Annonser

Kameranytt

KAMERANYTT.NO

Kinesisk kameramobil selger bra

Leica. Huawei P9.
Leica og Huawei har samarbeidet tett. Her Leicas nye hovedkvarter i Wetzlar i Tyskland fotografert under Leicas hundreårsjubileum i 2014. (Foto: Toralv Østvang) Innfelt Huawei P9-bilde. (Foto: Huawei).

I 2016 solgte Huawei over 10 millioner enheter av sin mobil med dobbeltobjektiv fra Leica, Huawei P9 og P9 Plus.

Dette melder Huawei i en pressemelding.

Ifølge Huawei er dette det kinesiske selskapets første flaggskipsserie med et salg som overstiger 10 millioner enheter globalt. Dette er en milepæl for Huawei både fra et produkt- og et varemerkeperspektiv, skriver selskapet i pressemeldingen.

Huawei medgir at 2016 var et tregt år på det globale smarttelefonmarkedet, men selskapet er likevel meget godt fornøyd med salget av P9- og P9 Plus-modellene i premiumsegmentet.

– Gjennombrudd

– Dette er et stort gjennombrudd for Huawei som viser at selskapets satsing på det internasjonale markedet har gitt resultater, heter det i pressemeldingen.

Huawei P9
STOR LANSERING: Huawei har kjørt en stor lansering av sine nye mobiler P9 og P9 Plus. (Foto: Huawei)

Huawei P9-modellene vakte oppsikt da de ble lansert våren 2016. Ikke minst ble det mye oppmerksomhet rundt samarbeidet med den tyske kameraprodusenten Leica om kameraløsning i de to Huawei-modellene.

Løsningen gikk ut på at mobilene var utstyrt med dobbelt kamera, hvert på 12 megapiksler og med objektiv med en brennvidde tilsvarende 27 millimeter vidvinkel. Det ene kameraet tar seg av fargebildene, mens det andre tar et rent sort/hvitt-bilde.

I tandem-løsningen blir dataene fra de to opptakene satt sammen til ett bilde, og det er ikke minst redusert bildestøy som er et viktig formål med løsningen.

De to modellene har skjerm på henholdsvis 5,2 og 5,5 tommer, begge med 1080p-oppløsning.

Mye medieomtale

En stund ble det så mye skriving i fagpressen at Huawei og Leica så seg nødt til å rykke ut med en oppklaring. Dette skjedde etter at Huawei ble beskyldt for å skryte på seg et samarbeid som bare hadde vært lisensiert anvendelse av Leica-teknologi for å sikre seg markedsføringsfordeler av Leica-navnet.

Nei, het det i den felles kunngjøringen. Samarbeidet var så omfattende at det måtte betegnes som «intenst teknologisk samarbeid», forkynte de to.

LES OGSÅ: – 90 prosent av datatrafikken blir bilder og video

I september kunngjorde Leica og Huawei at de i fellesskap skal opprette et utviklings- og innovasjonssenter i Tyskland under navnet Max Berek Innvation Lab i tilknytning til Leicas globale hovedkvarter i Wetzlar utenfor Frankfurt.

Satser på dobbeltkamera

I kjølvannet av P9-lanseringen i fjor vår har Huawei lansert flere smartmobiler med dobbelt kamera, blant annet Honor 8 i den litt rimeligere Honor-serien, som behandles som en separat merkevare, og i toppmodellen Huawei Mate 9, som også har en Leica-løsning på kamerasiden.

Huawei P9 optikk
DOBBELT-KAMERA: Den ene tar fargebilder, det andre tar sort/hvitt-bilder. (Ill.: Huawei)

Ifølge pressemeldingen fra Huawei er selskapets markedsandel i mobilmarkedet nå over 15 prosent i 30 land og 20 prosent i 20 land, og selskapet hevder å ha gjort betydelig gjennombrudd på viktige markeder som Storbritannia, Frankrike og Tyskland.

Til sammenligning…

Selv om Huaweis 10-millionerssalg er imponerende, er det greit å få tallet satt i perspektiv. Ifølge finanspublikasjonen Forbes ble det i løpet av 2016 solgt anslagsvis mellom 70 og 75 millioner iPhone 7- og iPhone 7 Plus-mobiler. De to Apple-modellene ble lansert i september. Plus-modellen har dobbelt-objektiv, men på en annen måte enn hos Huawei. I iPhone 7 Plus er det et vidvinkelobjektiv og et teleobjektiv.

Annonser

En kommentar om “Kinesisk kameramobil selger bra”

Legg igjen en kommentar