
Dessuten prøvde en entusiastisk norsk representant for amerikanske Avid intenst å overbevise meg om at Avid var veien å gå. Avid er en sentral pioner-bedrift innen digital video, etablert allerede i 1987. Men jeg syntes at Avid-produktene var for sterkt preget av selskapets tette kobling til pengesterke Hollywood-selskaper, uten særlig forståelse for at video var i ferd med å bli et verktøy også for entusiaster og hobbyvideografer uten tykk lommebok.
I en lang periode vekslet jeg mellom Final Cut Pro og Adobe Premiere Pro, som etter hvert altså ble de store rivalene i markedet. Både på entusiastnivå og i profesjonell sammenheng. For eksempel har NRK tidvis stått i spagat mellom de to løsningene, ifølge en artikkel jeg skrev for PC World/Macworld.no i 2015.
Andre video-løsninger jeg har vært innom, er Vegas-programvaren som Sony opprinnelig sto bak, men som etter hvert har havnet hos Magix. Samt nevnte Davinci Resolve, som jeg har et godt øye til. Noen programmer har nok også gått i glemmeboka.
Det kan være mange ulike grunner til at folk får ulike programvare-favoritter. Miljøene man ferdes eller jobber i, har naturligvis mye å si. Mange har rett og slett ikke noe valg, men må følge sjefens ordre. I så måte har jeg vært heldig som har stått helt fritt i valg av programvare for video.
Hvorfor det ble Final Cut Pro, har jeg egentlig ikke noe overbevisende klart svar på. Jeg synes at flere av konkurrentene er minst like bra. Men etter hvert har jeg vel fått utviklet en arbeidsflyt som gjør at dette oppleves som den mest effektive måten for meg å jobbe med mine mange små videoprosjekter på.
Savnet: Final Cut Pro på iPad
Jeg kan imidlertid ikke nekte for at jeg tidvis har følt skuffelse over at Apple ikke gjorde Final Cut Pro tilgjengelig på iPad. Det har kanskje sammenheng med såpass banale forhold som for eksempel at mine bærbare Mac-er begynner å eldes. 10-bits HDR-video kan bli for tøft for gamle MacBook-er. I så måte har jeg i senere tid vært bedre oppdatert maskinvare-messig på iPad-plattformen og gjerne skulle ha redigert mine videoprosjekter der, særlig på reisefot.
Nødløsningen har vært å ta i bruk LumaFusion isteden. Der har jeg til og med fått kjøpt et tilleggsprogram som gjør det enkelt å konvertere halvferdige LumaFusion-prosjekter og fortsette redigeringen i Final Cut Pro på stasjonær Mac når jeg er vel hjemme igjen.
Men løsningen har langt fra vært problemfri. Å bli en effektiv videoredigerer krever at man blir veldig dreven i programvaren man benytter. Det blir man ikke i kompleks programvare som man bare bruker innimellom. Derfor har jeg mang en gang sagt til meg selv at nå skulle jeg ønske jeg hadde hatt et mer Final Cut Pro-likt program på min iPad. Aller helst selveste Final Cut Pro for iPad.
Endelig ser det altså ut til at mine bønner er blitt hørt. Og mange andres. Om mindre enn to uker når dette skrives skal jeg få begynne å redigere mine videoprosjekter i Final Cut Pro på iPad. Og om nødvendig sluttføre dem i Final Cut Pro på Mac.
Dessverre går det visst ikke å arbeide motsatt vei. Foreløpig kan man ikke eksportere Final Cut Pro-prosjekter fra Mac til iPad, leser jeg. Jeg krysser fingrene for at dette bare er en midlertidig begrensning. I Logic Pro skal man kunne flytte prosjektene begge veier.
Utvalgte iPad-er
Dessverre vil ikke Final Cut Pro og Logic Pro fungere på alle iPad-er som er i bruk der ute. Final Cut Pro er kompatibel med iPad-modeller som er utstyrt med M1-prosessorbrikke eller nyere. Logic Pro er ikke fullt så kravstor og kan også kjøres på iPad-modeller med A12 Bionic-prosessorbrikke eller nyere.
