Er nye iPhone 7 Plus med dobbelt objektiv en speilrefleks-killer? Vi har latt iPhone 7 Plus få bryne seg på en Nikon-speilrefleks og en ny speilløs fra Panasonic.
[toc] Her kan du sammenligne selv. Nederst i denne artikkelen finner du portrettbilder tatt med henholdsvis iPhone 7 Plus, Nikon D300 og Panasonic Lumix GX80.
Tradisjonen tro har Apple lansert nye iPhone-modeller i høst. Årets modeller er iPhone 7 og iPhone 7 Plus.
Dobbelt objektiv
Plus-modellen av iPhone 7 er blant noen ytterst få smartmobiler som er utstyrt med dobbelt objektiv. Blant de få andre finner vi LG og Huawei. Sistnevnte har fått oppmerksomhet på grunn av samarbeid med Leica på dette området.
Hos Huawei brukes dobbelobjekiv-løsningen med to identiske objektiver der det ene tar fargebilde og den andre tar sort/hvitt-bilde. I en artikkel som kommer snart, skal vi se nærmere på om dette er med på å dra bildekvaliteten i været, slik Huawei hevder.
Vidvinkel og tele
Apple har valgt en annen tilnærming. I iPhone 7 Plus er det ene objektive det vanlige vidvinkelobjektivet som man også finner i iPhone 7, med brennvidde tilsvarende 28 mm. Dette er et objektiv med den dobbelt brennvidden, altså tilsvarende 56 mm.
Apple kaller det feilaktig for en telelinse.
Feil fordi det som engelsk heter «lens», på norsk kalles «objektiv». På norsk sier vi at et objektiv består av flere linser eller linseelementer. Men til trøst for Apple er de ikke alene om å kalle et objektiv for en linse.
Og det er også litt feil fordi et objektiv med brennvidde tilsvarende 58 mm knapt kan kalles et teleobjektiv. Vi regner jo 50 mm for å være standard normalobjektiv, selv om det matematisk korrekte vel skal være 43 mm, om jeg ikke husker feil fra min fotografiske barnelærdom. Men OK, la oss under tvil gå med på at 58 mm er et teleobjektiv, da.
I Apples kamera-app har man nederst i skjermbildet, rett over de øvrige menyvalgene, en sirkel med betegnelsen «1x» inne i sirkelen. Et lite tapp på denne, og mobilen skifter fra vidvinkel- til teleobjektivet. Hvis man drar fingeren sideveis over dette symbolet, skifter det fasong til en skala der man kan zoome trinnløst opp til 6x forstørrelse.
Men alt over 2x er jo digital zooming, da. Det vil si beskjæring av bildet og forstørring av utsnittet, noe som kravstore fotografer skyr som pesten, for det forringer jo bildekvaliteten. Men holder man seg på maks 2x, skjer det altså ingen digital zooming og ingen reduksjon av bildekvaliteten.
Portrett-modus
I tillegg har man fått et nytt menyvalg. På linjen nederst på skjermen kan man velge mellom Tidsforløp, Sakte, Video, Bilde, Kvadrat og Pano – og nå også Portrett.
Og det er dette som er noe av det mest interessante med iPhone 7 Plus. Her har Apple utviklet en fotoløsning som gjør at mobilbildene begynner å ligne på bilder tatt med «ordentlig» kamera, eller i klartekst et systemkamera med teleobjektiv eller telezoom, som jo er det man tradisjonelt har satset på når man skal ta portrettbilder.
Når man gir Portrett-menyvalget et lite tapp, skiftes det automatisk til teleobjektivet. For å få den tilsiktede dybdeeffekten må hovedmotivet være innenfor en avstand til mobilkameraet på 2,5 meter. Kameraet trenger dessuten brukbare lysforhold. Selv om man kan ta bilder med iPhone i ganske dårlig lys og likevel få noenlunde brukbart resultat, krever portrettfunksjonen litt bedre lys. iPhone-en gir selv beskjed på skjermen dersom det kreves mer lys.
Så er det bare å finne passe avstand til personen man skal fotografere, med et fint portrettutsnitt, og fotografere i vei.
Når man etterpå ser på bildene i Bilder-programmet, Apples standard bildebehandlingsprogram som er standardinstallert på iPhone, finner man to versjoner av hvert av portrettbildene man har tatt. Det ene viser bildet slik kameraet «så» motivet. Hvis man har vært såpass nær innpå motivet at det er blitt et greit portrettutsnitt, er det sannsynlig at bakgrunnen er noe uskarp, men neppe så mye som man vil den skal være i et portrettbilde. Dette har jo sammenheng med at både optikken og bildebrikken er av så små dimensjoner at det er vanskelig å få liten dybdeskarphet i bildene. De fleste mobilbildene man tar, er skarpe fra forgrunn til uendelig.
Men i den andre versjonen av det samme portrettbildet ser man at bakgrunnen er blitt mer uskarp. Her er det Apples programutviklere som har vært på ferde. Bilde er blitt prosessert i kameraet på en slik måte at bakgrunnen kunstig er blitt gjort mer uskarp.
Ser det ekte ut?
Det som fotografer nå diskuterer så fillene flyr, er om resultatet ser ekte ut eller om man lett ser at her ligger det en digital og programmert prosess bak?
Jeg har ikke brukt funksjonen lenge nok til at jeg ønsker å felle noen dom ennå. Men bildene nedenfor gir i det minste en pekepinn på hvor landet ligger.
Først finner man de to versjonene av samme bilde tatt med iPhone 7 Plus.
Deretter finner man et portrettbilde av det samme motivet tatt med en god, gammel Nikon D300 fra 2008 og med et makroobjektiv som også er et utmerket portrettobjektiv: AF-S Micro Nikkor 60 mm 1:2.8 G ED. Altså med en brennvidde som ligger ganske nær 58 mm-ekvivalenten i iPhone 7 Plus.
For moro skyld har jeg supplert med et bilde tatt med nye Panasonic Lumix GX80 som jeg har inne på prøve, påsatt standard-zoomobjektivet med brennvidde på 12-32 mm. Disse Micro Four Thirds-kameraene har en såkalt brennviddefaktor på 2x, så teleposisjonen her tilsvarer 64 mm, heller ikke det så langt unna teleobjektivet i iPhone 7 Plus.
Alle bildene er sendt videre til web uten annen behandling enn at de er hentet inn i Adobe Lightroom CC og eksportert uten endringer.
Merk for øvrig at programvaren som gir denne portrettmuligheten i iPhone 7 Plus ikke er med i iOS 10 ennå, i hvert fall ikke i skrivende stund. Den kommer i en oppgradering i løpet av høsten. Men den er tilgjengelig for dem som oppgraderer til betaversjonen av neste iOS-versjon, som jeg har gjort.