Jubel og frustrasjon over iPhone-råfoto

RÅ(TT)-KAMERA: iPhone SE og andre utvalgte iPhone- og iPad-modeller kan nå brukes til å fotografere i Adobes DNG-råformat. (Foto: Toralv Østvang)
RÅ(TT)-KAMERA: iPhone SE og andre utvalgte iPhone- og iPad-modeller kan nå brukes til å fotografere i Adobes DNG-råformat. (Foto: Toralv Østvang)
RÅ(TT) KAMERA: iPhone SE og andre utvalgte iPhone- og iPad-modeller kan nå brukes til å fotografere i Adobes DNG-råformat. (Foto: Toralv Østvang)

Etter at Apple oppdaterte operativsystemet for iOS-enheter til versjon 10, har Adobe åpnet for å ta bilder i råformat med iPhone- og iPad-kameraet.

Nyheten er blitt tatt imot med mye jubel blant fotoengasjerte iPhone- og iPad-brukere, men det er også kommet frem betenkeligheter i diverse debattfora på internett.

(Nederst i denne artikkelen finner du en Adobe-instruksjonsvideo om å ta råbilder med iPhone.)

Krever Creative Cloud-abonnement

Noen sier de er generelt skeptiske til Adobes råformat DNG (Digital Negative-formatet), som for øvrig har fått liten gjennomslagskraft i markedet. Leica, Pentax og Samsung er blant de få kameraprodusentene som har valgt å la brukerne kunne velge DNG som standard-råformat i kameraene sine.

Man kan finne krasse blogginnlegg på nettet for og mot Adobes standardisering i DNG-sfæren. For eksempel her  og her.

Andre er frustrert over at de ikke får eksportert DNG-filene til skrivebordsdatamaskinen sin (les: Mac-en eller Windows-PC-en) uten å ha et abonnement på Adobe Creative Cloud (CC).

Det siste skyldes at håndteringen av bildefilene i Raw-format må skje innenfor rammene av Adobe Lightroom.

Selv om Lightroom Mobile-appen for iPhone og iPad er gratis, akkurat som den er for Android-mobiler, får man bare med seg Raw-filene videre ved å bruke funksjonen for å synkronisere filene mellom Lightroom Mobile på iOS-enhetene og Lightroom for Mac og Windows-PC .

En veldig grei løsning med en flott arbeidsflyt, synes vi som abonnerer på Adobe Creative Cloud i en eller annen form. I hvert fall finner jeg denne synkroniseringsløsningen praktisk – selv om jeg skal medgi at jeg så langt bare har fått eksperimentert noen få dager med den oppdaterte appen.

Lightroom Mobile
SYNK-MAPPEN: «From Lr mobile» heter mappen der man på Mac-en eller PC-en får tak i de synkroniserte bildefilene fra Lightroom Mobile.

Kravet til CC-abonnement er beskrevet ganske klart i Adobes omtale av Lightroom Mobile-appen i Apples App Store, selv om det ikke er advart i klartekst mot at man ikke kan eksportere DNG-råfiler på annen måte. Derfor er det kanskje ikke alle debattantene som har fått med seg dette poenget.

Mange muligheter for deling

Lightroom Mobile-appen byr for ordens skyld på mange muligheter til å dele bildefilene fra appen, for eksempel til Facebook, Instagram, Twitter, Flickr og andre tjenester. Men enten utgangspunktet er en JPEG- eller en DNG-fil, vil filer som deles på denne måten alltid deles som JPEG-filer. Ikke unaturlig, ettersom disse tjenestene helst tar imot JPEG-filer og ikke kan ta imot råfilformatet DNG. (De kan for øvrig som oftest også motta GIF- og PNG-filer.)

Det finnes riktignok mulighet for å eksportere filer fra Lightroom Mobile også i andre formater, for eksempel til bildebehandlingsprogrammet Pixelmator for videre eksport i Photoshop PSD-format, som PNG-fil eller i Pixelmators eget format, PXM – samt altså som JPEG-fil. Men ikke som DNG-fil.

Som sagt er det en del som irriterer seg over disse begrensningene. Men for dem som befinner seg – eller aksepterer å være – i Adobe CC-sfæren og som bruker iPhone og/eller iPad, er den kombinerte oppdateringen fra Apple til iOS 10 med DNG-støtte og fra Adobe med Lightroom Mobile til versjon 2.5.0 gode nyheter.

Særlig for dem synes det er greit å kunne fotografere en del med iPhone eller iPad, uansett hva slags avansert fotoutrustning man ellers måtte ha i kamerabagen.

For det er altså muligheten til å fotografere med Lightroom Mobile-appen i stedet for den «innebygde» kamera-appen på iPhone og iPad og nå også ta disse bildene i DNG-format som er den store nyheten nå.

Trinnvis oppdatering

Allerede ved forrige oppdatering av Lightroom Mobile-appen til versjon 2.4.0 den 13. juli i år åpnet Adobe for at man kunne importere og redigere Raw-filer fra andre kameraer og synkronere dem tilbake til Lightroom Creative Cloud på Mac-en eller PC-en. Dette var imidlertid en såkalt Technology Preview-funksjon.

