Leica Store-butikkene rundt om i verden er viktige for Leica fordi de tiltrekker seg velstående «Leica-turister». Det gjelder også for Leica Store Oslo, som nå er flyttet fra utkanten til sentrum i hovedstaden.
– Tilgjengelighet er viktig. Siden vi allerede har registrert at det kom en del «Leica-turister» til Leica Store Oslo mens den lå ute på Skøyen, vil det sikkert komme enda flere nå når butikken er flyttet inn til sentrum, sier Espen Harward, salgssjef for Leica i Norden.
Bakgrunnen for at Leica Store Oslo nå er å finne som butikk i butikken hos Foto.no i den såkalte Barcode-rekken like ved Oslo S, er at Foto.no i februar 2019 kjøpte opp Interfoto, en stor konkurrent som holdt til i lokaler på Skøyen.
LES OGSÅ: Foto.no kjøper Interfoto
Det var i Interfotos lokaler på Skøyen at den første Leica Store Oslo ble åpnet i mai 2017, som en butikk i butikken til Interfoto. Nå er den altså flyttet til nye og elegante lokaler i sentrum.
Fra Oslo Vest til sentrum
For dem som ikke er kjent i Oslo, er det rett og rimelig å ta med at mens Foto.no-lokalene ligger i Dronning Eufemias gate i Oslo sentrum, fem-seks minutters gange fra Oslo S, ligger Interfoto-lokalene på Skøyen, et godt stykke vestover i Oslo og i god avstand fra det som betegnes som sentrum i hovedstaden. Selv om det på tider av døgnet med liten trafikk bare tar 15-20 minutter å kjøre fra Dronning Eufemias gate i sentrum til Drammensveien 130 på Skøyen, fremstår Skøyen-området neppe som noe stort turistmål i Oslo.
Men det er ikke bare tilreisende «Leica-turister» som er attraktive for Leica Store Oslo. Den nye beliggenheten i Bjørvika bringer også butikken nærmere områder som Leica-folkene anser for å by på et større kundegrunnlag for Leica. I bygningene og blokkene i det nærmeste nabolaget kryr det av firmaer med ganske høyt lønnsnivå for mange av sine medarbeidere, og lokalene ligger også i gangavstand for mange i andre sentrumsnære bedrifter, institusjoner og offentlige etater.
Eller – som Leica-folkene altså sier det – tilgjengelighet er viktig.
Spesialutgavenes betydning
Hva er egentlig en Leica-turist, forresten? Jeg kan ikke huske å ha sett noen lignende betegnelse på kamera-entusiaster knyttet til andre merker, som for eksempel Canon-turister eller Nikon-turister.
Noe av forklaringen ligger i Leicas tradisjon med å lansere spesialutgaver av kameraene sine, versjoner som er teknisk identiske med originalene, men som har et designmessig særpreg og som produseres i et begrenset antall. Spesialutgavene er spesielt interessante for dem som investerer i og samler på Leica-produkter.
Et ekstremt eksempel på små produksjons-serier er Leica Oslo, en spesialutgave av Leica M Monochrome som ble lansert i tilknytning til åpningen av den første Leica Store Oslo i 2017.
Oslo-utgaven av Leica M Monochrome hadde bynavnet inngravert på baksiden og ble levert i en luksusinnpakning sammen med et 28 mm-objektiv.
Leica Oslo ble produsert i bare ti eksemplarer. Leica Store Oslo har ett eksemplar igjen, og det er ikke til salgs.
De såkalte Leica-turistene jakter for øvrig ikke bare på slike spesialutgaver av Leica-kameraer, men oppsøker Leica-butikkene i landene de er på besøk i også for å se om det er noen andre godbiter å få tak i, som for eksempel produkter som er mer eller mindre utsolgt rundt omkring, eller kanskje et og annet brukt Leica-produkt som har funnet veien til hyllene i en eller annen Leica Store rundt om i verden.
Stilig butikk
Den nye Leica Store Oslo i Foto.no sine lokaler i Barcode-rekken er blitt en stilig kamerabutikk. Den ligger i utkanten av Foto.no-lokalene, med inngang både fra Foto.no og via egen inngang direkte fra gågaten inne i bygningen der Foto.no holder til.
Foruten sentral beliggenhet med kort vei til de viktigste knutepunktene for kollektivtransporten i hovedstaden – Oslo S, bussterminalen, t-banen og trikkene – har området også gode parkeringsmuligheter med parkeringshus tilknyttet Oslo S like i nærheten. I hvert fall enn så lenge…
Omrokeringer
På spørsmål fra Kameranytt om hvilken del av produktspekteret Foto.no var nødt til å kaste ut for å få plass til Leica Store Oslo i sine lokaler, svarer Erik Faarlund fra Foto.no følgende: – Ingenting!
Han utdyper svaret med å fortelle at som ledd i omorganiseringen etter oppkjøpet av Interfoto har Foto.no besluttet å flytte sin virksomhet innenfor profesjonell video til Interfoto-lokalene på Skøyen. Dermed er det blitt frigjort plass for Leica Store Oslo i Dronning Eufemias gate.
Interfoto-lokalene på Skøyen blir for øvrig i større grad enn før forbeholdt profesjonelle kunder – innen både foto og video – mens Foto.no-lokalene i sentrum gjerne vil tiltrekke seg et bredere kundegrunnlag, med større vekt på entusiaster og forbrukere.
På verdensbasis har Leica nærmere 90 Leica Store-butikker. På Leicas internasjonale nettsider peker informasjonen om Leica Store Oslo i skrivende stund fortsatt til Leica-butikken på Skøyen, men jeg regner med at det snart kommer en oppdatering her som sender Leica-turistene til Foto.no-lokalene i sentrum.
Leica-lanseringer
På pressekonferansen i forkant av den offisielle åpningen av nye Leica Store Oslo ble det for øvrig foretatt to Leica-lanseringer. Disse lanseringene kommer Kameranytt tilbake til i løpet av de nærmeste dagene. Men Leica-kyndige vil kanskje finne et hint i bildet øverst i denne artikkelen, for begge de lanserte produktene er med på bildet. Følg med og se om du har gjettet riktig…