Kameranytt

Innhold

Mens deler av elektronikkbransjen i Norge har høstet fordeler av korona-epidemien, med blant annet eksplosiv økning i etterspørselen etter hjemmekontor-utstyr og dataspill-produkter, ser det ikke ut til at fotobransjen har hatt noen drahjelp av epidemien.

Kamerasalget i Norge i første halvdel av 2020 falt med hele 28 prosent målt i volum – altså antall solgte kameraer – mens nedgangen var 24 prosent målt i verdi – altså i kroner og øre, sammenlignet med første halvår året før.

Dette fremgår av halvårstallene som Stiftelsen Elektronikkbransjen nå har gått ut med.

Stiftelsen Elektronikkbransjen
18 PROSENT SALGSVEKST: Marte Ottemo og Jan A. Røsholm, henholdsvis kommunikasjonssjef og administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, har noen års erfaring i å stille opp til fotografering under fremleggelsen av års- og halvårs-tallene til Elektronikkbransjen, men måtte i år være ekstra påpasselig med den sosiale avstanden. (Foto: Toralv Østvang)

Nok en gang har Elektronikkbransjen altså måttet legge fram markedsdata som neppe er egnet til annet enn å skuffe medlemmene av Fotorådet, som er en av undergruppene i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Det er lenge siden tallene fra Elektronikkbransjen har skapt jubel i fotobransjen.

LES OGSÅ: Krysser fingrene for objektiv-salget

Trøst: Dyrere kameraer

Men bransjen forsøker etter beste evne å hente trøst der det er mulig å finne noen. – Det er gledelig at fotobransjen har hatt lavere nedgang i salgsverdi enn i salgsvolum, sa administrerende direktør Jan A. Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen da han la fram salgstallene for den samlede norske elektronikkbransjen for første halvår 2020.

Skjønt det var ikke snakk om konkrete salgstall i denne omgang. Tradisjonen tro fokuserte Elektronikkbransjen på de generelle trendene i sin beskrivelse av situasjonen for bransjen i første halvår 2020. Mer konkrete salgstall kommer første i januar neste år, når salgstallene for hele kalenderåret 2020 legges fram.

Fjorårstallene for hele året var for ordens skyld slik: I 2019 kom salget av fotoutstyr i Norge opp i 539 millioner kroner, mens det samlede salgstallet for hele elektronikkbransjen endte med ny rekord på over 36 milliarder kroner. Hvordan det har gått i 2020, får vi altså vite i januar.

LES OGSÅ: Mobilkameraene styrker stillingen

Kraftigste vekst noensinne

Hvor mye elektronikkbransjen i Norge har solgte for i første halvår 2020 målt i kroner og øre, fikk pressen altså ikke vite da Elektronikkbransjen presenterte status for første halvår. Men det vi fikk vite, var imponerende nok. Målt i verdi vokste salget med hele 18 prosent sammenlignet med første halvår i 2019. Det var den kraftigste veksten i første halvår noensinne, kunne Røsholm fastslå.

Stiftelsen Elektronikkbransjen
KLART FOR TALL: De siste årene har Stiftelsen Elektronikkbransjen presentert sine salgstall i lokalene til Christiania Qvartalet Møtesenter i Kvadraturen i Oslo. (Foto: Toralv Østvang)

Og han la ikke skjul på at det i stor grad er korona-pandemien som har slått heldig ut for deler av elektronikkbransjen. Elektronikkprodukter knyttet til håndtering av klær, hus og hjem, oppvask og matlaging er noe av det folk flest har hatt stor nytte av i disse pandemi-tider. Når restaurant-tilbudet har vært strammet inn, har vi vært nødt til å lage desto mer av den gode maten hjemme. Folk som ikke har vært rammet av permitteringer og oppsigelser under pandemien og som dermed heller ikke har merket den på lommeboka, har derfor investert mye i fornyelse av sin kjøkkenelektronikk. Likeledes har stengte kinoer og kulturscener bidratt til et oppsving i salget av underholdningsteknologi hjemme.

Hjemmekontoret overtar

Blant områdene som har hatt størst vekst i første halvår, er utstyr til hjemmekontor. Web-kameraer, mus og tastatur, eksterne skjermer og høyttalere er produktkategoriene som har økt mest. Tilsvarende har det vært stor vekst i salget av spillkonsoller, spill-PC-er, skjermer og tilbehør som hodetelefoner, mus og tastatur myntet på spillmarkedet.

– Salget økte kraftig i mars, da den mest omfattende nedstengingen skjedde, men nordmenn har fortsatt å kjøpe disse produktene også gjennom sommeren. Det er nok mange som syntes det var greit å jobbe fra kjøkkenbordet en stund, men når anbefalingene om hjemmekontor fortsetter, går flere til innkjøp av utstyr for å kunne jobbe mer behagelig hjemmefra, sa Røsholm i pressemeldingen som ledsaget presentasjonen.

Samlet for hjemmekontor- og gaming-markedet er det for første halvår 2020 snakk om en vekst på 50 prosent både målt i salgsvolum og salgsverdi, ifølge Elektronikkbransjen.

4K-TV-er har overtatt

Antall TV-er som ble solgt i første halvår 2020 var omtrent det samme som i første halvår året før, men trenden mot stadig større og dyrere TV-er fortsetter. I deler av første halvår har salget av TV-er med 65-tommers skjerm gått forbi 55-tommerne, som har vært folke-TV-en de siste to årene.

For kamerainteresserte er det verdt å merke seg at hele 92 prosent av TV-ene som ble solgt i første halvår 2020, hadde UHD/4K-oppløsning. Det betyr at det sannsynligvis blir mer aktuelt og fristende for videoentusiaster å ta opp og distribuere videoene sine med 4K-mulighetene som svært mange kameraer nå gir mulighet for, enten vi snakker om mobilkameraer, vanlige digitalkameraer eller dedikerte videokameraer. Og både for kamerabransjen og databransjen bør dette være et insitament til å være bevisst på at nå er tiden moden for å tilby både kameraer og redigeringsutstyr som håndterer 4K-video i en sømløs arbeidsflyt. For husk: snart kommer 8K (jfr. Canon EOS R5…)

Sony ZH8
SNART 8: 4K er nå standard for nye TV-er, og snart kommer 8K. Sony er allerede klar med sin ZH8-serie av 8K-TV-er, med startpris på rundt 90.000 kroner. (Pressefoto: Sony)

Det er sannsynlig at mange i Norge kan ta opp 4K-video med sine mobilkameraer, for ifølge Elektronikkbransjen fortsetter trenden med at nordmenn kjøper dyre mobiler. Ifølge kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen gjenspeiler ikke de norske salgstallene for mobilmarkedet i første halvår 2020 den kollapsen man har sett i det globale markedet, selv om også nordmenn nå bytter ut sine mobiler sjeldnere enn før. I Norge sank antall solgte mobiltelefoner med fem prosent i første halvår, men den samlede salgsverdien endte likt med første halvår i fjor.

– Det siste året har de store produsentene kommet med stadig mer avanserte og dyrere toppmodeller, og nordmenn liker å handle på øverste hylle, fastslo Ottemo.

Relaterte artikler