Og mens både iOS- og Android-brukere av Lightroom Mobile fikk tilgang til en innebygd kamerafunksjon, var det bare Android-brukerne som kunne fotografere direkte i Raw-format fra sin mobil. iOS-brukerne måtte nøye seg med å fotografere i JPEG-format.

Det kom riktignok en ny oppdatering bare en uke senere til versjon 2.4.1, men det var bare noen feilrettinger.

LES OGSÅ: Mer Raw-støtte i Lightroom Mobile

I 2.5.0-versjonen, datert 13. september, har Adobe altså tatt skrittet fullt ut og gjort det mulig også å ta bilder i Raw-format – nærmere bestemt Adobes DNG-råformat – med Lightroom Mobile-appen.

Lovlig sent?

Noen vil innvende at dette er lovlig sent, all den tid man allerede har hatt denne muligheten i Android-versjonen av Lightroom Mobile siden februar.

La oss i hvert fall være enige om at dette ikke er Adobes skyld. Grunnen til at Adobe ikke kunne tilby fotografering med Lightroom Mobile-appen på iOS-enheter før nå, er at den grunnleggende støtten for DNG-formatet først kom i Apples oppdatering av iPhone- og iPad-operativsystemet til iOS 10, som ble tilgjengelig nettopp den 13. september.

KAMERA-APPEN: Slik er skjermbildet i Lightroom Mobile-kameraappen. Merk DNG-symbolet til venstre. Her kan man velge mellom DNG- og JPEG-format under fotograferingen.
KAMERA-APPEN: Slik er skjermbildet i Lightroom Mobile-kameraappen. Merk DNG-symbolet til venstre. Her kan man velge mellom DNG- og JPEG-format under fotograferingen.

Det er også verdt å merke seg at selv om løsningen med å kunne fotografere i DNG-format med Lightroom Mobile-appen har eksistert en stund på Android-mobiler, så fungerer ikke dette på alle Android-mobiler.

Mobilen må ha Android OS versjon 4.1 eller nyere og følgende øvrige minimumskriterier: Quad Core-prosessor med 1,5 GHz klokkefrekvens samt ARMv7-arkitektur, minst én gigabyte internminne og minst åtte gigabyte lagringsplass. Adobe anbefaler for øvrig at spesifikasjonene er bedre enn disse minimumsspesifikasjonene.

I diskusjonsfora på nettet er det flere som har klagd på at DNG-fotografering ikke fungerer på selv ganske nye Android-mobiler av kjente merker.

iOS-begrensninger

Men også på iOS-enheter er det begrensninger på hvilke iPhone- og iPad-modeller som fungerer med DNG-fotografering.

Hovedkriteriet er at løsningen bare fungerer med iPhone og iPad som har mobilkamera på 12 megapiksler. Dette betyr for eksempel det forholdsvis nye nettbrettet iPad Pro med 12,9-tommers skjerm – en flaggskipsmodell fra Apple – ikke kan brukes til Raw-fotografering, for denne iPad-en har forrige generasjons Apple-mobilkamera på åtte megapiksler.

Løsningen fungerer heller ikke på iPhone 6 og 6 Plus, men derimot på oppfølgerne iPhone 6s og 6s Plus, samt på årets modeller, iPhone 7 og 7 Plus. Løsningen fungerer også på den minste av de nye iPhone-ene, iPhone SE – som jeg så vidt har rukket å prøve løsningen på – og på iPad Pro med 9,7-tommers skjerm.

Josh Haftel i Adobes utviklerteam sier 12 megapiksel-grensen er satt av Apple uten at Adobe har hatt noe de skulle ha sagt, og at dette trolig har sammenheng med at DNG-formatet krever større båndbredde og prosesseringskraft enn det som trengs til å bearbeide JPEG-bilder.

Det er også verdt å nevne at selv om Apple nå har lagt inn støtte for DNG-formatet i den nyeste versjonen av iOS, har ikke Apple åpnet for at man kan bilder i råformat med selskapets egen kamera-app, altså den som er installert som standard-app for fotografering med iPhone og iPad.

Forskjellen på DNG-råfiler og JPEG

For mange har JPEG vært standardfilformatet for all fotografering. Det er et format som er lett og kjapt å jobbe med. Mange kameraer byr på mulighet til å stille inn kameraet slik at fargebalansen, skarpheten og komprimeringsgraden blir akkurat slik man ønsker å ha det under de aller fleste fotograferingsforhold.

Da kan bildene ofte legges rett ut på internett uten at man må gjøre noen bildebehandling i det hele tatt. Eller bare veldig enkel bildebehandling, for eksempel litt beskjæring og kanskje fiksing av noen røde blitsøyne.

Raw-format innebærer at bildene lagres på en måte som gjør at alle «rådata» fra bildesensoren blir tatt vare på. I JPEG-filer blir dataene komprimert, noe som ofte synes i bildene. Vi kaller det gjerne komprimerings-artifakter.

I råbildene bevares også et større dynamisk område. Dette betyr at man får med mange flere detaljer i høylys og skyggepartier, detaljer som ofte er utblåst i hvitt eller er blitt altfor mørke til å synes ordentlig i JPEG-bilder.

