Annonser

Kamerablogg

KAMERANYTT.NO

Kamerasalget opp, så ned igjen

Marte Ottemo, Elektronikkbransjen
MOBILKAMERAER: Norske mobilkjøpere foretrekker flaggskipsmodellene, fastslår kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen. (Pressefoto: Stian Sønsteng, Elektronikkbransjen)

Etter kraftig vekst i salget av speilløse kameraer i Norge i 2018, da speilløst for første gang gikk forbi speilrefleks, ble det nedgang igjen i første halvår 2018.

Dette viser statistikken som Stiftelsen Elektronikkbransjen nå har lagt fram for elektronikksalget i Norge i første halvår dette året.

Kamerasalget ser ut til å ha gått kraftigere ned enn elektronikksalget totalt, som i første halvår endte 5,7 prosent lavere enn på samme tid i fjor, målt i verdi. En nedgang, altså, selv om administrerende direktør Jan Røsholm i Elektronikkbransjen foretrekker å kalle det en stabilisering i pressemeldingen som er sendt ut.

Vinnerproduktene på det generell elektronikkmarkedet i første halvår var først varmovner gjennom en usedvanlig kald vinter og deretter kjøleprodukter etter en varm vår og forsommer.

Kamerasalget ned

Men mens elektronikksalget totalt gikk ned med vel fem prosent, gikk det vesentlig dårligere for kamerasalget. Etter en positiv trend i første halvår i fjor falt kamerasalget totalt med hele 18 prosent målt i antall solgte kameraer i første halvår i år.

LES OGSÅ: Speilløst forbi speilrefleks

Pressemeldingen for halvårstallene inneholder ingen konkrete tall, bare prosentvise endringer. Tallene må vi kanskje vente med til salgstallene for hele 2018 foreligger over jul. I 2017 ble det totalt solgt 80.000 kameraer i Norge, en pen vekst den gang.

Verst for kompakt

Det største fallet i kamerasalget i første halvår i år skjedde ikke overraskende i kompaktkamera-markedet, der nedgangen var på hele 37 prosent. Kompaktkamera-produsentene møter stadig hardere motstand fra stadig bedre mobilkameraer, ser det ut til.

De kanskje mest overraskende tallene for første halvår er at speilreflekssalget, som i fjor for første gang ble slått av speilløse kompaktkameraer, vokste igjen, denne gang med 11 prosent i løpet av halvåret.

Speilløs nedtur

Samtidig falt salget av kompakte systemkameraer med det samme antall prosentpoeng, altså 11 prosent. Utviklingen fra fjor synes å ha blitt reversert. 

LES OGSÅ: Nå kommer «layflat-fotobøkene»

Elektronikkbransjen har valgt å bruke kompakte systemkameraer som betegnelse på det mange av oss andre gjerne kaller speilløse systemkameraer. I hvilken grad de forholdsvis store speilløse kameraene i fullformat, som for eksempel Sonys a7- og a9-kameraer og Nikons nye Z6- og Z7-kameraer, dekkes ordentlig av Elektronikkbransjens begrepsbruk, gjenstår å se.

Dyrere mobilkameraer

Halvårstallene viser at nordmenn har kjøpt færre mobiler i første halvår i 2018, fastslår kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen. Totalsalget falt med 11 prosent i første halvår.

Derimot kjøper nordmenn stadig dyrere mobiltelefoner. Dette er i tråd med trenden om at toppmodellene fra mobilprodusentene har fått et høyere prispunkt det sist året. Men det skremmer altså ikke norske mobilkjøpere og mobilkamerabrukere fra å velge de dyreste modellene.

LES OGSÅ: Slutt på kameraer som julegave?

Det blir spennende å se om trendene fra første halvår 2018 holder seg gjennom andre halvår. Det er kanskje for tidlig å vente at for eksempel Nikons lansering av sine første   speilløse fullformat-kameraer nå skal slå inn i statistikken allerede i høst.

Annonser

Legg igjen en kommentar