Ifølge en gjennomgang av Mactracker – som er uten ansvar for eventuelle feiltolkninger – betyr dette i praksis at Final Cut Pro for iPad kan kjøres på følgende iPader:
- iPad Pro 11-tommer (3. generasjon) fra 2021
- iPad Pro 12,9-tommer (5. generasjon) fra 2021
- iPad Air (5. generasjon) fra 2022
- iPad Pro 11-tommer (4. generasjon) fra 2022
- iPad Pro 12,9-tommer (6. generasjon).
Logic Pro er litt mindre kravstor og kan i tillegg til de nevnte også kjøres på følgende enheter:
- iPad Pro 11-tommer (2. generasjon) fra 2020
- iPad Pro 12,9-tommer (4. generasjon) fra 2020
- iPad (8. generasjon) fra 2020
- iPad Air (4. generasjon) fra 2020
- iPad (9. generasjon) fra 2021
- iPad mini (6. generasjon) fra 2021
- iPad (10. generasjon) fra 2022.
Dessuten krever begge appene at man har oppgradert sin iPad til iPadOS 16.4. Jason Snell skriver at dette trolig betyr at noe i den ene eller begge appene krevde en aldri så liten justering av operativsystemet for å fungere ordentlig. En fordel som tredjeparts-produktutviklere ikke uten videre kan regne med å få fra Apple, tilføyer han med dårlig skjult sarkasme.
iPad til videoopptak?
Blant nyhetene i Final Cut Pro for iPad som har fått oppmerksomhet, er at appen byr på en ny såkalt «pro»-kameramodus med en rekke manuelle innstillingsmuligheter som ikke finnes i den vanlige kamera-appen for iPhone og iPad, inklusive manuell hvitbalanse.
Oppdagelsen har fått flere iPhone-brukere til å oppfordre Apple til å legge inn disse nye manuelle mulighetene også i iOS, skriver Cult of Mac.
Konklusjon
Det ser ut til å være en ganske utbredt enighet om at det var på tide at Apple fikk i stand en iPad-versjon av Final Cut Pro og Logic Pro. Selv om nyheten også er blitt møtt med en del skeptiske ytringer. Abo-løsningen får jo som ventet tommelen ned fra noen. Andre kommenterer at finurlig videoredigering er umulig med fingerstyring. Mine erfaringer med LumaFusion på 10,9-tommers iPad Air gjør at jeg påstår de tar feil.
Konklusjonen min er rett og slett at jeg er overbevist om at Final Cut Pro og Logic Pro vil bli ønsket hjertelig velkommen til iPad av mange forventningsfulle brukere. Hvor fornøyd de blir, får vi komme tilbake til. Det samme gjelder mange av detaljene som fungerer litt annerledes på iPad enn på Mac. For eksempel Live Drawing, som gjør at brukere kan tegne og skrive direkte over videoinnhold ved hjelp av Apple Pencil.
Prisene
Final Cut Pro og Logic Pro for iPad blir tilgjengelig hos App Store 23. mai 2023. Abonnementsprisen i Norge er satt til 69 kroner per app i måneden, eller 690 kroner per app for et helt år. Tegner man årsabonnement, får man altså to måneders bruk «gratis» sammenlignet med månedlig betaling.
Den første måneden er en gratis prøveperiode.
Som sagt introduserer Apple en abonnementsordning for iPad-versjonene av disse to programmene. I skrivende stund ser det ikke ut til at Apple gjør noen endringer på prisene for Mac-versjonene av Logic Pro og Final Cut Pro. Logic Pro for Mac fås kjøpt for en éngangslisens-pris på 2.490 kroner, mens Final Cut Pro for Mac har en pris på 3.990 kroner.
Motion og Compressor, viktige tilleggsprogrammer til Final Cut Pro på Mac-plattformen, koster 599 kroner hver. Motion er Apples svar på Adobes klassiske After Effects for avanserte videoeffekter, mens Compressor er et verktøy for konvertering av video til omtrent alt som finnes av kodeker, formater og plattformer. Foreløpig er det uklart om disse kommer for iPad. Jeg holder en knapp på at Apple ikke mener det er aktuelt. Men jeg kan jo ta feil.