KOMMENTAR: Etter over 10 år med nedgang i kamerasalget her til lands ser det ut til at nedgangen nå har flatet ut og at salget har stabilisert seg på samme nivå som i fjor. Verdien av kamerasalget har faktisk økt med 13 prosent i første halvår 2022, ifølge Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Målt i antall solgte kameraer har nedgangen så å si bremset helt opp og endte i første halvår på minus én prosent, altså i praksis nesten uendret fra første halvår i fjor.
Det store spørsmålet nå er om dette en positiv nyhet for kamerabransjen i Norge eller om det bare er en trist bekreftelse på at nå er bunnen nådd og verre kan det knapt nok bli?
Trendene for 2022
De registrerte salgstallene for første halvår 2022 er ikke kjent. Stiftelsen Elektronikkbransjen opererer med to større presentasjoner av bransjens status hvert år. Kort tid etter årsskiftet, vanligvis i begynnelsen av februar, offentliggjør Elektronikkbransjen salgstallene for det foregående året etter at opptellingen er over. Da får vi alle detaljene. Tidlig på høsten inviterer Elektronikkbransjen til en ny pressekonferanse der trendene for første halvår i det nye året, det vil si fram til 1. juli, blir presentert. Men uten detaljert tallmateriale. Det er forbeholdt årsresultatene.
Vi må altså vente et halvt år til før vi får vite kamerabransjens egentlige salgstall for dette året – og før vi får se om utflatingen holder seg utover i andre halvår. Eller om det blir fornyet nedgang utover høsten.
Den neste pressekonferansen hos Elektronikkbransjen blir altså mer spennende enn på lenge. Etter rekordåret 2008, da det ble solgt 550 000 kameraer i Norge, har kamerasalget sunket jevnt og trutt – mange vil vel si drastisk. I 2021 var tallet sunket til omlag 23.000 kameraer. Det er særlig bortfallet av kompaktkameraer som har preget utviklingen. Men også speilrefleksmarkedet har gått kraftig ned, og salget av speilløse systemkameraer har på ingen måte kompensert for bortfallet av speilreflekskameraer.
– Positive nyheter
På halvårspressekonferansen denne uka fastslo kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen at hun hadde positive nyheter om utviklingen for kamerabransjen i første halvår 2022. Målt i antall solgte kameraer var nedgangen bare én prosent, og målt i salgsverdi var det faktisk registrert en økning på 13 prosent.
Både Ottemo og administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen påpekte i flere sammenhenger at nordmenn har en tendens til å velge de dyrere produktene innenfor de forskjellige sjangrene, enten det gjelder kameraer eller mobiler, TV-er, vaskemaskiner og omtrent alt annet. Tross kompaktkameraenes dystre skjebne på salgsstatistikken de siste 13-14 årene, er det fortsatt en del nordmenn som kjøper kompaktkameraer, men vel å merke fortrinnsvis de dyreste flaggskipsmodellene innenfor sjangeren.
Også mobil-vekst
Som kjent er det mobilkameraene som har mye av skylden for nedgangen i salget av tradisjonelle kameraer. Til tross for dette har mobilsalget vært ganske flatt de siste årene. Men nå øker det igjen. I første halvår 2022 økte salget av mobiltelefoner med sju prosent sammenlignet med samme periode året før, ifølge Elektronikkbransjen.
Mobiltelefonene brukes naturligvis til mye annet enn fotografering. Likevel er det interessant at mobilsalget nå vokser igjen. Kameraene i smartmobilene blir stadig bedre og er vel i dag en mye mer kapabel konkurrent til «ordentlige» kameraer enn de var bare for noen år siden, selv om de lenge har bidratt sterkt til nedgangen i kamerasalget. Selv ganske proffe kameraentusiaster kan i dag forsvare bruken av mobilkamera i en del situasjoner, selv om de ikke ønsker å gi avkall på kameraene sine. Derfor er det rimelig å anta at økt mobilsalg også innebærer mer fotografering med mobil.
Et lite paradoks her er at selv om mobilsalget nå vokser igjen, er det mange som sier at de beholder mobilene sine lengre enn før. 60 prosent av nordmenn sier de nå beholder mobilen i over to år, og av disse er det 30 prosent som ikke har byttet telefon på nesten fire år, ifølge Ottemo. – Mobilen er blitt kjernen i manges digitale liv, her har man bildene sine, kommunikasjon med venner, tilgang til offentlige og private tjenester og mer, det bidrar nok til at mange velger å vente med å bytte, sier hun.
Nedgang – og oppgang
Med unntak av kamerabransjen hadde store deler av elektronikkbransjen i Norge egentlige gode år under pandemien. I 2020 var veksten på hele 18 prosent, og den greide å holde seg oppe på 10 prosent i 2021. Mange flere enn før trengte utstyr til de nye hjemmekontorene sine, og vi kompenserte for bortfallet av Syden-reiser med å se på verden på stadig større og skarpere TV-skjermer.
Nå er vi stort sett tilbake i en normal-tilværelse. Målt i verdi opplevde den norske elektronikkbransjen som helhet derfor en nedgang i salget på seks prosent i første halvår 2022, sammenlignet med første halvår 2021. Men om vi ser på 2022 som året da vi vendte tilbake til en normal tilværelse etter covid-pandemien, økte omsetningen derimot med 6,5 prosent om vi sammenligner med det siste normalåret før pandemien, altså 2019.
Alt i alt råder det derfor en ganske god stemning i den norske elektronikkbransjen nå, om vi skal tro Stiftelsen Elektronikkbransjens tall og vurderinger. Bransjen kan også trøste seg med at den er mindre plaget av leveranseproblemene som særlig bilbransjen har slitt med i senere tid. Unntaket er kamera- og PC-produsentene, som sliter litt mer på dette punktet.