Noe som råformatenes tilhengere setter særlig stor pris på, er at man med utgangspunkt i et Raw-bilde kan endre hvitbalansen uten å «skade» bildet.

La oss si at man har tatt et bilde innendørs i lampelys og synes bildet ble altfor rødgult, fordi den automatiske hvitbalansen ikke gjorde en god nok jobb. Så stiller man om kameraet manuelt til å tilpasses lampelys og får de flotte innendørsbildene man ønsker. Men etterpå går man ut i dagslys og forsetter å fotografere uten å huske å stille tilbake til automatisk hvitbalanse eller til dagslys. Resultatet blir bilder med et kraftig blåskjær.

Man kan godt prøve å fikse dette i et JPEG-bilde, og noen ganger går det bra, men andre ganger sitter man igjen med et bilde med litt rare og forvrengte farger. Og hvis man gjort det i flere omganger og kanskje mellomlagret filen innimellom, kan det være vanskelig å bruke «undo»-funksjonen til å komme tilbake til det opprinnelige bildet. Ytterligere forsøk kan gjøre vondt verre.

Har man derimot tatt utgangspunkt i en råfil, kan man stille om hvitbalansen akkurat slik man vil – og når som helst i prosessen. Avhengig av hvilket program man bruker kan det enten gjøres ved at man velger mellom navngitte innstillinger som Dagslys, Innendørs, Skygge og så videre eller ved å dra i spaker som endrer fargetemperaturen, oppgitt i Kelvins fargetemperatur-skala.

Og endringene er ikke-ødeleggende – non-destructive. Man kan når som helst gå tilbake til utgangspunktet uten at bildet taper noe av sin kvalitet. For man har jo negativet å gå tilbake til – et begrep fra film-fotograferingens dager som har vært med på å gi DNG navnet, Digital Negative. DNG er et åpent, men patentert filformat som Adobe står bak.

Mye mer arbeid

Ulempen med å arbeide i Raw-format er nettopp dét: mye mer arbeid.

Å ta bildene i Raw-format, enten det er i kameraprodusentenes proprietære Raw-format –med ny Raw-definisjon for hver eneste kameramodell – eller i Adobes generiske DNG-råformat, stiller mye større krav til brukerens etterbehandling av bildene.

Derfor bruker mange fotografer trikset med å stille inn kameraene sine til å lagre bildeopptakene i to separate filer, én råfil og én JPEG-fil. Ofte er JPEG-filen man får fra kameraet, akkurat slik man ønsker, eller den blir perfekt med bare minimalt med finpussing i bildebehandlingsprogrammet, og da bruker man den videre. Så har man råfilen som en slags backup man kan gå tilbake til ved behov.

En annen fordel med å ha både en JPEG-fil og en råfil av samme bilde er at man i bilderedigeringen kan bruke JPEG-bildet som en slags mal for hvordan man ønsker at det ferdige bildet skal bli, selv om man ønsker å gjøre selve redigeringen i råfilen for å sikre best mulig kvalitet i sluttresultatet.

Ulempen er naturligvis at man trenger mer lagringsplass. Ja, og så blir det jo mer arbeid, da. Men det har vi jo allerede fastslått.

Mange fotografer synes at den kreative kontrollen de får ved å ta utgangspunkt i råfilene, er verdt det ekstra arbeidet. Med programvare som Develop-modulen i Lightroom, der man utfører selve bildebehandlingen, kan de viktigste oppgavene gjøres ganske fort, gjerne uten at man er nødt til å åpne bildet i Photoshop.

En velkommen nyhet

Uansett vil jeg påstå at den nye muligheten til å ta iPhone- og iPad-bilder i DNG-format er et stort fremskritt – akkurat som det har vært det for fotoentusiaster som har valgt en god og kompatibel Android-mobil.

Kameraentusiaster krangler så busta fyker om det er verdt å ta bilder med mobil i det hele tatt. Den ekstremt lille bildebrikken i mobilkameraene bidrar definitivt til begrensninger i bildekvalitet og ikke minst forstørrelsesmuligheter.

Men samtidig ser vi at mobilene gir stadig bedre bilder. Så lenge man er seg begrensningene bevisst, er det etter min mening mulig for selv seriøse fotografer å kunne glede seg over bilder tatt med mobilkamera. Ikke minst i en tid da svært mye av bildematerialet vårt aldri skal lenger enn til nærmeste datamaskin-skjerm eller TV.

Senere kommer vi tilbake med en beskrivelse av hvordan man håndterer mobilen som kamera med Adobes programvare og hvordan man i praksis synkroniserer filer mellom mobilen – Android eller iOS – og ens hoveddatamaskin. I påvente av den artikkelen kan du se videoen nedenfor, der Adobe-evangelist Terry White demonstrerer de nye kameramulighetene med Lightroom Mobile. NB: I videoen har Adobe glemt å ta med iPhone SE i oppramsingen av hvilke iOS-enheter som kan brukes til å fotografere i DNG-format.

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Dette feltet er nødvendig.

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.