Annonser

Kameranytt

Krysser fingrene for objektiv-salget

Elektronikkbransjen
REDNINGEN? Den norske kamerabransjen håper at de som nå svitsjer fra speilrefleks til speilløst, også vil supplere med ny speilløs-optikk, ikke bare bruke om igjen gammel optikk med adapter. (Foto: Free-Photos fra Pixabay)

Kamerabransjen i Norge klamrer seg nå til håpet om at veksten i salget av speilløse systemkameraer også skal føre med seg vekst i salget av optikk. Ellers er de nye tallene for kamerasalget i Norge i fjor som nå er lagt fram, stort sett begredelig lesning.

Mens den norske elektronikkbransjen samlet sett kan glede seg over ny omsetningsrekord, måtte foto- og kamerabransjen stort sett tåle svakere tall enn året før da Stiftelsen Elektronikkbransjen presenterte salgsstatistikken for 2019. Akkurat som hvert år gjennom hele tiårsperioden fra 2009 til 2019.

De eneste to lyspunktene for foto- og kamerabransjen akkurat nå er at nordmenn bruker stadig mer penger på å få bildene sine over i fysiske formater og at det i fjor var en aldri så liten vekst i salget av speilløse kameraer – eller det som Elektronikkbransjen kaller kompakte systemkameraer.

Fra speil til speilløst

Det siste håper bransjen at skal resultere i en økning også i objektivsalget. Resonnementet går ikke minst på at erfarne speilrefleks-brukere som har ventet lenge på at det skulle begynne å løsne for deres merkeprodusent også på speilløs-markedet, endelig vil svitsje til speilløst. Og at de dermed føler behov for å følge opp kjøpet av speilløst systemkamera med optikk bygd for de speilløse kameraene.

Elektronikkbransjen
36+ MILLIARDER: Mens den norske elektronikkbransjen kan glede seg over ny salgsrekord i 2019 på over 36 milliarder kroner og en vekst på 1,7 prosent, er tallene for foto- og kamerabransjen ikke fullt så lyse. (Foto: Toralv Østvang)

Det er vel først og fremst eiere av speilreflekskameraer fra Nikon og Canon, to sent ankomne aktører i speilløs-markedet, som er bransjens håp her. En forutsetning for at håpet skal slå til, er at disse speilrefleks-eierne ikke nøyer seg med å bruke all sin gamle optikk på de nye kamerahusene med adapter, men at de også supplerer med genuin speilløs-optikk. Som kjent har både Nikon og Canon i løpet av 2018 og 2019 lansert speilløse kameraer med ny objektivfatning som gjør at man enten må kjøpe ny optikk eller bruke adapter for å få den gamle optikken til å passe. Bransjen håper at så mange som mulig velger å modernisere med ny optikk.

Vi får se hvordan det går.

Nedover, nedover…

I toppåret 2008 ble det solgt 550.000 stillbildekameraer i Norge. Plusser vi på de 75.000 videokameraene som også ble solgt gjennom butikker i elektronikkbransjen, kom bransjen opp i 625.000 kameraer det året.

Elektronikkbransjen
SURE TALL: Denne grafiske framstillingen av kamerasalget i Norge de siste fem årene bidrar neppe til godt humør i kamerabransjen. Tallene står for antall solgte kameraer i 1.000 stk. (Kilde: Stiftelsen Elektronikkbransjen. Graf: Kameranytt)

I 2019 ble tallene ganske annerledes. Totalt ble det solgt 39.000 stillbildekameraer. Plusser vi på de 43.000 solgte videokameraene i 2019, ble det samlede tallet 82.000 enheter.

Problemet med sammenligningen er bare at av disse videokameraene, er hele 41.000 action-kameraer, av den typen som man fester på hjelmen når man skal ut å sykle, kjøre motorsykkel i terrenget, surfe på snøbrett eller sjøbrett, drive med paragliding og så videre – en kamera-sjanger som ikke fantes ti år tidligere. Bare et par tusen «ordentlige» videokameraer er med i statistikken for 2019. Resten er action-kameraer. Og actionkamera-salget sank dessuten fra 45.000 i 2018 til 41.000 i 2019, det samme nivået som salget lå på i både 2016 og 2017. Så hvor ble det av veksten?

Tallet på 82.000 solgte stillbilde- og videokameraer i 2019 representerer for øvrig en nedgang fra 97.000 enheter i 2018. Altså en nedgang på 15,5 prosent målt i antall enheter.

Speilløs vekst, men…

Jeg nevnte at bransjen kan glede seg over vekst i salget av speilløse kameraer, eller altså kompakte systemkameraer – begrepet systemkamera brukes om kameraer med utskiftbar optikk.

Elektronikkbransjen
KOMPAKT: Det selges fortsatt en god del kompakt-kameraer, men dette er stort sett mye mer avanserte kompakt-kameraer enn «pek-og-klikk»-kameraene fra tidligere på 2000-tallet. Disse er erstattet av mobilkameraer. Arkivbilde av administrerende direktør Jan A. Røsholm hos Stiftelsen Elektronikkbransjen. (Foto: Stian Sønsteng, Elektronikkbransjen)

Men det var ikke store veksten, da. Opp fra 13.000 til 14.000 enheter fra 2018 til 2019. Det betyr at speilløs-salget er kommet tilbake til nivået fra 2016. En hake ved disse tallene er at det faktisk ble solgt 5.000 flere speilløs-kameraer i i 2017, da tallet kom opp i 19.000. Så heller ikke salget av speilløse, kompakte systemkameraer er vel noe å rope hurra for.

Dyrere kameraer

Hvordan ser så tallene ut hvis vi ser på salgsverdi i stedet for antall solgte enheter?

I 2018 endte fotomarkedet totalt på 611,3 millioner kroner, det er omsetningen for både videokamera, stillbildekamera og optikk. I 2019 kjøpte nordmenn fotoutstyr for til sammen 539 millioner kroner.

– Så selv om vi kjøpte dyrere kamera i fjor enn i 2017, veier det ikke opp for fallet i volum, bekrefter administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan A. Røsholm.

Men vi elsker bilder

En trøst for fotobransjen er at nordmenn er veldig glad i bildene sine, og de nøyer seg ikke med å vise dem bare på skjerm – på mobil, nettbrett og TV. Veldig mange av oss vil også å ha fysiske bilder. Det betyr ikke bare albumbilder, men også fotobøker, veggdekorasjoner, bildekalendere og andre visningsformer.

I 2019 ble det skrevet ut 43,3 millioner bilder. I tillegg lagde vi 267.000 fotobøker, 4,3 millioner postkort og 312.000 bildekalendere.

Dette gir en verdi på 376 millioner kroner, en økning på fire prosent fra året før, ifølge Elektronikkbransjen.

– Disse tallene viser at fotointeressen hos nordmenn bare fortsetter å vokse. Folk har skjønt at man også kan skrive ut bildene man tar på mobilen, og vi ser at Instagram og andre bildeapper er med på å drive nordmenns interesse for foto, sier Røsholm.